събота , 3 декември 2016
Smart предприамачи Алексансър Николов

Smart предприамачи: Александър Николов

Днес в рубриката ни Smart предприемачи ви представям Александър Николов. Той е бизнес консултант и коуч, и помага на собствениците на малък бизнес да са по-фокусирани в работата си и да печелят повече, като работят по-малко. 

Как се зароди идеята да станеш предприемач?

Решаващ момент в живота ми бе краят на 2009 година. Дотогава фокусът ми бе изцяло към финансовите пазари – първоначално като финансов анализатор, а впоследствие – като портфолио мениджър. Като странична дейност, аз бях един от собствениците във фирма Ликора, която се занимаваше с консултантска и обучителна дейност.

Току-що бизнесът на Ликора бе паднал с 35% вследствие на икономическата криза. Аз имах професионални успехи в Карол, но нямах удовлетворението, че правя това, което чувствах като истинско призвание – да помагам на хората да бъдат по-успешни.

Това, което ме задвижи за промяна, бе едно видео на Антъни Робинс, в което той помага на хората да постигат целите си и ги избавя от лимитиращите им страхове и убеждения за часове. Тогава взех решение и аз да направя промени в мен, а след това и да се науча да помагам на другите да постигат резултати.

Започнах да изучавам стратегии за въздействие и промяна от най-добрите консултанти и тренери – преминах през коучинг програмата на Robbins-Madanes и се учих от много други коучове.

Успоредно с това разбрах, че за да мога да развия коучинг бизнеса си и консултантския бизнес на Ликора като цяло, трябва да усвоя умения по маркетинг и продажби. А това беше сфера, която към момента не обичах – даже мразех да правя маркетинг… защото това, което бях учил и опитвал, не работеше.

Като започнах да уча стратегии за привличане на клиенти, разбрах, че маретингът може да бъде много работещ инструмент и да носи много удоволствие като го правиш – стига да знаеш точно какво да правиш. И така през 2012 година стартирах моя коучинг бизнес.

Оттогава съм помогнал на стотици собственици на малък бизнес да бъдат фокусирани да постигнат резултатите, към които се стремят, да имат повече клиенти, повече печалби и да постигнат повече свободно време за себе си. Работил съм с архитекти, предприемачи в производствената и търговската сфера, много собственици на бизнес от сферата на мрежовия маркетинг и директните продажби, холистична медицина, козметични услуги, адвокати, търговци, консултанти и много други.

Кои бяха основните стъпки, които ти помогнаха да вървиш по стълбата на успеха?

Преди малко повече от 4 години аз стартирах моят коучинг бизнес от нулата и текущо това е много печеливш 6-цифрен бизнес. Освен дохода, който ми носи, той ми позволява да стигна до все повече хора, на които да помогна. Ако трябва да посоча една тайна за моя успех, това е смелостта, с която инвестирах в това да се уча от тези, които са преди мен.

По груби изчисления установих, че за последните 6 години съм инвестирал около 65 000 лева и няколко хиляди часа в това да се уча от тези, които вече са постигнали, това, което аз искам. Преминах през топ-тренингите на някои от най-успешните хора в света (които печелят милиони и десетки милиони долари на година), от определен момент започнах аз самият да работя с коуч и ментор.

В момента моят ментор е около 15 пъти преди мен – т.е. там, където аз бих искал да бъда след няколко години. Това за мен е най-бързият начин да вървиш напред. И да, инвестицията и от пари и време е голяма, но това е инвестицията с най-добра възвръщаемост от всички, които съм правил (включително и тези, които съм правил във финансови инструменти).

Каква е същността на предприемачеството за теб?

Преди време ми попадна една мисъл, която много ми хареса (за съжаление не знам автора на мисълта). И тя е, че предприемачът е този, който е готов да работи сега така както повечето хора не искат, за да може да живее по-късно така, както повечето хора не биха могли. Предприемачеството е начин за мен да живея живота си по начин, по който има смисъл.

Да имам стандарта на живот, който искам и едновременно с това да мога да помагам на много хора те да постигнат стандарта на живот и бизнес, който те желаят. И не на последно място, възможността да помагам и на хора, които не са имали щастието да имат достъпа до ресурсите, до които много от нас имат. Без да създадеш и развиеш печеливш бизнес, всичко това не е възможно.

А с какви проблеми се сблъскват най-често компаниите, с които работиш? Как им помагаш да се справят с тях?

Най-големият проблем пред повечето собственици на бизнес е липсата на достатъчно клиенти. Този проблем води до недостатъчни или неравномерни във времето приходи и печалби за собственика на бизнеса. В основата си този проблем е породен и от много други проблеми, трудности и предизвикателства, пред които са изправени бизнес собствениците:

  • Привличат клиенти само по 1-2 канала (най-често единият от тях са препоръките „от уста на уста“ от доволни клиенти) и това прави приходите силно зависими от тези канали. И всъщност, приходите са непредвидими. Когато един от използваните канали спре да работи, т.е. спре да води нови клиенти, бизнесът на практика се срутва.
  • Липсва продуктивност в работата им – голямото мнозинство бизнес собственици, за които съм работил, са били претоварени от работа, но с малък ефект като краен резултат. Много пъти ние сме заети, но ако не постигаме резултатите, които искаме, то очевидно не сме заети с „правилните неща“. Така че, въпросът е когато сме заети, е „с какво всъщност сме заети?“.
  • И не на последно място, в редица малки фирми липсват изградени системи, които да позволят бизнесът да работи и без собственика. Повечето малки бизнеси (а нека бъде честни – това се отнася и за повечето средно големи бизнеси) работят и носят приходи само когато и собственика им работи.

Кои са ценните умения, които трябва да притежаваш, за да си успешен предприемач?

Когато започнах да работя с моите клиенти и те да постигат резултати, забелязах, че всъщност аз правя почти едно и също с всеки един от тях – преминавах през стъпките, с които самият аз развивах моя бизнес.

Забелязах също, че когато се движа по тези стъпки, на практика резултатите стават предвидими и почти гарантирани. И така създадох Формулата от 7 стъпки за бизнес растеж.

Какви са уменията, които ти трябват за да си успешен:

На първо място – да мислиш като голям – а това е свързано с изграждане на ментална нагласа за резултати. Пряко свързано с това е да преодолееш всички вътрешни бариери (съмнения, страхове, лимитиращи убеждения), които те спират или забавят по пътя към успеха.

На второ място, са уменията за управление на времето, фокуса, дисциплината и планирането. Този сфера е особено голямо предизвикателство за повечето бизнес собственици. Предприемачите като цяло имат склонността да генерират много идеи, но после да не ги довеждат до край.

И на трето място (няма как без това) са уменията за достигане до клиенти: уменията да се позиционираш по начин, който да те отличи на пазара, уменията да продаваш и уменията да правиш маркетингови кампании, които привличат клиенти.  Всичко това лежи в основата и на моята система – Формулата от 7 стъпки за бизнес растеж.

Как съумяваш да поддържаш собствената си мотивация, както и тази на служителите си?

Ще цитирам един от големите учители по личностно развитие – Джим Рон – „Мотивацията никога не е достатъчна. Ако имаш идиот и го мотивираш, ще имаш мотивиран идиот“.

Това е забавна и смешна мисъл, но в дълбочина е много вярна. Когато мотивираме себе си, или екипът си – разбира се, това да се надъхаме, да се „напомпане‘ е важно. И част от този процес е да знаеш ЗАЩО правиш това, което правиш – с какво животът и бизнесът ти ще бъдат по-различни, ако си постигнал всичко това. Това нахъсване има голяма сила….  Но то е крайно недостатъчно.

Тогава когато се сблъскаш с реалните трудности, това, че си силно мотивиран, няма да ти стигне. Най-голямата мотивация за мен идва тогава когато научаваш стратегии, с които виждаш, че ще постигнеш целите си. В този смисъл, най-добрият начин да мотивираш екипа си, е като всеки път ги учиш на нещо. И това нещо трябва да им показва ясно как ще им помогне да постигнат целите си.

4 коментара

  1. Здравейте,

    Не е лоша идеята за такъв тип консултации, мен лично ме притесняват два момента. Първия е чисто свързано със самия термин. Не може ли да се казва просто инструктор или бизнес инструктор, бизнес съветник или нещо подобно защото това коуч според мен първо чисто звуково е много нетипично за нашия език и после като го чуя си представям чисто асоциативно човек със спортна тениска който дъвче дъвка и навиква нещо по тъчлинията. Другото е, че много хора биха да сметнали за претенциозно и префъцунено и поамериканчено казано по този начин, напарфюмирано.

    Другото което ме притеснява в този род консултации е, че примерно аз ако се занимавам с онлайн бизнес и ползвам такъв треньор, а той не е имал такъв бизнес, тогава как той би могъл да ми бъде полезен?

  2. Стойне Василев

    Свилен,

    Ще се опитам аз да ти отговоря. В света на бизнеса (и особено на онлайн бизнеса и IT технологиите) има много термини, които не могат да се преведат, а и не е необходимо. Аз също държа да се запази чистотата на българския език, но как да преведем „коуч“? Не е треньор, не е съветник, не е и точно консултант, а още по-малко инструктор. Той ти помага да растеш и да постигаш целите си, като следи темпото ти и ти дава насока. Може да е навигатор или пейсмейкър, но пак няма да е точно.

    Коучингът в чист вид не изисква да имаш опит в сферата на твоя клиент, дори напротив – може да навреди, защото ще следваш твоя път, а не най-доброто за клиента си. Въпреки че съм сертифициран коуч, в работата с моите клиенти включвам не само коучинг, а и консултантска част, психология, НЛП и други сфери, в които имам знания или опит.

  3. Мерси,

    Смислен отговор. Относно превода, и аз доскоро си мислех така за термините, но като почнаха да превеждат на Гугъл продуктите и се учудих, че всичко си има точен превод на български. Например се чудих как да преведа ъпгрейдвам и се оказа, че има как – надграждам. Според мен дефиницията която си дал може да отговаря точно на бизнес треньор. Не, че бизнес не е чуждица. Имам думата делови примерно. Според мен лесно се интегрират чуждици с по-характерно за нашия език звучене, а тази дума според мен ако се обадиш на 20 човека и я кажеш, повечето ще я чуят или грешно или изобщо няма да те разберат. Аз като си избирах име на фирма така процедирах, резултата е, че примерно като вляза в еконт и на третия път бяха научили името на фирмата на наизуст.

    Иначе разбрах идеята на това нещо и мисля, че е хубаво като цяло.

  4. Борисов

    Млад, трудолюбив и амбициозен съм, но нямам спестени пари изкарвам толкова колкото да си покрия сметките и пак не стигат.. Иска ми се да стана консултант имам идеи, кой ще те вземе без опит ? Никой – повечето искат да си имал опит в дадени сфери..

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *