Очаквай неочакваното… особено в комуникациите!

Най-лошо похарчените ми 5 лева: pressBulgaria
03.06.2013
Предприемачеството – религията на 21-ви век!
06.06.2013

Очаквай неочакваното… особено в комуникациите!

Това е поредната статия от рубриката “Открито за комуникациите“, която правим съвместно с екипа на Media Start. Ето я и нея:

Времената са динамични, бизнесът – също! Как  реагирате в ситуации, които не зависят от вас, не се подчиняват на законите в бизнеса и костват пари на фирмата ви? Докато мислите за своите уроци, ние ще ви споделим един от нашите.

В края на зимата ни поканиха да участваме в конкурс за организиране на събитие. Форматът беше „рожден ден”.

Екипът  разработи предложение, което включваше: реализация, популяризиране и отразяване на събитието.

Убедили сме се, че индивидуалният подход е ценен и най-ефективен за клиента. Затова седнахме с екипа и започнахме работа върху белия лист на монитора :). Знаете, че когато човек се размисли, изскачат куп идеи, а с тях и задачи. Сроковете за предложение бяха сравнително кратки. За да  успеем, трябваше да разпределим мъдро отговорностите на всеки от нас.

Предложението, което разработихме, включваше следните детайли:

  • Сценарий за протичане на събитието, включително организация и координация.
  • Сценарии за игри и уъркшопи, които ще се случват по време на събитието, тяхното детайлно разписване и обвързване с награди (томболи). Бяха разработени общо 21 предложения.
  • Три креативни концепции, пряко обвързани с честваната година на рожденика. Предложенията включваха: цели, хедлайн, визия, текст и послания.

За сглобяването на тези три булета екипът на „Медиа старт” инвестира ресурс  от две седмици. През първата седмица интензивно работиха 5 души.

Предизвикателството при събитията е, че трябва да представиш в детайли нещо, което тепърва ще се случи. Нужно е:

–  Да разпределиш времето.

–  Да предвидиш екипа от хора.

–  Да разпределиш бюджета, така че да стигне.

– Да си на място, което е разположено някъде в бъдещето (това е свързано с много сериозно обмисляне на детайлите).

–  Да предложиш наистина  добра и ефективна концепция.

lets-partyПредложението се получи много успешно (така казаха и от фирмата поръчител), НО в седмицата, когато очаквахме отговор, се оказа, че събитието пропада. В първия момент бяхме леко шокирани: „Как е възможно! Работихме толкова здраво, много се старахме да изпратим нещо добро, а сега …“. Шокът дойде и от факта, че впечатленията и очакванията, които имахме към фирмата, бяха различни. Те определено бяха честни и отговорни хора (съдим по стари проекти с тях). Мнението ни за тях не се е променило и след  тази случка, промениха се нашите нагласи и очаквания.

Факт е, че в 21. век бизнесът е сложен! Не можем да разчитаме, че всичко, в което сме инвестирали, ще се отплати. Защо? Всеки ден пазарът се пренарежда. Стари, утвърдени играчи си отиват, за да дойдат нови. Това е кръговрат, който съпътства човешкия живот от столетия! Какво се е променило? Променили са се ходът и скоростта на случващото се.

След първоначалното замайване искахме да получим повече информация. Разбира се, всичко си имаше своето логично обяснение. Ние наистина проявихме разбиране!  Даже решихме, че случаят е добра възможност за усъвършенстване на нашата опитност, свързана с  комуникациите и бизнес отношенията.

Какво ще направим следващия път? Отново ще дадем най-доброто от себе си, за да спечелим клиент! Няма да се страхуваме, че проектът може да пропадне!

Вие как гледате на тези ситуации? Търсите ли своите уроци, или се сърдите на бизнеса в България?

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

0 Comments

  1. Galarad каза:

    Тони, това е една странна статия. Какво иска да каже автора? Каква полезна информация има тук за читателя – че една фирма направила оферта и не я приели? Дори не се споменава какъв е бил проблема.

  2. И на мен ми е любопитно каква е била причината за отлагане на събитието.

  3. Мария каза:

    Редовен читател съм на сайта, макар и много рядко да коментирам. Но тази статия наистина ми изглежда доста странна.
    Какво значение има защо се е отложило събитието? Каква е връзката между причината за отлагането и комуникациите?
    Може би има нещо, което аз не разбирам, но самият автор пише: “В края на зимата ни поканиха да участваме в конкурс за организиране на събитие” – акцентирам на КОНКУРС. Нали за това е конкурс – от евентуално няколко участници да бъде избран един. Следователно останалите, освен избрания, няма да получат поръчката. А и дори и да не е конкурс – нима потенциалният клиент няма право да се откаже без да дължи каквото и да е? (освен ако не е обвързан с някакъв договор, неустойка, обезщетение и т.н.)
    Онзи ден влязох в една фирма за дограма, помолих да ми представят продуктите си, да ми направят сметка и т.н.. Направиха ми и скица на бъдещия проект, която аз си взех, заедно с направената калкулация, благодарих и си тръгнах. И по всяка вероятност няма да им стана клиент. Просто това е решението ми и аз не дължа никому обяснение за причините.

  4. Здравейте на всички 🙂 Благодарим ви за коментарите, въпросите и обратната връзка 🙂 По въпросите:

    1. Описани са основните булети, които показват какви бяха изискванията и какво съдържа една концепция за събитие.
    2. Ситуацията дава бизнес урок. Тук не говорим за избиране на друг участник в конкурс, а за отпадане на целия труд поради отмяна на събитие.
    3. Събитието беше отменено, защото ръководството на компанията реши да пренасочи бюджета за подобрения на търговската зала, като по-належаща нужда. Голямото събитие щеше да бъде заменено от промоционални активности към клиентите.

    Често пъти от такива ситуации се раждат развалени отношения и лоши думи по адрес на компанията. Има фирми, които подхождат резервирано при следващо изготвяне на предложение, а това влияе на качеството. Реалността изобилства от примери, които влошават бизнес климата.

    Със статията искахме да покажем, че това е част от бизнеса, и че в бизнеса не бива да се намесва личното отношение, както често пъти виждаме у нас.

    Разбира се, винаги крайният клиент има последната дума! 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.