Може ли да се стартира бизнес за 54 часа?

До Франкфурт и назад… или една поучителна разходка
27.03.2015
Какво е дигитален маркетинг и как да се възползваме от него?
31.03.2015

Може ли да се стартира бизнес за 54 часа?

За тези от вас, които не знаят какво е Startup Weekend – това е мястото, което събира всички парченца от пъзела в едно цяло, за да се разкрие пълната картина. Форматът събира маркетолози, IT специалисти, дизайнери и бизнес реализатори с единствената цел да се сформира екип, които да превърне една бизнес идея в реалност за два дни.

В рамките на 54-часовият Startup Weekend в Пловдив, участниците от екип Gormor успяха да изградят своят проект от нулата, представяйки на финала забележително творение, което удиви всички присъстващи. За проекта Gormor, целият труд зад него, спънките, пречките и малките победи по време на проекта ще ни разкажат двете водещи лица в проекта.

Юлиян Сапунджиев е човекът, който стои зад идеята-победител, а Петър Дяксов е маркетинг експерт и говорителя, който представи проекта пред журито по най-категоричният възможен начин. Петър Дяксов ни разказа малко повече за разработването на бизнес страната на проектите.

Какво представлява проектът Gormor накратко?

Gormor представлява интерактивна настолна бордова игра, която с помощта на личния ти смартфон може да накара героите да оживеят пред теб.

Какво е нужно на една идея, за да се превърне в реален бизнес? Възможно ли е това да се случи в рамките на 54 часа?

Преди всичко, за да може една идея да се превърне в реален бизнес, е необходимо добре сработен екип, който да разполага с нужните умения и компетенции. След това трябва да се направи ясен план за действие, да се уточнят силните и слабите страни на идеята, да се проучи пазара и не на последно място да се определи от къде ще идват парите. В противен случай, ако една идея не носи приходи и никой не иска да си купи твоя продукт (или услуга), то явно тя не е чак толкова добра, колкото си мислил в началото. За 54 часа можеш да събереш екип, да изчистиш концепцията, да проучиш конкуренцията, да говориш с потенциални клиенти. За това време е възможно да създадеш бранд, лого, Facebook страница, уебсайт, мобилно приложение, дори и прототип на твоя бъдещ продукт (както ние успяхме да направим за ограниченото време, с което разполагахме).

Какви са пречките пред това да се стартира бизнес за един уикенд?

Много е трудно успешен бизнес да стартира само за един уикенд, понеже добър екип се гради с години. А на Startup Weekend да попаднеш именно в добър екип опира в голяма степен до късмет. Казвам го от личен опит, понеже това е четвъртият ми Startup Weekend и екипът играе основна роля. От друга гледна точка, за да стартираш официално един бизнес, трябва да регистрираш и дружество, а агенцията по вписванията не работи през уикенда.

Предизвикателство ли е за един предприемач да се сработи с напълно нов екип за толкова кратко време?

Една от най-трудните задачи, пред която всеки предприемач е изправен, е работата с хора. Може да се окаже много трудно да се сработиш с хора, с които тепърва си се запознал. Още повече че заедно ще започнете работа по ново бизнес начинание. Също, когато работиш в голям екип (като Gormor), с много хора, имащи различни мнения и виждания, е изключително голямо предизвикателство да постигнете добра координация помежду си.

Ще продължите ли да развивате идеята Gormor и след завършването на Startup Weekend Plovdiv?

На този етап аз и екипът сме на фаза обсъждане на бъдещите планове и евентуално ще решим след съвместната ни почивка в Банско, която ORAK Engineering ни предоставиха като победители в Startup Weekend Plovdiv 2015.

Всеки добър предприемач знае, че за да успее един бизнес трябва да имаш качествен продукт. Юлиян Сапунджиев ще ни каже как се раждат добрите идеи и как се създава иновация.

Ти като създател на Gormor технологията, как виждаш проектът през твоите очи?

За мен проекта е изключително иновативен. Първоначалната идея беше за умен борд и пулове, които да приемат интерактивно съдържание и характеристики от телефона и интернет, както и автоматично да изчисляват позицията си и да взаимодействат с околните пулове. По време на самия Startup Weekend се зароди идеята за добавена реалност и придаде един атрактивен вид на проекта.

Колко време беше необходимо за изготвянето на прототипа?

По прототипа се работеше почти през цялото време на Startup Weekend Пловдив. Част от екипа изготви борда и концепция за собствена бордова игра. Аз се занимавах с оживяване на умна пионка. Приложението за добавена реалност беше демонстрационно от интернет и го адаптирахме към концепцията. Естествено имахме хора, които се занимаваха с дизайн, уеб и маркетинг. Като цяло всички работиха до последно.

Колко концепции за игри сте изготвили до момента?

На самото събитие част от екипа създаде оригинална концепция за бордова игра. Обмисляхме и вариант да се адаптира интерактивната функционалност върху вече съществуваща игра, така че технологията да се предложи на вече наложили се производители.

От къде дойде идеята да създадеш интерактивна бордова игра?

Идеята за играта се зароди няколко дена преди Startup Weekend Пловдив. Мислех за някакво устройство, върху което да мога да се занимавам през уикенда и някак се завъртя идеята за бордова игра. Сетих се, че имаше такива дни за игра във Варна Лаб и че сме обсъждали във Beehive с момчетата някакви идеи за игри с карти. И така събрах две и две и се получи оригинална идея.

Как работи технологията с няколко думи?

Като технологии мога да изтъкна Radio-frequency identification (RFID) за придаване на функционалност на полетата на дъската и връзката с пуловете, Bluetooth low energy (BLE) за връзка с телефона или таблета, Добавената реалност (на английски: Augmented reality) за добавяне на атрактивно визуално съдържание.

В заключение на Startup Weekend Пловдив – ако това, което е пред теб не ти е достатъчно, а се стремиш към подобрения, ако носиш духа на предприемача в себе си или просто искаш да вложиш креативност – 54 часа са достатъчни да промениш статуквото.

Интервюто взе Стеляна Луизова, която е и наш фотограф на СтартБизнес.bg, повече за играта и видео вижте във Facebook страницата на проекта.

Стеляна Луизова
Вярвам, че всеки е продукт на собствените си избори. За себе си избрах да гледам на света откъм слънчевата му страна, да уча по нещо ново всеки ден и да запазя частицата любопитство, която е така характерна за мен. В рамките на рубриката SmartПредприемачи ще Ви представям вдъхновяващите истории зад нелекия избор да станеш предприемач и да започнеш нещо ново сам.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.