Последния въпрос в рубриката „Седмична питанка” беше „В коя област са Бизнес книгите, които четете?”. Ето ги и резултатите:
Убедително с 29% водят книгите, свързани с Маркетинга. Това не е учудващо, защото в България това е областта, в която сме най-изостанали. Тепърва навлизат такива понятия като социален маркетинг, управление на репутация, партизански маркетинг и други. В повечето големи компании Ръководителите на отдел „Маркетинг” се занимават само с пускането на реклами по телевизията и във вестниците. А както съм казвал, четете книги там са написани всички познати практики, не само в Маркетинга.
Предприемачеството е на второ място с 24%. То напоследък се превръща в някакъв mainstream (популярна тема, за която хората говорят). Това не е лошо, разбира се. Двата фонда (Eleven и LAUNCHub), които ще инвестират близо 21 милиона евро по програма JEREMIE, също спомагат за това. Те ще финансират близо 200 екипа на етап „Идея” и ще ги подпомагат за една година до създаването на продукт, готов за пускането на пазара.
Говорил съм с колеги от други страни в Централна Европа, където е имало подобни програми и те ми казаха, че идеята на Европейския инвестиционен фонд е не толкова да се финансират конкретни фирми, колкото да се повиши предприемаческата култура в съответната страна.
На трето място са книгите в областта на мениджмънта и човешките ресурси с 19%. И този процент е добър, като си има предвид вроденото незачитане на чуждия опит от страна на българските мениджъри. А това някой да има дава акъл и да му плащат за това е направо немислимо. Затова и управленското консултиране в България е рядко срещано.
Следват автобиографиите на известни личности от бизнеса с 14%. Аз съм чел доста от тях. След като прочета две-три други книги, искам да прочета автобиографията на Стив Джобс. Малко е дебеличка, но съм сигурен, че има доста какво да се научи от него. През следващите години ще очаквам и собственика на Facebook да напише автобиография след публичното предлагане на компанията, което беше вчера.
Финанси, счетоводство, данъци и застраховане събират общо 15%. Въпреки че съм завършил Счетоводство и аз също не бих чел такава литература през свободното ми време, освен ако не е абсолютно необходимо.
Художествена литература с бизнес насоченост (както и книгите по икономика) няма нито един фен. А според мен тези книги имат бъдеще. Една от тези книги е „Едно лято в Америка – Бизнес уроци и мемоари” на Рая, която прочетох тази седмица. Всъщност тя е нещо средно между биография и бизнес книга. Други книги, които мога да сложа в тази категория са книгите на Робин Шарма и Робърт Кийосаки. Те, под формата на интересни истории, представят различни бизнес уроци.
Ето и резултатите в графичен вид:
[polldaddy poll=6170256]
Новата седмична питанка е “В каква сфера бихте започнали собствен бизнес?”. Можете да гласувате още сега!