Ключови ресурси, дейности, партньорства и структура на разходите

Какво е земетресение от 5.9 по Рихтер?
28.05.2012
Какво е CSR?
01.06.2012

Ключови ресурси, дейности, партньорства и структура на разходите

В тази статия ще опиша и последните градивни блокчета от Бизнес модела Canvas. Това са ключовите ресурси, ключовите дейност, ключовите партньорства и структура на разходите.

Ще започнем с Ключовите ресурси. Те са необходими за всеки бизнес модел. С тяхна помощ предприемача създава и предлага на пазара неговия продукт, от който след това получава приходи. Компанията може да ги притежава или да ги получи от ключовите партньори (те са малко по-надолу в статията).

Тези ключови ресурси могат да бъдат физически, финансови, интелектуални или човешки:

Физически ресурси

Тук се включват всички физически активи като сгради, превозни средства, машини, офис оборудване и други. Търговските вериги разчитат предимно на тези активи. Lidl или Metro, например, разполагат с огромна мрежа от магазини и свързаната с нея логистична инфраструктура.

Интелектуални ресурси

Това са ресурси като търговски марки, патенти, клиентска база, авторски права и други. Те стават все по-важни във всеки успешен бизнес модел и много световноизвестни компании като Nike, Sony, Coca Cola и други разчитат на тях. Няма да навлизам в подробности, защото не съм специалист в тази материя, но ако се стигне до момент, в който искате да се разделите с вашия бизнес, най-голяма стойност за купувача ще имат именно тези интелектуални ресурси. Сградите и машините могат да се купят от много места, но вашите клиенти, връзките ви с доставчиците, дребните ви трикове при продажбите и рекламата са само ваши, и ако иска някой да ги притежава ще трябва да си плати за това.

Човешки ресурси

Това е една от любимите ми теми. Всеки собственик на бизнес или ръководител говори колко ценни са хората, но на практика не е така. Типичния пример тук е как някой новоизпечен бизнесмен влага стотици хиляди левове за ремонт и обзавеждане на заведение, но дава на сервитьорките по 400 лева заплата и ги реже и за най-малкото провинение. После се чуди защо в заведението не влиза никой. Така че, хората стават все по-важна част от всеки бизнес модел, особено при услугите.

Финансови ресурси      

Тук не става въпрос за финансирането при стартирането на бизнеса, а след това. Много малко бизнеси се нуждаят от непрекъснато финансиране и получаване на кредити. Пример за такъв бизнес модел са големите телекомуникационни компании като Ericsson, Alcatel и други. Те непрекъснато заемат огромни средства от банките, които предоставят като заеми на техните клиенти, като мобилните оператори.

Стигнахме и до Ключовите дейности. Това е набора от най-важните дейности, които извършва всяка компания за да съществува и за да е успешна. За Microsoft това е разработката на софтуер и консултантските услуги, свързани с неговата продажба и поддръжка, за блогъра това е писането на статии и т.н. Ако някоя дейност не е ключова, тя може да се изнесе извън компанията (или аутсорсва), като например счетоводство,call-център и други.

Най-общо ключовите дейности се делят на:

Производство на стоки

Това са всички дейности по дизайна, производството и доставянето на стоки до потребителските сегменти.

Разрешаване на проблеми

Тези дейности са свързани с решения на проблемите на всеки един клиент. Болниците, консултантските компании и другите компании, които предоставят някакви услуги са типичен пример за ключови дейности доминирани от разрешаването на някакви проблеми.

Създаване и поддържане на платформа или мрежа

Ще започна направо с примерите. Бизнес модела на eBay изисква компанията непрекъснато да развива и подобрява нейната платформа, а именно сайта www.eBay.com. Компании като Visa и MasterCard също трябва да се грижат за платформата която свързва банки, търговци и клиенти.

Предпоследното градивно блокче е Ключовите партньорства. Те могат да са неформални и базирани на лични контакти и взаимоотношения. При тях или няма писмени договори или те са максимално опростени. Другия тип са различни видове обединения и стратегически партньорства. Такива са например взаимоотношенията между производителите на автомобили и частите за тях. Договорите между тях са много подробни и в някои случаи са хиляди страници.

Тези ключови партньорства се създават по различни причини. Най-важната от тях е т.н. икономия от мащаба. Ако някой произвежда само един вид продукт, той ще може да намали разходите за неговото производство до минимум. Така за друг търговец ще е по-изгодно да купува този продукт, отколкото да си произвежда сам.

Другата важна причина за създаването на партньорства е намаляването на рисковете, свързани с бизнеса. Ако има стабилни взаимоотношения между търговец и доставчик (подплатени с изпипан договор), риска от забавяне на доставки или плащания се намалява.

И последното блокче е…Структура на разходите. Ако вече сте наясно и сте определили останалите елементи от бизнес модела, ще сте подготвени и за структурата на вашите разходи. Сега няма да ги разглеждаме подробно, защото ще го направя в отделна статия.

Сигурно нямате търпение да приложите тези блокчета към вашата идея. В следващата статия ще разиграем на практика един бизнес модел и ще ви дам образец, който всеки ще може да си разпечати и да си драска по него.

Тази статия е част от поредицата “Стартиране на собствен бизнес”, в която съм се опитал да представя всички стъпки, през които трябва да премине всеки предприемач, който е решил да започне собствен бизнес. Постарал съм се информацията да е поднесена максимално достъпно и с доста практически примери, които илюстрират съответните стъпки.

Тази поредица не може да замести изцяло образованието и курсовете в тази сфера, но ще ви помогне на тези от вас, които нямат необходимото време и пари да инвестират в такова образование.

Ако имате предложения за нови статии от поредицата или забележки и коментари към вече публикуваните, може да ми пишете на BatTony@battony.com

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

0 Comments

  1. Теодора каза:

    Тони, харесва ми яснотата, с която пишеш. Тази информация ми е интересна и полезна и е доста разбираема, заради примерите, които даваш.

    Сетих се и нещо извън темата. Предполагам, че си много зает, но защо не отделиш малко време, за да популяризираш статиите си в свежо? Оттам идва голям трафик. Не е за изпускане 🙂

  2. Как да ги популяризирам? Просто я качвам там и толкова. Какво повече мога да направя?

  3. Теодора каза:

    Ами обикновено, когато гласуваш по-активно, хората разглеждат профила ти, и четат статиите ти. След това ти връщат глас в 90% от случаите. Като събереш определен брой гласове, отиваш в популярни, а оттам аз съм имала между 100 и 500 уникални за 1 ден 🙂

  4. Не съм се замислял за това. Благодаря ти за идеята, Теди.

  5. Теодора каза:

    Няма защо! Просто пускай глас за по-активните потребители, а те ще популяризират статиите ти. Аз например отдавна не съм имала непопулярна публикация.

  6. Ще пробвам. От проба глава не боли. Но, не знам трафика от Svejo дали е качествен. Какво имам предвид? Когато в Webcafe-то публикуваха две мои статии, всички коментари и посещения в сайта ми бяха от хора, които само си чешат езиците. Нямаше много смислени коментари. Даже накрая го обърнаха на нещо като мини-война (имаше дори статия, породена от моя пост) между HR-и и специалисти. Да не говорим колко “тролове” са се събрали там. Само чакаха някой да допусне някаква грешка (дори правописна) и изливаха върху него тонове помия.

    Това е и причината да не пращам повече статии на Webcafe. За сравнение статията ми в NovaVizia.com беше четена предимно от хора, които разбират от нещата, за които пиша. За това съдя по коментарите и по имейлите, които получих.

    На мен Svejo ми изглежда пълно с хора, които дори не четат статиите (може би разглеждат някоя и друга снимка), само гласуват и слагат по един вдигнат палец в коментарите.

    В тази връзка, може би трябва всеки от нас да сподели опита си в популяризирането на сайта. Не мисля, че това е някаква тайна. Има достатъчно други статии по темата.

  7. Владо каза:

    Тони, да ти призная тази поредица много ми харесва. Всичко е много добре систематизирано, точно, ясно и конкретно без излизни думи. От няколко дни обаче една мисъл не ми дава мира. Аз нямам опит в бизнеса, но размишлявайки и анализирайки поведението на успешните хора, които познавам (не само бизнесмени, а мениджъри, спортисти и др.), стигнах до някои изводи. Някои от успехите се постигат не толкова чрез здрав разум и задълбочен анализ, а по-скоро чрез психическа настройка, позитивно мислене и т.н. На някого може да му звучи смешно, но съм се убеждавал, че дори мислите и мечтите ти оказват влияние върху успехите в живота. Дори често пъти човек взима решение въз основа на интуицията си (въпреки че то противоречи на разума) и в крайна сметка от дистанцията на времето се оказва, че е било правилното решение. Съгласи се, че не всичко в живота се подчинява на логическите закони. В този сайт наблягаме на разумната страна и някой може да остане с впечатлението, че след като си се информирал достатъчно и научил теорията и практиката, това е достатъчно. Но мисля, че трябва да се отдаде заслуженото и на духовната страна при правенето на бизнес (и не само бизнес) – позитивно мислене, вяра, псих. настройка, трениране на интуицията (всички я имаме, просто трябва да и обръщаме внимание по-често и да се научим да я чуваме) и т.н. Познавам много хора, които не разбират чак толкова от това, което правят, но някакси винаги нещата им се нареждат почти от самосебе си и като че ли съдбата е на тяхна страна – предполагам разбираш за какво става въпрос и си съгласен. Някои бизнесмени даже преди работния ден си повтарят няколко пъти “много продажби, ного усмивки” и дори не допускат възможност да се провалят и да не осъществят продажби – просто имат начин на мислене, характерен само за успешни хора. Даже за Мохамед Али бях чел, че всяка сутрин докато тичал си е повтарял “Аз съм световен шампион”, въпреки че все още не е бил, но в мисълта си е бил толкова сигурен, че дори не го е повтарял в бъдеще време, а в сегашно, все едно вече е. Това, разбира се, важи не само за спорта, а за всяка сфера на живота, вкл. и в любовта, ако щеш. Личности като Джордж Сорос и Стив Джобс не веднъж са споменавали за интуицията и поз. мислене. Даже ако искаш, мога да препоръчам няколко книги на такава тематика, които съм чел и са ми помогнали в доста неща.

  8. Теодора каза:

    Владо, аз съм на същата вълна. За това е и последната ми статия. За книгата на Кехоу “Успехът и парите”. Доста е вдъхновяваща! Мисля, че ти споменаваш моменти точно от нея 🙂

  9. Теодора каза:

    Тони, сигурно си прав. Особено ако искаш блогът ти да се посещава само от хора с дълбоки интереси в тази област. А за свежо е вярно, че много хора от редовно гласуващите не четат статиите ти, но когато веднъж ги направят популярни, те излизат на първа страница и много други хора ги четат, разбира се ако са им интересни. Пък и от опит глава не боли, както казваш 🙂

  10. Читатели чак с дълбоки интереси надали ще намеря. Те ще знаят повече от мен 🙂 Но, ако от цялата плява останат няколко зрънца, ще си е струвало.

  11. Владо каза:

    От друга негова книга и от една на Шакти Гауейн. Но най-интересното е, че тези техники съм ги използвал и определено много помагат. Някои неща съм ги прилагал и преди да съм прочел книгите, но без да знам. И всичко е давало резултат и то без да осъзнавам. Но когато ги прочетох осъзнах. Например приемането ми в МГ, а после и в университета и запознаването ми с жената на живота ми. Когато се замислих всички резултати бяха точно такива, каквито съм си ги представял всяка вечер, заспивайки, макар начина да е неочакван. Например когато бях студент разглеждах абитуриентския албум на братовчедка ми. Там видях снимка на едно момиче – съученичка на брат’чедката – и интересното беше, че изглеждаше точно както съм си представял голямата си любов. В този момент онзи вътрешен глас ми каза, че това ще е бъдещата ми съпруга и майка на децата ми. Просто бях не 100%, а 200% сигурен, макар че не знаех защо и как ще стане цялата работа. Но сега 7 г. по-късно тя ми е съпруга, а от септември имаме дъщеря. Малко се отклоних, но разбра идеята. На кого можеше да му хрумне, че разглеждайки този албум ще зърна Жената. Но както се казва подсъзнанието си знае работата, стига да посееш в него онова зрънце вяра, което му е така необходимо.

  12. Владо каза:

    Забравих да спомена и Джоузеф Мърфи…

  13. Теодора каза:

    Невероятно! Човек получава това, в което вярва! Както казват надарени сме със свободна воля, можем да избираме за какво да мислим и да мечтаем. Има хора, който са на мнение, че животът е несправедлив. Но какво по-справедливо от това сам да избираш мислите си!

  14. Аз съм умерен вярващ. Чел съм няколко такива книги като Подсъзнанието може всичко и Успехът и парите на Кехоу плюс няколко на Робин Шарма. Съгласен съм, че всичко е въпрос на нагласа. Ако си казваш непрекъснато, че ще успееш, накрая се получава. Така се чувствам и доста по-уверен на самото събитие (изпит, бизнес среща). Но, дори да си най-позитивния човек на света и да вярваш, че ще успееш, ако не знеш думичка на японски, няма как да направиш презентация на този език, нали?

    За това, бъди подготвен и информиран, вярвай в себе си, визуализирай успеха и нещата ще станат. Аааалилуя!

  15. Владо каза:

    Това за японския е вярно. Аз точно това имах предвид – че трябва да се разчита както на разума, знанията, опита…, така и на мислълта, нагласата, интуицията… Просто двете страни трябва да са в непрекъсната симбиоза и баланс. Ако го няма едното губиш. Ако си с перфектен японски, но нямаш вяра и нагласа, не си уверен, песимист си, то това се предава на аудиторията и губиш. Ако много вярваш в себе си, но не знаеш бъкел японски, пак не става. Но ако говориш перфектен японски и в същото време си с правилна нагласа, тогава “бинго” – можеш да постигнеш чудеса. Мисълта ми беше в бизнеса в стремежа си да учим и анализираме всичко да не се научим да разчитаме само на разума и да се откъснем прекалено много от духовното, а да ги балансираме така че да извличаме максимална полза и от едното и от другото.

  16. Теодора каза:

    Ако вярваш, че ще успееш достатъчно силно, за теб няма прегради. И японски ще научиш и то бързо и лесно. Важното е да я има страстта, искрата, която те тласка напред. Разумът помага до известна степен и в този случай, защото знаейки, че е необходимо да поддържаш вдъхновението си живо, ти съзнателно мислиш в посока как да го направиш. И така логика+чувство=победа!!!

  17. Мда, за това сам напълно съгласен и с теб и с Владо.

  18. […] модел – практически пример Както ви обещах в предишната статия сега се разиграем един бизнес модел на практика. За […]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.