С оглед на случващото се в последните седмици, се замислих как ние като родители може да помогнем светът да стане едно по-добро място за живеене. Искаме децата ни да израснат като знаещи и можещи, но не трябва ли да им обърнем внимание и на това как могат да помагат на другите?
Във финансовите уроци на дъщеря ми и децата, които посещават курсовете на SmartMoney Kids, винаги отделям специално внимание на темата за благотворителността, защото вярвам, че уменията за изграждане на добро материално положение, вървят ръка за ръка и с умението да даваме част от това, което имаме.
В тази статия ще споделя как може да помогнем на децата да бъдат не само знаещи и можещи, но и съпричастни към другите.
Говоренето с децата за парите от ранна възраст е наистина важна стъпка в тяхното израстване. Наред с разговорите за печеленето и управлението им, може да се включи и темата за даването им на нуждаещите се.
Децата ни сякаш се раждат с много силна емпатия. Всички сме виждали на детската площадка как децата си помагат или успокояват, когато се наранят или са тъжни.
Добре е в тези моменти да насочим вниманието им към извършения от тях малък жест на доброта, да поговорим с тях и да им помогнем да осъзнаят, че това, което правят, е добро и значимо за другите.
А благотворителността е точно това – тя е да подадеш ръка и да помогнеш на нуждаещ се.
По мои наблюдения родителите се притесняват да обсъждат темата за благотворителността, защото тя неминуемо е свързана и с това децата да бъдат запознати с причината да има хора, които се нуждаят от помощ. А тези причини понякога могат да бъдат много стряскащи за децата.
Затова аз използвам друг подход, като показвам доброто в лошото.
Преди броени дни голямата ми дъщеря ме попита какво се случва в Украйна, защото бе чула разговор в училище. След като я запознах с информацията, с която разполагам, използвах този разговор като възможност да ѝ покажа доброто в хората.
Разказах ѝ за всички хора, които са се ангажирали да помогнат, за всички доброволци, които дават от своето време, знания, опит или пари, за да бъдат в помощ на нуждаещите се. Акцентът в този разговор не бе личната трагедия на хората, а готовността в другите да им подадат ръка и да им помогнат с каквото могат.
Освен това с дъщеря ми неведнъж сме говорили за това, че има хора, които не са в нашето положение и имат нужда от помощ, за да осигурят своята храна, дрехи, подслон или здраве. Тя знае, че в нашия семеен бюджет има специално перо за благотворителност и често обсъждаме с нея колко и за какво да дадем.
Децата учат най-добре чрез визуално възприемане на информацията. Те са по-склонни да изградят в себе си дадени умения и навици, ако имат поне един родител, на който да се стремят да подражават.
Ако не само говорим с тях за нуждата и ползите от нашата доброта, а им покажем с личен пример в какво може да се изрази благотворителността, това ще допринесе децата да изградят по-ясна представа и съответно по-силно желание да помагат на нуждаещите се.
Няколко години за Коледа купувах играчки и хранителни продукти за многодетно семейство в нашето село. Голямата ми дъщеря ми помагаше в избора, а след това и в подаряването им. Този жест на доброта остави много силен отпечатък в нея и въпреки че това семейство вече не живее в селото, тя иска да помага на други като тях.
Проучванията показват, че личната връзка с някого, прави нуждите на този човек по-реални, по-трудни за игнориране и по този начин сме по-мотивирани да облекчим страданията му.
Поради тази причина, ако искаме децата ни да бъдат по-силно мотивирани и ангажирани в подкрепата, трябва да им помогнем да се свържат с каузата. За целта може да им предложим няколко варианта, съобразени с възрастта и интересите им, а изборът на конкретна кауза да бъде лично техен.
Аз лично помагам на каузи, свързани със семейства в нужда. Може би като родител, това е нещото, което ме кара да съпреживявам техните проблеми и болка и да искам да им помогна.
Същото прави и дъщеря ми. Често дава от своите пари за болни деца или участва в благотворителни базари, които се провеждат в училището ѝ. Като причина посочва, че иска тези деца да бъдат здрави като нея.
За да има благотворителността учебен и стимулиращ ефект за нашите деца, би било хубаво да им осигурим възможността да видят как техният акт на доброта е помогнал на нуждаещите се и как те са се е почувствали от това.
Когато бях дете участвах в една неправителствена организация. Заедно с други деца събрахме пари, с които купихме храна и играчки за деца в неравностойно положение. Заедно с нашия ръководител отидохме в дома и няколко часа играхме с децата. Те бяха изключително щастливи от този наш жест. Още помня усмивките им по време на играта и тъгата, когато си тръгнахме.
Може би тази случка нямаше да остави такъв отпечатък в съзнанието ми, ако само бяхме събрали парите. Но това, че видях как направеното от нас донесе радост в тези невинни деца (макар самата аз да бях дете), ме мотивира да продължа до днес да помагам когато и с каквото мога.
За съжаление, както с много други неща, които се случват насила, така и при усвояване на умението децата да полагат грижа за другите, може да има точно обратен ефект.
Когато детето се чувства принудено да прави нещо добро за другите или дори е леко принудено, е твърде вероятно, ако в бъдеще липсва тази външна мотивация, да не прояви самó инициативност и желание да помага.
Ключът към изграждане на вътрешна мотивация за щедрост, е да ги оставим да проявят инициатива и да правят това, което те чувстват за редно. Така самото дете, като даващ човек, ще се чувства добре и ще иска да допринася и другите да се чувстват по този начин.
Децата обичат да бъдат хвалени, когато направят нещо добро. Затова е добре да изразяваме нашето одобрение за постъпките им и да показваме, че се гордеем с тях. А като им помагаме да усвоят даването, то ще продължи да бъде част от ежедневието им, дори след като не сме наоколо, за да ги поощрим или наградим.
Поощрението може да бъде най-различно. Дори може да не бъде лично от нас. Ако разполагаме с такива, може да им покажем снимки от местата или благодарствени бележки от хората, на които са помогнали, за да могат да видят въздействието и да се почувстват оценени за приноса си.
Когато дъщеря ми беше в детската градина, всички деца от групата дариха свои непотребни играчки на нуждаещи се деца. В знак на благодарност директорката на Дома за деца, лишени от родителски грижи, изпрати писмо, в което изразяваше своята признателност към нашите деца. Освен това бе направила снимки, на които се вижда как децата играят с тези играчки.
Дъщеря ми дълго време говореше за това писмо и как е видяла на снимка дете, което си играеше с нейната играчка. Това я караше да бъде горда от себе си и своето решение да се раздели с част от играчките си.
След като децата разберат важността на благотворителността и я включат в ежедневните си дейности, ще бъдат много по-склонни да отделят и част от спечелените с труд пари.
Един от най-важните финансови уроци, които те могат да усвоят, е че освен за лични нужди, парите могат да бъдат използвани и за да се помогне на друг човек в нужда.
Изграждане на умение да дават пари като форма на помощ, може да има най-въздействащ ефект, ако те отделят от собствените си пари. Така най-лесно ще видят връзката между тяхното притежание и даването им на друг, вместо да бъдат използвани за лична облага.
Един от подходите е детето да има специална касичка, в която да отделя част от джобните, спечелените или дадените под друга форма пари. Сумата, която ще слага в тази касичка, може да бъде фиксирана като размер и периодичност на отделяне. Но също така, може да бъде съобразено с конкретна ситуация и възможност на детето.
С цел детето да бъде по-мотивирано да отделя от своите пари, може предварително да определи за каква кауза ще послужат. Това ще му помогне да се придържа към поставената цел.
Също така може да бъде създадена обща семейна благотворителна кутия, в която всеки да отделя част от личните си пари, след което цялото семейство заедно да реши как и за какво да бъде използвана събраната сума.
Разбира се, не е изключено щедростта да бъде и спонтанна, без да се отделят дълго и целенасочено пари, за да се окаже помощ.
Моята дъщеря винаги дава от джобните си пари на улични музиканти или в кутии за дарение, сложени в магазините, без предварително да е отделила тези пари. Прави го, защото на момента така е решила. Дори се е случвало да ми иска пари назаем, ако в дадения момент няма в нея.
Докато децата са малки и разполагат с ограничени финансови средства, може да изпитат затруднение да даряват пари. Това от своя страна може да ги разколебае и да загубят собствената увереност, че ще се справят с това предизвикателство.
Поради тази причина, може да запознаем децата с даряването на друг много ценен и ограничен ресурс – тяхното време. Не винаги единствен вариант за помощ е финансовата.
Децата могат да бъдат мотивирани да отделят от своето време, за да помогнат на възрастен съсед, да работят благотворително в някоя организация, да участват в благотворителна кампания в училище, да събират и предават капачки, хартия и други подобни, да почистват околното пространство.
Едно от децата, което участва в Детска финансова академия, сподели, че за последния си рожден ден е помолило гостите вместо подаръци, предвидените пари да дадат в помощ на болно дете. Бях смаяна от този жест на доброта в толкова малко дете, което е пренебрегнало собственото си желание да получи дългочакани подаръци, за да помогне на друг.
Мисля, че като помагаме на нашите деца да изпитат щастието, което идва от даването на другите, е може би един от най-ценните начини, по които можем да подхранваме щедростта в тях. Така поставяме началото на един положителен цикъл: даването ще ги прави щастливи, а щастието ще ги насърчи да продължат да дават.
Всичко това ме кара да вярвам, че ако добавим към нашия родителски стремеж, желанието да научим децата освен знаещи и можещи, да бъдат и даващи, ще допринесем светът да стане по-добър.
Ако темата за личните финанси за деца е важна за теб и искаш да получиш още ценни идеи, как да помогнеш на твоето дете да усвои правилни финансови навици, може да се абонираш за имейл бюлетина на SmartMoney Kids. Два пъти в месеца ще споделям с теб моите знания и опит с финансовото образование на децата. А като подарък ще получиш моята електронна книга “Как да помогнем на детето ни да има финансови успехи в бъдеще?”.