Официалната инфлация за миналата година е близо 17%, но цените на доста стоки и услуги се увеличиха с много по-голям процент. Една от основните причини за нарастване на инфлацията, която се посочваше в началото, беше войната в Украйна. Другата се оказа високите надценки и спекулативните цени на различни продукти в много магазини и вериги хипермаркети у нас. Как да харчим по време на висока инфлация ще ни представи в тази статия гост-автора Роберто Маринов.
В последното тримесечие се вижда раздвижване от правителството в посока осветляване на различните търговски практики и надценки, в т.ч. как се формира крайната цена. Оказа се, че за някои продукти като прясното мляко надценката на търговските вериги варира от 80 до 100 %. При изкупна цена на млякото от 1 лев до 1.20 лева, е странно как в търговските вериги вече трудно можеш да го намериш под 3 лева. Прясното мляко на промоция се продава от 2.50 до 2.80 лева.
С най-голямо увеличение при храните са киселото и прясното мляко, сиренето, кашкавала, яйцата и някои зеленчуци в момента, като домати и краставици. Имаше мнозина публикации в социалните мрежи как един и същ продукт в една търговска верига е значително по-евтин в другите европейски държави в сравнение с нашата държава.
Не бих искал да правя политически анализ, но бях длъжен в началото да очертая основните причини за сегашната инфлация. Надявам се, някак си цените да се укротят. От друга страна високите цени се харесват на търговците, защото печалбите им са по-големи. Чрез насърчаване на конкуренцията, борбата с монополите, понякога и с държавна намеса чрез засилен контрол от отговорните институции, вярвам, че нещата ще се нормализират, макар и с по-бавни темпове.
Нека сега се върнем на основната ни тема как харчим парите си във времена на инфлация. Бих искал да ви представя следните 4-ри варианта:
Ние можем да продължим да го правим, но аз лично считам това за безумно решение при тези времена на висока инфлация. При закупуването на продукти на нереално високи цени, нашите средства постоянно ще намаляват, наред с това ще намалява и нашата покупателна способност. В този случай, най-добре е да купуваме „любимите ни продукти“ когато са намалени (с промоционални цени) или да купуваме продуктите директно от производител. По този начин ще избегнем търговските надценки и в доста от случаите продуктите ще бъдат, освен пресни, и с много по-добра цена.
Този вариант не е за всеки човек. Не всеки обича да влиза в магазина и да купува това, което е с намаление. Познавам приятел, който влиза и купува без да гледа и да сравнява. Каквото му харесва, това купува. Отива директно на касата и плаща. Има хора, които не им се занимава с това да гледат и сравняват цените, за да търсят намаления. Казват, че нямат време да се занимават с глупости. Да, понякога времето е по-ценно, отколкото да спестиш няколко лева. Но всеки човек сам решава за себе си какво да прави.
Но от друга страна, ако вземем за пример един средностатистически пенсионер, за него по-важно и ценно е да спести 2 лева. За него не е проблем да загуби 40 минути, тъй като разполага с много време, но пък от друга страна има ограничен паричен ресурс. В много от случаите един пенсионер не може да замени своето време за пари и е принуден да търси и купува с намаления.
Нагледен пример за това през зимата са зеленчуците, особено краставиците, които достигнаха цена от 7 лева, а доматите се продават за около 5 лева. Краставици и домати през лятото можем да купуваме с килограми, но сега през зимата купуваме само по няколко бройки. Това правило освен, че важи както за хранителните продукти, така може и да се прилага и за различни електроуреди и устройства, дори и за имотите, когато са надценени.
Пример за това са зехтин с олио, една салата с друга, сирене с кашкавал, един вид сирене с друг, един вид кашкавал с друг, едно кисело или прясно мляко с друго, един вид месо с друго, един вид риба с друга и т.н. Прибягвали ли сте към този вариант? През изминалата година редовно си купувах една марка скир. Нормалната му цена през есента на 2021 година беше 1.99 лева за 350 грама опаковка, като доста дълго време тази цена беше запазена.
Когато обявяваха скира на промоция, се търгуваше на цена от 1.39 лева. После го увеличиха до 2.19 лева. Какво пък, само някакви си 10%? След около още един месец вече стана 2.29 лева, а от началото на тази година редовната му цена вече е 2.99 лева, т.е. за около една година е поскъпнал с 50 % (или от 1.99 е станал 2.99 лева). Какво направих? Ами, започнах да купувам от конкурентните марки, също скир, но от другите магазини, както и такъв в по-малки разфасовки от 150 и 200 грама.
В други две големи търговски вериги се продаваше 500 гр. на цена около 3.79 лева, а когато го намаляваха, можеше да се вземе на 2.79 лева за 500 гр. Нарастването на цената на скира провокира в мен намаляване на моята потребителска вярност (лоялност) към определена марка и ме накара да се насоча към алтернативни варианти, както и към други (взаимнозаменяеми) продукти.
Наскоро имах разговор с един приятел, който не искаше да се съгласи с този четвърти вариант. Казва ми: „Като ям кашкавал, ям кашкава и няма как да го заменя със сирене“. Съгласих се, но нека да видим какво прави един обикновен пенсионер. В момента купува ли си кашкавал? Колко често го купува?
Вие кой от изброените 4 варианта предпочитате и кой вариант избирате в тези времена на висока инфлация?
1 Comment
Много е важно какъв ни е бюджета, има хора които мога да си позволят същите разходи въпреки покачването на цените.
Затова и да имаш финансов буфер и финансова дисциплина е много важно. Ако си свикнал да заделяш пари за инвестиции, дори и с голяма инфлация, пак може да вземеш пари от там и да не ти се налага да вземеш заеми.
Основният урок при подобни кризи е да не се разчита на държавата или банките, а да сме предприемчиви и на време да сме инвестирали пари вместо да похарчим всичко което имаме и после да се чудим от което да икономисаме