Вече в няколко статии разгледахме как ви е дошла Идеята да предложите нещо различно на пазара, имате ли онова зрънце в себе си, което ще ви превърне в следващия Стив Джобс, какъв е профила на българския предприемач (и как вие се вписвате в него) и стигнахме до това, какви са неговите мотиви и алтернативи за стартиране на собствен бизнес.
Настоящата статия ще ви помогне да си изясните доста неща за бизнеса, как функционира той и дали вашата идея има шанс да се превърне в бизнес, който ще ви донесе милиони (или поне ще ви осигури добър доход). Статията е за Бизнес модела на вашата идея или компания.
Замисляли ли сте какъв е бизнес модела на Facebook или на Lidl, т.е. как тези две фирми функционират, какви са им клиентите, как те достигат до тях и от къде идват приходите им? Ще кажете, че първата продава реклами, а втората – стоки. Да, може би, сте прави донякъде, но не съвсем. Дори бизнес модела на Бай Ставри от кварталния магазин е по-сложен, от това да продава шпек.
За да улесним малко нещата можем да използваме някаква универсална (доколкото е възможно) форма за представяне на бизнес моделите на различни компании. Аз се доверявам на един сравнително нов инструмент, наречен Business Model Canvas. С него можете да опишете, оцените и визуализирате вашия бизнес модел.
С помощта на този инструмент всеки бизнес или идея може се опише с девет блокчета, на които се гради всеки бизнес, независимо в каква сфера е той. Тези блокчета са: Потребителски сегменти, Предложение (продукт), Канали за дистрибуция, Взаимоотношения с клиентите, Приходи, Ключови ресурси, Ключови дейности, Ключови партньорства, Структура на разходите.
Ето как изглеждат те, подредени в самия бизнес модел:
Ще започнем от блокчето на Потребителските сегменти. То определя различните групи от хора и организации, които предприемача иска да достигне и обслужи. Както знаете, клиентите са сърцето на всеки бизнес модел. Без тях вашия собствен бизнес няма да просъществува много, затова трябва да ги групирате по определени показатели като еднакви нужди, еднакво поведение и други. След като определите различните групи, трябва да решите към кои от тях да се насочите и кои да отбягвате. След като веднъж сте определили целевата ви група от клиенти, трябва да проучите добре нейните специфични нужди.
Съществуват различни потребителски сегменти, като по-популярните са:
– Масов пазар. При него няма разделение на клиентите по някакъв признак. Всички те влизат в една голяма група със сходни нужди и проблеми. Пример за такъв пазар в днешно време е производството на потребителска електроника.
– Нишов пазар. При този бизнес модел предприемача задоволява нуждите на една специфична група от клиенти. Като пример за такъв пазар може да се дадат взаимоотношенията между производителите на автомобили и производителите на отделни части за тях.
– Сегментиран пазар. Предприемачите избрали този модел се стремят да достигнат до клиенти със сходни характеристики като офис служители със заплата над 1000 лева, малки фирми с до 10 души персонал, собственици на кучета от определена порода и т.н.
И така, кой е вашия целеви пазар? Ограничен ли е до определен град или регион, в който ще продавате вашите стоки или е електронен продукт, който може да продадете на всеки човек с компютър, независимо къде живее? В тази връзка, знаете ли как започва всяка презентация на инвеститор, който иска да навлезе на китайския пазар – „От 1 милиард жители в тази страна, ако ние вземем само 1 процент от пазара, това са 10 милиона клиента” :).
Моят съвет е да не избирате прекалено много характеристики, на които да отговарят вашите клиенти, за да не се окаже накрая, че в тази група попадат само 100 човека. Все пак България е малка страна. Мисля, че определянето на клиентите по възраст, местоположение и социален статус е достатъчно.
В следващата статия ще продължим с останалите градивни блокчета на бизнес модела.
Тази статия е част от поредицата “Стартиране на собствен бизнес”, в която съм се опитал да представя всички стъпки, през които трябва да премине всеки предприемач, който е решил да започне собствен бизнес. Постарал съм се информацията да е поднесена максимално достъпно и с доста практически примери, които илюстрират съответните стъпки.
Тази поредица не може да замести изцяло образованието и курсовете в тази сфера, но ще ви помогне на тези от вас, които нямат необходимото време и пари да инвестират в такова образование.
Ако имате предложения за нови статии от поредицата или забележки и коментари към вече публикуваните, може да ми пишете на BatTony@battony.com
5 Comments
Не е много по темата, но искам да споделя част от едно интересно интервю на Чапа – най-богатия българин зад граница. Предполагам, че повечето са чували за него как е пристигнал в САЩ със 75 цента в джоба си, а сега е милиардер. Та на въпроса какви качества са необходими, за да си успешен предприемач, той е отговорил, че 1. трябва да си тъп, 2. трябва да си мързелив и 3. трябва да не си скрънза. И знаете ли защо? 1. ако си умен, прекалено много ще обмисляш и на края няма да можеш да се решиш да станеш бизнесмен. 2. ако си мързелив, ще се стараеш не да работиш, а все повече хора да работят за теб. Колкото повече, толкова по-добре. 3. ако си скрънза, няма да плащаш добре на добрите си служители. Тогава те ще те напуснат и ще отидат при конкуренцията или самите те ще станат бизнесмени и ще се превърнат в твоя конкуренция.
ПС: поздравления за поредната добра статия и извинявай ако съм се отклонил прекалено много от темата 🙂
Да, много мъдри думи и са съвсем в темата за предприемачите.
[…] е вашия Бизнес модел? – Предложението В предишната статия се запознахме с инструмента за представяне на бизнес […]
[…] Какъв е вашия Бизнес модел? / Публикувано на 18.09.2012 […]
Бихте ли ми предложили примерен модел за фирма за мебели?