Домоуправител и събиране на месечни такси

Мебелна къща Явор – Краят на сагата
21.02.2012
Застраховка на жилището
08.03.2012

Домоуправител и събиране на месечни такси

Вчера имаше Общо събрание на входа, на който съм Домоуправител. Решихме да събираме допълнителна месечна такса за ремонт на покрива. След това представих отчет за последните няколко месеца. Всички обитатели (с много малки изключения) си плащат месечните такси за поддръжка на входа и се е събрала една добра сума.

    Но в началото не беше така. Когато купих апартамента и организирах първото Общо събрание разбрах, че живущите във входа не бяха се събирали от 10-ина години. Тъй като едно от приземните помещения беше дадено под наем за фризьорски салон и наемателката плащаше таксите за асансьора и общото осветление, никой от обитателите не плащаше месечна такса.

    Казаха ми, че „едно време” събрали пари за ремонт на покрива и от тогава никой не е дал и 1 лев за входа. Това се оказал и повратния момент за събирането на таксите. Много съседи си развалили отношенията от тогава.

    Самото събрание приличаше на съботен пазар. Всеки крещеше, бяха се организирали няколко групички, и всеки в тях се караше със събеседниците си. Избрахме все пак ръководство и взехме решение Етажната собственост да се регистрира в общината (срока вече изтичаше) и скоро да организираме второ събрание, за да се „разберем за таксите”.

    Първото нещо, което направих (с помощта на Касиерката на входа) беше да говоря с всеки от съседите, който не искаше да плаща и да разбера причините за това. Не беше никак лесно.

   Съседа от първия етаж беше бойкотирал всякакви Общи събрания и не плащаше, защото не му работеше от години звънеца на входната врата. След като го оправихме (проблема беше прекъсната жичка, а не защото някой го е направил нарочно) този съсед започна да заплаща месечната си такса.

   Друг комшия не плащаше, защото преди 10 години той дал пари за ремонт на покрива, а неговия съсед – не. Разбрах, че този въпросния съсед не живее в блока от 3-4 години. Помолих да ми дадат новия му телефон или адрес. Намерихме човека, обясних му ситуацията. Той се съгласи да даде парите за покрива (около 100 лева) с уговорката, че докато никой не живее в неговия апартамент няма да плаща месечни такси. Аз се съгласих. На Общото събрание разказах историята, и с помощта на останалите съседи убедихме неизрядния платец да започне да плаща, след като неговия съсед си е погасил дълга.

    Друг съсед не плащаше, защото Касиерката минаваше на 5-то число, а той взимаше пенсия на 7-мо и така не му оставаха пари, а след това не се сещаше да ги даде на касиерката. С него се разбрахме да плаща на 8-мо число.

    Имаше още няколко такива случаи, но с търпение и те се решиха. Моя съвет тук е да поговорите с всеки един от тях по отделно и да разберете какви са причините. Другото важно нещо е да имате изрядна документация. Аз на всяко Общо събрание давам отчет до стотинка, за какво са отишли парите и какво е направено. Така се създава доверие и хората са по-склонни да дават пари.

    Към днешна дата остана само един апартамент, за който не се плащат месечни такси. Проблема е, че той е ведомствен, а собственика е държавно предприятие в много лошо финансово състояние. Има предвидени мерки в Закона за етажната собственост, но не ги препоръчвам. Ако все пак решите да стигнете до там, трябва да направите Общо събрание по надлежния ред, да задължите съответния съсед с дължимата сума. След това срещу подпис трябва да му връчите това задължение. Ако не плати, отивате в Общината, представяте Протокола от Общото събрание и документа за дължимата сума. След това чакате Общината да си свърши работата. Дали ще се задейства бързо зависи от това какви служители работят в нея.

    PS. Тази статията е провокирана от многото въпроси към една от предишните ми статии Професионален домоуправител – една история и една идея за собствен бизнес, а идеята един от  коментарите към нея да стане нов пост е на Рая от Лични финанси. Благодаря за което.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

38 Comments

  1. Тони, много добре си се справил с организирането и дипломацията 🙂 Наистина понякога просто трябват малко усилия и добро желание, въпросът е, че на никого не му се занимава.

    PS Нямаше нужда от специални благодарости заради идеята 😉 Тя беше по-скоро от егоистични подбуди, защото ми се иска по-често да пускаш нови неща. Но благодаря за линка!

  2. Благодарностите са заслужени. Добрите идеи и интелектуалния труд трябва да се оценяват.

  3. Теодора каза:

    Тони, явно вдъхваш доверие на хората. Обаче можеш ли да дадеш съвет какво да правя с моите съседи. Безобразно крадат парно. Казват, че няма да ползват и след това си подменят радиаторите. Като дойде комисия им дават пари на ръка. Веднъж преди още аз да се нанеса трима души от входа са хванали в крачка едно от семействата, които крадат. Подали са жалба в термокомплекс и нищо. В крайна сметка плащаме безумни сметки, а и да спрем парното, което мислим да направим, пак таксата сградна инсталация е безумна, заради кражбите. Сега ще свикваме събрание с цел да се откажем целия вход от парното, но със сигурност ще има хора, които няма да се съгласят!

  4. Теди, това с парното е проблем не само при теб. И в нашия вход се краде, и то много. Аз затова се отказах от парното, въпреки че е голямо удобство. Сега плащам само сградна инсталация и топла вода по около 40 лева на месец. Как може да се спрат кражбите – не знам. Правихме комисии, от ТЕЦ-а идваха и пак нищо.

    Имаше предложение да се спре парното в целия вход. Гласувахме го, но не се прие. Аз също гласувах против, защото ако се спре във входа ще стане много студено и ще трябва да се хаби доста повече енергия, за да се поддържа нормална температура в апартаментите. Другата опасност е да замръзнат тръбите.

    Последната ми идея е да налагаме глоби, заедно с ТЕЦ-а и топлинния счетоводител. След това да ги регистрираме в Общината, за да се по стреснат малко хората.

  5. Теодора каза:

    При нас положението по-зле – ще бъдат ок. 150 лв. за сградна инсталация и топла вода. Аз съм за спиране на парното, а и други съседи също. Ама едва ли ще стане.
    Ако имаш някакъв успех с глобите, моля те пиши как си го постигнал.

  6. Ще пиша задължително.

  7. Божидар Спасов каза:

    Здравейте,аз съм втора година управител на етажна собственост и бих желал да участвам по някакъв начин в тези виртуални диалози. За съжаление едва ли имам с какво да науча някого, по скоро търся чужд опит за озониране на моята практика.
    Преди година приех управлението с куп неплатени месечни вноски от няколко съсобственици и наемателите им. Събрах ги. Вярно, разкарваха ме като преяла кобила, но това е минало. Днес в етажната собственост нямаме неплащащи, нямаме и закъсняващи с плащането. Страхувам се от израза ” аз няма да плащам”. На възможностите, които са изписани в закона за управление на ет. собств. не вярвам и се моля да не опирам до тях. Не знам на кого да благодаря, на съдбата ли, на друго ли, но със сигурност благодаря на съсобствениците, които стоят зад мен единни, много от тях са по-възрастни от мен, но като цяло всички са като децата в детската градина – правят това, което им каже лелката, а тяхната лелка съм аз, управителя. Така се получи – имало е вакуум в управлението, аз съм попълнил празнотата и раотата потръгна. Живея в Слатина, на ул “Коста Лулчев” блок 60 вход Д

  8. Здравей Божидар,

    Добре дошъл в коментарите на блога.

    Поздравления за направеното от теб, а то не е малко. Знам го. Както ти, така и аз се уча от най-вече от практиката. В България тази дейност не е дори “тинейджър” 🙂 и няма много хора, които знаят повече от нас.

    Това с лелката и детската градина е много добър пример. И в нашия вход хората имат желание и просто им трябва водач. Всеки по отделно е много амбициозен и мотивиран, и просто трябва лек подтик в правилната посока.

    Ще споделя най-важното, което научих от последните 2 години като Домоуправител – Всеки проблем трябва да се обсъди конструктивно и спокойно с конкретния човек. Няма проблем, който не може да се реши. Ако въпреки това не желае да съдейства, чак тогава да се стига до силата на закона.

  9. Ваня каза:

    Здравейте,г-н Василев
    Имам конкретен въпрос и ще съм Ви много благодарна, ако ми дадете отговор.
    Как се разпределя сградната инсталация – между кои? Само между тези, които ще ползват парно и топла вода или между всички, които живеят в блока, независимо дали ще си сложат топломери или не.
    Ние сме нов тип строителство и ще са необходими само по един топломер за цялото жилище.
    Аз съм от тези, които не желая да ползваме услугата, но се опасявам, че независимо от това според невероятните правила на Топлофикация ще ме задължат.
    Ако можете да ми отговорите бихте ли ми посочили член и алинея, който третира този въпрос.
    Много Ви благодаря!

  10. Здравей Ваня,

    За съжаление, сградната инсталация се разпределя върху всички. Аз също не ползвам парно и радиаторите са ми демонтирани, но въпреки това плащам сградна инсталация. Единствената възможност да не плащаш такава такса е ако се откажеш от парно и от топла вода.

    Ето тук http://www.constcourt.bg/Pages/Document/default.aspx?ID=1426 може да прочетеш всичко което те интересува. Това е решението на Конституционния съд относно чл. 153 от Закона за енергетиката.

  11. Ваня каза:

    Здравей, Тони
    Много ти благодаря!
    След като се запознах разбрах, че наистина не трябва да допускаме включването на топла вода и парно. Не съм съгласна да плащам за нещо, което отказвам да ползвам. А такива като мен не са малко. Имах нужда от цитиране на точния член от ЗЕ, защото сегашният домоуправител заблуждава хората, че ако не ползваш няма да плащаш.
    Поздравления за консултациите, които даваш!
    Най-вероятно ще имам въпроси и за управлението на блока, но това на по-късен етап.
    Още един път благодаря и успехи!

  12. Мария Велева каза:

    Здравейте,
    Моят проблем е следният:
    за разлика от повечето от вас,аз искам да ползвам парно.
    Проблема е,че лудата(без никакво извинение)ни касиерка е решила,че трябва да се спре парното защото не искала да плаща за тръбите.Та въпроса ми е: Какви са документите,които е нужно тя да събере,какъв процент от живущите трябва да и се подпишат и изобщо каква е цялата процедура?Ако може да ми дадете и линк за по-подробна онформация още по-добре.Имам и още един въпрос,към хората,които са си спрели парното:Каква беше цената на кубик топла вода преди спиране на парното,и каква е в момента?
    Благодаря предварително,спорен ден на всички!

  13. Здравей Мария,

    Относно първия ти въпрос, той е уреден в Закона за управление на етажната собственост. Единствения документ, който е необходим, за да се спре парното е Решение от Общото събрание на етажната собственост. За да е легитимно то, трябва да присъстват собствениците или наемателите на поне 67% от идеалните части (чл.15 ал.1).

    За да прекратите топлоснабдяването са нужни не по-малко от 67 на сто идеални части от общите части (чл.17 ал.2 т.6).

    По втория ти въпрос не мога да коментирам, но доколкото си спомням преди 2-3 години един приятел се оплакваше, че спрели парното и цената на топлата вода скочила двойно.

  14. Мария Велева каза:

    Ок,благодаря за инфото!
    А все пак някакъв вариант да попреча на това да се случи?В смисъл-някакви жалби и тн да подам някъде?

  15. В нашия вход също имаше предложение да се спре парното, но повечето хора гласуваха против. Моите аргументи тогава бяха:

    – Ако зимата е по-студена, блока ще “изстине” и може да замръзнат някои от тръбите.
    – Когато в целия блок е по-студено зимата, ще е необходимо по-голямо количество топлина за да се затоплят отделните апартаменти.
    – Когато всеки си купи по 2 или 3 климатика, централното ел. табло може да се претовари.

    Какви възможности има, за да се попречи? Ами да се обясни на хората, защо трябва да гласуват против. И да се “прегледат” документите от Общото събрание, за да не са подправени. В краен случай, може да се потърси съдействието на специалист по електротехника, който да даде заключение, че ел. таблото ще се претовари при консумация на ток над Х киловата. За друго не се сещам. Най-важни са разумните доводи, с които да убедите съседите.

  16. Илияна Петрова каза:

    Здравейте!

    Казвате по повод неплащащия съсед, че “Ако не плати, отивате в Общината, представяте Протокола от Общото събрание и документа за дължимата сума. След това чакате Общината да си свърши работата.”

    Каква работа има да върши общината по случая? Какво може да направи общината?

    В ЗУЕС е предвидена възможност да се поиска издаване на заповед за изпълнение срещу длъжника, но тая заповед с елементарно възражение от негова страна се спира и тогава трябва да се води обикновено дело за доказване на задължения, което може да се точи сума години… На практика – нищо.

  17. Николай Жеков каза:

    Здравей Ваня,
    И аз поздравявам Тони за това, което прави, но в случая не е прав!

    Първо да уточним въпроса. Интересува те, дали ще плащаш загуби от сградна инсталация, ако въобще не си включена към нея? Трябва да се уточни, че вашите инсталации са хоризонтален тип т.е. имате по един топломер (нещо приличащо на водомер), на входа на всяко жилище или поне на тези които ще ползват топлоенергия.
    С една декларация, всеки собственик декларира съгласието си загубите от сградна инсталация да се разпределят само между ползващите. Това те освобождава от ЗАГУБИ ОТ СГРАДНА ИНСТАЛАЦИЯ. В сметката към Топлофикация освен тези загуби и твоето лично ползване има още една компонента – ОТОПЛЕНИЕ НА ОБЩИТЕ ЧАСТИ. Става дума за стълбището, което ако се отоплява (има поставени радиатори там) се заплаща от всички, тъй като всички са му собственици.
    С две думи няма от какво да се притесняваш, щом инсталацията ви е от хоризонтален тип. Подписвате една такава декларация и всички са доволни.

    Проблемите с Топлофикация са при стария тип инсталации – вертикалните. Предполагам Тони е с такава (както и аз). При тях във всеки апартамент има по няколко вертикални щранга, няма топломер на всяко жилище, а има по един порнографски уред на всеки радиатор, отчитащ топлинни единици т.е. дяловото участие на всеки радиатор към общия топломер… При тази схема има топлоотдаване на вертикалните щрангове (сградната инсталация) към всеки апартамент, тъй като тя минава през всеки апартамент и поради тази причина се заплаща ЗАГУБИ СГРАДНА ИНСТАЛАЦИЯ от всички.

    Има един-два варианта за да се избегнат големите загуби при вертикалната схема, но това е отделен въпрос.

    Топлата вода няма нищо общо. Хората отдавна са я открили. Открийте я и вие! 😉

    Надявам се да съм бил полезен.
    Поздрави!

  18. Ваня каза:

    Здравей Ники,
    много ти благодаря за уточнението. Днес ще имаме събрание, на което ще се обсъжда точно този въпрос – дали да се включваме, кой ще си монтира топломери, може ли да се ползва само топла вода и разбира се кой ще плаща сградната инсталация. Аз лично не желая нито отопление, нито топла вода от тях. Има други като нас, които не желаят, но горе долу колко сме такива ще разбера довечера.
    Има логика точно в това, което казваш ти.Ние точно на това разчитахме (новия тип строителство), но една съседка е ходила нееднократно в Топлофикация за уточняване на проблема със заплащането на сградната инсталация. Казали са й категорично, че сградната инсталация се заплаща от всички собственници на имотите, а не само от ползвателите на топлинна енергия.
    Този вид декларация вече изпробван ли е?
    Ако действа тази декларация,а не ни казват за нея, то тогава за пореден път се убеждавам, че работа с този монополист “Топлофикация” не трябва да си има човек. Малко повече подробности можеш ли да ми напишеш?
    Много ти благодаря Ники !

  19. Николай Жеков каза:

    Един колега точно с това се занимава в момента.
    Събрал е необходимите 67% съгласие за включване към Топлофикация. Бланката за събиране на подписите му е дадена от Топлофикация. В същата тази бланка пише:

    “…съгласни сме да ни бъдат открити партиди, съобразно декларираните данни в настоящата декларация. Енергията отдадена от сградната инсталация, да се разпределя само на собствениците, чийто имоти се присъединяват към сградната инсталация за отопление и се заплаща само от тях.”

    В тази декларация са посочени данни само на тези собственици, които се включват (МИНИМУМ 67% ИДЕАЛНИ ЧАСТИ ОТ ОБЩИТЕ ЧАСТИ) и тези данни се ползват за откриване на партида.

    Който не е включен няма партида.
    Който е включен плаща сградна инсталация, съобразно потреблението (какъвто е принципа с общата вода).

    Ако те интересува нещо друго питай. Ще се радвам да помогна.
    Ако ти трябва тази бланка, мога да ти я пратя…
    Поздрави!

  20. Николай Жеков каза:

    … от Топлофикация са ги посъветвали на първо време да се пусне само парното, без топлата вода. След година-две да им пуснат топлата вода и ако си преценят, че им е по-изгодно, да си я ползват. Заплащането за един кубик топла вода варирало от 6 лева до към 30-40 лева. Това зависи от ползването. Топлата вода си циркулира и не я интересува един ли ползва само или целия вход. Загубите са еднакви. Така, че ако сте все още малко живущи в нова кооперация, по-добре е да изчакате с топлата вода…

  21. Николай Жеков каза:

    Тони,
    Има една точка от закона (този за тополоснабдяването), в която е описано как да се изчисляват загубите от сградната инсталация. Там има една луда формула, която по-прилича да е написана от някой журналист примерно, отколкото от технически грамотно лице. Както и да е… Тази формула се ползва за сметките. След това се споменава, че гореописаната методика може да не се вземе под внимание, ако оторизирано лице даде данни, колко точно енергия се губи от тази сградна инсталация. С други думи, вика се съответното лице, правят се замервания, сметки и се дават на фирмата за топлинно счетоводство да ги ползва. По този начин откраднатата енергия, която всъщност е проблема, ще се разпредели между ползващите, а който не ползва или е изключен ще плаща реалните загуби от сградната инсталация. Съответно, ако се направи изолация на сградната инсталация тези загуби ще са много по-малки.

    Бях питал в нашата топлофикация за този вариант и ме гледаха като голям камък. Предполагам, че и софтуерно няма как да се оправят с това, въпреки, че в закона го има и затова всячески отхвърлят подобен вариант.

    Тъй като тези процедури са свързани с общо съгласие на входа, може да се приложи една вариация на това:
    Правиш една яка изолация на всички тръби минаващи през твоя апартамент; викаш пак съответното оторизирано лице, което удостоверява, че загубите са пренебрежимо малки; даваш тези документи на топл. счетоводител и топлофикация с искане за корегиране на методиката им за в бъдеще; ако продължат да ти начисляват сградна инсталация, пращаш им по едно писмо, а също и до всички заинтересовани (потребители и разни други), в което ги уведомяваш че не си съгласен със сметката си и спираш да плащаш… Топлата мафия нищо няма да може да ти направи…
    Ако имаш време, нерви и средства пробвай…

  22. Ваня каза:

    Ще ти бъда благодарна, ако ми пратиш бланката.
    Нашите “организатори” най-напред уредиха топлата вода, която в същност е в пробния си период. Благодаря ти и за ценообразуването на водата. Не знаех, че е в зависимост от количеството потребление.
    Ако имам още въпроси, то може би ще бъдат след тазвечерното събрание – т.е. още по-конкретни.
    Ще очаквам бланката.
    Хубав ден!

  23. Николай Жеков каза:

    …Не знам как да ти я пратя!? 😉
    Дай някакъв мейл…

  24. Ваня каза:

    vania_nacheva@abv.bg
    благодаря ти

  25. Анелия каза:

    Здравейте, Тони! Приветствам Ви за чудесната помощ, която оказвате на всички, които са се нагърбили с обществена дейност. Защото мисля, че всеки, който се е нагърбил да бъде в управата на етажната съсобственост го прави с ясното съзнание, че голяма част от личното му време и енергия се изразходват за общото благо. Аз също се опитвам да допринеса за реда и доброто съжителство на адреса, на който живея в Пловдив. От 2005 година съм касиер на вход с 18 апартамента и заедно с домоуправителката правим всичко възможно да има разбирателство и естествено – и финанси в блока. За наша радост по-голямата част от съседите оценяват усилята ни. Но,както и навсякъде в страната, има и такива, които са “над всичко”. Проблемът ми няма да е по-различен от този на останалите, които са споделили, че трудно събират месечни вноски и изобщо някакви суми за ремонти. За жалост “нарушителите” са все едни и същи и вече се чудим по какъв начин да ги принудим да се издължат. Молбата ми е да споделите дали ще има ефект отправяне на лична писмена покана до длъжниците и как бихме могли да съберем сумите им чрез ЧСИ.

  26. Зорница Добрева каза:

    Моля за малко помощ – Избрана съм за домоуправител на вход в блок от 4 входа. С моите съседи тече дискусия за определяне на паричните вноски на собствениците за фонд “Ремонт и обновяване” в съответствие с чл 11 (1), т. 7 и чл 50., ал 1, 2, т 1(изм. – ДВ, бр. 57 от 2011 г.) ежемесечни вноски от собствениците в размер, определен с решение на общото събрание съобразно идеалните части на отделните собственици в общите части на етажната собственост, но не по-малко от един процент от минималната работна заплата за страната. Моето тълкование е 3,40 лв + 0,063 лв (1,862%*3,40 лв) = 3,463 лв, при условие, че ИЧ за целия блок. Ако преобразувам ИЧ за входа (т.е. 100 % е входа), то тогава 3,40 лв + 0,254 лв (7,463%*3,40 лв) = 3,654 лв. Има и трето тълкуване в рамките на входа (т.е. 100 % е входа) – съседа с най-малки ИЧ 4,994% плаща мин 3,40 лв и след това се използва тройното правило за изчисляване на другите стойности. Т.е. 7,463 % трябва да платят 5,08 лв. ще ви бъда безкрайно благодарна за помощ кой вариант е коректен.

  27. Виктор каза:

    Към г-н Василев относно съображенията в полза на централното топлоснабдяване, а именно:
    “- Ако зимата е по-студена, блока ще „изстине“ и може да замръзнат някои от тръбите.
    – Когато в целия блок е по-студено зимата, ще е необходимо по-голямо количество топлина за да се затоплят отделните апартаменти.
    – Когато всеки си купи по 2 или 3 климатика, централното ел. табло може да се претовари.”

    Има много сгради, включително и в режим на етажна собственост, които нямат връзка с топлофикация. Не съм чувал в някоя от тях да се случват изброените по-горе събития.
    И всъщност това са плашила, които се размахват от самата топлофикация, един вид “опорни точки”, т.е. мошеничество на дребно с цел задържане на клиенти.

    Или по-конкретно:
    – “ще замръзнат тръбите” – това е възможно при едновременното съчетаване на две условия: 1)никой в сградата да не ползва вода, поради което тя да е неподвижна в тръбите, и 2)температура под нула градуса в голяма част от сградата. А в една обитаема сграда тези двете не ми идва на ума как може да се случат.

    – “ще е необходимо по-голямо количество топлина за затопляне” – няма как това да е вярно, съгласно законите на физиката, необходимото количество топлина за затопляне на същата сграда си остава същото. А загубата на топлина зависи от изолацията на стените.

    – “ел.таблото ще се претовари” – повечето от сградите, особено по-старите, са били проектирани за електроуреди с много по-ниска ефективност, отколкото имат днешните такива. Например, два съвременни климатика натоварват мрежата колкото една печка-духалка, или дори по-малко. Но което е по-важно – няма сграда, в която електрическата инсталация да е с “орязани параметри” заради вида на отоплението, водоснабдяването, телефонизацията и прочее залепени услуги. Има си утвърдени стандарти за електрическо натоварване, на които една сграда за жилищни нужди трябва да отговаря, за да влезе в експлоатация (т. нар. акт 16).

    С уважение за започнатата тема,
    Виктор

  28. елена каза:

    Здравейте,мога ли и имам ли право като управител,да спра тока на апартамент,дето не ми плащат,такса подръжка за общите части.

  29. Елица Димова каза:

    При нас домоуправителката не иска да отчете събраните пари за ремонт на входа и не иска да се вика служебен домоуправител с оправданието, че не е събрала от всички пари! На път съм да сезирам икономическа полиция , ако де дойде на поредното организирано от мен събрание, тя не си вдига телефона и си е вкарала парите на лична банкова сметка . Хората казват, че ги лъже със сумите и ми писна.Друг е въпроса после на кого ще се предадат , но ние намерихме служебен домоуоправител и касиер,който е и адвокатска кантора и не мисля ,че ще има проблем с това.

  30. wjara каза:

    В закона пише,че за домашен любимец се плаща като за един човек. В наръчника съставен от инж.С.Ковачев – бивш м-р е упоменато ,че за домашен любимец се плаща само за чистачка. Моето куче и малко порода “Тириер” извеждам го само 2 пъти дневно на каишка , а плащам за осветление асансьор, осветление стълбище и за общи части за поддръжка. Считам,че това не правилно.
    Когато от другите собственици идват всекидневно внуци,деца и гости – те не заплащат горните разходи.
    Редно ли е / в кръга на шегата/ кучето ми да присъства на общото събрание тъй като се води като един от собствениците на апартамента.

  31. Боян Цветков каза:

    Здравейте,

    Благодаря за статията. Имам един въпрос, на който не мога да намеря отговор – ако в жилището никой не живее, то следва ли да се плащат месечните такси за вход и ако да, то в пълния размер ли са? Има ли установен законов ред за тази ситуация?

    Благодаря!

    Боян Цветков

  32. Весела каза:

    Относно домашните любимци, нямам куче, а коте и не плащам каквото и да било. Котето не се извежда навън и му чистя аз 🙂 А относно кучетата – всъщност всички кучета биват извеждани два пъти на ден. Няма правило, че по-дребните породи се извеждат 2 пъти, а по-едрите – 4-5 пъти дневно и поради тази причина мисля, че таксата е една и съща. А това дали едрото куче цапа повече от дребното – ами не зная? Не зная как точно е уреден този въпрос, но мисля, че за куче трябва да се плаща само на чистачка. За осветление и асансьор не би трябвало, тъй като кучето не може да ползва самостоятелно асансьора или осветлението. Съвсем отделен е въпросът с кучкарите, които пускат огромните си кучета да излитат като торпили от асансьора върху нищо неподозиращите бабички с бастуни или колички с бебета. Но това е една друга и много обширна тема….

  33. Ралица каза:

    Здравейте,видях,че темата е актуална,та реших и аз да попитам.На общо събрание ме избраха за касиер на входа.Малък – от 8 апартамента,обаче толкова разединен и изоставен. Повечето съседи не знаят дори,че има закон за домоуправителя и касиера и е трудно да въведа някакви навици.Мисля,че успявам донякъде,но ми се ще да подобря още повече практиката да се събират минимални средства.Наистина е времеемко,макар и само с осем семейства,от които повечето са наематели,та може би оттам се и получават проблемите.Нищо,де,това както и да е.Искам да питам /знам,че в закона някъде го пише…/ възможно ли е например да определя някакъв срок, в който на всеки е удобно да ми донася парите,вместо аз да обикалям да ги искам? Че на моменти се чувствам като натрапник,който тропа на вратата по три пъти на ден да издирва тоя,дето ще може да ми плати…

  34. Ганиела каза:

    Здравейте г-н Василев,
    Може да Ви е чудно ,че аз съм от тия които спряха да плащат входните такси.Причината е следната и ще бъда кратка и ясна.
    Блокът ни е с 35 апартамента на 8 етажа и се обслужва от фирма.Разпределението на таксите за ремонт и поддръжка не е на човек а на апартамент : 5 лева за ремонт ,5 лева за такса управление и 3.90 лева входна такса.В апартамент с 1 човек се получава месечна такса 13.90 лева ,за трима се умножава входната такса 3.90 х 3 е 11.70 плюс 10 лева = 21.70 лева тоест по 7 лева на човек.Давам го за пример ,че се получава двойно плащане ,за 4 човека по 6 лева и т.н. В блока има 8 апартамента които са сами , стари хора ,пенсионери вдовици с една пенсия и плащат по 13.90 лева ,а по двама, трима ,четирима ,млади хора ,работещи плащат по-малко.Отнесох въпроса на фирмата ,но ми отговориха ,че такъв е закона и така сме го гласували и не може да се промени.
    Моля за съвет и пример за правилно разпределение на входните такси.
    Ако не съм права,ще започна да плащам.Засега съм спряла и ще чакам отговор.Тия 13.90 са 4.5% от пенсията ми/300 лева/

  35. Много ми е забавно да Ви гледам как се правите на знаещи и можещи домоуправители пък накрая намате фирми да вършат работата… искам да видя мен как ще ме глобите … да не стане накрая да си плащате сами пък и ресто ще има 😉

    Като измрат и последните заблудени бабки в България кой ще лъжете тогава?

  36. Таня Пейчева каза:

    Здравейте!Съпругът ми е домоуправител и скоро му изтече мандата.Предстои събрание за избиране на нов ,но никой от блока не иска да поеме тази длъжност-те дори и на събрания не идват. В блока има проблем,създаден от баба,която живее на последния етаж и покрива й тече.Тя настоява да се направи ремонт с участие на общината,понеже общината също притежава дял в блока ни.Процедурата е много сложна и човек,който е по цял ден на работа ,няма време да се справи с всичко ,което се изисква по закон .Бабата настоява общината да поеме материално своето дялово участие,така че не е възможно за нас,останалите, да намерим ,с общо събрание, фирма,която да отстрани проблема-нещо,което би улеснило всички ни,особено съпруга ми,който е по цял ден на работа. Ремонтът на покрива е неотложен и общината постави срокове за изпълнението му.Както казах,процедурата е сложна и от 5 професионални домоуправителя,с които се свързахме ,за да сменят съпруга ми,всички отказаха,като разбраха за проблема. В закона е казано,че до намирането на нов домоуправител настоящият ,дори и с изтекъл мандат,носи отговорности. Останалите собственици на апартаменти са възрастни пенсионери,няма как да станат домоуправители. Младите им синове не са собственици на апартаментите и поради тази причина отказват.Предстои ни емиграция в чужбина и се притесняваме, че ако той остане домоуправител,след като няма кой да го смени,би носил отговорност за нещо,с което няма физическа възможност да се справи.Моля ,кажете ни какво може да се направи в нашия случай-освобождава ли го отсъствието от страната в период за 1 год.от длъжността домоуправител?Предварително благодаря за отговорите и желая лек ден!

  37. Виолина Димитрова каза:

    Здравейте проблемът ми е следният. Нашият домуправител определи такса за текущи разходи на ап по 7.00 лв на човек. Отделно такса за ремонт и обновяване на месец по 6. 00 лв на ап. Но в края на годината отклонява всякакви останали пари от двете такси не прави абсолютно нищо по вх откакто е домуправител и сега е решил да сменя тръбите за студена вода на всеки ап. като ни кара да плащаме за новите тръби в жилищата ни. Домуправител е от 2 г. А предишния домуправител от 8 г. събираше тази такса направиха едни звънци с домофони само и ремонти на асансьори за които пишеха списък с консумативи без никакви официални документи. В момента новият домуправител се е сприятелил с половината живущи на вх освободил ги е някои чл на сем от такси за да го подържат на събранията и защитават и продължават с жена му да прибират всички пари и да си ги харчат. Преди две години тя бе дълги години касиерка не потърси живущите нищо да плащат близо десетина, петнадесет години за да не спре асансьора взимаше от нас само таксата защото ми каза че били събрани много пари и за това не ги търси да плащат изхарчила си парите и тогава забраних на баща ми да плаща но той като честен човек продължи. А сега хората които ги защитават защото все не плащат за нещо ни се заканват че ако все не сме доволни ще ни изгонят или да си излезем като не ни харесва Лъжат че сме били 28 човека а ние сме към 36. Постоянно лъжи и оправдания последно казаха че понеже се особождава цялото сем на домуправителя и касиера за това били 28 човека. Най-лошото е че целия вх мълчи именно защото не са плащали и търсени от години да плащат заради събраните много пари от миналото и сега никой за нищо не протестира и с всичко се съгласяват 1000 лв да им поискат се съгласяват и домуправителя краде безпрепядствено всичко. И само ние с баща ми искаме справедливост и сме като черните овци на вх. Кажете ми как да си потърсим правата така че да не ни изгонят и да има спаведливост смениха списъка на 36 човека но се опасявам че всеки нещо не плаща отново от тези хора като бройка които са разликата между 28 и 36 човека от 8 човека от неговите хора или пък никой не плаща таксата от 6 лв за ремонт и обновяване и не мога да разбера като срещна по честните съседи питам ги все едно не знам какви такси се събират и никой не може да ми отговори точно и ясно какво плащат. Има нещо гнило щом всички си мълчат на събранията и се опасявам че не им взимат таксата от 6 лв защото като ги попитам за нея никой няма да каже не се събира ако не я плащат а долу във вх когато всички слизат да плащат не е удобно да застана и да гледам кой какво плаща защото няма и да ми позволят и пак скандали. Другият ми въпрос е имат ли право да ми взимат пълна месечна такса при положение тъй като асансьора ни е между ет. аз живея на 5 ет а на 6 развалиха копчето преди години и сега се качвам и се изморявам а не като на др етажи всеки слиза на горния етаж на който живее за да не се изкачва стъпала. Казаха че бутонът струвал скъпо а нали многото пари които бяха събрани и ни изхарчиха за лични нужди и текущите които събират сега за ремонт и обновяване щяха да стгнат. Отчаяна и отвратена съм от двамата домуправителя защото и предишния отнесе много пари и всички съседи половината негови хора другата половина малудушни тъпаци. Как да си потърсим правата и вярно ли е че на домуправителя и касиера барбар с ревизора се освобождавали от такси не само те самите а и целите им сем Постоянно лъжат той и неговите подръжници за да го защитят и да оправдаят всяка поредна нередност последно излъгаха това за да оправдаят бройките че били за това по малко бр живущи че били освободили от такси сем си отговорниците на вх. За всичко бързо си намират оправдания ужасно нечестни съседи. Какво бихте ме посъветвали по гореизложеното. Доказателства сериозни нямам и се опасявам че може и да ни изгонят ако продължаваме да им търсим сметка. Не се съгласява никой за частен домуправител защото някой все нещо не плаща а и той ги излъга че струвало скъпо по 15 лв на човек, а не е така по договаряне е. Отвратителни и нечестни хора съседи. Сметките ни за асансьор и осветление струват месечно около 50.00 лв казват че плащат такса за подръжка на асансьор 75 лв намалили я от 150 лв към др фирма за по-евтино но от тогава не са сложили една фактура за платена такса за 75 лв. Плащат на чистач 60 лв и там е тъмна Индия и с него са в комбина и той лъже за колко пари чисти. Отделно имаме няколко стаички към входа и от там излизат хора и носят багаж който ползват за склад значи са дадени под наем срещу заплащане. Избрали са си за ревизор едно малодушно и глупаво момче не позволяват на нас нищо да видим от ден на ден все по лошо става през месец два измисля нови екстри и се опасявам че пак ще ни прибере парите без нищо да направи въобще дали плащат всичко др живущи след като никой не може да ми даде никакво ясно обяснение кой какво плаща дори честните съседи. Една от защитничките е казала на баща ми че рано или късно ще намерят начин да ни изгонят че все ние сме се обаждали 10 г не бе плащала нищо и стана приятелка с жената на домуправителя мина метър и нищо не плати и в момента нещо пак не плаща вероятно някоя от таксите подозирам че е тази за ремонт и обновяване носеше 50 лв а и върнаха ресто отстрани не може да се види и разбере 3 човека са в тях по 7 лв за текущите разходи са 21 лв плюс още 6 лв такса ремонт и обновяване на ап са 27 лв месечно общо за двете месечни такси и понеже събират за 2 месеца наведнъж и двете такси защото ги мързи всеки месец на нея и струват 54 лв а те и връщат ресто от 50 лв значи не плаща нещо таксите и за това като тигрица ги защитава с постоянни лъжливи аргументи. Кажете ми всичко това нормално ли е. Какво да правя не съм с големи възможности и се опасявам че един ден вече няма да мога да заплащам постоянните им екстри които измислят събират ни парите и после не ги усвояват за нищо а само ни лъжат че ще правят нещо. И всички продължават да се съгласяват всичко с тях и мълчат.

  38. Анастасия каза:

    Здравейте,искам ако е възможно съвет от вас в апартамента живеем майка ми ,баща ми и аз и детето ми аз съм им дъщеря разведох се и живея при тях с детето съседът ми тормози постоянно че ние сме били две семейства в апартамента и трябва да метем стълбите по два пъти ,добре съгласихме се и го правим .Но сега иска от нас и да платим двойно и на глчовек за санирането на блока което е невъзможно защото сме на две минимални пенсии аз не работя поради заболяване детето ми е на десет искам да попитам така ли е и има ли право да ни задължава да плащаме толкова много да повече хора сме но но собственикът е един баща ми

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.