Франчайзинг – предимства и недостатъци

Колко е важно да се спазва работното време
06.07.2011
Собствен бизнес или франчайз по време на криза
12.08.2011

Франчайзинг – предимства и недостатъци

С тази статия започвам поредица от статии, свързани с франчайзинга. В сегашните условия мисля, че темата е доста актуална за всеки, който е решил да започне някакъв бизнес. Може би сте чували за изследването в което се казва, че само една на десет новосъздадени фирми оцелява след 5-тата година. А от тях само една на десет продължава да съществува и след 10-тата година т.е. само 1% от всички нови фирми имат шанс да се развият и да оцелеят повече от 10 години. Сигурно е вярно. Според друго изследване – на Международната франчайз – асоциация (МФА) около 90 % от предприятията, които работят под франчайзинг, в края на петата година са били все още на пазара. Силно се съмнявам в този процент, но важен е принципа. А той е – франчайзингът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес. Сред най-известните франчайз вериги в света са McDonalds, KFC, Pizza Hut, RE/MAX, Coca-Cola,Subway и др.

Но какво е франчайз? Според една от възприетите дефиниции, франчайзингът е вертикално-кооперативна организационна система на юридически самостоятелни фирми, осъществяващи продажби на стоки и услуги на базата на договор. Тази система се проявява като единна структура и се отличава с разпределение на функции между партньори.Едната фирма (наричана франчайзодател или фирма-майка) дава на фирмата-филиал (наречена франчайзор или франчайзополучател) лиценз за извършване на определена стопанска дейност. Това става при точно определени договорни условия.

Казано на по-разбираем език, получателя на франчайза закупува правото да извършва бизнес под името и утвърдената структура на франчайзодателя, за което заплаща т.н. франчайзингова цена. Тя се състои от:

Първоначална франчайзингова такса (entry fee);

Текущи отчисления (royalties), които най-често са месечнии

Такса за национален рекламен фонд.

Най – важните предимства на тази форма за стартиране на бизнес са :

– Предприемачът използва успешната и добре позната търговска марка на франчайзодателя, както и неговата репутация.

– Франчайзингът позволява започването на бизнес със значително по-малко капитал, отколкото при обикновения случай на самостоятелно предприемачество. Това е така благодарение на спестените разходи за проучване и изграждане на успешна система на работа, предоставени от фирмата-майка.

– Друго предимство за стартиращите предприемачи е помощта, която получават от фирмата-майка. Това дава възможност на бизнесмени, без какъвто и да е стопански опит или познания за дадения отрасъл, да създадат много успешен бизнес.

Наред с очевидните предимства на тази концепция не мога да не се спра и на евентуалните й недостатъци:

–  Основния недостатък за получателя на франчайза е загубата на контрол над управлението на неговото предприятие. За франчайзополучателя възниква „неприятното” задължение да следва правилата наложени от оперативните наръчници, както и да се консултира за всяка промяна. Всъщност именно този недостатък е една от причините в България системите за франчайзинг да не се развиват с такива темпове, както в много други страни. В народопсихологията на българина е заложен стремежа да желае сам да управлява и да си е сам шеф, без някой над него, който да му казва какво да прави.

–     При стартиране на франчайзинг бизнес въпреки зададените от франчайзодателя параметри, винаги следва да се има едно наум, че разходите могат да се окажат по-високи от това, което сте мислили. Един от подводните камъни на стартиращия франчайзинг е клаузата за закупуване на оборудване, суровини и материали от франчайзодателя, които пък от своя страна вероятно ща бъдат на по-висока цена от тази, на която можете да ги откриете на свободния пазар. Немалък разход е и обявяваната от доста франчайзодатели такса за реклама, която може да не е вързана към оборота, а да е твърда сума и да се мени всяка година.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

2 Comments

  1. Отлична статия по темата франчайзинг.Честно казано и аз трудно бих могъл да изложа в по-синтезиран вариант какви са плюсовете и минусите на тази система за партньорство. 🙂

  2. @Лазар – Здравей, радвам се, че статията ти харесва. От отдавна планирам да напиша още статии за франчайзинг, но други теми са с приоритет. Видях, че имаш много интересен и полезен сайт за този тип бизнес. Ако проявяваш интерес, може да напишеш статия за някои от тънкостите и подводните камъни (или уникалните предимства)на франчайзинга.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.