Моите 8 причини да стана предприемач

Как да превърнем хобито си в печеливш бизнес
06.08.2015
Стартира записването за новия сезон на 9 Academy
01.09.2015

Моите 8 причини да стана предприемач

Всеки предприемач има собствена история и различна причина да стартира бизнеса си. Някои от тях винаги са знаели, че един ден ще работят за себе си, а други са го решили, докато за работили за някоя голяма компания. Всички обаче са съгласни с едно – да си предприемач е страхотно и не биха заменили това за нищо на света. В тази статия ще ви представя моите 8 причини да смятам, че си заслужава да направите тази крачка във вашия живот.

Причина № 1 По-голям контрол върху съдбата ви

Докато работите за друг нямате почти никакъв контрол върху това как, с кого и до кога ще работите. Това зависи от вашия шеф, или от неговия шеф или от собственика на компанията. Единственото нещо, което може да направите е да отидете на друго място. Като предприемач само вие отговаряте за успеха или провала на вашия бизнес. За едни, това може да е плашещо, но за истинските лидери, това е невероятна възможност, която не биха изпуснали.

Причина № 2 Вие определяте приоритетите си

Сигурно очаквате да ви кажа, че като предприемачи ще имате повече свободно време за семейството, приятелите или хобито си. За съжаление, това не е така …или поне не е през първите години докато изграждате вашия бизнес. Дори да разполагате с време, когато нямате планирани задачи, със сигурност ще искате да положите още една тухличка в основата на вашата компания. Имам и добра новина – нямате повече свободно време, но може да подреждате приоритетите си както намерите за добре.

Днес искате да направите излет в планината и го правите – няма кой да ви спре (дори да имате ангажименти, може да ги отмените), но след това трябва да си наваксате с работата. Всъщност, и това не е задължително. Вие сами определяте темпото. От вас зависи и посоката, в която ще се развива вашата фирма. Резултатите, също.

Причина № 3 Няма повече стресиращи крайни срокове, за които разбирате в последния момент

Тази причина е свързана с предишните. Сигурно ви се е случвало в края на работния ден да сте си събрали нещата и да се готвите да си тръгнете, когато влита шефа ви и казва, че този доклад трябва да е готов днес. Няма какво да правите. Има краен срок и трябва да го спазите, а защо го научавате в последния момент, това е друга история. Като предприемачи вече няма да има подобни ситуации, освен ако вие сами не си ги създавате. За да съм честен, мотивацията и ефективността ми се повишават драстично при наближаване на крайния срок, въпреки че съм имал много време да го свърша преди това. Човешка природа, какво да се прави.

Причина № 4 Ставате част от ново семейство

Няма вече мрънкащи колеги, чиято единствена цел е по-бързо да мине работното време. Като предприемач вие ставате част от едно ново семейство – на хората, които искат нещата да се случват. Те не ви завиждат и не искат да ви прецакат, а напротив – искат да ви помогнат. Вие няма да им вземете бизнеса (а ако можете да го направите, това изобщо не е стабилен бизнес), а можете да сте партньори.

Активните предприемачи в София не са голяма общност и могат да се поберат в средностатистически училищен физкултурен салон. С почти всеки от тях може да намерите допирни точки и да си сътрудничите. Така заедно ще израствате и ще градите своите бизнеси. През тази една година като предприемач се срещнах с много такива хора. Част от тях бяха лектори на обученията по лични финанси и предприемачество, които организираме, а с други просто обменихме идеи и си помагахме в различни проекти.

Причина № 5 Няма дрескод

Преди да стана предприемач, работата ми налагаше да ходя със строго официално облекло, т.е. тъмен костюм, светла риза и задължително вратовръзка. Сега ако се появя така на лекция или среща така, ще е малко странно или поне неуместно. Хората, които имат собствен бизнес предпочитат да се обличат удобно и да се съобразяват с някакви норми за облеклото. Аз също се промених – махнах вратовръзката, замених панталона за дънки, ризата стана по-спортна, както и сакото.

Този „дрескод” спазвам, когато работя навън или имам срещи. Няма нужда да ми казвам, че когато работя вкъщи облеклото е панталонки и тениска. Много хора си мислят, че в домашния офис хората предпочитат цял ден да си стоят по пижама. Може и някои да го правят, но при мен това ще доведе до обратни резултати. Все още спазвам определени „ритуали” сутрин, за да се подготвя за работа, като ранно ставане, бръснене и бърза закуска.

Причина № 6 Имате контрол върху работното си място

Това ме подсеща, че в една от компаниите, където работех имах сериозна битка за един стол. Този, който ми се полагаше, не ми беше удобен (причиняваше ми болка, освен дискомфорта) и исках да го заменя. Подадох заявление по съответния ред, но нямаше резултат. Тогава реших аз да си го платя – все пак прекарвам на него поне по 8 часа на ден и ще си струва. Столът, който си избрах обаче не отговаряше на фирмените стандарти, а и беше малко по-висок от този на моя шеф (ще компрометирам йерархията). Може и да ви звучи несериозно, но за мен беше важно. Казусът се реши, когато аз станах шеф и взех „шефския” стол.

Като предприемачи вие си определяте как да изглежда работното ви място. Можете да си изберете стола, бюрото, мебелите, офис принадлежностите и каквото още решите, само трябва да си ги платите. Но пък спокойната и креативна атмосфера ще ви се отплати в резултатите, които постигате.

За да завърша темата със столовете, ще ви разкажа още една работна история. В кабинета на изпълнителния директор сме аз и колегата, който отговаря за сигурността. След месеци работа, предлагаме за окончателно одобрение план за подобряване на сигурността в складовете на компанията – видео наблюдение, допълнителна охрана, нов софтуер, нов процес на работа и т.н. На база на статистика, измервания и наблюдение представяме как ще се повиши ефективността и колко пари ще се спестяват на година.

CEO-то гледа, почесва се по главата, мисли и казва „Не съм сигурен дали тези резултати ще се постигнат и с колко процента ще се повиши ефективността”. Тогава колегата, отговарящ за сигурността отвърна „Мога ли да ви попитам нещо? Според Вас с колко процента повишава ефективността ви това, че имате голям и удобен стол, а не като на обикновените служители? С 5%? С 10% или с 15%? Можете ли да го измерите изобщо?”. Въпреки силния отговор, проекта беше „замразен” за известно време, а нашите няколко месечни усилия отидоха на вятъра.

Причина № 7 Никога няма да ви е скучно

Ако сте деен човек и мразите да бездействате, това е вашето поле за изява. Като предприемач никога няма да ви е скучно и да останете без нещо за вършене. Винаги има To-do списък с още няколко задачи. Дори да няма, могат да ви дойдат десетки идеи за нещо ново, което да предложите, докато гледате филм или се разхождате в природата. Особено вдъхновяващи са пътуванията в чужбина, където виждате нещо и веднага си казвате, че може да го направите в България.

Това е точно обратното на безкрайните дни в офиса, когато нищо не се случва или се чака проектът да поеме в друга посока. Случвало ви се е, нали? Имах един колега, който си беше поставил за цел да изгледа всички клипчета в YouTube (съвсем постижима цел, като имате предвид, че тогава бяха не повече от няколко десетки милиона, не като сега). Идваше по-рано на работа и си тръгваше последен. Вместо да бъде уволнен, всички му се възхищаваха на работния дух и дългите часове в офиса.

Скатаването и мотаенето не го приемам. Да, може би, се чувствате добре и че прецаквате системата, но дългосрочно няма да ви донесе нищо добро. Това беше и една от причините да напусна работа и да стана предприемач. Като си представих колко загубени часове имам на година за безсмислена работа и какво бих постигнал, ако правя нещо градивно, решението не беше трудно.

Причина № 8 По-добро управление на финансите

Много хора се притесняват, че щом напуснат сигурната си работа, то това ще се отрази на финансите им в негативна посока. Ще ви разкажа как се промениха нещата при мен. И аз се притеснявах дали ще мога да осигуря добър живот на семейството ми, като при мен натиска беше (и е все още) много по-голям, защото имаме малко дете, а жена ми е по майчинство (т.е. с доход от 340 лева на месец, който няма да се увеличи много след като се върне на работа).

Нещата обаче вървят много добре засега. Доходите ми са по-малки от заплатата, която получавах и са нередовни (най-вече от обученията, които правим), но оптимизирахме разходите и сега те са почти наполовина. Също така, спестяванията ни са много по-големи, отколкото като работехме и двамата на трудов договор. Сигурно ще си кажете „Че какво му е хубавото да имате по-малко пари отпреди?”. Ще ви кажа – имаме време, а то е много по-ценно.

Аз имам време да чета книги, да играя тенис на маса и на корт, да тичам, да ходя на фитнес, да участвам в различни инициативи (като ABLE MENTOR), да се срещам с интелигентни и креативни хора, и изобщо да правя това, което искам и да живея така, както съм си представял. Целите в живота ми също ми се промениха. Много години съм си мислил, че това да имаш голяма сума пари е страхотно. Сега, моята цел е да изкарвам по-малко, но тези доходи да са пасивни до колкото е възможно. Това ще ми позволи да продължавам да живея пълноценно и по моя си начин.

Ако и вие искате да станете част от нашата общност, която в момента е над 9,000 души, присъединете се към Бюлетина ни, в който споделям с вас интересна и полезна информация за управлението на вашия бизнес и финанси.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.