Президентът на САЩ разполага със 100 дни, за да докаже че е достоен за своя пост. Вие имате деветдесет. Действията, които предприемате през първото тримесечие като мениджър, до голяма степен предопределят и бъдещия ви успех (или провал).
Книгата на Майкъл Уоткинс „Първите 90 дни. Успешни стратегии за лидери” ще ви покаже кои са най-подходящите начини да направите прехода от добър служител към успешен ръководител.
Едва ли има човек, който да не се е сблъсквал с това предизвикателство, постъпвайки на нова работа. Хората израстват в кариерата и се налага да заемат длъжности, за които често са готови, но именно преходът от постъпването до първите резултати, които се очакват, може да се окаже фатален.
Вероятно почти всеки е имал нов ръководител, който заставайки начело на отдела или компанията, започва една мъчителна за всички адаптация – нови правила, стрес за подчинените, недоволство от нововъведения (че кой обича промени, спуснати отгоре), като накрая нещата или потръгват, или се сриват окончателно.
Докато четях тази книга веднага се сетих за Проклятието на Питър, което гласи,
Във всяка служебна йерархия хората биват повишавани до нивото на тяхната некомпетентност
Вероятно много хора, които не могат да влезнат в новата си роля, в нова организация или на нова по-висока длъжност и съответно се провалят, се чувстват сякаш са достигнали до това ниво на некомпетентност.
В действителност, ако имате стратегия и знаете как да наберете скорост, за да влезете в новата си роля, преходът ще е много по-бърз и лесен, а вие в крайна сметка ще успеете. Тази книга ще ви научи точно на това.
Но да започнем отначало.
Всеки нов лидер, постъпвайки в нова компания, първоначално е „чист консуматор”, докато не се ориентира на новото място и не започне да действа, така че да допринася точно толкова полза за компанията, колкото е извличал в началото.
Според проучване равновесната точка на консумирането на ценности и създаването на стойност е след 6 месеца. Както можете да предположите, 6 месеца са период, в който организационната промяна върви ръка за ръка с личностната промяна на новия лидер. И ако той не се промени, провалът го очаква.
Книгата дава подробен план какви стъпки трябва да следвате – няма да повярвате, но те са точно 10. В над 200 страници са описани конкретни казуси за всяка точка, подробен план как да действате и какви са възможните изходи от ситуациите. Всяка глава завършва с таблица, чрез която да сравните напредъка си.
Да си призная, някои от точките не ми бяха интересни, защото моята компания е малка, с опростена структура и част от предизвикателствата, които се случват на ръководните кадри в големите корпорации, са ми наистина чужди.
От друга страна, обаче много от описаните препоръки са изключително полезни, защото предприемачеството ни среща с нови предизвикателства всеки ден, а ако не се учим или не работим върху лидерските си умения, едва ли бихме напредвали.
Ето ги и тях:
Не, това не означава да парадирате с качествата си или да си наемете PR агенция. Означава да осъществите ментално скока към новата длъжност и да се подготвите да поемете различни отговорности.
Ако доскоро сте ръководили малък отдел и микроменажирането е било вашата сила, то на по-високата длъжност трябва да се научите да делегирате права и да се фокусирате върху стратегии с много по-голям обхват. Иначе казано – това, което ви е правило успешни преди, вече няма да работи. Подгответе се за това, иначе рискувате да се провалите.
Книгата дава конкретни съвети как да се запознаете с компанията, нейната история и структура; кои служители да анкетирате и какви въпроси да им задавате, за да получите максимално обективна информация за всички клиенти на пазара, за различни структури в организацията, както и за културата и политиката й досега. Тази информация ще ви помогне да пристъпите към следващата стъпка.
Спазването на този ключов принцип е особено важен, когато бъдещият лидер трябва да вдигне на крака компанията, в която е постъпил. Всеки, който е опитвал да въведе дори най-малките промени в една работеща структура, веднага се сблъсква с липса на ресурси, нежелание на хората за промени и откровена вътрешна борба на всички нива.
Примерите и различните казуси, посочени в тази глава, са много интересни и полезни за всеки, който управлява хора, независимо дали са екипи от двама, или двеста и повече души.
Без да ви го казват в книга, всеки, който застава на нова длъжност и знае, че от него се очакват резултати, инстинктивно се стреми към бързи победи, за да покаже, че още в началото работата му е ефективна и носи реални резултати. Тук едва ли има нещо неясно – книгата може да даде ценни съвети как това да стане по-лесно.
Тази глава ми беше малко скучна, защото описва как да работите с началството над вас, от което зависят ресурсите, с които ще разполагате. Договарянето им, постигането на единодушие с ръководителите над вас по отношение на плана, който следвате, много прилича на разговорите със съдружник, ако се занимавате с малък бизнес – ако няма съгласие по всички въпроси, нещата не се случват.
В голямата компания колкото повече растете, толкова повече се превръщате в организационен архитект – казано е толкова просто и ясно, че нямам какво да добавя. Примерите как да станете такъв са много приятни и полезни.
Както винаги стигаме до отношенията с хората – винаги наследявате екип, когато отивате на ново място. Колкото по-голяма е компанията, толкова по-голямо е предизвикателството – как да определите кои са служителите, които ще ви помогнат в промяната и кои ще я саботират. Едва ли ще ви изненадат примерите, в които новият лидер се разделя с някои от хората в екипа, неизбежно е.
Още една глава, която можете да четете по два начина – ако сте в голяма компания, ще Ви помогне да се ориентирате как да спечелите на своя страна тези, които управляват хората и процесите, до които нямате досег.
Ако сте предприемач в малка компания, можете да четете тези съвети като наръчник как да установявате връзки с хората извън вашата компания, които могат да помогнат на бизнеса ви – четете между редовете.
Може да звучи като клише, но за да не попаднете в плен на стреса, трябва да се грижите за това. Нещо повече, в книгата са описани стадиите, до които не трябва да стигате, ако искате да се справите със стреса и да преминете без сътресения през този период.
Можете да проверите и чрез таблица точните причини да се чувствате стресирани – дали се чувствате изолирани в компанията, дали нямате енергия, или се чувствате затрупани от работа и губите фокус – за всяко нещо си има конкретно решение.
Най-хубавата част от книгата е за това как да въвлечете и останалите в ускорителния порцес през тези 90 дни. Статистиката показва, че в големите компании мениджърите сменят работните си места веднъж годишно. Умните ръководители помагат на новите хора да ускоряват процеса на промяната и адаптацията.
Като цяло книгата си струва прочитането, а авторът ѝ Майкъл Уоткинс пише увлекателно и структурирано, като дава наистина ценни насоки и конкретни съвети.