Не се отказвайте! (Коледна приказка с продължение)

Традиция или experience
28.10.2011
Оценка на персонала след Коледната приказка
24.11.2011

Не се отказвайте! (Коледна приказка с продължение)

Беше края на ноември. Вече започнаха да се появяват коледни украси по витрините на магазините. По телевизията всяка втора реклама беше с Дядо Коледа. Във фирмата на Коджабашев, който беше Началник на отдел „Продажби”, предстоеше среща, на която трябваше да присъстват всички служители. Още се чуваха шушукания, когато собственика и управител на фирмата Иван Петърлийски влезе в залата. Той беше прям и започна направо:

– Колеги, все още кризата не е отминала и изминалите месеци бяха доста трудни за нас. Затова е важно да положим повече усилия за да завършим годината успешно. Обикновено тази среща за Коледната кампания се прави само от Коджабашев и неговия екип, но сега искам всички да участвате. Причината е, че миналата седмица прочетох една статия в блога, който следя. Знаете за него. Идеята за талоните за намаление беше от него. Та така, авторът предлага няколко идеи, които могат и да проработят…

И той им разказа за тази статия. Някои все още гледаха скептично, но за да покаже малко ентусиазъм Ванчето от счетоводството каза, че има един познат, с който може да се свърже. Петърлийски одобрително поклати глава.

– Оставям организацията на Коджабашев и нека дадем всичко от себе си за да бъде тази година по-успешна от миналата. Аз вярвам в нашия успех! – видимо се разпали собственика – А и нали знаете, че годишните премии зависят от това – допълни с лукава усмивка Петърлийски с идеята да ги мотивира допълнително.

Той беше разпечатал статията в няколко екземпляра и Коджабашев взе един от тях. Прибра се бързо в кабинета си и зачете написаното в блогът на някой си Бат’ Тони:

„Сигурно вече сте съкратили част от персонала и сте свили разходите до минимум. Но, бизнеса трябва да продължи да се развива. Нали той храни вас и вашето семейство.

В друга ситуация бих препоръчал да инвестирате в маркетинг и реклама, но сега това е рисковано. А и както беше казал един известен рекламист: „Знам, че половината от разходите, които давам за реклама отиват на вятъра, но не знам коя точно половина”. Така, че засега се въздържайте от такава инвестиция и изчакайте по-добри времена за вашия бизнес. А дотогава? 

На първо място не се отказвайте. Не си казвайте ”Криза е и нищо не мога да направя”. Не е така. Щом сте още на пазара, значи има все още клиенти, които ви вярват. Ако сега ги разочаровате те никога няма се върнат при вас. В тази връзка е първия ми съвет – използвайте добрите идеи от online бизнеса. Една такава идея е 

Дайте нещо безплатно на вашите клиенти

Знам, че в една от предишните статии ви разказах за програмите за лоялност и за талончета за намаление. Тя постигна своя успех. Голяма част от тях се върнаха. Дали това са били редовни клиенти, които и без тях щяха да се върнат – не знам. Сега, обаче, е време да осребрим на момента лоялността на вашите клиенти, като им подарите нещо. Вие трябва да прецените какво.

Аз например ходя в един и същ сервиз да ми сменят маслото на колата и всичките му там филтри, защото той единствено предлага безплатно кафе и топло и уютно място, където да го изпиеш. Повярвайте ми, в събота сутрин, когато навън е -10 градуса и наоколо няма нищо отворено, това е голяма екстра. Какво струва това на сервиза? Почти нищо.

Друга ситуация (пак за цветя) – когато продавате хубава керамична саксия, може да подарите почвата за нея. Тя не струва много. Примерите са наистина много – като се започне от безплатен вестник във вашето заведение до ценен съвет, който клиента не е очаквал от вас. Той също е безплатен.

Наскоро четох, че някъде се предлага безплатни копирни услуги за студенти. Каква е уловката ли? Копира се едностранно и на обратната страна на всеки лист има реклама. Идеята е, че студентите ползват тези копия за дълъг период от време (или поне докато мине изпита) и така ефекта от рекламата е по-голям. А фирми, които да рекламират по този начин не са липсвали.

  Нека всички участват в продажбите

Виждал съм на много места, на които служителите, които се занимават директно с продажбите стават изкупителна жертва на кризата (има и доста примери в които те напълно си го заслужват, но това е друга тема). В същото време шофьорите, счетоводителите, хората от сервиза и други чакат, без да правят нищо, някой да им донесе работа. В период като сегашния всеки трябва да участва в продажбите. Всички служители могат да участват на различни изложения, да правят реклама от уста на уста, да демонстрират вашия продукт на техни приятели и други. В трудни моменти всеки трябва да помага с каквото може. По този начин всеки ще види колко трудно е да продадеш нещо и колко усилия са нужни за да накараш някой клиент да ти се довери и да купи нещо от теб. От това упражнение може да се пръкне следващия човек във вашата фирма, който може да продаде лед на ескимоси.

  Следва продължение…”

 Оценка на персонала след Коледната приказка

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

0 Comments

  1. Тони, сложи тук линк към следващата част, защото след време читателите ти няма да могат да намерят сами продължението. Сега то излиза отстрани в “Нови”, ама после?

    Гледам, че използваш червеното за по-важните части и почти същото червено за линковете. Може би е хубаво повече да си личи кое е линк, иначе никой няма да ги разпознава и да ги цъка 🙂

  2. Това е добра идея. Май ще трябва да сменя едното “червено” 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.