събота , 3 декември 2016
stradat-li-predpriemachite-ot-virusut-na-zaplatata

Страдат ли предприемачите от “вирусът на заплатата”?

“Как да привлека капитал от инвеститор?” или “Как да издействам бюджет от мениджмънта?” – подобни въпроси получаваме често начинаещи и напреднали предприемачи и мениджъри. За съжаление, по-рядко са запитвания като “Как да реализирам първите продажби?”. А историята показва, че повечето успешни бизнес проекти са стартирали с ясна концепция как максимално бързо могат да дойдат първите пари от клиенти, а не от “инвеститори”.

Вирусът на заплатата

Спомням си как преди време към нас се обърна млад човек с интересна идея за нов продукт. Още преди да започне с представянето си, побърза да пита: “Вие пишете ли планове по евро-фондовете?”. След две-три минути пак трескаво питаше: “Можете ли да ми намерите инвеститор?”. Отделихме време да му обясним, че може да му помогнем да намери инвеститор, но много по-важно за него на този етап е да обмисли и планира всяка стъпка за успешно първо излизане на пазара. Въпреки че привидно разбра как може да самофинансира първите месеци на своя бизнес, ако реализира първи продажби, той накрая отново попита за бизнес план за пред инвеститор…

По повод тази и други истории се питаме дали някои предприемачи не са болни от “вируса на заплатата”? Според тях, първо трябва да се намери финансиране от “чичко паричко”. Чак втора стъпка е постигането на резултати. И то след време. И ако не могат да намерат финансиране, не могат да започнат. Преди години това беше “нормално” не само да стартираш – и изобщо да правиш бизнес. Но сега много предприемачи, инвеститори и собственици на бизнес са “болни от вируса на резултатите”. И те са тези, които успяват.

Вирусът на резултатите

Независимо дали става дума за инвестиция или управление на бюджет в голяма компания, преди да се “отпуснат” пари се прави анализ, който да отговори на въпроса: “Как да съм сигурен, обещаната възвръщаемост ще бъде рeализирана?”. А когато става дума за старт-ъп, няма по-силно доказателство за концепцията, която представяш от това да имаш реални клиенти. Колкото и добре да е написан и представен един бизнес план, никога няма да е по-силен от това..

Хората, които реално гласуват доверие и дават пари – инвеститори, собственици – вече не се впечатляват от обещания и планове за резултати. Те искат постигнати резултати – малки, но постигнати! Колкото си по-близо до постигането на резултатите толкова е по-вероятно да ти дадат парите. За това, продиктувана от икономическата ситуация, през последните години е известна максимата “инвеститорите дават пари на тези, на които не им трябват” (разбирай на тези, които вече са постигнали резултати).

Резултати = продажби

Добре. Ако инвеститори и собственици по всякакъв начин ни показват, че бюджетите и резултатите вървят ръка за ръка, то защо някои предприемачи (а и мениджъри) все още са болни от “вируса на заплатата”? Парите на инвеститорите не само са най-недостижими, но те са и най-скъпи (ако може въобще да ги получиш). Парите на клиентите не само са най-евтини от всички други възможни източници на финансиране. Те са най-важния и ценен ресурс, с който трябва да започнете. За това, вместо да пишете красиви планове, базирани на допускания за продажбите – запретнете ръкави, излезте на пазара и тествайте плановете си с реални клиенти!

Какво общо има това с мениджърите?

В последните години в много компании нови идеи и проекти се подкрепят точно на стартъпърския принцип. В случая, компанията са явява “потенциален инвеститор”, който иска да види първи резултатите, за да прецени дали и колко ресурси на отдели за този проект. Така, в днешно време мениджърите, които целят развитие и растеж, и имат идеи как да ги постигнат, се приближават до ролята на предприемачи, пък било то и де юре наети служители в разни организации.

Темата е част от Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси, която отново отваря вратите си за всички, които искат да се докоснат до практично и интерактивно висше образование  – 8 юни, неделя, от 10:00 ч., в сградата на ВУЗФ. Този път участниците ще имат възможност да участват и преживеят една сесия, базирана на онлайн бизнес симулация на Harvard Business Publishing. Студентите ще анализират, сравняват и дискутират различни решения свързани с „Анализ и оценка на инвестиционни проекти” заедно с нашия старши фасилитатор Светлан Станоев.

За да се регистрирате посетете уеб-сайта на магистърската програма.

SmartMoney.bg е партньор на Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси.

За Светлан Станоев

Светлан Станоев е основател и старши фасилитатор в The Business Institute, както и съавтор на Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси. Неговият професионален път започва като консултант по преструктуриране на бизнеси в KPMG, продължава като финансов директор на “Орбител” и впоследствие като изпълнителен директор на инвестиционния фонд “Серес”. Aвтор e на бизнес инструмента “Мандала на бизнес идеята” – модел за оценка на нови и иновативни бизнес идеи, инструмент, получил признание и приложение в редица стартъп и иновационни инкубатори, големи утвърдени компании в България и чужбина.

One comment

  1. Отново хубава и много вярна статия. Заблудата, в която много често изпадат стартъп предприемачите е, че единственото, което трябва да правят е да ходят на конкурси, да разговарят с инвеститори и да посещават бизнес нетуъркинг събития.

    Да, тези неща са важни, но не на етап стартъп, а на етап нужда от капитал за развиване на вече стартиралия и даващ резултати бизнес.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *