И така, отворили сте магазина, изпълнили сте всичките стъпки от Част 1 на статията, но въпреки това нещата не са потръгнали. Месец след месец вие трупате загуби и идва момента, в който трябва да прецените дали си струва да продължавате или не. Надявам се, че този момент е настъпил някъде след 6-ия месец и досега сте покривали разходите със заделените средства. Ако е преди това – лошо. Но, винаги има изход и спасение дебне от всякъде. Какво може да се направи в случая. Тук ще опиша две от възможностите:
1. Пазарът върви надолу и дългосрочните прогнози (над 3 години) са за спад. Как да разберете, че пазара върви надолу и продажбите във вашия бизнес спадат? Има много източници. Първо проучете тези на по-глобално ниво. Това са различни статистики на НСИ, неправителствени организации и др. Различни репортажи по телевизията, статии във вестниците и списанията също са добър източник. След това се огледайте и погледнете нещата около вас. Попитайте вашите доставчици как е при тях. Намаляват ли поръчките, затварят ли се обекти на които са доставяли и др. Вижте как е при вашите конкуренти. След това проучване ще имате представа накъде върви пазара. Ако продажбите на него намаляват и това не е просто сезонен спад, стигаме до следващото условие – дългосрочните прогнози. „То аз ако можех да прогнозирам пазара щях да съм богат, а не да се мъча с това магазинче”. По-принцип сте прави, но не съвсем. Например, дори да излезем от „кризата” навиците на хората вече ще са различни и те много трудно ще се променят дори нещата да се подобрят чувствително. Те си ограничиха потреблението на стоки, които не са от първа необходимост, като луксозни стоки, цветя, скъпи дрехи, маркова козметика, пътувания, скъпа черна и бяла техника, луксозни мебели и др. Не добро бъдеще също очаква собственици на чейндж бюра, видеотеки, бюра за визови услуги, фото студия за хартиени снимки, малки книжарници и др. За всички тях дългосрочните прогнози са за намаляване обема на продажбите.
И така, ако вие сте в такъв пазар и трупате само загуби месец след месец има само един изход – затваряне на обекта и ограничаване на загубите. Да знам, решението е трудно, наистина. Инвестирали сте средства в закупуване на оборудване, вложили сте много усилия за развитие на бизнеса и не искате да се разделяте с него, но повярвайте ми, това е най-доброто, което може да направите в този момент. Ако оборудването не е специфично, може да започнете друга дейност в същото помещение. Успех в новия бизнес!
2. Пазарът е в подем или е без промяна и прогнозите са този тренд да се запази за в бъдеще. Има такива, дори и в период на финансова криза. „Зеления” бизнес; здравословния начин на живот; комуникации; бутикови магазини,които задоволяват специфични нужди; „удобните магазини”, които са близо до вас и други са типичния пример за това. Ако вие сте на някой от тези пазари, но въпреки това не се справяте добре, сега не е времето да се отказвате. Но, трябва да си напишете домашното. Най-важния въпрос е Защо бизнеса не върви? Анализирайте причините, те ще ви помогнат в начинанието което следва. Какво е то ли? За съжаление е свързано с нови разходи, при това без гаранция за успех. Става въпрос за маркетинг и реклама. Добра идея тук е повторно откриване на магазина с ново име, допълнителен асортимент или фокусиран към други клиенти. Има и много други маркетингови похвати за привличане на клиенти. Най-добрият, естествено, е рекламата от уста на уста, но за съжаление той е и най-бавният. Може да минат години докато вашите доволни клиенти кажат на техните близки за вас, те от своя страна ви препоръчат на техния приятелски кръг и т.н. А на вас ви трябват клиенти сега. Затова направете маркетингова кампания.
Знам, знам. “Бизнеса е малък и не искам да се занимавам с такива неща”. Ще се наложи обаче. Направете си план и бюджет за начало. Ако клиентите ви са предимно от същия квартал вие сте в най-изгодна позиция, защото най-лесно и евтино може да достигнете до тях. Как ли? Защо не започнете с отпечатването на плакати и флаери. Направете кръстосана реклама с другите магазини и заведения около вас. Те да рекламират вашия бизнес, а вие – техния. Това може да стане и под формата на някакъв вид бартер. Вие предоставяте на заведението до вас ваши продукти безплатно, а в замяна на всяка маса стои рекламната ви брошура. С други думи спечелете местната общност. Дори това да е с цената на малко благотворителност. Тя няма да остане неоценена. Когато привлечете новите клиенти от вас зависи да ги задържите. Успех!