Какво толкова има в името? Много, когато става въпрос за успеха на малък бизнес. Правилното име може да направи вашата компания главна тема за разговори в града ви. Погрешното – може да го обрече на забрава и провал. В идеалния случай, вашето име трябва да предаде опита, стойността и уникалността на продукта или услугата, която предлагате. Някои експерти смятат, че най-добрите имена са абстрактни – празен лист, върху който да се създаде един образ.
Други смятат, че имената трябва да бъдат информативни, така че клиентите веднага да разберат какъв е вашият бизнес. Някои вярват, че измислените имена (които идват от измислени думи) са по-запомнящи се от имена, които използват реални думи. Други мислят, че са незапомнящи се. В действителност, всяко име може да бъде ефективно, ако това е подкрепено от подходяща маркетингова стратегия. Това е нещото, върху което ще трябва да помислите, за да дадете на своя малък бизнес най-подходящото и ефективно име.
Започнете, като решите какво послание искате да отправя вашето име. То трябва да се засили ключовите елементи на вашия бизнес. Вашата работа по разработването на ниша и мисия на вашият бизнес, трябва да е свързана и с избора на подходящо име.
Колкото повече вашето име комуникира с потребителите на вашия бизнес, толкова по-малко усилие, трябва да упражнявате, за да го обяснявате. Според експерти, предприемачите трябва да дават приоритет на истински думи или комбинации от думи пред измислени думи. Хората предпочитат думи, които разбират. Ето защо професионалните namers (съставители на имена) смятат редове от числа или инициали за лош избор.
От друга страна, е възможно името да бъде твърде ограничаващо. Обичайни капани са географски или генерични имена. Един хипотетичен пример е “Дискове София”. Какво става, ако компанията иска да се разшири извън град София? Какво значение ще има това име за потребителите във Варна или Ямбол например? И какво, ако компанията разшири дейността си отвъд дискове и иска да се развива в софтуер или компютърни ръководства?
Как може едно име да бъде както смислено, така и неограничаващо? Описателните имена казват нещо конкретно за бизнеса ви – това, което прави, къде е разположен и така нататък. Имената с подтекст са по-абстрактни. Те се фокусират върху смисъла на бизнеса ви.
Пример за това е “Italiatour”, име, което е разработено от професионална компания за съставяне на имена, наета да спомогне за насърчаване на пакетни екскурзии до Италия. Въпреки че това не е истинска дума, името е смислено и клиентите могат да разпознаят веднага това, което се предлага. Дори по-добре, “Italiatour” предизвиква вълнението на пътуванията в чужбина.
При избора на бизнес име, имайте предвид следните съвети :
След като сте се спрели на четири или пет хипотетични имена, които са запомнящи се и изразителни, вие сте готови да направите проучване на търговска марка. В България срокът за използване на патентована търговска марка е 10 години и никой няма право в рамките на този период да използва същото търговско наименование. Задължително е да се поинтересувате в Патентното ведомство, дали името, което смятате да използвате е свободно.
Ако имате късмет, ще се окажете с 3 до 5 имена, които преминават всички ваши тестове. А сега, как да направите своя окончателен избор?
Припомнете си всички ваши първоначалните критерии. Кое име най-добре отговаря на вашите цели? Кое име най-точно описва компанията, която имате в предвид?
Някои предприемачи достигат до окончателно решение, чрез извършване на проучване на потребителите или тестове с фокус групи, за да се види как имената се възприемат, но това разбира се е свързано с големи разходи и може да отнеме значително време.
Можете да добиете представа за това, как всяко име ще изглежда като го изпишете на визитка или на канцеларски материали. Добре е също така да прочетете всяко име на глас, като трябва да обърнете внимание на начина, по който звучи, ако предвиждате реклама по радиото или телемаркетинг в бъдеще. Използвайте един или всички от тези критерии.
Имайте предвид, че професионалните фирми по именуване (в България тази дейност се извършва предимно от рекламни агенции) отделят навсякъде от шест седмици до шест месеца до процеса на именуване. Вероятно няма да имате толкова много време, но отделете поне няколко седмици за избора на име.
Веднъж взели решение, започнете да ползвате името с ентусиазъм. Вашето име е вашата първа стъпка към изграждането на силна фирмена идентичност, а най-важното е, че ще го ползвате толкова дълго, колкото сте в бизнеса.
1 Comment
Добри съвети, Полина. Хората обикновено избират име за бизнеса си емоционално и е свързано с нещо, което на тях им допада. Това е хубаво, защото всеки път, когато чуеш името, то те вдъхновява, но трябва и да се помисли как то въздейства и върху останалите хора.
Например брат ми избра преди близо 20 години име на фирмата си Нова Компютри. Думата “нова” създава приятни асоциации и вълнение от закупуването на нещо “ново”. Но почти никой не знае, че брат ми я е кръстил на явлението супернова (вид звездна експлозия).
А мотото на фирмата е: “С нас се работи лесно!” Бях изумена, когато в лекциите от курса си по електронна търговия разбрах, че едни от най-добрите ключови думи, на които може да се спрем при рекламни послания са: “ново”, “работи” и “лесно” (плюс още 2-3 други)
Сега ми кажете, как може човек сам на крехката възраст 20+ да подбере толкова качествено име без да има представа от маркетинг или бизнес? Просто някой хора си ги бива 🙂