Какво търсят инвеститорите по време на криза?

Тарикати на дребно
21.05.2014
Не е ли време да стартираш бизнес?
30.05.2014

Какво търсят инвеститорите по време на криза?

Различни инвеститори – различни интереси. Важно е да разберем как мисли и какво търси уважаемият Инвеститор – за да знаем какво да предлагаме и какво НЕ неговото внимание.

Преди време, на наша сесия Коста Христов от Favit дефинира тройното златно правило за това какво гледат инвеститорите: „пазар–продукт–екип“. Настоящата пазарна среда не внася нов фактор в уравнението, а създава нова перспектива на инвеститора към риска и възвращаемостта – двата базисни параметъра зад всяка една инвестиция.

Риск: „Парен айрян духа…”

Перспективата на инвеститора:

За инвеститора рискът е отклонението (разликата) между това, което очаква (му обещават) и това, което реално получава. Тази зависимост обяснява от какво се движи инвеститорът. Преди 4-5 години икономическата среда беше такава, че инвеститорите най-често бяха свидетели на  успешни проекти – и техни, и чужди.  Апетитът им за риск се увеличи (нали апетитът идва с яденето). В резултат на еуфорията, инвеститорите се чувстваха по-богати, отколкото бяха. Много от тях бяха склонни да поемат повече риск, отколкото в други ситуации. Имаше много старт-ъп проекти, които бяха финансирани само на база идеи и прогнози.

Сега палачинката се обърна. През последните години повечето инвеститори отчитат сериозни разминавания между обещаното и доставеното от страна на предприемачите. Сега дори инвеститорите с много пари се чувстват по-бедни, отколкото са. Липсва апетит за риск. Много рядко днес се правят  инвестиции в проекти в ранна фаза, особено ако не генерират приходи. Предпочитани са проекти,  които вече „вадят“ пари от пазара и са с по-утвърдена пазарна позиция. Тоест, инвеститорите търсят минимален риск.

Какво значи това за предприемача:

За последните две три години в Института за предприемачи за Сиско виждаме много старт-ъпъри, които се фокусират  да подготвят план и представяне на проекта си (в повечето случаи във фаза proof of concept) с цел привличане на инвеститор. Някои от тях са толкова фокусирани да пичват и презентират, че дори загърбват развитието на проекта си. В очакване на големите пари. Факт е,  повечето такива опити в днешно време са неуспешни. Като няма апетит за риск – няма търсене на рискови проекти.

Това, което може да се направи, е да се намали рискът на проекта, погледнат през перспективата на потенциалния инвеститор.  Нека предприемачите да се фокусират в това как със собствени усилия и ресурси да напреднат (макар и малко) в развитието на проекта. С това ще докажат, че идеята работи: че печели клиенти, че генерира приходи. Така екипът показва, че е в състояние да осъществи това, в което вярва… макар и в (много) по-малки мащаби. А това определено намалява риска на проекта. Накратко, колкото повече предприемачът може да докаже успешна история, толкова е по-вероятно да  привлече инвеститор. И то на по-добра цена.

Очаквайте втората част на публикацията по тези тема…

Темата е част от Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси, която отново отваря вратите си за всички, които искат да се докоснат до практично и интерактивно висше образование  – 24 май, събота, от 09:30 ч., в сградата на ВУЗФ. Този път участниците ще имат възможност да се присъединят към дискусия на тема „Анализ и оценка на инвестиционни проекти”, част от дисциплината “Оценка на бизнес проекти”. Темата ще бъде представена от Йордан Недев, главен изпълнителен директор на Bianor, гост-лектор в програмата.

Освен възможността да влязат в клас, участниците в Деня на отворените врати ще разберат какви стипендии предлага програмата, условията и процедурата за кандидатстване, и не на последно място – защо да се запишат точно в тази магистратура и какви знания и умения ще придобият след като завършат.

За да се регистрирате посетете уеб-сайта на магистърската програмата.

Светлан Станоев
Светлан Станоев
Светлан Станоев е основател и старши фасилитатор в The Business Institute, както и съавтор на Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси. Неговият професионален път започва като консултант по преструктуриране на бизнеси в KPMG, продължава като финансов директор на “Орбител” и впоследствие като изпълнителен директор на инвестиционния фонд “Серес”. Aвтор e на бизнес инструмента “Мандала на бизнес идеята” – модел за оценка на нови и иновативни бизнес идеи, инструмент, получил признание и приложение в редица стартъп и иновационни инкубатори, големи утвърдени компании в България и чужбина.

1 Comment

  1. Galarad каза:

    Хубава статия – точна и разбираемо поднесена информация. Дано повече стартъпи да осъзнаят това.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.