понеделник , 5 декември 2016
suzdaite-si-sobstveno-nlp-koeto-raboti

Създайте си собствено НЛП, което работи!

НЛП напоследък много се комерсиализира като нещо специално за бизнеса и личния живот. Но какво всъщност е това за мен? Това не е нещо екзотично, фантастично, научно и недостижимо. Това не са техники или някакъв модел за успех…

В основата на НЛП стои личността на човека. По-специално собствената идентичност. Не е нужно да „бърникате“ в чуждите мозъци, за да разберете нещо тайно. А напротив – вгледайте се в себе си и разберете първо вие какво ви мотивира и се опитайте да „култивирате“ това усещане. Вашето поведение е най-важното и именно то ще определи инструментите за решаването на вашите проблеми… или за тяхното създаване. Затова „говорете“ със себе си!

И колкото по-добре дефинирате крайния резултат от този разговор, толкова по-ефективни ще са действията ви. С няколко думи :“Използвайте сетивата си“! Доверете се на сетивата си и внимавайте – оглеждайте се, ослушвайте се и почувствайте – това са вашите възможности, които трябва да се усъвършенстват. Не е нужно да търсите проблемите в клиентите си, нито неговите предимства и недостатъци. Когато използвате сетивата си ще разбере много повече от това, ако ги питате направо.

Комерсиалното НЛП действа върху околните. Върху човекът срещу вас. Не мисля, че това е нужно. Общуването помежду си ни придава чувство за отговорност и за мен лично е опит за възприемане на другите хора. Нашите мисли се отразяват в общуването, което от своя страна обратно рефлектира в мислите ни. Затова бих искал да обърна внимание:“Трябва ли да се ходи на курс, за да опознаеш себе си?“, както и „За 2 месеца ще научите повече за себе си от годините на вашия живот“. Има още много подобни заглавия.

Отговорите са и ДА, и НЕ. ДА, защото повечето го правят за самочувствие, опит едва ли ще натрупат, знания – също… и НЕ – определено дори един човешки живот не стига за да разбереш дори най-близките си хора – съпруг, съпруга, дете, приятел или колега.

В НЛП има един  много повтарящ се въпрос „Как да изиграем мозъка си?“Аз казвам “Защо, по дяволите, трябва да го правя това? Не е ли по-добре той да ни помогне да достигнем целта си?”. В този смисъл, означава да се доверя на себе си, на възприятията си, на сетивата си, които ще ми помогнат да намеря възможностите и ресурсите, необходими за достигане на целта.

Предвид факта, че сме отговорни за собствения си успех, имаме ли всичко необходимо за да го постигнем?

Един търговец обикновено има вродени възможности (обаятелност, речник, спокойствие и търпение, умение за сближаване с околните и други). Често обаче, успешните търговци са доста далече от стереотипа за професията. Това опира до различната логика и динамика в отношенията си с околните. Както и до визуализацията на целите, което отново означава пряка връзка с общуването. А смисълът на общуването е в реакциите, които предизвиква.

Постигането на успех в общуването е тежка задача и не всеки общува с лекота. Не всеки се чувства спокойно, когато говори пред непознати, не всеки лесно завързва контакти, не всеки има добър речник. Затова не всеки може да се впише (или поне е толкова лесно) в определенията за (на) НЛП. Затова развийте собствено НЛП!

Южните народи, включително българите, общуват много изразно. С много движения, жестове, погледи, мимики. Възползвайте се от това и се включете смело в тази игра.

НЛП не значи нищо без собственото участие в него. Собственото“АЗ“ е най-важното и стои в центъра. Поне така е при мен. Ако познаваш себе си и собствените си възможности, мисля, че не е нужно никакво НЛП да те напътства – било в личния живот или в бизнеса. Все пак в основната на НЛП е възможността да разгърнеш своя потенциал и да се възползваш максимално от НЕГО!

За Николай Асенов

Казвам се Николай Асенов и съм Предприемач! Преди да стана такъв съм работил като Национален Бизнес-Координатор на фирма за строителни метали и системи, Мениджър“Вътрешни пазари“, “Бизнес развитие“, Търговски Директор „Клонова мрежа‘‘ в най-големите фирми за рециклиране в България. В момента имам собствена фирма, в която се занимавам с консултантски услуги – Управление на продажбите, Управление на отпадъците, Външно-търговски сделки, Информационно обслужване, Търговски анализи на пазари, стоки, фирми и имоти, Прогнозна информация за борсови стокови пазари. Имам няколко специализирани информационни браншови сайта. Kопирайтър на радио „Енерджи“ и радио „1 Рок“ – Маркетинг и Реклама, бизнес-консултант – вестник „Преса“ и ТВ7.

6 коментара

  1. Александър Георгиев

    Позравления! Чудесна статия и много храна за размисъл. Защо например НЛП специалистите ми пълнят пощата със спам и толкова държат да ми кажат кой съм и какво е добро за мен, как да продавам повече и прочие 🙂

  2. Atanas Nikolov

    Хубава и доста показателна статия!
    Аз също се чувствам „атакуван“ от НЛП-спамове, реклами и хора, които ми казват, че нещо не е наред при мен.Всъщност, когато всичко това ти се набива в главата, в един момент ти просто решаваш, че наистина е така!
    Харесва ми изречението “ Смисълът на общуването е в реакциите, които то предизвиква“! Мисля, че това е отговорът на всичко!

  3. Емил Филипов

    Може да прозвуча заядливо, но е много хубаво, че в цялата статия не пише какво е НЛП.

  4. Ако човек знае кои са силните му страни в общуването, не е нужно да знае какво значи НЛП 🙂

  5. Мисля, че на читателите и последователите на този сайт не е необходимо да се обяснява какво е НЛП.
    Чудесна и много полезна статия. Добре е да не чакаме някой да ни казва кои сме, кои са добрите ни страни и къде и как можем да бъдем успешни. Ако се обърнем към себе си, ще намерим отговорите или най-малкото ще знаем къде да ги търсим. Нашите отговори!

  6. Мариана Евлогиева

    Или авторът на статията е от тези, които са ходили на някакъв курс само за самочувствие и заради това не е успял нищо да научи, или е имал малшанса да попадне на кофти обучители. И в двата случая прави генерални обобщения на базата на недостатъчна информация – на читав НЛП-курс щяха да го научат, че не трябва да прави така. 😉

    Това, че в България основно 1 човек (няма да му казвам името, за да не му правя реклама) се е самопровъзгласил за НЛП-, маркетинг-, фейсбук и какъв ли не още гуру и спами и умрелите, не значи, че НЛП като цяло не работи и няма какво да даде на практикуващите.

    Подчертавам – практикуващите, а не тези, които най-често са отишли на обучение за сметка на фирмата си и са си подремнали на курса, а после си чешат езиците. От друга страна, май за предпочитане са недоразбралите мърморковци, отколкото недоучените ентусиасти, които се втурват да учат другите на неща, които не сами не знаят и не умеят.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *