Франчайзинг – предимства и недостатъци

Колко е важно да се спазва работното време
06.07.2011
Собствен бизнес или франчайз по време на криза
12.08.2011

Франчайзинг – предимства и недостатъци

С тази статия започвам поредица от статии, свързани с франчайзинга. В сегашните условия мисля, че темата е доста актуална за всеки, който е решил да започне някакъв бизнес. Може би сте чували за изследването в което се казва, че само една на десет новосъздадени фирми оцелява след 5-тата година. А от тях само една на десет продължава да съществува и след 10-тата година т.е. само 1% от всички нови фирми имат шанс да се развият и да оцелеят повече от 10 години. Сигурно е вярно. Според друго изследване – на Международната франчайз – асоциация (МФА) около 90 % от предприятията, които работят под франчайзинг, в края на петата година са били все още на пазара. Силно се съмнявам в този процент, но важен е принципа. А той е – франчайзингът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес. Сред най-известните франчайз вериги в света са McDonalds, KFC, Pizza Hut, RE/MAX, Coca-Cola,Subway и др.

Но какво е франчайз? Според една от възприетите дефиниции, франчайзингът е вертикално-кооперативна организационна система на юридически самостоятелни фирми, осъществяващи продажби на стоки и услуги на базата на договор. Тази система се проявява като единна структура и се отличава с разпределение на функции между партньори.Едната фирма (наричана франчайзодател или фирма-майка) дава на фирмата-филиал (наречена франчайзор или франчайзополучател) лиценз за извършване на определена стопанска дейност. Това става при точно определени договорни условия.

Казано на по-разбираем език, получателя на франчайза закупува правото да извършва бизнес под името и утвърдената структура на франчайзодателя, за което заплаща т.н. франчайзингова цена. Тя се състои от:

Първоначална франчайзингова такса (entry fee);

Текущи отчисления (royalties), които най-често са месечнии

Такса за национален рекламен фонд.

Най – важните предимства на тази форма за стартиране на бизнес са :

– Предприемачът използва успешната и добре позната търговска марка на франчайзодателя, както и неговата репутация.

– Франчайзингът позволява започването на бизнес със значително по-малко капитал, отколкото при обикновения случай на самостоятелно предприемачество. Това е така благодарение на спестените разходи за проучване и изграждане на успешна система на работа, предоставени от фирмата-майка.

– Друго предимство за стартиращите предприемачи е помощта, която получават от фирмата-майка. Това дава възможност на бизнесмени, без какъвто и да е стопански опит или познания за дадения отрасъл, да създадат много успешен бизнес.

Наред с очевидните предимства на тази концепция не мога да не се спра и на евентуалните й недостатъци:

–  Основния недостатък за получателя на франчайза е загубата на контрол над управлението на неговото предприятие. За франчайзополучателя възниква „неприятното” задължение да следва правилата наложени от оперативните наръчници, както и да се консултира за всяка промяна. Всъщност именно този недостатък е една от причините в България системите за франчайзинг да не се развиват с такива темпове, както в много други страни. В народопсихологията на българина е заложен стремежа да желае сам да управлява и да си е сам шеф, без някой над него, който да му казва какво да прави.

–     При стартиране на франчайзинг бизнес въпреки зададените от франчайзодателя параметри, винаги следва да се има едно наум, че разходите могат да се окажат по-високи от това, което сте мислили. Един от подводните камъни на стартиращия франчайзинг е клаузата за закупуване на оборудване, суровини и материали от франчайзодателя, които пък от своя страна вероятно ща бъдат на по-висока цена от тази, на която можете да ги откриете на свободния пазар. Немалък разход е и обявяваната от доста франчайзодатели такса за реклама, която може да не е вързана към оборота, а да е твърда сума и да се мени всяка година.

Стойне Василев
Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

2 Comments

  1. Отлична статия по темата франчайзинг.Честно казано и аз трудно бих могъл да изложа в по-синтезиран вариант какви са плюсовете и минусите на тази система за партньорство. 🙂

  2. @Лазар – Здравей, радвам се, че статията ти харесва. От отдавна планирам да напиша още статии за франчайзинг, но други теми са с приоритет. Видях, че имаш много интересен и полезен сайт за този тип бизнес. Ако проявяваш интерес, може да напишеш статия за някои от тънкостите и подводните камъни (или уникалните предимства)на франчайзинга.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.