Собствена фирма или чужда
Собствен бизнес може да се започне общо взето по три начина:
1. Чрез създаване на нова фирма.
2. Чрез закупуване на действаща фирма.
3. Чрез франчайзинг.
Всеки от тези начини се характеризира с различна предприемаческа активност, има различни предимства и недостатъци, различни степени на риск и доходност.
Създаване на нова фирма
Това е най-популярния начин за стартиране на собствен бизнес и се предпочита в следните случаи:
– Когато предприемачът има оригинална (собствена) бизнес идея, която ревниво пази и иска да я осъществи самостоятелно.
– Когато предприемачът има силно развито чувство на собственик и лидерски качества, които иска да реализира т.е. „да се докаже”.
– Когато предприемачът е силна творческа или иновативна личност, която предпочита да върви по свой път, да експериментира и да поема рискове.
Тази форма на стартиране на бизнес предоставя най-голяма свобода на действие, но същевременно крие и най-големи рискове. Необходимо е да се извърви целия осеян с изненади процес от възникването на идеята до продажбата на продуктите и услугите.
Закупуване на действаща фирма
Тук става дума за придобиване на чужда бизнес система, на готов бизнес, което има своите специфични черти, както и своите предимства и недостатъци.
Предимства:
– Придобива се разработен бизнес с осигурени доставчици и клиенти, създадена е организация на дейността.
– Сравнително по-малки рискове, защото има информация за досегашната дейност.
– По-лесен достъп по банково финансиране. Банките са по-склонни да финансират действаща фирма с история, отколкото току що започнал бизнес.
Недостатъци:
– Чуждата бизнес организация е с установени принципи, традиции и правила, които трудно се променят.
– Съществуващите доставчици и контрагенти на фирмата могат да са настроени отрицателно към новия собственик и да прекратят договорите си с него.
– Закупената фирма може да има стари задължения, лоша репутация или развалени отношения – за това е почти невъзможно да се разбере предварително.
Моите препоръки при закупуване на съществуваща фирма са следните:
1. Най-важното нещо е да изясните причините, поради което бившите собственици продават фирмата. Първо ги попитайте направо и ако те започнат да шикалкавят и ви кажат, че „заминават в чужбина” и затова продават фирмата, направете си собствено проучване. Може да разпитате собствениците на съседните търговски обекти, както и хора от квартала. Обикновено хората продават фирмата, която са създали, защото дейността й вече не носи печалба или им трябват пари за да погасят някакви други задължения.
Ако не стигнете до разумно обяснение, защо фирмата се продава, по-добре не я купувайте. Тук важи правилото, че няма човек на света, който да си продаде печеливш бизнес. По-скоро би го прехвърлил на някой близък, отколкото да се раздели с него.
2. Преди да сключите сделката си направете добър анализ на икономическото й състояние. Съберете достоверни сведения за досегашната й дейност от достъпните публични източници като Агенцията по вписванията, например. Такива данни са продажби и клиенти, финансово състояние, кредити, имидж и други.
3. Проучете и анализирайте пазарната ситуация в сектора, в който оперира фирмата, като наблегнете на фактори като рентабилност, бизнес климат, конкурентна среда и други. Дори бранша да е в спад, фирмата може да притежава конкурентно предимство, което ще и позволи да прогресира.
И накрая ще ви дам два полезни сайта да видите какви фирми и дейности се продават: http://www.prodaikupi.com и http://www.kpd.bg.
Франчайзинг
Може би сте чували за изследването в което се казва, че само една на десет новосъздадени фирми оцелява след 5-тата година. А от тях само една на десет продължава да съществува и след 10-тата година т.е. само 1% от всички нови фирми имат шанс да се развият и да оцелеят повече от 10 години. Сигурно е вярно. Според друго изследване – на Международната франчайз – асоциация (МФА) около 90 % от предприятията, които работят под франчайзинг, в края на петата година са били все още на пазара. Силно се съмнявам в този процент, но важен е принципа. А той е – франчайзингът е най-безопасният начин за стартиране на нов бизнес. Сред най-известните франчайз вериги в света са McDonalds, KFC, Pizza Hut, RE/MAX, Coca-Cola, Subway и др.
Най – важните предимства на тази форма за стартиране на бизнес са :
– Предприемачът използва успешната и добре позната търговска маркана франчайзодателя, както и неговата репутация.
– Франчайзингът позволява започването на бизнес със значително по-малко капитал, отколкото при обикновения случай на самостоятелно предприемачество. Това е така благодарение на спестените разходи за проучване и изграждане на успешна система на работа, предоставени от фирмата-майка.
– Друго предимство за стартиращите предприемачи е помощта, която получават от фирмата-майка. Това дава възможност на бизнесмени, без какъвто и да е стопански опит или познания за дадения отрасъл, да създадат много успешен бизнес.
Наред с очевидните предимства на тази концепция не мога да не се спра и на евентуалните й недостатъци:
– Основния недостатък за получателя на франчайза е загубата на контрол над управлението на неговото предприятие. За франчайзополучателя възниква „неприятното” задължение да следва правилата наложени от оперативните наръчници, както и да се консултира за всяка промяна. Всъщност именно този недостатък е една от причините в България системите за франчайзинг да не се развиват с такива темпове, както в много други страни. В народопсихологията на българина е заложен стремежа да желае сам да управлява и да си е сам шеф, без някой над него, който да му казва какво да прави.
– При стартиране на франчайзинг бизнес въпреки зададените от франчайзодателя параметри, винаги следва да се има едно наум, че разходите могат да се окажат по-високи от това, което сте мислили. Един от подводните камъни на стартиращия франчайзинг е клаузата за закупуване на оборудване, суровини и материали от франчайзодателя, които пък от своя страна вероятно ща бъдат на по-висока цена от тази, на която можете да ги откриете на свободния пазар. Немалък разход е и обявяваната от доста франчайзодатели такса за реклама, която може да не е вързана към оборота, а да е твърда сума и да се мени всяка година.
Тази статия е част от поредицата “Стартиране на собствен бизнес”, в която съм се опитал да представя всички стъпки, през които трябва да премине всеки предприемач, който е решил да започне собствен бизнес. Постарал съм се информацията да е поднесена максимално достъпно и с доста практически примери, които илюстрират съответните стъпки.
Тази поредица не може да замести изцяло образованието и курсовете в тази сфера, но ще ви помогне на тези от вас, които нямат необходимото време и пари да инвестират в такова образование.
Ако имате предложения за нови статии от поредицата или забележки и коментари към вече публикуваните, може да ми пишете на BatTony@battony.com
17 Comments
Много добра статия! Аз се сещам за още един начин за стартиране на бизнес, а именно като бизнес ангел. Но той е по-близък до инвеститора, отколкото до предприемача. Като за човек без опит обаче инвестирането в правилните хора може да се окаже добро начало.
Да, бизнес-ангелите са по-скоро инвеститори и се доближават до идеята за пасивни доходи. Собствения бизнес може да се превърне в пасивен доход, но поне в началото трябва доста работа.
Тони, Тони, от това спокойно можеше да направиш три отделни статии 🙂
Мда, но така статията е станала по-завършена. А и за франчайзинга има 3 други статии в сайта.
Сега ти ми напомни за една история – как с един приятел искахме да купим част от един разработен бизнес (заедно със заведение под наем в София) за speed-dating. Продавача (една баба) ни хареса като съдружници, но нещата около задълженията и печалбата бяха доста мъгляви и ние се отказахме. Но самото търсене и преговорите ми бяха доста полезни, особено в частта “Каква е точната причина този/тази да продава бизнеса си?”
Баба правила спийд-дейтинг? Хехе 🙂 Браво, браво 🙂
Е, тя каза, че се учила от най-добрите в САЩ и имала ноу-хау-то 🙂
Забавна история 🙂
Хареса ми колко ясно и точно си изложил нещата покрай стартирането на бизнес. Повечето хора знаят за тези възможности, но като са синтезирани по този начин на човек му се избистрят вариантите за действие.
Ако нямаш идеи за започването на собствен проект, наистина инвестирането в качествен бизнес, е добър ход. Но както и при другите видове инвестиции, трябва да имаш развита интуиция и да прецениш дали си струва!
Много добра статия и, предвид, изписаното до момента в предишни публикации, тази ми се вижда доста …подредена!
Включвам се, колкодо да питам от къде идва интересът ти към франчайзинга? Пробвал ли си?:)
И да споделя за още куп недостатъци от подобна форма на бизнес… Имам наблюдения върху него от пряко наблюдение покрай бизнеса на мой познат и, честно казано, смятам да го откажа от него. Звучи отвратително, нали? 🙂
Историята е следната: сключва договор с чужда фирма за продажба на бързооборотни стоки. Вноската е неособено приемлива, но на фона на космическите 100 бона, тази е поносима- 7-8. Колко му е- помощ от приятели, дребни спестявания и т.н..До тук- поносимо.Схема за плащане- възнаграждения от франчайзодателя, която покрива с много мъка заплатите и осигуровките на 2,5 човека.Единият, поне, задължително си ти-собственикът на фирмата, подписала договор. Но ти трябва да си и..управител, чистач, доставчик, счетоводител и обучител / първоначалното и широкорекламирано обучение е само за теб, но не и за работниците ти/, хиляди неуредици и гафове на някакъв измислен регионален мениджър, дето уж трябва да те подкрепя, но очевидната му некадърност ти докарва само последващи санкции , сбърканата комуникация /не по твоя вина/ , управлението на доставките, което се свежда до ‘дай да струпаме стоката за брак в гаража ти, пък ще мислим кога да я приспадаме и изтегляме’…Само това да беше!
Определено, при тази форма на бизнес, човек трябва добре да си прави сам сметката, но подводните камъни няма кой да ги каже. За съжаление, предимства не виждам. Добро име и марка се правят със същите усилия и средства, за същото време и, ако само работиш за себе си!:)
Гледам го-мъчи се вече две години и още се чудя за какво му е и кога ще му дойде куража за нещо свое.
Пряк опит с франчайз нямам. Преди няколко години исках да направя Агенция за недвижими имоти, но като чух условията на франчайзодателите се отказах.
Права си, че за същите пари може да се изгради силна местна марка, която ще си е само твоя и не си струва да се занимаваш с разни там регионални мениджъри и компании, които за всяко нещо те карат да си плащаш.
bella, а какво имаш предвид за предишните статии, и за тази, че е подредена?
Статията е чудесна! Имах предвид, че е систематизирана за видовете бизнес.С немного думи- най-важното!
В никой случай не съм визирала недостатъци на предишните. По-скоро се сетих за другите на тема франчайзинг- изглеждаха ми ‘прохождащи, ‘въвеждащи’, опипваши територията и познанията на читателите.
Друго- щеше ми се да напишеш една за франчайзинг в сферата на застраховането- ако имаш познания и наблюдение за това.Нямам конкретен линтерес, просто любопитство…:)
п.п Не знам как да поправя правописните си грешки! Моля, коригирай и изтрий желанието ми!:)
Права си, предишните статии за франчайзинга изглеждат малко хаотични. Може би съм искал да наблъскам много неща на едно място.
Застраховането е много специфичен бизнес и е трудно да се направи някаква франчайз система.
За правописните грешки не се притеснявай, коментара е напълно разбираем.
Питах за него, защото скоро видях мой някогашен познат, който твърдеше,че е генерален агент на една компания- на франчайз. Тя му подсигурявала офис, реклама и обучение+ гарантирани парици до развиване на бизнеса…Видя ми се малко странно и безсмислено. И неперспективно за самата компания…
Ти имаш предвид по-скоро представителство. Да това е възможно. В по-малките населени места (или в големите градове) някои застрахователни компании имат агентски офиси. Това означава, че компанията те подпомага с офис, обучение и други придобивки срещу задължението да я представляваш в определен град или регион, като агентите получават възнаграждение във вид на комисионна.
Мда, това прилича на франчайз. Досега не съм се замислял за това.
Здравейте !!! Много се радвам,че има хора като вас,но аз съм много скептичен относно бизнеса в нашата страна.Както видях в по-горната статия българинът е самостоятелен човек и не иска други хора около него в бизнеса си.За това ние младите бягаме от България,защото всеки ни тъпче и иска да сме покорни и само да си работим и мълчим.Така тези големци от хайлайфа си трупат паричките и младия и български жител все повече ще опростява и обеднява.Кога ние ще имаме шанс за развитие,без да ни се режат крилете.Голяма част вече от населението ни е неграмотно и бедно.Как децата да учат и да се развият като са затънали в този капан.Малко хора останаха със шанс за бизнес
Извинете ме ако има нещо обидно за някого.Аз изцяло подкрепям мнението си и мнението на Г-н Стойне Василев
До anonymous – един от големите проблеми на България е комбинацията от негативно мислене и ниско самочувствие. Създаването на фирма струва между 2 и 200 лв., в зависимост от това каква част от нещата свършиш сам и каква – адвокат или счетоводител. След това всичко зависи от теб.
Най-важните качества за правене на бизнес са комуникативност, професионализъм и вярата, че клиента винаги е прав. С тези предпоставки, здрава работа и добри познания в областта, в която правиш бизнес няма начин да не успееш.
Ако сам си слагаш спирачки, защото не вярваш в собствените си сили и умения, и после обвиняваш за това държавата, хайлайфа или пазара – никога няма да се получи.