“Майката на Митко” или спонсорство за начинаещи

And now we wait… (или грешките при започване на бизнес) – Част 2
01.07.2011
Колко е важно да се спазва работното време
06.07.2011

“Майката на Митко” или спонсорство за начинаещи

В днешно време думите спонсор и благодетел имат по-скоро отрицателно значение и се свързват най-вече с футбол, изгряващи фолк звезди и други барбита. Като бях в началното училище не беше така. След като две седмици по „Физическо” само гледахме как другите класове играят футбол, защото си бяхме спукали нашата топка в един прозорец, се появи една жена с топка. „Това е майката на Митко от вашия клас” ни я представи Госпожата (или Другарката, вече не си спомням). „Тя ви подарява тази топка…и какво трябва да кажете сега….”. ”Благодаря” измърморихме ние и отидохме да играем футбол.

След около месец „Майката на Митко” ни подари два шаха и конструктор „Лего”, който беше доста дефицитен по онова време. И така около година и половина получавахме различни подаръци от „спонсора” на класа, преди Митко да се премести в друго училище. Но идеята е, че ако „Майката на Митко” беше търговска марка тя щеше да ми е любимата.

Сега да се върнем в наши дни. Вие сте собственик на малък магазин и голяма част от вашите клиенти са от същия квартал или част на града. Те всеки ден ви гласуват доверие като пазаруват от вас. Може би и вие трябва да им се отблагодарите по някакъв начин, като същевременно привлечете и нови клиенти от общността. Нагласата за благотворителност е показана по интересен и поучителен начин в  книгите на Робърт Кийосаки. Но сега ще говорим по-скоро за спонсорство. Единствената разлика с даренията, е че те понякога остават анонимни, докато спонсора е винаги известен. Вие обаче, най-вероятно не сте скучаещ мултимилиардер-филантроп и искате когато отделяте от вашите приходи за благотворителност да се спомене името ви или името на фирмата ви.

Като чуете спонсор вие сигурно си представяте голяма компания хвърлила милиони за да си сложи логото на мащабно събитие или състезание. Това не е задължително. Може да отделяте скромна сума за спонсорство всеки месец (например 50 лв.) или част от стоките, които продавате. Ако имате ресторант или заведение за бързо хранене можете веднъж в месеца да организирате безплатна храна за социално слабите в квартала. Купете топки на децата, които играят на площадката до вас. Направете хубава градинка пред вашия магазин или заведение и сложете табелка „Тази градинка се поддържа от…”. Подарете по няколко кутии боя на всеки желаещ да си освежи входа на блока. По-напредналите могат да станат спонсори на детски отбор или да подпомагат училището в което са учили. Със сигурност парите, които сте дали за развитието на общността ще ви се върнат многократно.


Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

0 Comments

  1. Рая (Пари и лични финанси) каза:

    >За първи път съм в твоя блог – голяма изненада 🙂 Що не си се обадил по-рано?!

    Правилна ти е идеята за спонсорство, много точна. Хареса ми фразата "Ако майката на Митко беше търговска марка тя щеше да ми е любимата" 🙂

  2. Бат' Тони каза:

    >Надявам се, че изненадата е приятна. Блогът е от сравнително скоро (по малко от месец). А иначе, от доста време следя твоя сайт и много ми харесват статиите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.