Редовно присъстваме на някакъв вид публична реч – на живо или онлайн. И виждаме лектори с различни умения – някои по-успешни, други не чак толкова. В тази статия, подготвена от нашите приятели от Ninjapresenter, сме описали най-важните черти от поведението на тези, които са по-чаровни, по-запомнящи се и най-вече по-въздействащи. Ако и вие искате да сте такива, отделете само 10 минути от вашето време, за да прочетете тези изпитани от практиката уроци.
Всеки е чувал за твърдението, че човек възприема около 65% от света чрез визуални елементи, 30% чрез аудиални и 5% чрез кинетичните ни сетива. Всъщност тази статистика е реална и лесно доказуема: разгледайте 2 лекции в YouTube – една с малко гледания и една с много гледания, като и за двете сте изключили звука. Кой лектор ви вдъхва повече авторитет, увереност и е по-харизматичен?
Невербалната комуникация ни е останала още от предците, които не са разговаряли помежду си с реч, а изцяло с езика на тялото, жестове и мимики. Така са ловели плячка, така са прекарвали деня си. И сега, няколко хиляди години по-късно ние възприемаме голяма част от света около нас благодарение на невербални сигнали.
Понякога се шегуваме, че хората които много ръкомахат по време на публична реч, притежават синдрома на „ръцете ми пречат“. Всъщност когато виждате дланите на говорещия получавате едно чувство на доверие, че той е искрен и няма какво да крие. Колкото по-добре онагледявате това, което говорите, толкова по-добре за страната, която ви слуша и гледа. Разбира се не трябва да бъдете като регулировчик на кръстовище, но определено позиция на ръцете извън джобовете или скръстени пред гърдите/гениталиите ще повишат доверието към вас.
Не беше толкова отдавна времето, когато по радиото сутрин можеше да се чуе радио-театър. Вариацията в тона, ритъма на говора и тембъра бяха добър начин да се предаде обстановката, в която се намират героите. И благодарение на тях сме в състояние да си представим историята в нашето съзнание. По същия начин добрите оратори използват силата на своя глас за да пресъздават това, за което говорят и да подсилят своето представяне.
Трябва да сме сериозни, когато говорим за бизнес – твърдение, което е не съвсем вярно. Според изследванията усмивката на лектора по време на реч повишава неговия авторитет. Аудиторията мисли, че този, който се усмихва е по-начетен, спрямо този, който не се усмихва. Като се замислим и при свалките с дами е същото. Вероятността да бъде отблъснат кавалер, който се усмихва е по-малка спрямо този, който не се усмихва.
Първите 7 секунди са изключително важни. За това време аудиторията си изгражда впечатление за вас, а както знаем не можем да връщаме времето назад. Затова при първото си появяване на сцена е изключително важно да сме на ниво. Този процес се случва дори без да говорим.
Спрямо вида на събитието трябва да подберем дрехите си – елегантни или спортно елегантни. Никой не отива на бизнес среща по шорти. Разбира се, ако е спортно мероприятие, а вие се появите с костюм или бална рокля, тотално няма да се впишете в атмосферата.
До тук назовахме главните изводи от проучването на Sciense of people. Следват няколко белега, които сме забелязали по време на десетките семинари, на които сме присъствали.
Често лекторите подценяват аудиторията. Колкото по-точна информация имате за нея – интереси, възраст, обществен статус – толкова по-добре можете да се настроите към нея и да използвате нейните изразни средства. Да си представим как Доналд Тръмп говори за своята президентска кампания на 4 клас. Интересна картинка би била нали? Доброто проучване ще ви даде предимство когато се появите на сцената, защото ще знаете какви хора стоят пред вас и какво желаят да чуят.
Много хора казват, че си гълтат граматиката, когато застанат на сцената. Един от начините да се преборите с това нещо е да повишите нивото на хормона на щастието – ендрофин. Може да го направите, като 5 минути преди да се качите на сцената постоите пред огледалото за 2 минути и се смеете на глас (не се шегуваме). Най-сигурния начин да преодолеете страха от говорене пред публика е просто да го правите често – толкова по-уверени ще ставате.
Ако сте усвоили тези 7 важни белега, вие спокойно може да се изправите пред всякаква публика и да изнесете презентация на високо ниво. Но, ако искате да станете още по-добри при директни продажби, по време на преговори, на интервю за работа или при комуникацията с колеги и приятели, ние ви препоръчваме обучението Ninjapresenter, което ще се проведе на 27 ноември 2015 година.
Специално за вас има отстъпка от 10% от стандартната цена с промокод SMARTMONEY, който е за първите 10 регистрации и ще важи до 10 ноември.