събота , 3 декември 2016
Защо аз използвам електронно банкиране, а приятелите ми - не

Защо аз използвам електронно банкиране, а приятелите ми – не

Малко след като първата ми статия тук видя бял свят, моя приятелка ме попита “Влади, защо не напишеш статия за онлайн банкирането със съвети кое според теб е най-добро като практики?”. Реших се, без да се замислям.

И вместо увод, ще започна с няколко факта:

  • Използвам онлайн банкиране от почти 10 години (за референция – това е близо една трета от целия ми живот и съответно почти целия съзнателен такъв).
  • За този период съм направила поне 480 плащания през него – калкулацията е груба, тъй като плащам ВСИЧКО, което мога, онлайн.
  • Спестила съм пари, достатъчни за дълъг уикенд в чужбина за двама (за запален пътешественик като мен, спестените пари се измерват именно в пътувания) от такси за плащане в брой, и такси за закъснели плащания, които бих платила, в случай, че не използвах онлайн разплащания.
  • Спестила съм над 30 работни дни или месец и половина от живота си, който в противен случай бих прекарала висейки на опашки на различни гишета, банкови клонове, офиси и т.н.

Впечатляващо, нали?

А до момента дори самата аз не бях осъзнавала числовото изражение на тези факти, но винаги съм била убедена, че това е по-добрия начин да управлявам парите си.

Ето и моите причини защо:

Причина № 1: Спестявам пари

Нека да разгледаме малко по-подробно този аспект – на първо място, повечето банки предлагат онлайн банкиране на своите клиенти физически лица съвсем безплатно, тоест нямаме допълнителен разход, заради факта, че избираме да го използваме. На второ място, ако разгледате внимателно тарифата на банката, с която работите, ще видите, че таксите за услугите им са по-ниски, когато използваме електронното банкиране. Това е нормална тенденция, която се появява във всички сектори – хората пестят от работна ръка, спестяват време и автоматизират процесите, доколкото е възможно.

Може би ще ви шокирам, но дори лихвите по депозитите са по-високи за депозити, изцяло управлявани онлайн – а това си е чиста печалба, откъдето и да го погледнеш. На последно място, но не по важност, и вместо плавен преход към следващата точка – времето също е пари, тоест аз предпочитам да се разплащам от вкъщи/офиса/където и да е, когато реша, и спестявайки времето за висене по опашки, реално пестя парите, които иначе заработвам в същото това време.

Причина № 2: Спестявам време

Опитайте се да си направите елементарна сметка на времето, което прекарвате, чакайки на опашки да платите парното, телефона, сметките, детската градина на детето и всичко останало. Не е малко, със сигурност – а това е време, което вероятно инвестирате всеки месец. Не можете ли да го използвате за нещо по-полезно? Със сигурност можете.

Причина № 3: Имам добра отчетност на движението на парите ми

Електронното банкиране ми предоставя много добри възможности от гледна точка на отчети и анализи на личните ми финанси. Постоянно следя транзакциите си, вземам си поуки, намалявам разходи, оптимизирам плащания. Това би било много по-трудно, ако си водя отчетите с лист и химикал или в добрия стар ексел, макар и да съм му традиционен фен.

Всеки месец, когато получа доходи по банковата си сметка, разплащам всички регулярни сметки като вноска по заема, наем, ток, вода, парно и топла вода, интернет, мобилен телефон; следващата стъпка е да спестя/инвестирам определена сума, отново онлайн, след което остава сума, която със спокойствие и удоволствие харча – основно използвайки минимално количество пари в брой и основно дебитна и кредитна карта (по темата ще напиша отделна статия, тъй като отново имам доста какво да споделя). Целият процес по месечно управление на финансите ми отнема около 10 минути, а през целия месец имам ясна представа какво и защо се случва с парите ми. Какво по-хубаво от това?

Причина № 4: Имам достъп до информация за парите си непрекъснато

Това е естествено продължение на горната точка – веднъж започнете ли да управлявате електронно парите си, ще се пристрастите, сигурна съм. Ще видите колко по-лесно е дори през телефона да проверите нещо по сметките си, да платите нещо, и т.н.

Наскоро моя колежка – интелигента, образована, пътуваща често в чужбина, откри, че чуждестранен търговец, от който пазарувала веднъж, продължава да тегли пари от картата й, без нейна оторизация – класически случай на дребна финансова измама. За съжаление тя откри измамните транзакции почти два месеца по-късно и вероятността сумата да й бъде възстановена вече не е толкова голяма. При мен това би се случило почти веднага, защото съм наясно във всеки един момент какво се случва с парите ми.

Често питам приятелите си, които не използват тази възможност защо не го правят. Най-честите отговори, които съм получавала досега са следните, заедно с моят отговор към тях:

  • Ами не знам как, сложно е – не е, изключително просто е основна стъпка към по-добро управление на личните финанси.
  • Ами имах парола, ама я забравих, трябва да отида до клон на банката, сигурно ще плащам – дори и да платиш малка сума за активация или реактивация на електронното банкиране, пак си заслужава, заради всички плюсове, изредени по-горе.
  • Страх ме е, може да ме ограбят – много по-вероятно е това да се случи, ако носиш пари в брой с портфейла си или ако ги държиш под дюшека. Все пак, за да платите сметката за парното, първо ще изтеглите парите за това и ще ги транспортирате (вярвам не с бронирана кола) до гишето за плащане – това по-сигурно ли ви се струва? Парите ви в банката са застраховани, транзакциите с картите ви също – просто трябва да сте информирани.

В заключение ще кажа, че да, риск има навсякъде, но той се снижава до минимум при добро управление на парите и достатъчно информация. За мен и двете са по-лесни с електронното банкиране.

Включи се в нашия безплатен бюлетин и получи 2 книги като подарък!

21

За Владислава Генова

Привет, аз съм Владислава и ми е трудно да се категоризирам. Ако все пак трябва да си сложа етикети те със сигурност биха включвали "мечтател" и "предприемач". Професионалното ми развитие включва 6-7 години на различни позиции в международни финансови институции като част от екипите за работа с клиенти, маркетинг и продуктово развитие. От скоро работя в агенция за медия и събития и управлявам взаимоотношения с портфолио от световнопризнати бизнес университети. Интересувам се от изкуство, маркетинг и предприемачество, като нямам търпение да се похваля и с успешен собствен проект, но за това, малко по-нататък :)

7 коментара

  1. Аз ползвам ePay. При банкирането не се ли плаща за сертификат, електронен подпис. На фирмата ни вземат 1.20 на всяка транзакция. Има и поддръжка. За частни лица по-евтино ли е? Как се оправяш през телефона с тези сложни пароли. Аз се мъча като грешен дявол, ако ми се наложи през телефона да плащам сметки или да си проверя парите в банката (ползвам light банкиране само за гледане и прехвърляне м/у собствени сметки)

  2. Откакто излезе онлайн банкирането се РОДИХ!
    Като моряк достъпът до банките ми е силно ограничен от комуникационни проблеми.
    Но дори и с телефон не можеш да направиш всичко. Пак е нужно някъде някой физически да потвърди и т.н.
    С онлайн банкирането правя всичко отвсякъде и то буквално всичко, което ми се налага (имам двама сина, студенти в чужбина), и то винаги навреме.
    Системите за сигурност на банките са достатъчно добри за нашите доходи, транзакции и т.н. Т.е. хакването на вашата сметка-сметки не представлява интерес. Отделно застраховката (при мен е около 5 лв. на месец) допълнително покрива рисковете при трансакциите. С картите е друго, но тях не ги считам като част от онлайн банкирането, но! Онлайн банкирането ми даде възможност да отреагирам в рамките на няколко часа и да не загубя пари от хакната карта.
    Така че … НЕ СЕ КОЛЕБАЙТЕ, А ВЕДНАГА ГО ИЗПОЛЗВАЙТЕ! ЩЕ СЕ РОДИТЕ ОТНОВО!

    к.д.п Красимир Михайлов

  3. Владислава Генова

    Аз също използвам epay.bg за един доставчик, който няма договор с моята банка и не мога улеснено да плащам към него през банкирането. Иначе за сертификат не се плаща за физически лица, а подписът е полезен не само за банкирането, а също и за подаване на документи (лично и от името на компания, която представляваш) в българските, и не само администрации, така че за мен разходът е малък и оправдан.

  4. А как се заявява, че искаш да си плащаш сметките чрез онлайн банкирането? А тази система на epay.bg искат ли някакви такси , ?

  5. Владислава Генова

    Neven, без да влизам в подробности ще кажа, че таксите при плащане на комунални услуги през електронно банкиране или epay са пренебрежимо ниски (между 0.06 лв и 0.60 лв са моите) на фона на времето, парите и чакането, които спестявам. Най-лесно е да разцъкаш самото банкиране и да откриеш секцията за плащане на комунални услуги (понеже е кръстена по различен начин от различните банки) и въвеждаш веднъж доставчик, клиентски номер/идентификатор/ЕГН/БУЛСТАТ, след което при всяка нова фактура виждаш дължимата сума в банкирането си и сам решаваш кога да кликнеш „Плати“.

  6. валентин

    Признавам си и аз, в началото не се отнесох сериозно към онлайн банкирането. От няколко години обаче, всички плащания извършвам през интернет, дори застаховката на колата си плащам по – този начин. Само не разбрах, какво имате предвид под ,,Парите ви в банката са застраховани“ ? Застраховани са депозитите до 100,000 евро, депозити над тази сума представляват риск за самите вложители. Съществува напълно реален риск, да загубите парите си , при лошо управление на банката . 🙂

  7. Тодор Чолаков

    Това, което Влади вероятно има предвид е, че банката има нещо като застраховка в случай на неправомерни транзакции. Тоест ако някой ви тегли от картата и се усетите навреме, банката ви възстановява част от парите или всичките. (зависи от банката).
    Epay за мен е най удобната система за периодични разплащания. Ползвам я почти от 2006 година и не съм намерил нещо по-удобно до сега.
    Електронните банкирания на банките са с различна степен на сигурност и удобство. Ползвал съм системите на повечето големи банки – ДСК, ОББ, Пощенска, ЦКБ и Пиреос в различни периоди от живота си, но по отношение на периодичните сметки си използвам ePay. От изброените системи на мен най-много ми допада тази на Пощенска Банка. Но това е лично мое мнение. В момента ползвам системата на ЦКБ и като цяло не съм доволен от възможностите, които предлага. Системите на ДСК, ОББ и Пиреос съм ги ползвал преди години и може да са се подобрили за това време.
    Това което лично аз гледам е:
    1. Колко лесно се прави превод онлайн. Трябва ли ми електронен подпис, сертификат и т.н. Това е основна функционалност и трябва да е лесна за изпълзване, а също така и сигурна.
    2. Има ли всички справки, които ми трябват – състояние и движение по сметки, карти, кредити и т.н.
    3. Възможно ли е използване през мобилно устройство поне в някаква степен.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *