Беше края на ноември. Вече започнаха да се появяват коледни украси по витрините на магазините. По телевизията всяка втора реклама беше с Дядо Коледа. Във фирмата на Коджабашев, който беше Началник на отдел „Продажби”, предстоеше среща, на която трябваше да присъстват всички служители. Още се чуваха шушукания, когато собственика и управител на фирмата Иван Петърлийски влезе в залата. Той беше прям и започна направо:
– Колеги, все още кризата не е отминала и изминалите месеци бяха доста трудни за нас. Затова е важно да положим повече усилия за да завършим годината успешно. Обикновено тази среща за Коледната кампания се прави само от Коджабашев и неговия екип, но сега искам всички да участвате. Причината е, че миналата седмица прочетох една статия в блога, който следя. Знаете за него. Идеята за талоните за намаление беше от него. Та така, авторът предлага няколко идеи, които могат и да проработят…
И той им разказа за тази статия. Някои все още гледаха скептично, но за да покаже малко ентусиазъм Ванчето от счетоводството каза, че има един познат, с който може да се свърже. Петърлийски одобрително поклати глава.
– Оставям организацията на Коджабашев и нека дадем всичко от себе си за да бъде тази година по-успешна от миналата. Аз вярвам в нашия успех! – видимо се разпали собственика – А и нали знаете, че годишните премии зависят от това – допълни с лукава усмивка Петърлийски с идеята да ги мотивира допълнително.
Той беше разпечатал статията в няколко екземпляра и Коджабашев взе един от тях. Прибра се бързо в кабинета си и зачете написаното в блогът на някой си Бат’ Тони:
„Сигурно вече сте съкратили част от персонала и сте свили разходите до минимум. Но, бизнеса трябва да продължи да се развива. Нали той храни вас и вашето семейство.
В друга ситуация бих препоръчал да инвестирате в маркетинг и реклама, но сега това е рисковано. А и както беше казал един известен рекламист: „Знам, че половината от разходите, които давам за реклама отиват на вятъра, но не знам коя точно половина”. Така, че засега се въздържайте от такава инвестиция и изчакайте по-добри времена за вашия бизнес. А дотогава?
На първо място не се отказвайте. Не си казвайте ”Криза е и нищо не мога да направя”. Не е така. Щом сте още на пазара, значи има все още клиенти, които ви вярват. Ако сега ги разочаровате те никога няма се върнат при вас. В тази връзка е първия ми съвет – използвайте добрите идеи от online бизнеса. Една такава идея е
Дайте нещо безплатно на вашите клиенти
Знам, че в една от предишните статии ви разказах за програмите за лоялност и за талончета за намаление. Тя постигна своя успех. Голяма част от тях се върнаха. Дали това са били редовни клиенти, които и без тях щяха да се върнат – не знам. Сега, обаче, е време да осребрим на момента лоялността на вашите клиенти, като им подарите нещо. Вие трябва да прецените какво.
Аз например ходя в един и същ сервиз да ми сменят маслото на колата и всичките му там филтри, защото той единствено предлага безплатно кафе и топло и уютно място, където да го изпиеш. Повярвайте ми, в събота сутрин, когато навън е -10 градуса и наоколо няма нищо отворено, това е голяма екстра. Какво струва това на сервиза? Почти нищо.
Друга ситуация (пак за цветя) – когато продавате хубава керамична саксия, може да подарите почвата за нея. Тя не струва много. Примерите са наистина много – като се започне от безплатен вестник във вашето заведение до ценен съвет, който клиента не е очаквал от вас. Той също е безплатен.
Наскоро четох, че някъде се предлага безплатни копирни услуги за студенти. Каква е уловката ли? Копира се едностранно и на обратната страна на всеки лист има реклама. Идеята е, че студентите ползват тези копия за дълъг период от време (или поне докато мине изпита) и така ефекта от рекламата е по-голям. А фирми, които да рекламират по този начин не са липсвали.
Нека всички участват в продажбите
Виждал съм на много места, на които служителите, които се занимават директно с продажбите стават изкупителна жертва на кризата (има и доста примери в които те напълно си го заслужват, но това е друга тема). В същото време шофьорите, счетоводителите, хората от сервиза и други чакат, без да правят нищо, някой да им донесе работа. В период като сегашния всеки трябва да участва в продажбите. Всички служители могат да участват на различни изложения, да правят реклама от уста на уста, да демонстрират вашия продукт на техни приятели и други. В трудни моменти всеки трябва да помага с каквото може. По този начин всеки ще види колко трудно е да продадеш нещо и колко усилия са нужни за да накараш някой клиент да ти се довери и да купи нещо от теб. От това упражнение може да се пръкне следващия човек във вашата фирма, който може да продаде лед на ескимоси.
Следва продължение…”
0 Comments
Тони, сложи тук линк към следващата част, защото след време читателите ти няма да могат да намерят сами продължението. Сега то излиза отстрани в “Нови”, ама после?
Гледам, че използваш червеното за по-важните части и почти същото червено за линковете. Може би е хубаво повече да си личи кое е линк, иначе никой няма да ги разпознава и да ги цъка 🙂
Това е добра идея. Май ще трябва да сменя едното “червено” 🙂