Колко струва времето ни?

Колко сигурни са онлайн разплащанията?
14.06.2021
Какво е р2р (peer-to-peer) платформа и как работи тя?
13.09.2021

Колко струва времето ни?

Много хора у нас не ценят особено времето си и го пилеят за разни неща. Може би това е наследство от миналото ни, когато се налагаше всичко да си правим сами и навсякъде се чакаше на опашки. За мен времето е най-ценния ми ресурс и винаги съм готов да си платя, за да получа още няколко свободни часа, в които да развивам себе си или да си почивам.

В тази статия ще ти споделя как всеки човек със смартфон може да се възползва от иновативни услуги, които се предлагат на пазара, за да спечели време (и това да му струва само 20 лева на месец), но всичко по реда си.

Времето е…

За да съм честен, не винаги съм се отнасял към времето като към най-скъпият ми актив, който притежавам. Отраснал съм във време, когато магазините бяха празни, а списание „Направи си сам“ беше хит. Всеки малко по-сръчен човек разчиташе основно на себе си – от приготвянето на домашното сирене, през направата на мебелите за апартамента до поправката на автомобила. Това отнемаше страшно много време, но всеки го имаше в изобилие. Сега ситуацията е различна и не мога да разбера хората, които си сменят гумите на колата пред блока два пъти в годината за по няколко часа, само за да спестят по 20-30 лева, например.

Когато имаш семейство, деца и отговорна работа на висока позиция, задачите и отговорностите се увеличават драстично и малко хора могат да си позволят да пилеят времето си в такава ситуация. От друга страна, малкото свободни часове на ден се превръщат в новия лукс. Както „времето е пари“, защото може да свършиш нещо и да изкараш някой лев, така и парите са време и богатството вече започва да се измерва не само във финикийски знаци, а и във свободно време. Колкото по-дълго може да живееш без заплата или друг текущ доход, толкова по-голямо е твоето състояние.

Винаги когато реша да си купя нещо или да ползвам дадена услуга, измервам цената в свободно време. Ще ти дам един пример. Ако заплатата ти е 3,200 лева на месец за 160 часа (по 8 работни часа на ден), то един час от твоето време струва точно 20 лева. В този случай, когато си купиш нещо за 160 лева, то цената е един ден от твоя живот, в който може да не работиш, да си с децата си, да четеш книга или да развиваш страничен проект. Всеки може да си сметне колко му струва времето и за какво го разменя.

Колко харчи новият член на семейството?

Ние приемаме колите си като членове на семейството, грижим се за тях, почистваме ги, обслужваме ги редовно и когато се развалят ги водим при автомеханик, както ние посещаваме личния ни лекар, когато се разболеем. Сумите за покупка и поддръжка на автомобил изобщо не са малки, както видяхме в статията Колко ни струва да притежаваме нов автомобил?. Когато включа всички разходи по двата автомобила в нашето семейство се оказва, че за тях даваме немалки суми всеки месец, а ако добавим към сметката и амортизацията (обезценката), се получава едно малко състояние.

В същото време, колите ни харчат и от най-ценния ни ресурс – времето. Да започнем със смяна на гумите. Два пъти в годината ми отиват по няколко часа за тази дейност. Да не забравяме техническия преглед, завеждане на щета по застраховка КАСКО или Гражданска отговорност, плащане на тези застраховки, покупка на винетка, плащане на данъци и много други дейности, които като ги съберем ни ангажират поне няколко пълни работни дни в годината.

Годишното обслужване на автомобила, смяна на масло и филтри, накладки, антифриз и други консумативи също ни вземат от нашето свободно време. И все пак, „черешката на тортата“ са ремонтите. Колкото и да чукаме на дърво или да стискаме палци, дори на сравнително нов и поддържан автомобил може да се наложи смяна на част или да се отстранят някакви повреди.

Когато оставиш колата си в сервиз трябва да обясниш какъв е точно проблема, да избереш резервната част и други дейности. Механиците са като личните лекари и трябва да познават добре нашият автомобил, заедно с цялата му сервизна история, сменени части и т.н. А всичко това също отнема време. Ако съм късметлия и ми се е наложило само 2-3 пъти в годината да посещавам автосервиза за смяна на консумативи и по-леки ремонти, бих добавил още 10-ина часа към общата сметка. Разбира се, има случаи, в които те могат да са много повече или по-малко.

И всички тези дейности и изразходвано време са, ако вече имаме „наш“ човек във всяка една от фирмите и сме избрали конкретните продукти или услуги. Да намериш експерт, на когото да имаш доверие, изобщо не е лесно и търсенето може да продължи дни или дори месеци. Изборът на качествени гуми, масло, чистачки, резервни части или други консумативи също отнема часове в онлайн търсене и преглеждане на различни алтернативи. Аз съм човек, който си цени средствата и искам да получа максимума за тях. Предполагам, че и ти не получаваш парите даром и не искаш да ги пилееш за некачествени стоки и услуги.

Колкото и консервативни изчисления да правя, изхарченото време за обслужване на моя автомобил е минимум 40 часа на година, а някой път и повече. Преди да си кажеш, че ти си изключение и за тази дейност не са отишли повече от няколко часа за последните 12 месеца, помисли внимателно и си спомни за всичко онези моменти, които са свързани с поддръжката и обслужването на твоята кола – 5 минути тук, 10 минути там и времето се увеличава.

След предишната статия, чух и друг аргумент – че докато чакам за смяна на гуми или при майстора, мога да чета книга или да върша работа. Може и така да е, но това за мен не е ефективно и вниманието ми е раздвоено. По същата причина не обичам да слушам аудио книги, докато шофирам. Разбира се, има и дами, които пушат цигара, пият кафе, гримират се и говорят по телефона докато карат, но това е природен талант, който аз не притежавам.

Имам човек

Да се върнем на сметката – 40 часа по 20 лева са 800 лева на година. Ако един час ми струва 50, 100 или 200 лева, сумата ще се увеличи драстично. Въпросът е дали си струва аз да правя тези неща, вместо да ги делегирам на някой друг? Зависи. Първо от това дали той ще се справи поне на 80% от това, което ще направя аз (никой не може на 100% да ни замени). В моя случай е сравнително лесно, защото не разбирам много от коли и тяхната поддръжка.

На второ място е цената. Ако ми струва по-малко от 800 лева, ще се съглася, защото през това време аз ще изкарам тези средства. Ако е по-скъпо, ще се замисля дали си струва. Не на последно място е комуникацията с този човек. Не е все едно дали телефонът му дава непрекъснато заето и всеки път трябва да му разказваш цялата история на колата, или го намираш през мобилно приложение в твоя смартфон.

Всеки би искал да има такъв доверен човек на разположение, нали?

През последните години доста фирми започнаха да предлагат услугата „личен асистент“. Повечето от тях са свързани с почистване на домовете, покупка на хранителни стоки, взимане на дрехи от химическо чистене и други. За моя автомобил обаче не бих се доверил на случаен човек, а той трябва да познава автомобила добре и да се грижи за него, както бих го правил аз.

Компанията SIMPL предлагат точно това на всички нейни клиенти, които са взели нови или гаранционни коли – доверен личен асистент, който винаги е насреща, ако имаме нужда от нещо, свързано с обслужването на нашата любима кола. Той я взима в удобно за нас време и място и след това я връща обратно напълно обслужена.

Услугите включват сервизни дейности, смяна на гуми, завеждане на щета, сключване на застраховка, покупка на винетка, плащане на данъци и други. Едно от полезните неща, които открих са трансферите до летище (а не да се чудя къде да оставя колата), заместващ автомобил (докато нашият е в сервиза) и минаване на годишен технически преглед, където съм чакал с часове, за да дойде моят ред.

Най-хубавото е, че всички заявки към личния ни SIMPL асистент стават през мобилно приложение, като в него е цялата налична информация за нашия автомобил, сервизна история, обслужване и други. Това помага на асистента ни да е в час с това, което се случва, а не всеки път разказваме цялата история на поредния гаражен майстор.

Ако трябва да обобщя, получавам личен асистент, който познава колата по-добре от мен и е на разположение, когато имам нужда от него, както и мобилно приложение, в което е събрана цялата необходима информация и мога да следя в реално време какво се случва, да получавам известия за важни събития и много други. И всичко това за 20 лева на месец или по 67 стотинки на ден, както биха казали някои търговци. Дали си струва? Аз мисля, че ДА.

Тази статия достига до вас благодарение на SIMPL – иновативна компания за дългосточен наем на автомобили + асистент обслужване.

Стойне Василев
Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

3 Comments

  1. Любо каза:

    На теория е по-добре да платим на някого 10 лева на час, а ние да работим за 20 лв/час. Така ще сме с 10 лева на +. Но както е казал поета-“ Теорията е сива, друже мой, зелено е дървото на живота”.

    В повечето случаи хората излизат и вършат лични дела в работно време. По този начин винаги си на плюс. Това е друг начин да си дооформиш заплащането- като си “откраднеш” някой и друг час на месец. Поне за сега този номер в България върви…

  2. Стойне Василев каза:

    Любо,

    Благодаря ти за коментара. Така е, но има и нещо друго. В България се губи страшно много време точно за такива дейности – отчитане на водомери в работно време, да си платиш данъците, да вземаш някаква справка в общината и други. Това са стотици хиляди часове на година. В живота и в икономиката нищо не се губи. Ако аз ползвам един час от моето работно време за лични цели, аз съм на плюс, но фирмата и икономиката е на минус.

  3. Усмихнат каза:

    Хора няма, към този момент не няма ами Няма! В сферата на услугите съм, организация по поддръжка по точно. Ще Ви изброя какви специалисти няма и какво препоръчвам: 1)Няма хора за и в следните браншове: ел. специалисти; ОВиК; строителство; почистване; охранители; продавач консултанти, телекомуникации / IT-та (кабелджии, програмисти, администратори) и т.н. и т.н.
    Това ми заключение е в следствие на около 15 годишен опит и ежедневно наблюдение на пазара на труда.
    2)Хора могат да се намерят ако се отделя внимание на ясни бонусни системи обвързани с постигнати резултати; Гъвкаво работно време; Отношение към персонал.

    За съжаление около 70%+ от управители на компании и техните отдели са тясно специализирали се през годините специалисти, които не обръщат внимание на детайлите при комуникация с персонал, клиенти, пазар, специфики на различните трудови дейности от тяхната специалност. Това води до текучество на персонал и недобри вътрешно фирмени взаимоотношения. Липсата на ясни условия и цели пред персонала водят до напрежение в работата и загуба на активи (най-вече хора).
    Въпреки яснотата на тези проблеми малка част от хората надграждат ежегодно своите познания и променят гъвкаво очакванията си към труд и живот, поради тази причина само добро отношение към клиента и маааалко желание за надграждане водят до изплуване на екипи/компании над средното ниво.
    Препоръчвам на всеки да оптимизира харчовете, да намали очакванията, да задълбочи финансова и др. нива на познание от ежедневието си и така за период 3-5 години може да се постигат чудеса.

    Поздрави и лек петък,
    Щастлив да живее в „Интересни времена“…, когато всичко ни е поднесено на тепсия, но тепсията е покрита и трябва смело да бъркаш под покривалото 🙂 !

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.