Кратко ръководство за стартиране на онлайн бизнес с под 100 лева

Безплатен онлайн курс „Как да изградим и управляваме портфейл от инвестиции?”
09.09.2014
Наръчник за родители: Уроци за парите според възрастта на вашето дете
10.08.2015

Кратко ръководство за стартиране на онлайн бизнес с под 100 лева

Вероятно искаш да имаш къща на брега на морето или сред тишината в гората? А защо не и имение в покрайнините на града, далеч от шума? Да пътуваш по целия свят и да се запознаеш с различни култури? Или да взимаш смели решения за развитието на компанията? Независимо дали мечтаеш за спортен автомобил, яхта, къща или просто да „дърпаш конците“ ти си като мен – човек с цели. И как, по дяволите, да превърнем мечтите си в реалност?

Когато попиташ добре финансово осигурени хора, как са го постигнали, най-често ще чуваш “с много работа”. Това обаче, не е съвсем точният отговор. Ключът към успеха се крие в ефективното управление на ресурсите ни. В тази статия ще ти разкрия някои хитри методи, които ще ти дадат начален тласък и чести грешки, които да избягваш. Е, как да стартирам без пари? Настани ли се удобно? 

“Стартирай и хората ще дойдат” е често разпространено грешно схващане. Повечето хора смятат, че ако отворят магазин – онлайн или физически, моментално ще започнат да прииждат клиенти. Опитните предприемачи знаят, какво се случва веднага след старта – нищо. Точно нищо. Даже едно голямо НИЩО.

Без предварителна подготовка и маркетинг кампания, най-малкото, никой няма да е чувал за бранда ни. Да вземем за пример така рекламираните напоследък бисквити „Белвита“. От Крафт Фуудс правят година и половина проучване, преди да пуснат продукта си на нашия пазар. Ние обаче, нямаме толкова време. Как да научат бързо за нас? Как да започнем да продаваме бързо? „Да, трябва да пуснем реклама – например по телевизията”, ще кажат някои. Рекламата е добър метод за разпространение на работещи бизнес модели и умножаване на резултати. Ако сме нов играч на пазара и до момента оборотът ни е нула, колкото и пъти да мултиплицираме нулев резултат,  0 х 0 = 0. А и е доста скъпо удоволствие.

Да речем, че имаш желанието да направиш малко магазинче за авточасти. Намерил си чудесно място, имаш склад, пресметнал си, че за да го заредиш с няколко вида масла, чистачки, лагери и други дреболии, ще ти трябват около 5,000лв, а и наемът не е лош. Какво друго ти остава – само трябва да регистрираш фирма, да се сдобиеш с касов апарат, да поизчистиш помещението и да започнеш да печелиш?

Нали, всичко е пресметнато. Трябва ти само да продаваш по 5 от тези и 10 от онези, за да можеш да си избиеш разходите – леле как не си се сетил по-рано? Бързаш да разкажеш на роднините си, как ще започваш нов бизнес и има “голямо търсене” за тези продукти. Всички те подкрепят и се радват за теб. Изглежда сякаш си на прав път. Това обаче е често допускана грешка. При това не една, а цели две. Както всички знаят, грешките са необходими, за да успеем – все пак ще се опитам да ти покажа, как да избегнеш тези, за да можеш да успееш по-бързо. 

Метод №1 Обади се на приятел

„Ще попитам приятели и роднини какво мислят за моята бизнес идея“. Всички имаме хора до себе си. Това са хората, на които можем да разчитаме дори със затворени очи. Следователно, ако им кажа какво мисля за бизнес идеята си, трябва да ми кажат истината нали? Интересен факт е, че при по-голямата част от питащите ще бъдат подведени от близките си. „Е как така? Нали ме обичат, няма да ме излъжат“. Не, те няма да го направят нарочно. Те ще го направят точно за това, защото искат да те подкрепят и да са ти опора. Те не искат да те спират и да убиват амбицията ти.

Ето как звучи стандартният грешен въпрос:

Ти: „ Здрасти, Пеца, знаеш ли хрумна ми да направя един магазин за авточасти – ей там, на ъгъла. Какво мислиш? Как ти се струва?“ – разкриваш плана си на приятел.

Петър: „ Чудесна идея, колко пари ще ти трябват?“ – Петър знае, че става въпрос за теб. И иска да те подкрепи и да ти помогне.

От там нататък разговорът се завърта в посока, която няма никаква стойност и смисъл за теб.

Ето как звучи въпрос, така че да имаш ценна информация, която да използваш:

Ти: „Здрасти, Пеца! Ти от къде си купуваш части за Пежо-то?“

Петър: „От магазин Х“ – вече научаваш от къде пазарува. Това трябва да ти покаже дали този потребител е ценово или времево чувствителен. Ако ги пазарува от най-евтиното място, очевидно не се интересува от най-качествените части или услуги. Поради спецификите на нашия пазар, това е често срещано и не бива да те впечатлява.

Ти: „Добре, ами ако можеш да ги вземеш с 10% отстъпка и при това без да се разкарваш чак до там, ами от квартала?“ – тук изстрелваш твоята добавена стойност. Обикновено тя е поне едно от трите – по-бързо, по-качествено, по-евтино. В случая спестяваш време (по-бързо) и пари (по-евтино).

Петър: „Е, ако мога да ги взема по-евтино, защо не? А и ще ми е по-удобно. Става, да“ – знаеш каква е мотивацията на Петър – точно и ясно.

Виждаш ли разликата? Във вторият пример, ти вече знаеш, че Петър иска нещата по-евтино и по-бързо, т.е. ако разпиташ други хора от квартала, ще имаш реална представа дали твоят магазин би вървял. Това е чудесна отправна точка и лош знак едновременно. По темата за добавената стойност може да се говори много, но това което сега трябва да научиш е, че ако твоята таргет група е ценово ориентирана (т.е. търси най-евтиното) и ти свалиш под цените на другите, за да дойдат при теб – това означава ценова война.

Изходът от нея е предварително решен – винаги печели най-големият, който както се досещаш няма да си ти още в първите месеци. Друг важен белег на ценово ориентираните хора е, че те винаги търсят най-евтиното и дори Петър, с който се познавате от деца, би отишъл да си вземе по-евтините части, когато на няколко пресечки по-надолу отвори следващият магазин. С други думи – нямаш лоялна клиентела – тези хора просто те използват докато дойде следващия. Те не идват при теб, те идват при твоите цени. Повече за това, как да задаваш правилно въпроси, можеш да прочетеш от книгата „The Mom Test“ от Rob Fitzpatrick.

Метод №2 Помощ от публиката 

От тук следва логичния въпрос – какво ще стане, ако попитаме непознати хора? Те не могат да ни излъжат, т.е. ако ни кажат „идеята е добра“, вероятно действително го мислят. Не точно. Как да го направим, така че да знаем истината? Дали действително ги кефи и биха купили или ползвали нашата услуга или продукт?

Ето как:

Ти: „Здравейте, бихме искали да направим проучване във връзка със наш иновативен продукт, който в момента разработваме – джобен тостер с инфрачервена лампа (примерно). Създава надписи по филиите и ги прави по вкусни.  Също така и затопля сандвичите ви. Искаме да знаем, дали бихте имали интерес, да закупите такъв тостер? – представяш твоя иновативен продукт или услуга. В този момент, единственото което трябва да имаш подготвено е скица, дори разработката на прототип все още е твърде рискована инвестиция (на време и пари), без да знаеш дали има търсене.

Човек на пътя: „Хм, звучи много интересно, как точно работи?“

Ти: (обясняваш набързо)

Човек на пътя: „Да, мисля, че е чудесна идея! Бих си го купил/а“ – Принципно, ти би се зарадвал на такъв отговор. Понеже вече си обигран обаче, знаеш как да го разчетеш така, че да си сигурен в този клиент.

Ти: „Страхотно, радвам се да го чуя! Във връзка с това, бихте ли ни оставили 2 лева сега и ще го  получите с отстъпка, веднага след като го имаме готов?“ – чудесно! Питаш за пари. Той/тя трябва действително силно да вярва в продукта (и в теб), за да ти остави пари. Ако ти остави пари – чудесно. Пиши +1, в полето „за разработка на продукта“. Да видим, какво може да стане, ако все пак няма или не иска да ти остави пари.

Човек на пътя: „Ей, точно сега нямам дребни/не мога да ти оставя/не искам/забравил съм си портмонето вкъщи“ – за теб няма значение. Не иска или няма възможност. Запазваш самообладание и продължаваш по план.

Ти: „Разбирам. А дали може да се включите в проекта като…. (тук си измислил предварително, какво може да накараш да свърши човека за теб. Не е нужно да е много, трудно – важното е да прояви желание и да го изпълни). Например, „да раздавате флаери с мен, да напишеш на твоя сайт еди какво си, да пуснеш във фейсбук за нашия продукт и ни изпратиш резултати, да дойдеш да ни помогнеш да боядисаме офиса“.

Човек на пътя: „С удоволствие, обаче съм много зает“ – няма значение какъв е отказа. Човекът очевидно няма интерес от твоя продукт или услуга. Благодари му за времето и продължавай напред.

Ето един случай, когато можеш да вземеш друго, за да си валидирал правилно продукта си. Това е, ако човекът е известен. Например, ако действително искаш да правиш „джобен тостер с инфрачервена лампа“ и си уредиш среща с Ути Бъчваров, то много по-ценно ще ти бъде само да се съгласи да застане с името си зад продукта ти. По този начин ще вдъхва доверие в публиката. Виж например Теленор ползват Григор Димитров. Е да, плащат му и все пак твоя бизнес все още няма да е голям, колкото Теленор, за да предлагаш пари.  Това е вариант № 3 – известни личности.

Накратко:

1) Дай пари – дребна сума, може и 1лев да е. Размера няма значение.

2) Ела да помогнеш – ако нямаш пари, ела да свършим една работа заедно.

3) Застани с името си зад мен – ако си известен и мислиш, че ще успея ме подкрепи с репутацията си.

Метод №3 Използвай Google

Изключително силно. Може би най-бързият начин за проверка на съществуващи продукти и услуги. Ако действително правиш нещо, което не съществува, не очаквай Google да ти разкрие тенденции за търсене. Без да изпадам в детайли ще споделя най-основното. Много е лесно. Регистрираш се в google adwords. Влизаш в keyword planner-а и проверяваш търсенето на продукти и услуги по ключови думи. Никой няма да търси „иновативен тостер“, обаче виж „домашен тостер“ може да ти разкрие дали се търси от 10 човека на месец или от 1,000.

Ако тази ключова дума не даде резултат, не се отчайвай – пробвай да размениш местата на думите, със синоними, други думи и изрази. Ако нито едно словосъчетание или ключова дума не даде добър резултат – изтеглил си късата клечка – продължавай да търсиш други бизнеси (под добър резултат визирам средно 3,000 търсения на месец, като търсенията са с близък обем през цялата година). Търсенията може да са 3,000 като сбор от ключови думи търсещи едни и също нещо. Например „домашен тостер“ – 1,000 месечно, „тостер за вкъщи“ – 1,000, „тостер за домашни потреби“ – 1,000. Това пак прави поне 3,000 месечно. Между другото това е начинът по който стартирахме последния ни бизнес – Подаръци за мъже.

Чудесно, вече си открил пазар. Колкото е по-малък, толкова по-добре и все пак не прекалявай. Да си лидер в твърде нишов пазар може да означава почти никакви доходи. Какво трябва да направиш от тук нататък? Следвайки най-доброто от Lean Startup и Bootstraping методологията търсиш евтин вариант да направиш сайта си (в случай, че ще продаваш онлайн разбира се). Никой не започва с огромен сайт с 10,000 статии, 10,000 продукта и страхотни функционалности.

Направи малък сайт, достатъчно е да не гони хората. Ако не можеш сам, си намери партньор програмист, с който да работите проекта. За да се движиш „lean“ (чисто, без излишни движения, време и пари), сайтът трябва да е готов за максимум две седмици в това число с продуктите, снимките, описанията и т.н.. Пусни малко реклама в Google Ad-Words по ключовите думи, които на теб ти допадат. „Ама нали по-горе написа, че ако нямаме резултати да не рекламираме“? Браво, очевидно четеш внимателно.

Да, така е. Само че тук е малко по-различно. Тук валидираш преди да си дал сериозни пари и да си се забъркал в голяма каша. А и към днешна дата година ще имаш нужда само от 30 лева за това. Свържи се с партньорите на Google в България и ги помоли, като нов регистран акаунт, да ти дадат ваучер. Те на драго сърце ще ти съдействат. Ще платиш 30 лева и ще ти дадат 90 лева безплатно, или общо 120 лева за реклама.

Все пак провери условията, за да се увериш, че ще се възползваш максимално добре от тази оферта. Такъв промокод често се получава и от хостинг компаниите. Можеш да си купиш .eu или .net домейни за под 20 лева. Ще ти трябва също и хостинг. Ако вече имаш други сайтове – може  да използваш същия. Ако нямаш, можеш да вземеш за 6 месеца, около 30 лева са и все пак до шестия месец, вече ще си сигурен дали искаш да развиваш този бизнес или не.

Не бързай да регистрираш фирма – използвай вече регистрирана фирма на приятел. Фирма се отваря буквално за 48 часа, а реално закриването й е трудно. А и с касовия апарат ще ти „надуе“ сметката с поне 500 лева нагоре, плюс фиксирани месечни разходи и дейности.

Нека направим една проста аритметика:

30 лева – валидационна реклама в ad-words

20 лева – домейн

30 лева – хостинг

сайт – от теб или партньор

Или общо около 80 лева.

Да, под 100 лева струва да започнеш собствен онлайн бизнес. Няма да е лесно, няма да стане бързо, няма да стане без много работа, но най-важното е, че ти вече имаш необходимата информация да стартираш и да правиш това, което искаш! Да, най-вероятно няма да стане от първия път, както не стана нито с мен, нито с повечето хора, които познавам. Съдружникът ми (и мой близък приятел) за миналата година има поне 4 неуспешни опита. В крайна сметка, след като 80 лева не са проблем, тогава какво те спира да постигнеш успеха, за който мечтаеш и така силно желаеш? Моят отговор е – Въпрос на време е! Започни днес и твоето утрешно „аз“ ще ти благодари.

Какъв е твоят опит? Колко неуспешни опита имаш? Сподели с коментар отдолу.

Николай Чакъров
Здравейте, казвам се Николай Чакъров. Съосновател съм на сайт за подаръци за мъже MenGear.bg. Успешно завърших първи сезон на бизнес академията - 9Academy. По професия съм мрежов инженер. Вярвам, че в ерата на комуникациите споделянето на личен опит е жизнено важно, за регионалния и глобален прогрес. Силно се мотивирам от изречението „Това не можеш да го направиш!”. Следвам философията, че в живота ни трябва да има баланс 8 часа работа, 8 часа сън и 8 часа за семейството и приятелите ни. В бизнеса най-впечатляващите за мен методологии са Lean Startup и Bootstrapping.

24 Comments

  1. Много сладки приказки ама за 100 лв. и фирма не можеш да си регистрираш. А това, че имаш сайт, не значи, че имаш онлайн бизнес. Значи само и единствено, че имаш сайт,който едва ли ще започне да изкарва пари първите 5-6 месеца.

  2. @Милен – Благодаря ти за коментара.

    Забележи, че никъде не става въпрос за регистрация на фирма. За да имаш бизнес, единствено е необходимо да откриеш работещ пазар. От там нататък всички други бюрократични спънки ще ги преминеш бързо.

    Поздрави,
    Николай

  3. Станислав каза:

    Здравейте, може ли някой да ми помогне с реклама в гугъл, защото имам сайт, но не разбирам от adwords.

  4. Интересна статия. Така започнах и аз моят бизнес, преди около 2 години. Принципно е така, пускаш една реклама, даваш 50-100лв, изкарваш 200-300, пак пускаш, пак изкарваш и така… При мен горе долу работи.

    @Станислав – Свържи се с мен, мога да ти помогна: stoyanov@webvisuality.com

  5. Ивайло Шолеков каза:

    “You have everything you need to build something far bigger than yourself.”
    -Seth Godin

  6. Анастас Контев каза:

    Харесвам повечето Ви идеи, но се съмнявам, че “уличният маркетинг” би проработил в България, особено в провинцията. Благодаря Ви за статията и Ви желая успех!

  7. Galarad каза:

    Николай, статията е позитивно написана и може да насърчи хората да се опитат да направят нещо сами онлайн, което е похвално. Но с някои неща в нея не съм съгласен.

    Например, започваш с “Вероятно искаш да имаш къща на брега на морето или сред тишината в гората”, след което читателят очаква да разбере, поне в общи линии как ти си се справил с тази задача, за да се поучи от твоя опит. Оказва се, че къщата е само похват за привличане на интерес, а същината е – “опитайте, срещу 80 лв. имате шанс (какъв?) да спечелите милион (примерно)”.

    Да, наистина – един от ключовете на успеха е ефективно управление на ресурсите. Но четейки статията, виждам много малко на тази тема. Ако човек си управлява ефективно ресурсите, защо има 4 неуспешни опита (визирам твоя съдружник)? Много по-интересно ще е да споделиш какви препятствия са го препънали тези 4 пъти и какви изводи си е извел.

    Какъв е моят опит? Аз основах фирма преди 13 години (на 25 години) и това беше първият ми опит. Все още съм в компанията.

  8. Калоян каза:

    @Galarad

    Аз съм въпросният съдружник. Обмислям да споделя абсолютно всичките грешки, които съм правил в начинанията си досега, така че stay tuned 🙂

    Също ще ми е интересно да разбера повече и за Вашия опит с успешната компания, която сте създал от първия Ви опит.

    През последните 3-4 години активно чета и слушам за историите на стотици различни успели предприемачи и официално Вашият случай е първият, за който разбирам за успешна компания, създадена от първия и единствен опит. Смятам, че вашите съвети ще са по-полезни на другите стартиращи при такъв безпрецендентен успех.

    А и като цяло ни трябват повече съвети от успели предприемачи в България, защото такива в момента липсват. Например: в момента в БГ уеб пространстовто няма нито един материал от основател на български онлайн магазин на предприемаческа тема. А се сещам за поне 5 големи такива магазина, които израстнаха през последнтие години в Б-я, които имат какво да споделят. Дали са твърде заети или пазят “тайните” за себе си, не знам… 🙂

  9. Galarad каза:

    Не смятам моя опит за достатъчно интересен, иначе с удоволствие бих разказал. Моят съдружник имаше един неуспешен опит за бизнес, също така, аз имах късмета баща ми да опита да създаде частен бизнес и аз да се уча от него; неговият бизнес фалира по време на Виденовата криза. Затова може да се каже, че фирмата все пак се е поучила от 2 провала, макар и да не са мои.

    Ние започнахме да продаваме собствения си труд (ИТ услуги), като аз поне година, може би и повече не взимах никакви пари от фирмата, 0. Бяхме откровени с клиентите, опитвахме се да помогнем, търсехме дългосрочни договори, а не работа на парче. Все още имаме клиенти, които са били с нас в началото; сега фирмата е към 35 човека. Бяхме консервативни в разходите, вярвахме в правилото “love us or your money back”, имахме познания за работата, която вършим и продължавахме постоянно да се учим.

    Сред моите познати и приятели има поне 5 човека, които са направили 5 успешни фирми (фирмите все още съществуват и работят), които са успели от първият път, но за тях няма как да прочетете някъде. Те просто си гледат бизнеса, изкарват си парите и не държат да са център на внимание. Едните правят щори, другите продават компюрти, третият прави консултации за оптимизация на сметки от мобилни телефони, четвъртият е голяма ИТ фирма, петият е разработчик на софтуер – а сега се сещам и за още няколко примера от компютърните игри, Хемимонт Геймс, Блек сий Крайтек, XS софтуер – и трите са успешни от първият опит. Значи, 8 фирми без да се замислям и без да гледам сред клиентите ми.

  10. Калоян каза:

    Мисля, че доста история и неуспешни опити остават задкулисни, защото в България по традиця никой не споделя провалите си и както казвате всеки си гледа бизнеса 🙂 Като не става въпрос да си публична личност за внимание, а за да бъдеш полезен на обществото.

    Според статистики 2/3ти от иновативните IT компании се провалят, но тази статистика няма как някой да я знае освен, ако не е навътре. Защо? Защото никой не споделя за неуспехите си.

    Разбира се, при малките бизнеси този процент на неуспех е много по-малък.

    Също така не слагаме в категорията “бизнес” фрийланс услуги, в които продаваш времето си за пари – има доста работници на свободна практика, които си мислят, че движат бизнес щом са намерили няколко клиенти и им правят сайтове. Знам добре, защото и аз съм бил в точно тази категория. Говорим за бизнеси, които функционират без дирекната ти намеса и постоянен микромениджмънт.

    Относно известните фирми, за които споменахте:

    Христо Тенчев, основателят на XS Software, е имал и други макар и по-малки начинания преди онлайн игрите. А първото му начинание не е фирмата XS Software, а една доста по-малка игра – Bulfleet. Така че определено има много история зад XS, дори и да го определим като “първи успешен опит”.

    Black Sea е създадена като разделение от Haemimont, така че е всичко друго, но не и нова компания.

  11. Galarad каза:

    Провалите според мен са повече от две трети. Но наистина, никой не говори за провалите – и то не само да говори, а да обясни защо се е провалил. Затова за мен е много по-ценно да прочета какъв опит сте натрупали с провалите, защото започването на бизнес сега и започването на бизнес преди 13 години нямат нищо общо – ако сега стартирахме, вероятността за неуспех щеше да е по-голяма.

    Бизнеси, които функционират без постоянната ти намеса са илюзия. Всички тези 8 фирми работят и успяват, защото основателите им са там и правят постоянен мениджмънт – доколко е микро не мога да кажа, но от случаите, когато съм бил там и съм наблюдавал – според мен е доста. Не съм срещал примери за такива успехи, освен може би 2-3, като например Тогедър, но там компанията е основана на принципа на МЛМ. Ще ми е интересно да ми дадеш някакви примери на успешни компании в БГ, където основателите са успели да се отдръпнат от мениджмънта и компанията да остане успешна.

    Христо има други начинания, знам много добре за Булфлийт – но той няма провали, не и такива, за които да е разказал. Булфлийт е успех, при това голям. Хемимонт е създадена след разпадането на по-голяма компания, а Блек сий е създадена, както правилно отбелязваш, като разделение на Хемимонт. И отново, при двете няма провал – успяват от първия си самостоятелен опит, с първата си регистрирана фирма. Не съм сигурен какво дефинираш като “нова” компания – Веселин Ханджиев от Блек сий е бил служител в Хемимонт, напуска, основава собствена фирма Блек сий, тя е успешна фирма – защо това не е нова компания?

    За мен съветите на някой, който е по-напред от теб в бизнеса (не казвам успял, защото това е много субективно) могат да бъдат разбрани само, ако си стигнал до определено ниво в собственото си развитие. Виждам примери, в които хора, които са по-малко образовани от мен, които са по-неефективни от мен правят по-успешен бизнес. За да отсееш ценното от техния опит сред всички действия, които правят, трябва самият ти да имаш достатъчно опит – иначе рискуваш да вземеш повече лош опит, отколкото добър. Виж, при провалите е по-лесно – там можеш да се научиш от всеки провал.

  12. Йордан Христов каза:

    Няма защо да откривате “топлата вода”. Чували ли сте за мрежов маркетинг? Има доказани и прости системи на които можете да се доверите и да имате собствен бизнес не за 100, а за 25 лв! Ако някой се интересува – мога да му дам повече информация – пишете ми на jordan_hr@abv.bg.

  13. dienki каза:

    как става с 25лв. бизнес

  14. Татяна Михова каза:

    Всичко тук е бла-бла.Пари не се печелят само от компютърни специалисти-има хиляди други области от които обикновения потребител се интересува.Но точно за тях нищо и никой не пише.Тези статии са бизнеса на определена група хора.Които статии на мен лично няма как да са ми в полза.Освен техните продукти хората ползват и други-дрехи,храна,козметика,битови услуги.Но аз ви желая успех-чета ви като интересно и забавно четиво като например роман.Наистина е забавно и интересно.

  15. Стойне Василев каза:

    @Г-жо Михова, в тази статия авторът е дал един от възможните варианти за правене на бизнес и никой не отрича, че има и други. Всеки трябва да си избере неговото “нещо”.

  16. Антоанета каза:

    Който е решил да създава и да се развива, особено, ако е в началото, ще намери достатъчно полезни неща в статията.
    Благодаря, Николай!

  17. Пенчев каза:

    Здравейте, много са ми интересни статиите които пишете! Но не мога да се съглася само с това, че със 100 лева мога да започна онлайн бизнес! Идеята ми е да си направя онлайн магазин/и от който първоначално да си докарвам допълнителен доход, а в последствие да стане основното ми занимание!
    1. Имам идея за продуктите, които искам да продавам;
    2. Трябва ми фирма, която да изработи онлайн платформата за онлайн магазинът ми – имам идея за фирма;
    3. Трябва да работя със собствена стока или със стока на доставчик /Дропшипинг и Риселинг/;
    4. Трябва да си направя фирма ЕООД /примерно/;
    5. Трябва всеки месец да се осигурявам, нищо, че работя на трудов договор и ме осигуряват.

    Както и да правим прости сметки, няма как със 100 лева да стартираме!!! Да не говорим и за постоянните разходи на месец, като осигуровки например, че преди да започнем да генерираме средства и да бъдем на печалба ще бъдат в графата загуби!

  18. Ани каза:

    Статията е много полезна, но заглавието е малко подвеждащото. Би трябвало да е – Кратко ръководство за стартиране на РЕКЛАМА на онлайн бизнес с под 100 лева. Ако правиш бизнес – следователно трябва да имаш стока, която да продаваш в този онлайн магазин, примерно дрехи, обувки, аксесоари, книги, козметика и прочие, а за всичко това трябват пари. Просто мисля, че статията е за Реклама на бизнеса, а не за самия бизнес /лично мнение/. Харесвам сайта и чета материалите с голям интерес, но е хубаво да назоваваме нещата с истинските им имена.
    Успехи!

  19. Very White каза:

    който иска летящ старт ще трябва да е готов и на големи разходи, за да наложи бранд, марка….статията ви казва как без загуби да опипате почвата . дай Боже ,всекиму бързо разрастване и големи печалби. и има един частен случай, когато това което предлагаш не е стока, а е услуга. напуснах работата си от 8ч до 18ч и реших, че отдавна искам да съм треньор по личностно развитие.следвайки горния алгоритъм и за по-малко от 100лв започнах.
    даже и за флаери останаха 45лв /бяха предизвикателство и удоволствие заради личния ми дизайн, но не си върнаха инвестицията/. Учете се и от чуждите грешки във вашия бранш.
    Ползувайте само банкови сметки без емоцията с касов апарат.
    ФБмаркетинга правете сами – струва грубо по 15лв на месец, за да се рекламирате до избрана по град и възраст аудитория от около 500- 800човека . Работи и за стоки с малък асортимент. Има много безплатни обучения /дори за пълни лаици като мен/ в пространството затова 80% от нещата как да си ги направите сами. И помнете, че всичко което правите със Страст се връща, като полза.

  20. Ели каза:

    Благодаря за статията, изключително ми е полезна. С първите две точки съм вече готова, преминавам на третата. Скоро започвам работа и по сайта на екип Макарата, който ще е както наш – на мен, съпруга ми и наш приятел, така и на други ентусиасти като нас, гостуващи автори.
    Продължавам да чета за 10-те грешки 🙂

  21. Ели каза:

    Аааа, сега се зачетох и в предишните коментари.
    Статията е страхотна и си е кръстена баш както си трябва. Без да подозирам за нея сама измислих процеса с проучването и т.н. до момента с Google Adwords. Също така ще използваме и фирмата на приятел, за да не регистрираме сега наша. По-нататък, ако правим оборот през онрайн магазина на Макарата, който ще е за ръчно изработени изделия за дома, ще регистрираме фирма със всичко необходимо към нея. Имам опит и в това, тъй-като на 25 години си направих фирма, но нямах абсолютно никакъв оборот и началния ми капитал от 7000 лв се стопи за глупости, а не за създаване на продукти. За сравнение сега съм на 38, партньорите ми са на 42 и нищо не разбират от бизнес. Обаче достатъчно години работим за успешни компании, така че имаме от къде да се учим.
    Има достатъчно български платформи за онлайн търговия, фрийленсинг и въобще каквото му душа иска на човек. Има също и wordpress, ако става въпрос за гъдел или предварителни проучвания на пазара на наш бъдещ продукт. И всичко си е там в интернет за без пари.

    Пак благодаря, ще ви пиша ако имам въпроси относно рекламирането ни за без пари, защото си е абсолютно възможно. Все пак има фейсбук, гугъл и не само. Ехеее, само няколко часа на ден ми трябват пред лаптопа и ще стане 🙂

  22. Ели каза:

    Последно да добавя нещо. За набиране на средства за стартиращ продукт, услуга или иновации може съвсем успешно да се използва краудфъндинг платформа. Аз например ще използвам collectim.com, но за набиране на средства за фондация “Солидарен дом”, в която екип Макарата сме доброволци.

    А платформата за магазина ни е cloudcart.com, защото екипа на CloudCart са наистина невероятни. Говорим си по телефона или по мейл през ден, а още дори не съм избрала дизайн за магазина си.

    Та така. Успехи на всички ентусиасти!

  23. фифи каза:

    Дрън дрън та пляс! Пълни глупости тип МЛМ ала Хербалайф. Учат те как да станеш един интелигентен просяк или по-точно изпечен мошеник. Да лъжеш хората и да им взимаш парите! Ако си по природа общителен и добър психолог – ставаш за тоя “бизнес”. Но тоя мач мнооого отдавна вече сме го играли! Минаха почти 30 години!! Хората толкова ли са тъпи, и не разбраха, че парите не растат по дърветата и не падат от въздуха! А се заработват с упорит труд и висок професионализъм!!! Истината е, че човек трябва доста упорито да поработи върху себе си, да се изгради като добър и търсен специалист в своята област, ако иска да печели достатъчно пари!

  24. Стойне Василев каза:

    Фифи, защо мислиш, че единствения начин е “да се изгради като добър и търсен специалист в своята област, ако иска да печели достатъчно пари”? Има ли други варианти? Може ли човек да успее без дълги години упорит труд?

    Защо мислиш, че онлайн бизнеса е някаква измама? Познавам доста хора, които печелят добре от такъв бизнес без да особени специалисти, но това не означава, че не са професионалисти в това, което правят.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.