Както ви обещах в предишната статия сега се разиграем един бизнес модел на практика. За начало изтеглете празния бизнес модел от тук. Така, вече имате пред вас всички градивни блокчета от инструмента за бизнес моделиране Canvas, подредени в таблица. Най-добре е да си я разпечатате на хартия, за да можете да си драскате върху нея и да записвате различните идеи, които ви идват на ум.
Готови ли сте? Добре, да започваме. Представете си, че сте собственик на футболен отбор, който играе в А група. Не е толкова силен, колкото Левски или ЦСКА (или Лудогорец), но е в челото. Купили сте отбора наскоро и сега трябва да решите как ще печелите от него, т.е. какъв ще е вашия бизнес модел.
Да започнем от това, кои са нашите клиенти. В този случай има няколко потребителски сегмента, към които може да се насочим, т.е. нашия бизнес модел може да има повече от една пътечка (или източник на приходи). Първото нещо, за което всеки се сеща е да се печели от феновете – от билети за мачовете, фен-артикули, фланелки на отбора и други. Втората пътечка е отборът да изгради много добра детско-юношеска школа (като на Аякс или Барселона), да привлича талантливи деца, да ги изгражда като футболисти и след това да ги продава на по-големи отбори с много добра печалба.
И третия вариант, на който ние ще се спрем е да се печели от реклами. Въпреки че, има много видове реклама, която може да предложи един футболен отбор (на рекламни табла около терена, на спортните екипи, на интернет официалната страница, на фен-артикулите и др.) ние ще ги обединим в един сегмент – Рекламодатели.
И така вече имаме едното от блокчетата и трябва да решим какво ще продаваме на тези клиенти, т.е. какво ще е нашето предложение. А то ще са всички рекламни площи около терена и на самия стадион, върху екипите на футболистите, реклама в официалната и фен страницата на отбора, върху различните сувенири и др.
Следващото нещо, което трябва да решим е как ще достигнем до тези рекламодатели (клиенти). Най-добрия вариант е това да става на лични срещи със собствениците на фирмите или с ръководителите на отделите, които отговарят за рекламния бюджет на съответния рекламодател. Тъй като, това ще е основната ни част от приходите е добре да си назначим един служител (или цял отдел), който се занимава само с обслужването на големите рекламодатели.
За да запазим текущите си рекламодатели и да привлечем нови, трябва да им предложим много привилегии, т.е. да ги глезим. Това може да стане с безплатни билети за VIP ложата, безплатни екипи с техните имена, възможност да пътуват с отбора при мачове в чужбина и други. Рекламодателите също биха оценили възможността най-добрите ни футболисти да участват в техни рекламни кампании и други инициативи.
Ключовите ни ресурси, както се досещате са футболистите и треньорите. От тяхното представяне зависи дали приходите от реклами ще се увеличават или не. Да, и работата на чистачката и хората, които поддържат стадиона е важна, но не е ключова.
Стигнахме и до ключовите дейности, а това са мачовете за първенството и за различните турнири в България и чужбина. Колкото и да глезим нашите клиенти с разни безплатни пропуски, ако отбора не се представя добре те няма да са доволни и може да прекратят договорите си за реклама и спонсорство. Обратно, ако отборът печели и участва в европейските турнири, рекламодателите ще са доволни и сами ще ни търсят, за да си подновят договора.
Ключовите партньори ще са всички доставчици, които се грижат за ключовите ни ресурси, а именно футболистите. Това са хотели и спортни бази, медицински центрове за възстановителни процедури, доставчици на екипировка и хранителни добавки и всички други свързани с тях дейности. Разбира се, има и други бизнес партньори, но ключовите са само изброените.
Вече е лесно да определим от къде ще дойдат приходите (реклама) и какви ще са ни разходите – заплати на футболисти и треньори, поддръжка на спортната база и стадиона, разходи за охрана на мачовете, различни такси за футболния съюз и други.
Ето, че вече сме готови с нашия бизнес модел:
Разбира се, това беше само една от възможните пътечки. Другите бяха да получаваме приходи от феновете или да продаваме футболисти на други отбори. Те могат да се сложат в същия бизнес модел (за по-разбираема схема може да запишете елементите на различните пътечки с различен цвят на маркера или различен цвят на лепящите лисчета, ако така ви е по-удобно). Една голяма фирма (както и един голям футболен клуб) имат поне няколко потребителски сегмента (и съответните градивни блокчета към тях) и те всички са част от един бизнес модел.
За бизнес модела на вашата дейност, аз ви предлагам да се ограничите само до едно предложение и един потребителски сегмент (поне в началото) и постепенно да се добавят нови пътечки към него.
Ще очаквам вашите предложения за бизнес модели. Може да ми ги изпратите на имейла и аз след това ще ги публикувам като статия или във Форума.
Успех!
Тази поредица не може да замести изцяло образованието и курсовете в тази сфера, но ще ви помогне на тези от вас, които нямат необходимото време и пари да инвестират в такова образование.
Ако имате предложения за нови статии от поредицата или забележки и коментари към вече публикуваните, може да ми пишете на BatTony@battony.com
0 Comments
Обичам практичните примери. По-разбираеми са от теорията 🙂
Със сигурност 🙂 Но, без теорията не може. Отначало не разбираш всичко, но стъпка по стъпка с надграждането на знанията, нещата започват да се изясняват. Накрая, когато го видиш в някакъв практически пример, ти ставя ясно съвсем, но върховната цел е всеки да го приложи в практиката. Чак тогава, ще разбере за какво става въпрос.
Това го преживях последните две седмици. Трябваше да чета за изпит, който включваше банково дело, застраховане и инвестиции. Нищо ново за мен, с изключение на това, че става въпрос за американската система и нейното законодателство в тези области. Отначало всичко ми беше много объркано, но постепенно с 2 прочитания на целия материал и някакви практически примери от интернет, картинката ми стана по-ясна. Ако отида някой ден в САЩ или има клиент от там, ще мога да кажа, че познавам тази материя.
Добре е да си подготвен с теоретични знания, когато пристъпиш към нова дейност, макар че има хора, които действат интуитивно. Нямат ясна схема в главата на това, което описваш. Сигурна съм, че повечето от занимаващите се с малък и среден бизнес например няма да знаят добре теорията, но това не ги прави по-малко успешни.
Даже, както ти спомена в една от предните си статии, тези които много мислят – вишистите например, по-рядко стават предприемачи от хората със средно образование.
С това не искам да кажа, че статията не е полезна – напротив. Аз бих подходила към собствен бизнес именно първо откъм подробна информация и анализиране, но хората са различни. 🙂
Права си, но и много собственици на малък и среден бизнес фалират за няколко месеца, защото не са анализирали ситуацията или не могат да си направят сметката добре. Първата ми статия в сайта беше именно такъв случай.
А какъв е Canvas бизнес модела на тигрите от бистрица!
Бизнес модела е ясен. Ключовият ресурс е ББ. Ключовите дейности е да рита съперниците по кокалчетата и да вкарва дузпи 🙂
ББ във всяка клетка! 🙂
Да, с теорията имаш по-голям шанс да успееш, но някои могат и без нея. И все пак правилният подход за мен е да се тръгне от информиране 🙂
Мда…и във всеки телевизор.