четвъртък , 8 декември 2016
Suzdai online magazin za ruchno pleteni unikati platforma

Създай онлайн магазин за ръчно плетени уникати: Платформа

Това е втората статия от поредицата „Създай онлайн магазин”, в която ще обсъдим коя платформа е най-подходяща за целите, които сме си поставили. Но преди това, ще ви разкажа какво стана до тук. В предишната статия ви помолих за малко помощ с името на магазина. Получиха се много предложения в коментарите под материала, във Facebook страницата, в Google+, в LinkedIn, в Svejo.net и на други места. Благодаря на всички за оригиналните имена.

Предложенията биха могли да се разпределят най-общо в две групи: име (домейн), насочен към търсачките и изграждане на марка (бранд). Към първата група спадат имена като pletka-na-smetka.com, odejda-ot-prejda.com, krasivipletki.com и особено оригиналните предложения на Пламен Пенев – pleteni.ca, pleti.va и izpleti.ni. Във втората група бяха имена като BabaElka.com, elka.bg, Madame L, бутикът на мис ЕЛИ, Elka Style, Лайла и други.

След като с Ади разгледахме предложенията, трябваше да решим към коя от двете групи да се насочим. Това, което надделя е визията ни за бъдещето. Всеки стартиращ предприемач си представя, че неговите стоки или услуги ще станат световноизвестни и те задължително трябва да притежават някакво уникално име, което ги отличава от всички останали. В нашите мечти, това име беше изписано с големи светещи букви върху лъскав магазин на голяма търговска улица, някъде по света. Това ни накара да се насочим към изграждането на марка, а не към търсещите машини.

Какво се е случило на Пловдивския панаир през 1989 година?

Следващия избор, пред които бяхме изправени е как да се казва този бранд. Имената, свързани с баба Елка бяха наистина много. Ще направя малко отклонение по този повод. Възрастните хора имат много истории, които си струва да бъдат чути. Просто трябва да сте търпеливи, за да ги изслушате. Та, баба Елка ми разказа, че тя е една от първите, които имат собствен бизнес (по прословутия Указ №56), свързан с ръчно изработени уникати – кукли от прежда (наистина са уникални и ще ги сложим като снимки в онлайн магазина). Самата история е доста интересна и започва през далечната  1989 година на Пловдивския панаир, т.е. тази дейност има вече 24-годишна традиция.

Решихме името да не е свързано с баба Елка, защото продуктите ще са насочени предимно към млади хора, а бабините плетки не се връзват с мода, дизайн и новаторство. Другата причина беше, че Ади много бързо се учи на плетене и идеята е тя да създава повечето от продуктите в бъдеще.

И името е…

Сигурно вече нямате търпение да разберете името. След последното сито, обаче, почти не бяха останаха подходящи имена, от които да изберем. Тогава се случи нещо. Бяхме на кафе с една обща позната и й разказахме за магазина и каква е нашата идея. Тя се замисли за малко и ни попита какво е общото между меко, пухкаво, топло, прежда и деца. И тримата почти едновременно казахме „Коте!!!”, като си представяхме едно такова малко коте, което си играе с кълбо прежда. А, защо това коте да не е модерно. Така се роди името – Модерното Коте. Като бонус е двусмислието, което думата „коте” (мацка) предизвиква :). Как ви се струва?

Модерно коте харесва ли ви за име на онлайн магазина?

Това беше историята с името, но следващия избор е пред нас – каква платформа да изберем за нашия онлайн магазин за ръчно плетени уникати. От това което прочетох по темата в мрежата, избора е основно между платени и безплатни решения, като от всяка категория се предлагат почти неорганичен брой възможности. Моите лични симпатии са насочени по-скоро към безплатните платформи. Ще ви кажа защо. При тях има доста повече възможности за промяна в дизайна, съдържанието, категории и други.

Другото, което ме притеснява при платените решения е, че за всяка малка промяна и доработка трябва да се плаща. Наскоро един приятел ми се оплакваше, че уеб-дизейнера му е искал пари за добавянето на нова категория или снимка в неговия сайт. Коментарите във форумите за онлайн магазини, които прочетох бяха в същата посока (особено за вариантите, предлагани от български фирми).

Какво ни трябва

Така, това бяха моите разсъждения на начинаещ в тази сфера и всеки може да ме обори или подкрепи за тях. Също така, за да може да ни дадете някакво предложение, трябва да знаете какво ни е необходимо на нас (или поне какво си мислим, че ни трябва). Основното ни изискване (и идея) е сайта да има много добре развит блог. В него ще се публикува информация, свързана с продуктите, полезни статии за видовете прежда, идеи за нови продукти и други, т.е. онлайн магазина, освен да продава и да е полезен на хората, които се интересуват от продуктите и да се създаде нещо като общност.

Другото нещо, което искаме може да се обобщи в следното:

– Да има възможност всички полета и информация да е на български език (ако платформата е чужда).

– Да може да се обслужва от човек без много познания за програмиране и кодове.

– Възможност за качване на няколко снимки към всеки продукт (това, май го има във всички платформи).

– Добър филтър за избиране на продуктите по цена, цвят, размер, сезон и други.

– Предложение за други подходящи продукти или „Клиентите закупили този продукт, са закупили и…”.

– Възможност за въвеждане на промоционални кодове и отстъпки.

Вариантите…

За друго основно изискване не се сещам. Разплащанията в началото ще са най-вече с наложен платеж или по банков път. И така, ето какво намерих като възможности:

WordPress eCommerce. Основното му предимство е, че познавам тази платформа, защото и двата ми сайта са на нея. Тя е разработена основно да се полза от блогъри, затова тази част е много добре развита. С разширението eCommerce не съм работил, но според описанието има много възможности за персонализиране и би ни свършило работа.

Summer Cart. Това е най-популярната платформа за онлайн магазини в България и отговаря на всичките ни изисквания. Това, което ме притеснява е на първо място цената. Не знам каква е финалната сума, но само един готов шаблон струва 200 евро. След това има следния текст „Ако имате нужда от промени и доработки в софтуера за онлайн магазини, нашия екип ще направи желаните модификации”. От досегашния ми опит, нямам добри спомени от подобен бизнес модел.

Open Cart. Безплатна платформа, като много фирми предлагат плетени решения, базирани върху нея. Има голям избор от готови шаблони като тези, които наистина ми харесват са с цени от $60 нагоре.

Това е избора, които стои пред нас – каква платформа за онлайн магазина да изберем. Ще очаквам вашите коментари под статията и в социалните мрежи. Ако имате предложение за друга платформа или може да кажете предимства и недостатъци на някои от изброените, ще съм ви благодарен, ако ги споделите с мен и читателите на сайта.

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

42 коментара

  1. Здравей,
    определено ти препоръчвам OpenCart. Преди време, когато започвах моя онлайн магазин, прекарах 2 седмици търсейки най-подходящата платформа. Пробвал съм всичко – от WordPress, ZenCart, Magento до OpenCart и мога да ти кажа, че последната е наистина страхотно решение. Общността около този CMS е доста голяма и постоянно развиваща се. Има подробна документация, а вградените опции са адски много. Така че няма да сбъркаш, ако избереш OpenCart (всъщност дори няма какво да се чудиш.) Всичко, което си изброил отгоре, се подържа.

    Един съвет от мен – програмисткият труд е скъп и има причина за това. Твоят приятел не е много прав да се оплаква, а и не очаквай, че ще минеш с 50-60лв, ако ти трябва някаква значителна промяна.

    Все пак с OpenCart се съмнявам да ти трябва нещо extra.

    Поздрави и драсни един мейл, ако имаш някакви въпроси!

  2. Обърни внимание на Magento Commerce. Спокойно мога да твърдя, че е най-добрия избор на платформа за създаването на онлай магазин. За предимствата и недостатьците на всеки един от горните мога да пиша много. Ето и демо: http://demo.magentocommerce.com и към административната част http://demo-admin.magentocommerce.com

  3. @C – Засега се сещам за два въпроса:

    Има ли блог, защото голяма част от съдържанието на магазина ще са статии по темата?

    Възможно ли е всичко в сайта да излиза на кирилица?

  4. @Svetli, същите въпроси за Magento: Има ли блог и може ли да се направи на кирилица?

  5. вградена блог система не, има екстенжън чиято инсталация отнема минута и элементарни познания. Относно кирилицата предполагам, че питаш за това дали е преведен. Да преведен е. Както фронтенда така и бекенда. Поддържа и инлайн превод. (за справка в гугьл)

  6. Вградена блог система едва ли има някой CMS, но можеш да си направиш за няколко минути. Аз имам инсталиран WordPress на поддомейн blog.xxxx.com

  7. Вградена блог система едва ли има някой CMS, но можеш да си направиш за няколко минути. Аз имам инсталиран WordPress на поддомейн blog.xxxx.com

    Разбира се, че може да е на кирилица. Ако искаш и на китайски може да е 😀

    Сори за двата комента, изтрий горния, моля.

  8. @Svetli, C – Благодаря ви за насоките.

  9. Досега никой не каза дали му харесва името на онлайн магазина.

  10. Владимир Узунов

    Пусни анкета

  11. @Владо – За името ли?

  12. Владимир Узунов

    да, дали се харесва или не

  13. Пуснах малко по-обща анкете и с другите имена. А на теб харесва ли ти?

  14. Владимир Узунов

    Как да ти отговоря честно или учтиво? 🙂

  15. Владимир Узунов

    Шегата на страна, но аз лично съм за „баба Елка“. Струва ми се, че по бих имал доверие на баба Елка, отколкото на котето. Но това си е лично мое мнение, което не е меродавно, защото аз едва ли ще съм сред целевата аудитория. Може би мненията на дамите трябва да са с по-голяма тежест.

  16. Владимир Узунов

    Има го и този момент, че при положение, че хората не са свикнали с името, им е по-трудно да преценят дали би им харесало. Например на мен ми се е случвало да срещна някоя марка за пръв път и да си кажа „егати тъпото име“, а впоследствие като свикна, името да ми стане симпатично (не знам на какво се дължи, но е същото като с песните. Когато ти пускат някоя гадна песен по радиото буквално през 5 мин в продължение на 189 дни, в един започва да ти харесва) и обратното – в началото да ти аресва,а после да ти писне. Така че не знам, много трудно решение, но и много важно.

  17. Като започнах да чета коментара ти, веднага се сетих за летните хитове. Първоначално ти се струват много глупави, а после ти харесват като ги слушаш по 100 пъти на ден. За името, засега събираме само положителни отзиви от дамите.

  18. Владимир Узунов

    Ако дамите го харесват, значи няма какво повече да се говори. Знаеш, че предимно те са потребители на подобни стоки. Дори и моите дрехи ги избира съпругата, тъй като жените имат много повече вкус и усет към такива неща.

  19. Даниела Илева

    На мен името ми харесва – запомнящо се е (y)

  20. OpenCart! 🙂 Най-добрия избор!!! Коментара е излишен! 🙂
    Magento в НИКОЙ СЛУЧАЙ за стартиращ е-магазин!
    Интеграция на shopping cart в WordPress… ако става на въпрос за 1, 2 продукта може, но за повече… глупаво е човек да си връзва здрав пръст! 😉

  21. @Plamen – Продуктите ще са не повече от 100. А лесна ли е работата с OpenCart и дали може да се вгради блог?

  22. Работата е доста лесна. Има и import export туулчета за по-лесно добавяне на голямо количество продукти. Не знам какво разбираш под вграждане на блог – попринцип блоговете или са на поддомейн или в някоя директория –> xxx.com/blog
    Нямащ проблеми да инсталираш един wordпress там.

  23. @Тони, @Пламен надявам се че не очаквате пазарен дял с „баба елка“, опенкарт с 60лв професионален труд нали? Ако беше толкова лесно и просто „бах що за професия е просграмист“. Има мнооого неща които дори не подозирате че са ни нужни за да инвестираме успешно в онлайн търговия. Но като за лош пример – да така се прави.

  24. @Svetli – Тъй като не разбирам много от онлайн магазини, пуснах тази поредица. Дали очаквам пазарен дял и големи продажби – кой не го очаква, но в началото ще е по-скоро витрина и проучване на пазара. Надали, плетени неща могат да се мерят с продажбите на дрехи, например. Ако исках сериозен онлайн магазин, щях да отида директно при някой програмист по професия и щях да му кажа „искам това и това“.

  25. @Svetli – Излез от филма, моля те! Относно нещата които не подозирам… откъде си сигурна, че се изказваш така категорично?! 🙂

    @Стойне Василев – довечера, ще ти напиша e-mail относно блога, понеже тук няма да се събере.

  26. @Тони – точно това трябваше да упоменеш в статията. след като даваш съвет някому би било професионално първо да се консултираш с подходящите хора. Финансовата ти компетентност е безспорна, но за останалото ти препоръчвам да се консултираш за да бъдеш максимално обективен и полезен към аудиторията си.

    @Пламен след като прочетох „Magento в НИКОЙ СЛУЧАЙ за стартиращ е-магазин!“ ми стана ясно колко си компетентен в ТАЗИ област. Хората които не разбират дадено нещо го отричат, това ни е природата.

    // Само градивна критика, нищо лошо.

  27. @Svetli – аз мисля, че в тази и в предишната статия съм описал какво искам да направя и как си го предстявям. Освен на мен, коментарите от хора, които разбират ще са полезни на всички, които искат да си направят онлайн магазин, независимо с каква цел – просто като хоби или за по-сериозни цели. В това намирам полезността на тази рубрика. Освен това, техническата част за един електронен магазин е важна, но не е основна. Има и уникалност на продукти, ценообразуване, реклама, маркетинг и други. Аз не давам съвети в тази статия, а търся такива, защото всяка жаба да си знае гьола.

  28. @Svetli – Като гледам как набързо „определяш“ хората си представям колко компетентно си определила платформата Magento. Нямам нищо против Magento, изключително добра платформа е, просто като се вземат в предвид факторите в случая на Стойне, тя не е ДОБЪР избор за стартиращ бизнес, просто платформата идва „малко“ скъпичка ако се направи както трябва, все пак не е редно човек да се „хвърля по шкембе“ в началото. Прочети този цитат и ако имаш малко акъл в главата ще разбереш за какво говоря. Обърни внимание на последното изречение!

    „За да изглеждат по-професионално, младите предприемачи често харчат спестяванията си твърде свободно. Наемат луксозни офиси или закупуват скъпа техника. Правенето на безразборни бизнес разходи, които не са абсолютно необходими, може бързо да ерозира личните ти финанси. Това може неусетно да стопи спестяванията ти, преди дори да имаш даден продукт или услуга, който да продаваш.“

    В момента ни най-малко искам да се джавкам с някого и ако ще има някой който да ми казва дали съм прав или не, то това ще е „чорбаджията“ на сайта – Стойне Василев, все пак той е човека който е поискал съвет, аз го давам и той решава дали да го приеме!

  29. Хайде да бъдем малко по-конкретни.

    „Малко скъпичка“ платформа Магенто:
    1. Хостинг: 60лв. / 1г.
    2. Домейн: 20лв. / 1г.
    3. Магенто: 00лв. / 1г. справка – http://www.magentocommerce.com/download
    4. Инсталация: 00лв. / 1г. няколко клика през CPanel-a на домейна
    5. Програмист: 00лв. / 1г. със стандартна тема или безплатна
    6. Стокова тема: 250лв.+ * опция
    7. Персонализиран дизайн и кодинг: 1500лв+ *опция за да бъде „направено като хората“
    –––––––––––––––––––
    Минимални разходи по стартиране: 80лв.
    –––––––––––––––––––

    „Много евтина“ платформа ОпенКарт:
    1. Хостинг: 60лв. / 1г.
    2. Домейн: 20лв. / 1г.
    3. ОпенКарт 00лв. / 1г. справка – http://www.opencart.com/index.php?route=download/download
    4. Инсталация: 00лв. / 1г. няколко клика през CPanel-a домейна
    5. Програмист: 00лв. / 1г. със стандартна тема или безплатна
    6. Стокова тема: 135лв.+ * опция
    7. Персонализиран дизайн и кодинг: 1500лв+ *опция за да бъде „направено като хората“
    –––––––––––––––––––
    Минимални разходи по стартиране: 80лв.
    –––––––––––––––––––

  30. @Svetli – нещо да кажеш за модулите… ами цените им и евентуално цени за разработка на custom ?! 🙂 Я сравни. Ами документация?! Абсурд е да тръгнеш на barebone. Това Magento, което на един клик в cPanel(впрочем е във Fantastico Deluxe) е някакво community release, читаво Magento няма в cPanel-a!

  31. за изискванията подадени в статията не ти трябват модули, камо ли кьстьм. Това НЕ-„читаво“ магенто има СЕО което опенкарт дори неможе да мечтае. Има задоволителен ЦМС, липсва му иерархия което в случая не е проблем. Относно документацията – има огромна общност към която можеш винаги да се обърнеш.
    Ако някога си се обьщал към програмист щеше да знаеш, че програмирането е програмиране независимо дали е опенкарт или магенто. Ако пък беше програмирал някога нямаше да брьшолевиш тези глупости за опенкарт
    Впрочем досега не чух нито едно предимство което да ме накара да избера Опенкарт, а само думи против Магенто.

    Успех в начинанията за напред.

  32. @Svetli – „за изискванията подадени в статията“ – мислене тип „кон с капаци“, нали този е-магазин като потръгне ще му трябват custom модули. Относно SEO-то… opencart с 0 лева бюджет SEO за три месеца без да си давам зор бях в първа страница на google. Относно йерархията, как очакваш човек в случая Стойне, който не се е занимавал с е-магазин да може да работи интуитивно при положение, че тя отсъства?! Мисълта ми е че Магенто е прекалено професионална като за начало при положение че собственика е начинаещ! Относно програмирането, пак някакво ясновидство правиш, ама грешиш! И за капак, ако ще ти послужи да мирясаш, добре добре Магенто е СУПЕР яка пирфектна е!!! Мир да има!

  33. За платформата:
    Най-добре Summer cart – крайната цена е около 450 лв., но получаваш модули за:
    1. ePay.bg (при другите платформи трудно ще го намериш работещо), доставка, easy pay, а не само PayPal
    2. econt, speedy – това е важно, защото над 70% от онлайн покупките се плащат, чрез наложен платеж
    3. плащане чрез дебитни карти, а не само кредитни

    За името:
    1. Името включено в домейн – pletki.com или друго подобно вече се наказва от Google след последните промени и не помага за оптимизацията
    2. Изберете име, около което да създадете бранд и да го популяризирате
    3. Помислете името да се чете добре и от чужбина, защото продукта е атрактивен и за продажба навън

  34. а забравих и още едно предимство на Summer Cart – интереграция с Facebook магазин. – не е за подценяване

  35. За всеки вид сайт бих ползвал wordpress, но за онлайн магазин моят фаворит е joomla+virtuemart. Недоразумението Summer Cart дори няма да го коментирам.

    Колкото до заглавието определено повече ми допадна Баба Елка 🙂

  36. Май котето не се представя добре?
    Но, в крайна сметка, вие си решавате. Защото на чужд гръб и 100 съвета са малко:)

    А дали не е по-добре да го кръстите на внучката?

  37. @feeria – Мда, котето затъна тотално 🙂 Ако е на внучката може да е нещо като Ady Style или Ady Fashion.

  38. Според мен, приподобен тип „авторски“ ел. магазини, е добре да е кръстено на името на твореца,който създава продуктите. ЛОшото при Елка е, че името не е особено артистично и „завъртяно“. А пък „баба Елка“ вече съвсем отива в ретро посока.
    „Ади“, поне според мен, е доста по-подходящо и модерно име. По този начин ще се запази и добрата история за създаването на сайта.

  39. А може би
    pletka-koketka.bg?

  40. Мнението ми съвпада на 100% с препоръката на DimitkoSter.com. Важно е клиентът да има избор при начините на плащане, а Summer Cart дава доста възможности.
    Относно името също – изберете име, което да звучи еднакво добре и за българи, и за чужденци и е важно и логото, което трябва да бъде запомнящо се.
    Някой може ли да препоръча литература за SEO на интернет магазин?

  41. Между другото всички домейни още са свободни. Внимавай да не се намери някой „доброжелател“ и да ги вземе преди теб. Още повече, че в момента има промо в GoDaddy за $1,99

  42. Мартин

    Това е втората статия, която чета, имах идея и аз, да събера бабите, които страдат от скука, и да почват работа. :D. Разбира се, ще получават заплащане, а за името – дай на баба Елка да си избере! 😀

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *