Седмична питанка от 2 април (резултати) и новия въпрос

Богат и здрав пенсионер в България. Възможно ли е?
09.04.2012
Цената на кредита – можем ли да си я позволим?
17.04.2012

Седмична питанка от 2 април (резултати) и новия въпрос

Седмична питанка от 2 април (резултати)

Миналата седмица ви попитах „Какво ви спира да започнете собствен бизнес или допълнителен доход?”. Резултатите не са изненадващи, но нека започнем с най-важната пречки:

С цели 37.5% това е Страхът от провал. Това е съвсем нормално, шубето си е голям страх :)Всеки се страхува от новите неща и неизвестното. Човек е така устроен, че бавно и полека си създава „Зона на комфорта”, от която след това трудно излиза. А започването на собствен бизнес или друг собствен проект е точно това. Започват въпросите „Ами ако не успея? Ако се проваля? Ако не ставам за това?”. И аз съм си ги задавал тези въпроси, задавам си ги и сега.

Колкото повече човек свиква с някакви блага (като заплата в края на месеца, работа от 9 до 6, бонус за коледа и др.), толкова по-трудно му е да се откаже от тях, но дали се замисля, че това може би е сиренцето в капана. На първата ми работа, когато вземах 200-300 лева (т.е. колкото да се издържам) не ми беше трудно да се откажа от тях. Но (винаги има едно „но”), тогава когато си в началото „градиш кариера” и се изкачваш по някаква стълба. Започваш да се въртиш в един омагьосан кръг „Повече пари – повече разходи”  (Rat race или кръга на плъха, според Робърт Кийосаки ) и няма излизане.

Стандарта ти започва да се покачва, позволяваш си все повече неща и така, ако не се огледаш в един момент, ще се окажеш пред пенсия и ще чакаш някой (като Държавата) да ти даде някакви мизерни средства за да оцеляваш (пенсия от 150 лева, за човек работил 40 години, няма да я коментирам).

На второ място с 20.8% е Липсата на опит. Това е сериозна пречка и добър довод да изчакате малко с реализирането на идеите ви. Но, както казва един приятел „Всеки проблем може да се реши. Просто някои отнемат повече време и струват повече пари”. За да стартирате успешен собствен бизнес, освен от това, с което ще се занимавате, трябва да разбирате и малко от финанси, счетоводство, управление, човешки ресурси и др. Добрата новина е, че сега мрежата е пълна със сайтове като моя, които ще ви помогнат в това. Също така, има и доста книги по темата.

След първоначалната подготовка, следващата крачка е да придобиете този „опит”, но той струва нещо – и това е вашето свободно време. Да, трябва да поработите малко без заплащане, за да придобиете опита, който ви трябва. Сега това е сравнително лесно. Много фирми и неправителствени организации набират стажанти и доброволци, и ако не сте от тези, които ще кажат „Аз без пари няма да им работя!” ще си намерите нещо. Няма нищо лошо да поработите във фирмата на някой познат без заплащане (ако можете да си го позволите, естествено), докато натрупате знания и умения за неговия бизнес. Знаете, че занаят се краде, а не се учи.

Липсата на пари е следващата пречка 16.7%. Радвам се, че този отговор не е със 100%. Сега за парите – те винаги са необходими. Въпреки че интернет е пълен със статии и сайтове от типа „Започнете бизнес без пари”, не е точно така. По мои наблюдения, повечето успешни (впоследствие) малки и средни бизнеси (големите бизнеси искат и големи пари) са започнали със сравнително малко средства. Например, собственика на НетИнфо е стартирал с около 30,000 евро, а е продал бизнеса си за 38 милиона евро.

Този въпрос „От къде да намерим пари, за да стартираме бизнес?” е най-често задавания на срещи с успешни предприемачи. Техния отговор е един и същ – „Ако не можеш да намериш пари, значи твоята идея не е чак толкова добра или ти не може да я реализираш”. Парите имат чудното свойството да намират добрите проекти. Ако идеята ви е добра, ще намерите пари.

Останалите отговори са със сравнително ниски проценти:

[polldaddy poll=6085590]

Новата седмична питанка е много важна за мен и за сайта и ще съм ви благодарен, ако се включите. Тя е за вашите предпочитания към темите във Финансовите съвети на Бат’ Тони – „На какви теми желаете да са статиите в сайта?

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

0 Comments

  1. Владо каза:

    Не съм съгласен с две неща тук:
    1. “… повечето успешни (впоследствие) малки и средни бизнеси … са започнали със сравнително малко средства. Например, собственика на НетИнфо е стартирал с около 30,000 евро…”
    30 000 евро днешно време никак не са малко за средностатистическия българин. Малко средства са например 10 000 лв (за нашите възможности). Аз не съм чул някой в България да е станал милионер с подобен първоначален капитал (по честен път).
    2. “Ако не можеш да намериш пари, значи твоята идея не е чак толкова добра… Ако идеята ви е добра, ще намерите пари.”
    Това с идеята е неприложимо. Колко души имат толкова добра идея? Те са изключения и се броят на пръстите на едната ми ръка. Освен това не е необходимо да имаш идея, за да правиш пари. Един познат има няколко птицеферми и имуществото му се оценява сигурно на 1-2 млн евро, а годишните му доходи са може би 6 цифрена сума. Това да отглеждаш пилета гениална идея ли е? Не. Но богат ли е? Да. Ако имаш достатъчно капитал и бизнес умения, идея не е необходима. Виж, ако нямаш достатъчен капитал, трябва да имаш или гениална идея, или достатъчно голяма заплата и/или доп. доходи, за да спестиш необходимата сума. Има и други варианти, разбира се, които не бих препоръчал като ипотекиране на жилището например.
    Просто изразих мнение, нищо лично.

  2. Здравей Владо,

    Добре дошъл и като коментатор, а не само като гост-автор.

    Сега по точките:

    1. Примера, който съм дал е само за илюстрация и такива, за съжаление, не са много. Идеята ми беше да покажа, че това може да се случи и в България. А иначе, мога да ти дам много примери на хора, стартирали с 10,000 лева или по-малко, които са изградили печеливши бизнеси. Дали са станали всички милионери? Не, но това ли е важното? Не е малко и да си осигурил добър стандарт на теб и твоето семейство. Познавам и много хора, които са милионери, но не в пари, а в техника, машини и сгради, които влагат всеки лев в техния бизнес, а не си купуват лъскави коли.

    Дали с 10 хил. лева може да се започне бизнес? Да, може. Отначало ще е по-малък, после ако идеята е добра и ти си добър мениджър ще се развие и така. Всички големи компании в света, първо са били малки (последния пример е facebook). А има и много хора, които са ми казвали „ти пари ми дай, аз акъл не искам“. Всички те имат „гениални“ идеи, но им трябва минимум 1 милион лева, за да ги реализират.

    2. Напълно съм съгласен с теб. Ако идеята ти е добра (не е необходимо да е уникална или гениална) пари ще се намерят. Примера, който даваш е показателен за това.

  3. sparko каза:

    брей, каква дискусия …
    Аз 2006 стартирах бизнес с общо 5 600 Лева.
    До 2009 година продадох всичко, с много добра печалба за мен. Тук не включвам всички приходи през годините. какво продадох –
    5 развъртяни заведения, ала тип квартално. Продадох само бизнеса, и подхода към клиента, менюто, и някои идейки …

    Какво спечелих ли – свобода … бачках по 18 часа на ден. Първо в офис, след това обикаляй да събираш оборот, да следиш какво става, Събота и неделя ли? хе хе …
    Така че, въпроса се измества, кое е по добре
    1. Има план, няма идея
    или
    2. Има идея, няма план.
    И много ша ви замоля да не ме цитирате 🙂

  4. Владо каза:

    Здравей, Тони!
    Благодаря и добре заварил 🙂
    Това, което исках да кажа, е друго. За да впечатлиш бизнес ангел, трябва да имаш някаква гениална идея (да си измислил ново поколение търсачка например или нещо подобно). Относно примера, който дадох – човекът в началото е започнал без никакъв опит. Можеше и да не се окаже добър бизнесмен и да фалира още първата година. Ако беше потърсил бизнес ангел и му беше казал “Аз съм много добър пилчар, но ще ми трябват едни 200 бона”, едва ли щяха да го вземат на сериозно при положение че има хиляди ферми, много от които са на ръба на оцеляването. Но щеше ли да спечели бизнес ангелът? Определено. Оказал ли се е добър бизнесмен? Несъмнено. Човекът е имал добра идея (не гениална), но никой нямаше да му обърне внимание. Той по някакъв начин си е намерил капитал и е преуспял. Какъв е изводът? Ако имаш само добра, но не и гениална идея и малко пари, не става… или става, но много бавно и много трудно и то в случай че си много добър и си малко късметлия. Това, което искам да кажа е, че някои твърдят, че парите нямат значение и идеята и уменията са достатъчни. А аз твърдя, че не са прави, защото идеята си е идея, но ако нямаш пари е трудно.

  5. Без да те цитирам, ще кажа, че и двете неща са важни (идята и плана). Без едното от тях просто си загубен. А че собствения бизнес не е цветя и рози, то това е ясно.

  6. Финансирането от бизнес ангели е на няколко етапа. Когато нещата са само на идея, няма човек (или ангел :), който да ти даде 200 хил. лева, колкото и гениална да е идеята. Извода е, че трябва да стартираш сам.

    Другото нещо е, че по-важен е екипа, а не идеята. Ако има човек направил няколко бизнеса и след това ги е продал с добра печалба, ще се намерят много бизнес ангели да инвестират в следващата му идея. Но ако имаш наистина много добра идея, но нямаш опит – няма да намериш пари.

    Ще ти дам един пример. Бях на StartUP в Благоевград. Там имаше много инвеститори и бизнес ангели (дори един познат се оказа такъв), които само чакаха идеи и хора, за да инвестират в тях. Какво се получи. Имаше нещо като състезание, в което няколко стартиращи предприемачи представиха в рамките на 3 минути идеята си. След това отговаряха на въпроси на журито. Нито един от тях не беше помислил добре върху идеята си и върху това как ще се реализира. Просто искаха пари. Даже един от участниците искаше 100 хил. лева за “зелени проекти” 🙂 без да уточни какви.

    След това говорих с моя познат и той ми каза, че не е намерил и един човек с идея, в която да инвестира, а той иска да го направи. Има свободни пари и търси идеи. Така че не всичко е въпрос на пари.

  7. Владо каза:

    За едно и също говорим – трябват и пари, и идея (поне добра). Ще добавя и план, без да цитирам колегата :). Тони, между другото трябва да напишеш статия за бизнес ангелите, сигурен съм, че имаш необходимите знания, за да го направиш. Какво представляват, какво търсят (идеи, екип, опит…), какво предлагат и срещу какво и т. н. Какво да направят предприемачите, за да ги впечатлят. Но не само на теория, а как стоят нещата в действителсност. Все още малко хора са на ясно (някои не са и чували), а и аз да си попълня липсващите парчета от пъзела.

  8. Честно казано, познанията ми за бизнес ангелите са ми по-скоро теоретични и от това, което те са ми споделили. Но мога да напиша статия какво търсят хора на около 35-40 години на много високи позиции или продали успешно частен бизнес. В момента те имат пари и непрекъснато търсят нещо по-доходно от банков депозит. В същото време, не са склонни да инвестират големи суми в един проект (не и преди той да започне да генерира някакви приходи). За конкретни суми не мога да говоря, но те са от порядъка на 5-10 хил. лева за нов стартиращ бизнес.

  9. sparko каза:

    Момчета,
    бъркате генерално нещата.

    Имаме план – означава какво ще постигнем и как. Осигуряването на пари е една малка част от плана.

    Имаме идея – означава, аз съм намислил нещо.

    1. Има план, няма идея
    или
    2. Има идея, няма план.

    А сега ми кажете, кое е по добре:
    1

  10. sparko, обясни ми варианта имаш план, но нямаш идея. Плана за какво е?

  11. sparko каза:

    Пример:
    План:
    1. Отиваме на хижа Мечо грозде от фирмата /ден, час, превоз, престой уговорени/ за да е по кратко описанието.
    Аз нося пържоли, Бат Тони, ще се погрижи за огъня, Драган ще носи пластмасови чинии, Гроздан ще носи бира и т.н.
    2. Защо ходим на хижа Мечо Грозде?

  12. То плана е добър, но защо наистина ще ходим на тази хижа? А и нали в началото е била идеята на Ленчето “Айди да отидем на хижа” 🙂

  13. sparko каза:

    Много сбито го казах, но ме разбра!
    А сега, цялото това нещо, го прехвърли в едино бизнес начинание …

  14. sparko каза:

    идеята на Ленчето „Айди да отидем на хижа“
    ====
    то реално няма и идея … има предложение .. което е прераснало в план …
    но идея няма … та затова говорим

  15. Според мен е напълно възможно да се започне бизнес без пари или с минимални суми. Само че, където няма пари, има друга инвестиция – на време, защото трябва всичко да осигуриш сам.

    Очевидно, като имаш пари става много по-лесно 🙂 Разбира се. Но може и без пари.

    От друга страна, има обаче и пропорционалност: започваш с малко, печелиш малко; започваш с много, печелиш много. Не може да сравняваме малко магазинче за сувенири със завод за производство на стомана 🙂

    Абсолютно подкрепям Владо, че идеята не е нужно да е революционна или гениална, за да носи пари. Изпълнението на идеята е по-важно.

  16. Да, обикновено започваш с малко и печелиш малко, започваш с много и печелиш много, но и риска при многото е наистина много голям. Ако не успееш с магазинчето ще пиеш една студена вода, но какво ще правиш ако не потръгне със завода.

    И нещо друго ми прави впечатление напоследък, стартиращите собствен бизнес предприемачи, в повечето случаи нямат написана и една цифра в нещо като финансова част на бизнес плана. Знам че не си особена почитателка на бизнес плановете, но да се си направиш калкулация поне колко ще ти струва да стартираш (т.е. разходите за първите месеци) не е трудно. И после тези хора казват “Не мога да намеря пари!”.

  17. Абе да ти кажа мисля си, че един достатъчно голям бизнес с много пари в него няма как да не успее. (А и ти изобщо няма да го почнеш, ако нямаш уреден пазар.) Особено в производството.

  18. sparko каза:

    Добр’утро
    Не съм съгласен с доводите относно парите.
    Ако не можеш да управляваш 100 лева, няма да можеш да управляваш и 1 милион. Финансовата култура, като цяло по света е много ниска – лични наблюдения.
    Второ – има консултанти за тази работа. В много от случаите, стартиращите бизнеси, избягват тези услуги, и обикновенно се обричат на провал. Юридически, данъчен, банков, социален, по различни програми за финансиране, и .тн.
    Трето – не съм съгласен и с довода, че с много пари е по лесно, от колкото с по малко. Парите нямат значение, ако не знаеш какво всъщност искаш да постигнеш.
    Примерът с кварталното магазинче – типичен семеен бизнес, но с ниска доходност, и големи разходи. Какво пазарувате от тези магазини? Хляб веднъж в седмицата, като няма време/или те мързи да отидеш до Била примерно? качеството и съхранението на продуктите. Тези магазинчета работят с огромна надценка, а пазаруват в Метро за да препродадат. Бракът – голям проблем който изпускате. Защото ти, тези продукти си ги купил и трябва да ги продадеш в определн срок, иначе – на боклука. Не можеш да си позволиш лукса, да пробутваш лоши храни … Като теглиш калема на края на месеца – чисто остават 1000 бонзайя … и при все че си в сивата страна. В един блок, колко такива магазини има? И за колко клиенти се борят?

  19. Според мен с много пари е по-лесно, защото:
    – имаш пари за реклама
    – имаш пари за по-качествено оборудване / стоки
    – имаш пари да изкараш по-дълго време, докато се стабилизират приходите
    – в криза можеш да издържиш повече от конкуренцията (малко като при обсада – на който пръв му свършат ресурсите…)

    Разбира се, не става само с ядене, требе и акъл поне малко от малко 🙂

  20. sparko каза:

    Според мен с много пари е по-лесно, защото:
    – имаш пари за реклама
    ============
    за какво ми е реклама ако съм завод, който туко що стартира? преди да стартирам, съм си уговорил доставките на готова продукция.
    Ако съм магазин – ефективността на брошурите е под 10% процента. Хале пък ако си заведение. Вервайвай ми.
    В Италия, къде често пребивавам по работа, пазарувам от магазини, които нямат реклама. Има най-много един номер на входната врата. Там рекламата е качеството и препоръката. Т.е. личния контакт.

    – имаш пари за по-качествено оборудване / стоки

    =====================
    Това не е вярно и грешно. По качественото оборудване, не означава по еффтино КПД, както и по ниски разходи за обслужване.
    АКо мога да взема оборудване втора ръка, със сходни производствени параметри, хале пък ще инвестирам в ново. Амортизацията къде я слагаш? Монтаж, доставка, гаранция, части, и т.н.

    – имаш пари да изкараш по-дълго време, докато се стабилизират приходите
    =============
    виж горното. Приходите са съвкупност от фактори, които мнгоо сложно можеш да предвидиш. Цената на ресурса с който тругвам колко струва в момента? А след 5 дни? В счетоводството има една много проста формула, която може да ти онагледи разходите – използва са при силосите – дали ще е фифо, лифо или средно претеглена .. ако си го пренесеш към разчета, ще видиш, че това твърдение не е вярно. На мен ми трябват оборотни пари, гарантирани.
    Това движи бизнеса. ОБОРОТ. другото са бош лаф работи.
    Пари които не работят, не носят приход, само разход.

    – в криза можеш да издържиш повече от конкуренцията (малко като при обсада – на който пръв му свършат ресурсите…)
    ==================
    Глупости, кризата е като санитарна сеч, убива този който не знае на къде духа вятъра. Може да имам високо доходни ДМА, ама не мога ди продам на цената която би ме удволетворила в момента. Като ми падне оборота, дреме ми че, имам вложени 100 000 еденици в машина, която не работи в момента поради ред причини. какво правя в този момент?

  21. Извинявам се. Прав си. Без пари е по-лесно, рекламата е излишна, по-качественото оборудване – също 🙂

  22. sparko каза:

    Сорка моето момиче, ама аз давам примери с аргумент, ако не можеш да отговориш – какво ми коментираш?

  23. sparko каза:

    Колко ще ми бъдат вноските на новото оборудване, по сравнение със втора ръка а? Я ми кажи, като си толкова светната? Ама, то това не е като, да предлагаш на хората да ползват служебния нет за лични цели и сваляне на торенти в работно време!

  24. Не мисля, че е точно така. Големите бизнеси имат и големи проблеми. Представи си правиш много голям завод за тор. Намерил си клиенти, сключил си дългосрочни договори с тях и започваш производство. Но след една година добре представена партия в ЕС прави предложение точно този тип тор, който ти произвеждаш да се забрани в Европа, защото някакви норвежки учени открили, че…Приемат го, Р България го ратифицира и ти затварят завода. Договорите са прекратени поради форсмажорни обстоятелства, т.е. клиентите не ти дължат неустойки и ти какво ще направиш.

    Друг много добър пример е правиш слънчев или вятърен генератор, държавата ти гарантира, че ще ти изкупува енергията на определена цена. Вложил си в проекта около 10 млн. евро, които ще си върнеш за 7 години. Но, в един слънчев ветровит ден (от любимите ти), Народното събрание гласува промени в Закона, с които цената на тока няма да е фиксирана, а пазарна. Но, тъй като предлагането многократно надвишава търсенето, цената пада 2 пъти. Ти вече не може да си обслужваш кредита, с който си построил генераторите и фалираш. Банката ти ги взима и…
    Това са две напълно реални ситуации, които вече са се случвали в други отрасли.

  25. Да, не е лошо да имаш пари, но ако имаш прекалено много и си ги държиш, а не ги въртиш, само трупаш загуби от това. Това е все едно да отвориш малко магазинче за подъръци с 1 милион лева. Ще има и за реклама и за стока, а и ще ти останат 990 хил. лв. за всеки случай, ако нещо се прецека.

  26. @ Стойне Василев 11.04.2012 в 11:27

    Да, факт е, че и мега корпорации фалират. Нагледахме се в кризата 2009 🙂

    Иначе твоите примери са малко особени – в единия случай говорим за чисто политическо и мръсно подливане на вода, а в другия – за генерална промяна в държавна политика. Аз пък мога да кажа – ами ако разтресе земетресение и се срути големия завод… 🙂

    Винаги има изключения. Но е по-трудно да се бутне един гигант, отколкото едно джудже. Не мислиш ли?

  27. @ Стойне Василев 11.04.2012 в 11:36

    Както казах – “Разбира се, не става само с ядене, требе и акъл поне малко от малко :)”

    Не знам кой собственик ще изпадне в чак такава крайност, като от примера ти с 1млн лева. Много ясно, че не е идеята да държиш пари “за някой ден, ако стане криза”. Но в различните сфери си има различни периоди, преди да започнат стабилните парични постъпления. Има нужда от време за утвърждаване. И е много по-лесно да чакаш бизнеса “да си стъпи на краката”, когато имаш обезпечен ресурс.

  28. За втория пример ще кажа – застраховайте се срещу земетресение 🙂 Сигурно си права, че фалитите при стартиращите малки фирми са повече, отколкото при големите (чисто статистически).

    Примерите, които дадох са доста реални, между другото. Друго такова решение е, че в България е забранено да се продават обувки втора употреба. Питала ли се защо?

  29. Да съгласен съм, но този ресурс е за определен срок, да кажем 6 месеца. При голямата фирма тази сума ще е 100 хил. лева, а при малката 5 хил. лева, но ако и двете държат повече от тези пари, това не е в техен интерес, защото могат да ги вложат и да изкарат още повече пари.

  30. Аз не казвам, че не са реални, а че са малко особени.

    За обувките официалната версия е – гъбички.

  31. Любка каза:

    Значи: за да създадеш бизнес, трябва да можеш да го опишеш в бизнес-план, така че да се види всичко от идеята до реализацията. Е, аз така и не успявам да го съчиня, защото цифрите ги нямам! Не знам колко ще продавам! Ами, разликата като посещаемост и оборот, може да бъде “от небето – до земята” и ще работя с предположения.

    Тук прекалено много се намесва субективният фактор. Ако ме бива да преценявам – ще успея, ако не – провал! Как да преценя тези неща и да рискувам? Искам да започна да изграждам нещо, като имам 70-80% увереност, че ще успея, а не обратното. И ето тук е мястото да кажа, че нямам сигурност (разбирай – самочувствие), че мога да преценя правилно!

    Моето впечатление е, че консултанските фирми се занимават само с голям бизнес, а не с някой малък, прохождащ бизнес, макар че тези “зелените” имат нужда от помощ и напътствие преди да са се оплескали.

  32. @Любка – точно там са и моите дрязги с бизнес плана. Това е малко като прогнозата за времето – “от минус десет до плюс петнайсе”. Егати прогнозата 🙂

    Както знаете аз (ние) се занимаваме с танци, и трябва да кажа, че въпреки многото години опит и статистика, все още е невъзможно да се предвиди дори един месец напред колко хора ще има. Варират от пет до трийсет и пет, но хайде казваме най-вероятно между десет и двайсет и пет. Но пак разликата е голяма. При такива флуктуации всякакви планове се обезсмислят (освен постоянно да планираш при най-песимистичния вариант). Постоянно има изненади.

    Може би различните бизнеси са в различна степен планируеми?

  33. sparko каза:

    Това е малко като прогнозата за времето – „от минус десет до плюс петнайсе“. Егати прогнозата
    =============
    извинявай, ама ако за теб прогнозата е Емо Чолаков, това обяснява, защо имате флуктуации по време на денсинг старс.

    краткосрочната прогноза е с сбъдваемост около 90%. За нуждите на земеделието се разработва съвсем различна прогноза която е ПОМЕСТНА, и доста по различна от тази която ти излъчват по ТВ. За нуждите на авиацията, прогнозата се прави на 15 минути. Това е стандарт. Като тя е различна, за летището, за различните ешелони, и т.н. Зависи и какъв модел ползваш – защото движенеито на въздушните маси, се влияе не само от циклона който преминава през БГ, В крайна сметка циклона се формира някъде над Атлантика … Капиш какво се опитвам да ти кажа.

    точно там са и моите дрязги с бизнес плана.
    ===========
    твоите дрязги идват от незнание, и прекалено голямо самочуствие.

    При такива флуктуации всякакви планове се обезсмислят (освен постоянно да планираш при най-песимистичния вариант). Постоянно има изненади.
    ====================

    Плановете се актуализират, непрекъснато. Ако аз сега ти дам една прогноза, и ти я ползваш 1 година, без да я актуализиарш, на база свършена работа, предстоящи събития, данъчен календар, ДВ, законодателство и т.н. … отиваш към провал …

    Освен копането, трябва и мислене,

  34. За това, че НЕ ти трябва Бизнес план, Рая е точния човек 😉 Аз ще ти кажа, защо и какъв план ще ти е необходим.

    Най-напред Бизнес плана не е само цифри. Ако си стигнала до тях, значи на 80% си готова, но ако не си ще ти дам няколко съвета (ако приемаш): Най-важната задача на Бизнес плана е да опише твоята идея. Как ще стартираш, как ще се развиваш и т.н. Втората важна част е колко пари ще са ти необходими на различните етапи и накрая се включва една прогноза за бъдещите приходи. Тя затруднява най-много стартиращите предприемачи, но имай предвид, че няма 100% точна прогноза. Просто правиш тези прогнози на база на цялата информация, с която разполагаш в момента. Обикновено има 3 варианта на приходите – песимистичен, реалистичен и оптимистичен. Те са важни, но по-важното е да опишеш ти какво ще направиш ако отиваш към песимистичния вариант, например. Може да увеличиш рекламата или да намалиш разходите, зависи от теб. Нещата са много логически. Бизнес плана просто е един план какво ще правиш в следващите 12 месеца, например. Това може и да ти е в главата, но по-добре да го напишеш. Плана не е някаква луксозна папка, която да показваш наляво и надясно, и всичко в него да е „цветя и рози”.

    В първата ми статия съм посочил най-често срещаните грешки, които се допускат при стартирането на бизнес. Виж ги може да са ти полезни – http://www.battony.com/and-now-we-wait…-или-грешките-при-започване-на-биз/ и http://www.battony.com/and-now-we-wait…-или-грешките-при-започване-на-биз-2/

  35. Любка каза:

    @sparko – сигурно си прав за незнанието! Аз се опитвам да разбера какъв е начинът да се правят реалистични прогнози, а не предположения. Ти правил ли си такива преди да развиеш твоя бизнес. Имал ли си конкретни цифри, които си предвидил в дейността си и за какви периоди? Как си събрал необходимата ти информация? Сподели, моля те, ако можеш!

  36. sparko каза:

    @ Любка, сигурно разбираш, че години опит, учение, курсове и четене, няма начин как да бъдат изложени в един пост. Отиваш при Тони, и се разбирате.
    Има една Максима – безплатни съвети дават само неудачниците …

  37. Я, Тодор Христов значи е голям неудачник 🙂

    Само да допълня, че има и много неудачници, които дерат солено за своите “съвети”.

  38. sparko каза:

    98% от хората, преминали ОНЛАЙН обучението по продажби на Тодор Христов го препоръчват изцяло. Виж повече!

    какво викаш а?

  39. sparko каза:

    Миличка,с твоите съвети се запознах … Още ли приканваш хората да ЛЪЖАТ колекторските компании?

  40. sparko каза:

    А сега разбирам, от къде е идея за мини книжка за “личните финанси”. sic!

  41. Ами Тодор дава и безплатни съвети. Ама по твоя критерий трябва да е неудачник… Е там по-горе го каза.

    Както и да е – извинявай, Тони, за спама.

  42. sparko каза:

    Миличка, въпросния човек си помпа бизнеса, под формата на безплатни съвети … Капиш? Аз разбирам, че ти е трудно да разбереш за какво иде реч, ама то бива некомпетентност, ама чак пък толкова ….

  43. Няма проблем, само не разбрах как от бизнес план се стигна до Тодор Христов :), с който между другото сме се засичали на някакви семинари и беше човека, който публикува първата ми статия, за което съм му изключително благодарен. Ако не беше той, може би нямаше тук да си коментираме сега разни неща 🙂

  44. sparko каза:

    как от бизнес план се стигна до Тодор Христов …

    ето ти хинт за писане на бизнес план …
    А иначе, когато човек има солидни аргументи, и насреща му се изсипват инфантилни коментари какво да кажем

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.