3 тренда след пандемията и как да спечелим от тях

Как да инвестираме в кредити през р2р платформи [видео]
13.07.2020
Акциите не са за всеки
28.09.2020

3 тренда след пандемията и как да спечелим от тях

Инвестирам от близо 20 години, но последните няколко месеца преживях събития, с които не съм се сблъсквал преди това. След отрицателните цени на фючърсите за американския суров петрол, повишението на акциите на Тесла с близо 480% за шест месеца и пропастта между реалната икономика и Уол Стрийт, вече нищо не може да ме учуди.

През последните няколко седмици анализирам пазара и ясно се открояват 3 тренда, които ще променят икономиките на много страни по света. В тази статия ще ги споделя с теб и как може да спечелиш, ако инвестираш в тях.

1. Онлайн търговия

Интернет търговията беше един от горещите тенденции още преди пандемията и растеше с двуцифрени темпове, но Covid 19 ускори още повече преминаването от реалната търговия към онлайн варианта ѝ. Немалка част от правителствените средства, отпускани на гражданите в САЩ (а и не само) ще задействат отново консуматорското поведение на хората.

По данни на Statista, към края на 2019 година глобалният онлайн пазар достига 3.5 трилиона долара и представлява 14% от общия обем на продажбите на дребно. Прогнозите са той да достигне 4.2 трилиона долара към края на тази година (16% от общите продажби) и до 2023 година да е над 6.5 трилиона долара.

Ако искаме да инвестираме в този сектор от икономиката, има два основни варианта. Първият е във взаимни или борсово търгувани фондове. За съжаление, аз не открих такива, които да са достъпни в Европа (с изключение на EMQQ, но той не ми вдъхва особено доверие).

Другият вариант са акциите на компании за онлайн търговия на дребно. Най-голямата от тях (и една от любимите ми) е Amazon.com. Макар и да има доста странични източници на приходи (като Amazon Web Services или AWS, който е един от най-бързо растящите сегменти на компанията, ориентиран към облачните услуги), основният ѝ бизнес са продажбите на дребно и свързаните с тях услуги и логистика.

Не са за пренебрегване и компании като Alibaba Group, eBay Inc,  Zalando SE (най-голямата европейска компания в този сектор, която се търгува на фондовата борса в Германия), но аз разглеждам една по-малка компания от САЩ, която се е специализирала в доставките на храна и други продукти за домашни любимци. Все още не съм решил дали ще инвестирам в нея заради спомена от pet.com, която беше в основата на предишния Dot-com възход и последвалата криза в началото на този век.

Компанията се нарича Chewy Inc и е изцяло ориентирана към онлайн търговията на дребно. Очаквано, продажбите на дружеството нарастват от началото на пандемията, но по-интересното е, че над 70% от продажбите на храни и продукти за домашни любимци са на абонаментен принцип. Това води до стабилни и предвидими приходи, независимо от сътресенията на пазара.

Не са за подценяване и акциите на компании, които имат добри резултати в традиционната търговия, но бързо се ориентираха към онлайн бизнеса и вече увеличават пазарните си дялове в него. Такава фирма е Walmart, която успешно използва физическите си ресурси (складови бази и логистика), за да развият своето онлайн присъствие. Като добавим и дивидентната политика на компанията, акциите ѝ се очертават като добра възможност за печалби.

2. Онлайн комуникация

Несъмнено, целият технологичен сектор получи силен тласък в резултат на пандемията след като милиони хора по света започнаха да работят от вкъщи или от други отдалечени места. За да може нормалните бизнес дейности да продължат да функционират по същия начин, както и в офисите, нуждата от технологични решения и инфраструктура е огромна.

Технологии като VPN, 5G, Wi-Fi, видео конференции, онлайн управление на проекти и други ще играят все по-важна роля в нашето ежедневие, независимо дали има втора вълна на корона вируса и затваряне на икономиките или не. Когато стане дума за подобен тип софтуери, веднага се сещаме за Zoom. Той стана особено популярен след като много хора започнаха да работят от вкъщи, а учениците да се срещат само онлайн с преподавателите си. Акциите на компанията поскъпнаха с над 430% от началото на тази година, но бих направил внимателен финансов анализ, ако ще влизам на сегашните нива.

По-интересни са ми две други компании, които имат дългосрочно конкурентно предимство и са подходящи за дългосрочни инвестиции (по тази причина са в списъка ми за наблюдение). Първата от тях е Cisco Systems и е световен лидер при производството на суичове (над 50% от световния пазар) и рутери (над 30%). Водещата роля позволява да поддържа брутна рентабилност на продажбите от над 60%, а нетната е над 20%, което е много над другите производители в същата индустрия. Една от заплахите за бизнеса на Cisco Systems са по-евтините азиатски алтернативи на техните продукти.

Друг важен сектор от Индустрия 4.0 са компютърните чипове, като тяхното приложение се увеличава непрекъснато. Те вече не са само в лаптопите, а в смартфони, автономни автомобили, медицинска диагностика, при изграждането на 5G мрежите, цифрови телевизии и много други.

Най-големият производител на такива чипове е Intel. Според компанията, пазарът на центрове за данни, машинно обучение (machine learning) и 5G устройства към 2023 година ще възлиза на над 220 милиарда долара, като целта на Intel е да вземе голяма част от този пазар с нови продукти и придобивания на други компании. Коефициентът Цена/Печалба на акция (P/E или Price to Earnings) е малко над 9, което е в пъти по-ниско от основните конкуренти (AMD и nVidia).

3. Домашно забавление

Няма нужда да казвам, че видео стриймингът е една от топ тенденциите за последните години, която получи силен тласък от ковид кризата. Тази форма на забавление ще стане доминираща съвсем скоро, като ще изпрати класическата телевизия в историята (нещо, което се случи вече с вестниците – все още имат читатели, но намаляват с всяка година и преминават в дигитален формат).

Лидерът на този пазар е Netflix, която наблюдавам от поне година и половина. Очакванията на нейното ръководство и на много анализатори е приходите на компанията да растат с двуцифрени ръстове през следващите поне 10 години. Въпреки че вече има конкурентни доставчици на стрийминг услуги и разходите за собствени филмови продукции постоянно нарастват, Netflix си остава добра инвестиционна възможност.

Тази година купих малък пакет от акции от другия основен играч в тази ниша The Walt Disney Company. Въпреки проблемите с увеселителните паркове покрай пандемията, компанията възстанови част от позициите си след спада през месец март и аз вярвам, че я чака добро бъдеще. Все още не съм решил дали да увеличавам дела си в нея или изчакам развитието на ситуацията.

Домашните забавления не свършват само с видео стрийминг на сериали и филми. Много хора играят онлайн игри и плащат немалки суми всеки месец, за да го правят и закупуват допълнителни екстри, за да са конкурентни на останалите играчи. Само за първото тримесечие на 2020 година американците са похарчили над 10 милиарда долара за видео игри.

Ако има втора вълна от корона вируса и много служители работят от вкъщи, разходите за онлайн игри ще се увеличат драстично. А това е добре за компаниите, които предлагат тези забавления и техните акционери, разбира се. Най-голямата публична компания по приходи в тази ниша е Tencent Holdings Ltd. Не съм фен на игрите, но следя този сектор и в някакъв момент ще инвестирам в него.

Освен филми, сериали и игри, много хора слушат и музика онлайн. Spotify е компанията, която привлича интереса в този сектор. След IPO-то преди 2 години, нейните акции отбелязаха над 60% ръст, като той се дължи основно от 2020 година. В момента Spotify има близо 300 милиона потребители, като над 130 милиона от тях са платени абонати. За мен е интересно, че компанията променя бизнес модела си и от предлагане на песни от големите звукозаписни студиа преминава към все повече подкасти и собствени продукти, в които може да пуска реклами. Това ще подобри структурата на разходите и рентабилността на печалбата.

За финал

Пандемията от корона вируса навреди на доста бизнеси у нас и по света. Наложените ограничения за пътувания, работата от вкъщи и затворените заведения, търговски обеки и хотели доведоха до фалити на много компании, като това е само началото и икономическата криза може да се задълбочи.

В същото време, оставането ни вкъщи даде силен тласък на много индустрии, които увеличиха значително клиентите си през тази година, както и приходите и печалбите си. Ние като инвеститори също може да се възползваме от това като закупим акции от съответните компании или да придобием дялове от взаимни и борсово търгувани фондове, които инвестират в тях.

Имай предвид, че тази статия не е препоръка за покупка или продажба на ценни книжа, а просто изводите от моите наблюдения и анализи за някои сектори и компании, в които съм инвестирал или имам намерение да го направя. Не ти препоръчвам да влагаш пари в нещо, което не разбираш или нямаш достатъчно информация за него. Пожелавам ти успех!

Стойне Василев
Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

3 Comments

  1. Алекс каза:

    Проблемът в инвестирането в момента е, че много акции скочиха до небесата и си е малко като да отидеш на врачка да ти гледа.
    При технологичните акции има голяма несигурност относно търговската война между Щатите и Китай.

    За Интел на времето много си мислех да инвестирам, но сега след като Ябълката започва да си прави собствени чипове и също така китайците искат да си правят собствени чипове, означава че продажбите в дългосрочен план ще намалеят и може да се окаже че и пазарната капитулация на Интел ще е по-малка.

    Нетфликс и Дисни, ми се струват ще са твърде скъпи в момента и в дългосрочен план ще им намалее цената, поради голямата конкуренция в този сектор.

  2. Нончо каза:

    Intel в момента имат конкуренция и сериозни проблеми с преминаването на по-добра архитектура на чиповете, което се предполага, че ще продължи до 2022г.

  3. Христо Андонов каза:

    Следващите 6 месеца производителите и търговците на алкохолни и безалкохолни напитки трябва са инвестират в традиционна търговия.
    Истината е в икономични опаковки и разумна ценова политика.Брандове които не бяха развили добре каналите си в традиционна търговия пострадаха най много.Това беше една грешка на водената от тях дългогодишна политика.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.