Бизнес коучинг – всичко, което трябва да знаеш за него

Психологията на потребителя в онлайн и офлайн среда
08.11.2016
Бизнес казус: Какво да направим, ако нов конкурент ни подбива цените?
28.11.2016

Бизнес коучинг – всичко, което трябва да знаеш за него

Какво е общото между Стив Джобс, Лари Пейдж и Джеф Безос. Всички те са имали бизнес коуч, който им е помагал да развият бизнеса си. Ако тези велики предприемачи са разбрали ползата от този метод, защо да не се възползваш и ти. В този материал ще отговоря на въпросите, които ме питат предприемачи, които искат да работят с мен или с друг бизнес коуч.

Първият път, когато научих за думата „коучинг“ беше преди около 3 години и тогава си казах „Да, бе да. Поредното модерно нещо, което ще ни учи как да живеем и да правим бизнес“. Прочетох няколко статии, но това беше недостатъчно, за да се запозная с този нов метод за постигане на резултати, и реших да разбера повече. Препоръчаха ми книгата „Коучинг с НЛП“ на Джоузеф О’Конър и Андреа Лейджис, и тя беше първия ми досег с коучинга.

Минаха няколко месеца и аз почти бях забравил за тази модерна дума, когато ми се обади Пламен от Intunity Coaches и ми разказа за първата българска коучинг програмата. Записах се и тя се оказа катализатора, който ускори развитието ми – като човек и като предприемач. Сега използвам знанията и уменията, които придобих, за да помагам на други собственици на бизнес да превърнат дейността си в устойчива бизнес система.

Какво е бизнес коучинг?

Преди да ви кажа какво е бизнес коучингът, нека видим какво НЕ е той. Той не е обучение, даване на готови отговори и модели, „бизнес терапия” или тайна, която ще ви направи богати и успешни за кратко време.

Международната коуч федерация (ICF) казва, че „коучингът е партньорство между коуч и клиент в процес, който провокира размисъл и креативност и вдъхновява клиента да увеличи своя личен и професионален потенциал, което е от особена важност в днешната сложна и несигурна среда. В коучинга клиентът е експертът в собствения си живот и бизнес и коучът вярва, че всеки клиент е креативна и цялостна личност и разполага с всички необходими ресурси, за да постигне целите си”.

Нека прочетем отново последното изречение. Това означава, че всеки от нас притежава всичко необходимо, за да постигне целите си. Оправдания от сорта „бизнеса ми е малък“, „българите нямат пари”, „не мога да си намеря кадърни служители” и други подобни не се приемат.

Жоро Мамалев казва в култовия български филм „Оркестър без име”: „Ти знаеш ли как е почнал Луис Армстронг? При това негър, при това в Америка”, а аз бих допълнил „Знаете ли как е стартирал най-богатия китаец сега – Джак Ма? При това през 1999 година, при това в комунистически Китай?”. Дали му е било лесно? А сега неговия дял в Alibaba Group струва над 22 милиарда долара.

Разбира се, по време на нашите сесии, аз ще ти споделям моя опит и знания, но от теб зависи дали ще ги приложиш. При мен може да са били успешни, но при теб да не са. И обратното. Ти познаваш най-добре бизнеса си и аз те ти помогна да израснеш, а след това да изведеш бизнеса си на твоето ниво. Това е и основната причина много бизнеси да остават малки – те достигат до границите, които имат техните собственици. Не случайно предприемачи от световна класа работят с бизнес коучове.

Как да разбера дали коучингът е правилния инструмент за мен и ще ми помогне да постигна целите си?

Няма да разбереш, ако не пробваш. На първо място трябва да си поставите въпроса какво очакваш от коучинг процеса. Ако имаш ясна представа за твоите бизнес и лични цели, ще е много по-лесно да ги достигнеш и може да се възползваш от инструментите на коучинга.

Тъй като коучингът е най-вече партньорство, задай си и въпроса дали за теб е ценно да си сътрудничиш, да чуваш и виждаш странична гледна точка и да обмисляш нови перспективи? Също се запитай дали ти или твоят бизнес сте готови да посветите времето и енергията да направите реални промени? Ако отговорът на тези въпроси е силно и уверено „ДА”, то тогава коучингът може да бъде полезен начин за теб да израстваш и да се развиваш.

Кога е моментът да наемеш професионален бизнес коуч?

Много са причините, поради които индивид или екип могат да изберат да работят с коуч, като най-важните са следните:

  • Спешно, провокиращо или вълнуващо събитие, което ти предстои, като предизвикателство, цел извън зоната на комфорт или възможност на хоризонта.
  • Имаш липси в знанията, уменията, увереността или ресурсите, за да постигнеш твоите цели.
  • Стигнал си до някакво препятствие или таван и не може да го преминеш.
  • Имаш желание да ускориш постигането на резултати.
  • Липсва ти яснота по отношение на избори, които е нужно да направиш.
  • Ако успехът е започнал да става проблем за теб. Да, има и такива случай, включително и при мен.
  • Ако личният живот и работата ти не са балансирани и това създава нежелани последици.
  • Имате нужда да откриеш своите основни силни страни и как да ги използваш по най-добрия начин.

Колко време продължава бизнес коучинга?

Продължителността на коучинг взаимоотношението варира в зависимост от нуждите и предпочитанията на клиента. Това, което установих, че работи са 6-месечните и едногодишните програми. Така нещата се случват плавно и устойчиво. За това врече може да се рестартира бизнеса и да се положат основите на новия начин на мислене и на работа. Разбира се, може програмата да е и по-кратка, дори еднократна сесия, но тя няма да доведе до коренни промени в бизнеса.

Една година е достатъчна да се превърне бизнеса в добре работеща машина, което от своя страна ще освободи време на собствениците да работят върху стратегическото развитие, а не да се фокусират само върху оперативните задачи. За това време се разглежда в дълбочина всеки един процес, прави се по-ефективен и лесен за контрол. Нужно е и малко време, за да станат тези промени част от фирмената култура и да се възприемат от всички. През тази една година, разбира се, се полагат само основите и истинските резултати ще дойдат след известен период от време, но дори само фирмата да работи без собствениците си, е едно много добро начало.

Трябва ли бизнес коуча да познава бизнеса на клиента си?

Както казах, никой не познава по-добре бизнеса от неговите собственици. Първоначално той е бил в главите им, те са го обмисляли до последната подробност. После са го стартирали. Някой неща са станали, други – не, но собствениците винаги са били част от него и знаят и най-малката подробност. Те знаят и как ще се развие бизнеса в бъдеще.

Добре е коуча да е работил в същата сфера или да има познания, но това не е задължително. Питали са ме колко ресторанта съм имал, за да помагам на ресторантьори да развиват бизнеса си. Не съм имал, но дори да съм притежавал ресторант, то той би бил съвсем различен от този на клиентите ми. Това, че съм предприемач, а не служител, и че съм работил с много предприемачи и собственици на бизнес, определено ми помага да разбера как се чувстват те, и през какви перипетии и трудности преминават. В тази връзка, сигурно няма да съм добър коуч на професионален спортист, защото не съм изпитвал радостта от победата или тъгата от второто място. Въпреки това, един външен поглед без да съм обременен с всичко от конкретната сфера, би помогнало.

Всъщност, това е една от основните причини коучингът да работи – не е нужно коучът да е бил в положението на клиента (въпреки, че помага). Има общовалидни правила и методи, които могат да се приложат към всеки бизнес. Именно, това е причината успешните CEO-та да могат да ръководят от IT компании до автомобилостроители. Ако ти може да ръководиш само месопреработватели, например, ти си просто експерт, а не мениджър. Всеки нов ръководител идващ от друга компания се учи какво правят хората в неговия екип.

Какво изисква коучинг процесът от теб като клиент?

За да е успешен, коучинг процесът изисква определени неща от индивида, всяко от които започват от намерението. В допълнение, клиентът трябва:

  • Да е фокусиран –  върху себе си, върху трудните въпроси, трудните за приемане истини и върху успеха си.
  • Да наблюдава – поведенията и комуникацията на другите.
  • Да слуша – собствената си интуиция, предубеждения, преценки и начина, по който звучи, когато говори.
  • Да бъде самодисциплиниран –  да провокира съществуващите си нагласи, вярвания и поведения и да развива нови, които служат на поставените от клиента цели, по по-добър начин.
  • Да използва силните си страни и да преодолява ограниченията, за да развие стил на човек/екип, който печели.
  • Да предприема решителни действия, колкото и да са извън зоната на комфорт, и въпреки вътрешната си несигурност, за да постига изключителни резултати.
  • Да има съпричастие – към себе си, когато експериментира с нови поведения, преживява спадове или загуби, и към другите, когато те преминават през същото.
  • Да проявява чувство за хумор –  да не се взима твърде на сериозно, да използва шегата, за да разведри всяка ситуация.
  • Да управлява себе си при разочарования и неизпълнени очаквания, да избягва емоционални реакции.
  • Да има кураж да постига повече от преди, докато постоянно се самоизследвабез страх.

На какво се дължи огромния ръст на коучинг индустрията през последните години?

Коучингът се разви значително по много причини. Като цяло светът се промени много и коучингът е високоефективен инструмент за справяне с тези промени. Ако говорим за бизнес коучинга, който бележи още по-голям напредък през последните години, причините за това са следните:

  • Предприемачите са буквално залети с информация за това как да управляват бизнеса си, но този огромен избор блокира техните решения. Коучингът е катализатора, който ги води в процеса и им помага да действат.
  • Собствениците на бизнес, когато достигнат тавана на своите знания и умения, и приходите им тръгнат надолу, започват да се питат каква е причината и отделят все повече време върху оперативна работа, вместо да мислят за развитието на бизнеса. С коучинг методите, те могат да изградят устойчива бизнес система, която ще им позволи приходите и печалбите да се увеличават без да влагат повече време.
  • Клиентите, които са преживели отличните резултати от коучинга, разказват на все повече хора за ползите от него.
  • Днес хората са по-отворени към идеята да поемат отговорността за собствения си живот. Коучингът им помага да направят точно това.

Има ли различни видове бизнес коучинг?

Коучингът е само един, но различните специалисти са се специализирали в различни ниши, в които имат необходимите знания и умения, за да помагат на клиентите си. Има коучове, които работят само с изпълнителни директори, само в модната индустрия, само с жени или друг пазарен сегмент.

Аз работя предимно със собственици на малки и семейни фирми, като им помагам да създадат устойчива и работеща бизнес система. Тя ще позволи на предприемачите да работят върху разширяването на бизнеса и дългосрочните цели, а не само да са заети с оперативна работа.

Нужно ли е бизнес коучът да има сертификат за тази дейност?

Тази професия не е регулирана в България и всеки може да се нарече „коуч“. По тази причина не е необходимо специално обучение, за да се практикува. Въпреки това, за да си максимално полезен на клиентите си и да използваш широк набор от коучинг инструменти, е препоръчително да си завършил одобрена от Международната коуч федерация програма.

Аз съм завършил първата българска коучинг програма – Intunity Coaches, като в продължение на 5 месеца учех и практикувах основните техники и инструменти в тази сфера. Също така, имам стотици часове коучинг сесии с клиенти, а аз самият имам коуч от 4 години.

Ако смяташ, че коучингът е правилния инструмент за теб и искаш бизнеса ти да расте и да се превърне в устойчива бизнес система, виж какво ти предлагам.

Бизнес коучинг - основна картинка

Надявам се тази статия да ти е помогнала да разбереш по-добре какво представява коучингът и как може да се възползваш от него, за да постигнеш това, което заслужаваш. Както видя, той не решава проблемите с магическа пръчка, но ти дава нужните инструменти да го направиш сам(а), като поемеш отговорност за живота си, а не разчиташ на другите да взимат решения вместо теб – за парите ти, за работата ти, за бизнеса ти…

Ако смяташ, че този материал ти е бил полезен, моля сподели го с твоите приятели. Може някой от тях да има нужда от тази информация, а тя да промени живота му. Така, ти помагаш, освен на нас, и на твоите приятели и познати. Не е трудно, нали? Благодаря ти.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

1 Comment

  1. Все още много хора в България са скептични (главно малкият бизнес) към подобен тип услуги. Важно е тези управители/собственици да се обърнат към миналото и да видят колко са им стрували грешките или решенията базирани на проба/грешка. От личен опит знам, че цената на невежеството е висока. Човек може да се развива, да учи и да се осъвършенства, но някой път просто има нужда от страничен поглед и “побутване”, за да стигне до следващото ниво.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.