В каква сфера бихте започнали собствен бизнес?

Какво е CSR?
01.06.2012
Бизнес модел – практически пример
07.06.2012

В каква сфера бихте започнали собствен бизнес?

Въпросът от последната седмична питанка беше „В каква сфера бихте започнали собствен бизнес?”. Почти двама от всеки трима (67%) се ориентира в сферата на услугите, което не е изненадващо. Това е дейността, която изисква най-ниска първоначална инвестиция. Другото й предимство е, че сравнително лесно може да се излезе от нея, тъй като в нея са вложени предимно знания и умения, а не машини и сгради, които трудно могат да се продадат.

По-голямата част от хората (41%), които биха започнали собствен бизнес в сферата на услугите са решили да се занимават с Консултантски услуги. Тях не съм ги разделил на онлайн и офлайн, защото е почти не възможно да успееш в тази сфера без да присъстваш в мрежата. Дори една статична web-страница е по-добре от никаква. Каквато и услуга да им е нужна, хората проверяват първо в Интернет. Дори по-възрастни роднини ми се обаждат да потърся фирма за еди-какво си в мрежата.

Но, за да е истински успешна една консултантска фирма, тя трябва да има стабилно присъствие в Интернет и да рекламира дейността си по всички възможни канали и социални мрежи. Както стана въпрос в една от предишните статии, най-висшата степен на обслужване на клиенти е те да се превърнат в една общност, която да участва активно в дейността на фирмата, да дава препоръки за нейните продукти и т.н.

Останалите 26% от хората биха започнали бизнес с някакви други услуги. За разлика от консултантските, при които се разчита главно на натрупаните знания на основателя или основателите, то при останалите услуги има и някакъв материален елемент като машини или съоръжения и придобити умения. Такъв пример са шивашките услуги. Въпреки че се разчита най-вече на уменията на собственика, за дейността трябват и някакъв набор от машини и материали.

На следващо място е търговията с 26%. Тази сфера изисква малко по-големи инвестиции от услугите, но излизането от бизнеса също е сравнително лесно, тъй като по-голямата част от вложените средства са в стоки. Те по правило по-лесно се обръщат в пари, отколкото сградите и машините. От тези 26% онлайн бизнес с електронни стоки биха започнали около 15%. Пример за такива стоки са електронни книги (които все повече навлизат у нас), онлайн курсове (езикови, за продажби и др.), достъп до определено съдържание, като статии в специфична област и други.

С около 7% се нарежда онлайн търговията с реални стоки. Въпреки, че голяма част от българите имат достъп до Интернет, все още малка част от тях купуват стоки или услуги онлайн. Една от причините е вроденото недоверие на българите към нещо, което не могат да пипнат – „Око да види, ръка да пипне”. Другата е доста пропуски в законодателството и неговото прилагане по отношение защита на потребителите, връщането и заменянето на стоки, гаранцията и други. Няма да открия топлата вода, ако кажа че това ще се промени и търсенето на стоки и услуги по Интернет ще се увеличава в бъдеще.

На следващото място се нарежда търговията с хранителни стоки с 4%. Това е мечтата на почти всички българи – малко магазинче, което „да храни” семейството. Да, но ситуацията се помени. Големите вериги хипермаркети навлизат все по-близо до хората. Докато, в началото, магазините бяха в покрайнините на големите градове, сега те са навсякъде. Тенденцията е тези вериги да откриват магазини и в самия център на градовете или по-олекотени и по-малки версии (като Express) в самите жилищни квартали. Потребителските навици на хората, също се промениха. Всичко това обрича малките магазинчета на изчезване. Тези магазинчета могат да оцелеят, ако предлагат специфични или ежедневни продукти с добро качество, на конкурентни цени и отлично качество на обслужване.

И на последно място е производството със 7%. Няма много желаещи да се занимават с производство на каквото и да е било. А това е най-устойчивия отрасъл. Наистина, в началото инвестициите са по-големи, но те се отплащат на по-късен етап. Тук, не говоря за някакво огромно производство, а за малък семеен бизнес.

Имам приятел който се занимава с малко производство на дървени детски играчки. Има една малко многофункционална машина и с нея прави повечето от операциите. Сега бизнеса върви добре, но в началото не беше така. Отне му около година и половина докато намери верните партньори и клиенти. Започна с магазини за играчки в България, докато не намери няколко (два) клиента в Западна Европа.

И като заключение ще кажа, че няма значение в каква сфера искате да започнете собствен бизнес, важното е да сте подготвени и да имате хъса и желанието да го направите.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

0 Comments

  1. Теодора каза:

    Жалко е, че в България има толкова малко фирми с производство. Аз съм работила в такава, но тя беше с гръцко участие. Единствено може би мебели се правят и там има по-голяма конкуренция. За друго по съществено не се сещам.

  2. Производство има, но то е концентрирано само в много големи фирми и заводи. Няма ги малките цехчета и работилници, а точно те ще са най-печеливши, когато кризата отмине. Финансовия пазар и услугите още дълго време няма да се възстановят.

  3. Теодора каза:

    Според мен в България и преди кризата производството беше на заден план, след търговията и услугите!

  4. sparko каза:

    Luxury market set to hit $1.5tn
    By Louise Lucas
    ©Alamy
    Spending on experiences such as safaris grew 50 per cent faster than on high-end goods last year
    The market for luxury, such as yachts, frocks and safaris, is set to hit $1.5tn this year, roughly matching the entire economic output of Spain or Australia, as the income inequality gap widens across the globe.
    Luxury goods and services have proved a rare bright spot in consumer goods, as the ranks of the wealthy grow – especially in markets such as China and Brazil – and seek the status symbols to go with it.
    However, money is increasingly going on luxury experiences, from spas to safaris, rather than tangible products. Spending on experiences grew 50 per cent faster than on goods last year, according to Boston Consulting Group.
    More

    Even China, accounting for 10 per cent of the market domestically and a further 12 per cent through overseas purchases according to Altagamma, is seeing slower economic growth.
    Hong Kong retail sales in April, the latest month available, were damped in part by mainland Chinese visitors scaling back lavish purchases, according to Donna Kwok, greater China economist at HSBC.
    However, Mr Bellaiche expects the country’s new rich to continue snapping up the trappings of wealth. By 2020, he estimates the number of Chinese middle class – with annual incomes in excess of Rmb60,000 ($9,400) – will almost treble to 140m.
    Luxury 360

    The FT’s online hub for creative and commercial coverage of the luxury goods industry, featuring news, views and special reports
    He also anticipates 330 Chinese cities will exceed Shanghai’s average GDP per capita by then. “And Shanghai today is clearly a city of luxury like London or New York,” he said.
    The survey also highlights the growing trend towards luxury experiences, such as exotic holidays and art auctions, which is swallowing an increasing amount of the luxury spend. The market is worth $770bn, or more than half the total, and growing at a faster rate.
    This is the case even in the newly rich countries, which Mr Bellaiche says raises challenges for luxury providers. While a Rolex watch, for example, can be the same in Beijing or Zurich, expectations of service vary widely around the world.
    Luxury is a bright spot for Europe too. The continent represents 70 per cent of worldwide luxury manufacturing, including gourmet food and drink, and the industry directly and indirectly employs 1.5m people, according to Altagamma.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.