събота , 3 декември 2016
silata-na-ideite-ili-kak-da-nasurchavame-novatorstvoto

Силата на идеите… или как да насърчаваме новарторството

Спомняте ли си задачите от предишната статия Децата и парите: упражнения за мозъка? А имате ли отговори за тях? Ако не сте успели да ги разгадаете, сега ще ви дам отговорите, както и малко вдъхновение за това как да развиете идеите си.

Училищната инспекция

Преди пристигането на инспектора учителката инструктирала учениците винаги да вдигат лявата си ръка, ако не знаят отговора или не са сигурни. Ако са сигурни, че знаят отговора, трябвало да вдигат дясната си ръка. Учителката всеки път избирала различен ученик, но винаги някой, който е вдигнал дясната си ръка.  Инспекторът, естествено, бил впечатлен. (Sloan and MacHale, 2000).

Етикетите с цената

Тази практика възникнала, за да бъде сигурно, че касиерът ще отваря касата, за да връща ресто при всяка покупка. Така продажбата се записвала и касиерът не можел да си присвои парите. (Sloan and MacHale, 2000).

Стойне Василев е публикувал достатъчно материал за бизнес начинанията, за идеите, за това как да се развиват и как да се грижим за тях. Иска ми се да допълня темата за новатроството, какво представлява то и защо е важно. Не случайно са и латералните загадки. Те ни помагат да мислим по различен начин, да мислим новаторски.

Новаторството е важна част от нашия живот. Благодарение на него имаме безброй удобства и продължаваме да се развиваме, да измисляме, да изобретяваме. Както изтъква Роджър фон Ойх, изследванията показват, че изобретателните хора се отличават от останалите главно в следното отношение: „Изобретателните хора смятат себе си за такива, а по-малко изобретателните – не” (von Oech, 1983:65). Всеки носи в себе си искрата на изобретателността.

Един пример за изобретателност

В началото на ХХ век във всички магазини продавачът е обслужвал клиента. Клиентът заставал до щанда и продавачът поставял върху него желаните от клиента стоки. В България все още си ги има тези магазинчета. През 20-те години един човек на име Майкъл Калън погледнал на нещата по друг начин. Той си задал въпроса: „Какво ще стане, ако преобърнем магазина и позволим на клиента сам да взима желаните стоки и да ги плаща накрая?”.

Така са изглеждали магазините преди
Така са изглеждали магазините преди

Мнозина възразили срещу тази идея – клиентите искат да бъдат обслужвани, те не желаят да вършат цялата работа сами; ще трябва да се поставят цени върху всички стоки; хората ще се объркат, ако няма продавач, който да им помага. Но Калън не се отказал и създал първия в света супермаркет – „Кинг Калън” в Ню Джърси.

Каква проста идея – но колко могъща. Идеята да позволиш на клиента да се обслужва сам е преобразила не само магазините ни, но и облика на градовете ни – старовремските главни улици, осеяни с малки магазинчета, са заменени от големи супермаркети на самообслужване.

Страхът, който ни пречи

„Само две неща са безкрайни – вселената и човешката глупост, но не съм много сигурен за първото“ е казал Алберт Айнщайн.

Северната щука е голяма хищна сладководна риба. Такава щука била поставена в едната половина на стъклен аквариум, разделен със стъклена преграда. В другата половина сложили множество малки рибки. Щуката постоянно се опитвала да хване малките рибки, но всеки път се удряла в стъклената преграда и получавала болезнен удар по главата.

След това отстранили стъклената преграда, за да могат всички риби свободно да се движат из аквариума. Щуката не нападала и не ядяла малките рибки. Тя вече била научила, че е безсмислено и болезнено да ги атакува, затова не правела нови опити. От тази история произлиза „синдромът на щуката”, свързан с липсата на адаптация към променящата се обстановка и неправилното предположение за пълно познаване на ситуацията.

А сега и за децата…

Обръщали ли сте внимание на това, че дори за гладното дете играта е по-важна от храната? В играта и в преживяването се намира ключът към сърцето на детето. В играта децата генерират своите новаторски идеи. Уроците за пари могат да се усвоят по прекрасен начин през очите на играта. Стига да знаете какво искате да научите детето.

Когато зададем темата на играта, когато поставим казус пред детето (не е нужно той да бъде сложен, а само подходящ за възрастта), или го изправим пред ситуация за решаване, можем да развием у детето по-различен начин на мислене – новаторския. Това развива способностите му във всички направления – взаимоотношения, финансова култура, учене, самостоятелност.

Не збаравяйте, че ние оформяме живота си чрез своите мисли!

За Елизабета Шуманова

Детски психолог, психотерапевт, семеен терапевт. Образование и обучения в сферата на: психотерапията, педагогиката, логопедията, детската психология, фамилната терапия, артерапията, и за първи път в България – Американската системата на Лечебните кодове. Работи с деца вече 11г. Професионален опит: в Институт по позитивна психология; по Програма „Не на агресията в училище“ в екип с Мадлен Алгафари; в Америка в дневен център за деца с интеграция; за Институт по позитивна психотерапия превежда психологическа литература; организира и провежда първото за Перник Училище за родители; в Медицински център „Евита“; лични консултации в офис в гр.Перник.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *