Важно, важно колко да е важно. Ами важно е. Надявам се, че надписи като „На прасе съм”, „Отсреща съм” и „Днес си тръгнах по-рано, че тъщата има рожден ден” оставени на витрините на търговски обекти са останали в миналото. За съжаление, напоследък доста често ми се случва магазините да не си спазват работното време. Границите са доста широки – от 10 минути „за да си хвана автобуса” до 2-3 часа „защо да стоя тук, като няма никакви клиенти”. Началото на работното време също е много разтегливо понятие. Никой себеуважаващ се търговец или продавач не започва работния си ден преди да си изпие кафето и да изпуши „една” цигара.
Естествено това се прави след започване на „официалното” работно време. Няма да споменавам регламентираните 15-минутки за „по една” цигара. Обикновено това става отвън до вратата на магазина или бутика. И тъй като българите са толерантни хора, най-често културно изчакват девойката да си изпуши цигарата, да си изпие кафето или да се наприказва със продавачката от съседния магазин, или просто си отминават. Колко струва това на собствениците, всеки от тях може да си сметне.
Тук, обаче, интереса ми е по-скоро за края на работното време. Сигурно на много от вас се е случвало да си тръгнете от работа по-рано за да оставите обувки за поправка; да си купите чантата, която сте си харесали сутринта или за да си вземете якето от химическо и когато сте отишли 15-20 минути преди края на работното им време (записано на витрината) да се окаже, че вече е „Затворено”. И така, моят съвет към търговците е спазвайте работното си време. Това е един вид договор с клиентите. Вие сте обещали нещо и трябва да го изпълните. Точка. Следващия път клиента изобщо няма да дойде. Той вече ще знае, че вие не си спазвате обещанията т.е. работното време.
А може да превърнете това работно време в предимство и маркетингов инструмент. Вчера се заговорих с една продавачка в магазин за дрехи и обувки. Всъщност, това беше единствения отворен магазин за дрехи в 19:20 ч. Тя ми разказа, че преди това и тя затваряла магазина, както всички на същата улица, в 19:00 ч. Но решила няколко дни да работи до по-късно за „да пробва”. Резултата – минимум 30 лева допълнителен оборот от един допълнителен час работа, което за някои магазини си е дневния оборот. Нейния съсед с цветарски магазин също си „прави” оборота за деня между 7 и 9 часа вечерта.
Ако всички магазини около вас затварят в 19:00 ч. е добра идея да удължите вашето работно време с един час, за да привлечете хората, които се връщат по-късно от работа или са забравили да си купят нещо през деня. Може да го рекламирате като „Удължено работно време”. Това, между другото, е основната идея на т.н. „удобни” магазини (convenience stores), които предлагат например храни, като полуфабрикати и готвени ястия, на удобно за клиентите място и с удобно работно време. За тези обекти ще напиша в някоя от следващите ми публикации.
Да се върнем сега към нашия случай. За да създадете нова пазарна ниша и да привлечете клиенти от нов сегмент, обаче, е нужно постоянство. Ако работите по един час повече само за една седмица и после се върнете към старото си работно време ефекта ще е нулев. Изводът – спазвайте дадените обещания към вашите клиенти и бъдете постоянен. Ако сте обещали да не затваряте преди 19.00 ч. – направете го. Бизнесът се гради на взаимно доверие. Резултатите няма да закъснеят. Успех!