Коя инвестиция носи най-висока доходност?

Защо доходността ми от инвестиции е по-ниска от пазарната?
29.01.2018
Истините за финансовите продукти, които те не искат да знаете
12.02.2018

Коя инвестиция носи най-висока доходност?

Всеки от нас търси по-висока доходност за своите пари, като много хора вече не се задоволяват с 10% на година, а търсят много по-висока възвращаемост. За една такава възможност е статията на нашия гост-автор Александър Дянков. Той свързва инвестициите с предприемачеството, като резултатът може да е наистина впечатляващ. Ето я и нея:

Как ви се струва да вложите парите си в инвестиционна възможност, която има потенциална доходност равна на хиляди проценти? Не, това не поредната измама, а съвсем реална възможност. Предполагам си мислите, че такава възможност не съществува? Уви, ще бъдете в грешка. Съвсем истинска е, стига да я пречупим през правилната призма. Добре дошли в света на предприемачеството!

В следващите редове ще пречупим перспективата през призмата на предприемачеството и инвестициите – свят, където всичко е възможно. Също така, ще разгледаме защо инвестирането в онлайн бизнес, създава най-високата доходност и най-добрата предпоставка за експоненциален ръст на личното ни богатство.

Има различни определяния и интерпретации, относно значението на думите „предприемач“ и „инвестиция“, за това искам да споделя моето определение, за да не достигнем до различни заключения. Предприемачът е човек, който предприема дейност, с която създава нова стойност на пазара, решавайки негов проблем или нужда. Характерна черта за всеки предприемач е постоянството: предприемачът няма да се откаже или да спре пред нищо, докато не предостави тази нова стойност на пазара.

Въпреки тази черта, той оперира в несигурна среда, защото от една страна ресурсите му са оскъдни (най-честата инвестиция е под форма на време и капитал до 5,000 лева), а от друга страна, той няма контрол над факторите, които могат да окажат влияние върху дейността му. С други думи, при взимане на едно погрешно решение, предприемачът може да банкрутира бизнеса си. Въпреки високия риск от фалит, предприемачът ще бъде щедро възнаграден от пазара, стига да успее да създаде тази стойност.

За мен, инвестицията е процес, при който след детайлен анализ, взимаме решение да вложим парите си в активи, които да ни носят задоволителна доходност. Инвестицията не е импулсивен акт, а такъв, който трябва да бъде внимателно анализиран, за да се изберат правилните активи, които да отговорят на индивидуалните ни виждания за риск и доходност.

Лично за мен, влагането на средства в банков депозит, при почти нулева лихва и темп на инфлация от почти 3% на година, не може да се квалифицира като инвестиция. Също така, ако имам избор да инвестирам в активи със сходен риск, но актив А генерира доходност от 8%, а актив Б генерира доходност от 4%, то бих счел за инвестиция, само влагането на пари в актив А.

Инвестицията може да бъде разделена на два основни компонентна: капитал и доходност. Капиталът е общата сума, която трябва да вложим, за да придобием дадения актив, който в последствие, на теория, ще ни генерира печалба. Доходността, от своя страна, количествено отразява резултата от инвестицията ни. Свикнали сме да считаме, че доходността винаги трябва да е положителна, но уви това не е така. Доходността може да е както положителна, така и отрицателна, като това изцяло зависи от степента на знанията, уменията и опита на всеки инвеститор.

За да достигнем до доходността, трябва да съотнесем постигнатата печалба от актива, спрямо вложения капитал за неговото придобиване. Чрез доходността можем да измерим потенциала на инвестиционните възможности и да изберем правилната за нас. Изключително важно е да измерваме доходността не в абсолютно изражение, а в относително – процентно. Защо? Ако трябва да направим избор между две инвестиционни възможности, които генерират една и съща доходност от 1000 лева, коя ще изберем? Привидно няма разлика, защото и в двата случая ще имаме 1000 лева печалба. Какво ще стане обаче, ако за едната трябва да вложим 10 000 лева, а за другата 200 000 лева? Всичко се променя, нали?

Точно това е причината да измерваме доходността в процентно изражение, защото първият избор ще генерира 10% доходност, а вторият мижавите 0,5%. В светлината на тази проста математика, ако отново сме изправени пред избора за инвестиционна възможност, коя ще изберете – 10% или 0,5%? Предполагам, че всички ще изберете възможността, която генерира 10%, доходност, все пак ще вземете 20 пъти по-голяма печалба в процентно изражение. Ако е така, тогава защо избирате да влагате парите си в банков депозит, който текущо има по-ниска доходност?

Как ви се струва идеята да се обърнете към вашия шеф със следното предложение: „Последните 12 месеца бяха изключително силни за мен във фирмата, затова предлагам да ми увеличите доходите с 250%“? Прекалено дръзко ли е? Клони ли към абсурдното? Ако е така, предлагам да пречупим реалността през различна призма! Какво би се случило с доходите ви, ако самите вие сте си шеф и сте инвестирали във ваш собствен бизнес? Увеличението на доходите ви в такъв голям размер би било напълно реално, като такъв голям ръст можете да достигнете най-вече в контекста на онлайн предприемачеството.

Защо да инвестираме в онлайн предприемачество?

Когато си говорим за инвестиция в контекста на предприемачеството, активът е самият бизнес, а капиталът представлява сумата, нужна за стартиране на бизнеса, като към капитала трябва да добавим нашето време, усилия, умения и опит. За мен, правилното инвестиране на капитала е по линия на онлайн предприемачеството, за сметка на конвенционалната форма, защото вложеният капитал е в пъти по-малко, т.е. бариерите за стартиране на бизнес са изключително ниски. Защо?

Нека да вземем следния пример: взимаме решение, да напуснем работа, за да стартираме специализиран магазин. Установили сме, че на пазара има нужда от магазин, който да предоставя месни и млечни деликатеси от страни като Франция, Италия, Испания и т.н. До тук добре, но каква ще е формата на магазина – физическа или онлайн? Ако изберем физическото проявление, трябва да проучим къде ще е най-оптималната локация. Тъй като най-вероятно няма да имаме достатъчно капитал да купим магазин, ще се наложи да търсим магазин под наем.

В повечето случаи добрите локации, са на възлови места, но месечният наем не е никак малък. Да кажем, че вече сме намерили мястото за нашия бъдещ магазин(което отговаря на всички законови изисквания), то следващата стъпка е да сключим договор с доставчици на тези деликатеси. Веднъж осигурили договор, то трябва да закупим или наемем нужното оборудване, за да „обзаведем“ магазина. Имаме ли наличното оборудване, следващата стъпка е да заредим магазина със стока. Успоредно с това, трябва да сме начертали различните системи и да сме делегирали обучен персонал, за да ги изпълнява. След това, магазинът отваря врати и трябва да стартираме маркетингова кампания и да започнем да привличаме клиенти.

Разбира се, стъпките бяха прекалено опростени, но в същото време, примерът е много показателен. Изграждането на един напълно функциониращ нишов магазин, може да отнеме няколко месеца, както и да „глътне“ значителен капитал. От друга страна, ако изберем да стартираме бизнеса си под формата на онлайн магазин, нещата придобиват съвсем различно измерение.

Колкото по-малко препятствия имаш, за да достигнеш до крайната дестинация, толкова по-бързо ще стигнеш. Интернет пространството е най-благодатната среда, за стартиране на бизнес за възможно най-кратко време, с възможно най-малко препятствия, влагайки съвсем малък капитал. Буквално за отрицателно време можем да изградим онлайн бизнес и да установим, дали той ще е печеливш, или не.

Ако вземем същия пример, то за по-малко от 1 месец може да изградим напълно функциониращ специализиран електронен магазин, предлагащ месни и млечни деликатеси. Защо? За да изградим този магазин, трябва да инвестираме в домейн, хостинг и платформа. След това трябва да настроим платформата на нашия магазин, а ако нямаме тези умения, то може да наемем програмист, който ще свърши всичко вместо нас. Докато той настройва електронния ни магазин, ние можем договорим условията с доставчиците. А веднъж имаме ли подписан договор и напълно функциониращ сайт, можем да започнем да продаваме.

Красотата на онлайн бизнеса се крие в неговата гъвкавост – можем да сключим договор за dropship с доставчиците си. Това означава, че няма да се занимаваме с доставките на стоките, а това ще е работа на доставчика. От нас ще се изисква да подготвим страниците на продуктите, които ще продаваме, да имаме платежна система и интегрирана система с доставчиците, за да можем да им изпращаме новите поръчки. От там насетне ни остава да имаме ефективен маркетинг, за да можем да привлечем нови клиенти.

Не забравяйте, че основна компонентна на всяка инвестиция е инвестираната сума, т.е. капиталът. В случая с електронния магазин, инвестираната сума няма да бъде повече от 2,000 лева, а що се касае до физическия магазин, то общата инвестиция, за изграждане и зареждане може да надмине 20 000 лева. Разликата от 10 пъти е ясна, но тя ще бъде такава и в крайната доходност. Ако допуснем, че за година двата магазина генерират 20,000 лева чиста печалба, то доходността от инвестицията ни в онлайн магазина ще е 1,000%, а във физическия магазин доходността ще е от 100%.

Как ви се струва съпоставката между физическия и електронния магазин?

Разбира се, в онлайн света има стотици различни проявления на бизнес и бизнес модели, но реших да избера електронния магазин като пример, защото това е една от най-често срещаните форми на бизнес. Не е изненада, защо по подразбиране предприемачите избират да инвестират в онлайн бизнес, за сметка на физическото му проявление – ниските бариери за стартиране, създават потенциалната астрономическа доходност. Истината е, че можем да направим съпоставка между инвестиране в онлайн бизнес и инвестиране в какъвто и да е актив, като отново онлайн бизнесът ще вземе призовото място по генериране на най-голяма доходност.

В инвестиционния свят е прието, че инвестирането в акции, има потенциал за най-висока доходност, защото това е продукт с висока степен на риск. Като инвеститор в стойност, мога да се съглася с това твърдение. Следствие на моя анализ и допускания, намерих компания със стойност, която беше подценена спрямо пазарните играчи. Очаквах позицията ми да има времеви хоризонт от 3 години, но понякога реалността се разминава спрямо очакванията. Затворих позицията си след малко повече от 4 години, като за периода, генерираната доходност беше стотици проценти. Макар и висока, доходността, която постигнах, бледнееше спрямо такава, постигна от онлайн бизнес.

Що се касае до онлайн инвестирането, за мен най-добро е това, което стъпва на дигитални продукти, услуги или на абонаментен принцип. Това бе причината да партнирам в проект, който предлагаше именно такива продукти. Защо? От една страна изключително ниската стартова инвестиция, а от друга страна буквално нулевите производствени разходи(няколко кликвания с мишката), за създаването на всяка следваща единица от продукта. Трудно е за вярване, но ако се приложи ефективен маркетинг, доходността върху инвестирания капитала в един момент става четири цифрен.

Ами риска?

Дали заради нуждата от активни действия, или пък заради склонността на хората да отбягват риска, най-често срещаният избор за инвестиция е в онези продукти, които имат сравнително нисък риск и доходност. С този избор, едва ли не, масата от инвеститорите рамкират своето възприятие, че има само една доходност, която гравитира около пазарната. Както вече се убедихме, инвестирането в онлайн бизнес не само, че разбива на пух и прах пазарната доходност, но също така, създава и най-високата доходност, измежду петте основни инвестиционни класове активи. Сигурно мнението на мнозина от вас е, че инвестиране в онлайн бизнес е изключително рискована дейност и вероятността за фалит е твърде висока. Напълно съм съгласен с такова мнение!

За жалост, твърде рядко предприемаческият романс приключва с фанфари, а именно IPO и листаване на капиталовата борса. Колкото и да сме постоянни в преследването на нашите цели, ако сме неопитни, то вероятността от фалит ще е изключително висока. Ако се върнем в примера с магазините, загубата на капитала ще е 10 пъти по-ниска, ако инвестираме в онлайн магазин. Отново ниските бариери за стартиране на бизнес, ще работят на „наша страна“, защото ще го направят „бърз и евтин“. Ако все пак той е неизбежен, не трябва да се отчайваме, защото той ще е безценен за нас. Защо? Ако погледнем обективно, ще видим, че той ни е дарил с безценни уроци.

Ние сме най-добрата инвестиция, защото никой не може да ни я отнеме! Никой не може да отнеме знанията, уменията и опита ни, а именно те ще са факторът за нашата стойност. Неслучайно за Бенджамин Франклин „инвестицията в знания винаги е с най-добра лихва“. Дори когато всичко около нас рухне, пак можем да го съградим наново. Има истории за хора, които са фалирали, но благодарение на уменията си, са стъпвали отново на краката си и са изградили всичко наново. При фалит, ние ще загубим пари, но това е привидна загуба, защото ще спечелим безценно знание, от което ще се поучим, за да изградим печеливш бизнес утре!

За предприемача има два вида стойност – стойност, която решава нуждите и проблемите на обществото и втора, която е скрита. Тази втора стойност представлява всички онези новопридобити знания, умения и опит, които разширяват границата на неговия потенциал. Надявам се статията да ви даде така нужния тласък, за да започнете да инвестирате в себе си, за да увеличите, както собствена си стойност, така и да добавите нова стойност за всички нас.

Александър Дяков
Здравей, казвам се Александър Дяков и имам над 11 годишен опит в света на финансите и инвестициите. Аз съм онлайн предприемач, инвеститор в стойност, професионален трейдър и финансов ментор. Моята мисия е да дам максимална стойност на всеки, който иска да се развива и е готов да постигне целите си. В личния си блог споделям моите знания и опит, защото искам да съм заобиколен с високо мотивирани хора, които няма да се спрат пред нищо, за да постигнат най-върховите си цели.

3 Comments

  1. Краси М каза:

    Въпреки,че статията рамкира много всеизвестни истини,авторът е чист теоретик-видно е,че не е развивал реален собствен бизнес.Ако направи онлайн магазин за месо,със сигурност ще фалира.Потенциалните клиенти са например гурме ресторанти,а те,обезателно ще поискат да видят какво купуват,а и са невероятно претенциозни.Ако някой производител или вносител изпраща вместо теб,всеки най-малък проблем се стоварва върху твоят имидж,а той е анонимен за клиента.Знае това,и е силно изкушен “случайно” да пробута на клиента ти,това, например с по-стария срок на годност.Имах един подобен проблем,понеже много пазарувам онлайн.Продавачът се справи,с много нерви от моя страна-не знам дали ще му гласувам пак доверие…Интернет магазин само изглежда че е лесно печеливш,всъщност повечето ще фалират,ще останат само най-добрите,и най-умелите-естествен подбор.Наистина “Дяволът е в подробностите”,както казват американците

  2. Валентин каза:

    Аз имам горчив опит като предриемач . На 25 години реших да осъществя една моя бизнес идея . След три години тя се оказа неуспешна и загубих 20,000 хиляди лева лични спестявания и кредит от банка 8,000лв . Заради огромното ми желание да стана предприемач и да работя за себе си, дори напуснах университета когато бях на 22 и заминах за чужбина да изкарам пари . Исках да съвместя ученето и бизнеса , но се оказа че за осъществяването на тази идея ще трябват пари, които аз няма къде да заработя в България. Три години работих навън и след това се върнах в България . След като проекта ми не проработи , трябваше да замина отново зад граница за да си оправя кредита. Днес съм вече на 35 и мисля да се върна в България за постоянно. Имам спестени пари , нямам задължения. Имам няколко идеи за нов бизнес, но първо мисля да довърша образованието. При всички положения онлайн бизнеса е добра опция, просто защото не изисква голям капитал и човек ако се провали , няма да загуби много. В ретроспекция мога да кажа ,че рискувах много и 8 години търпях последствията от всичко това. Бях млад,наивен и дори малко самонадеян 🙂

  3. Климент каза:

    Аз като гледам новите предприемачи преподават един и същ материал по Webinari или прочели една книга, направили я на някаква презентация с някви теоретични примери и я продават за някаква цена, която била с отстъпка… иначе струвало много повече.
    Някакви такива трикове, няма такова чудо… Като ги питаш искам да видя реални резултати показват само минали… Единствено Стойне и неговите “истински практически курсове, наистина дават резултат, наистина хора завършили там дават правилна обратна връзка.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.