събота , 3 декември 2016
predi da vzemem reshenieto da stanem frilansuri

Преди да вземем Решението да станем фрийлансъри

Продължаваме с втората статия на Диана от Freelance Tips. В предишната статия от тази рубрика – Как да стана фрийлансър, споменахме, че първата стъпка преди да вземем Решението, е да си отговорим на някои въпроси за фрийланса, за да се уверим, че правилният момент за нас е дошъл.

1. Защо искам да стана фрийлансър?

Има различни отговори и нито един от тях не е правилен или грешен, но всеки един от тях предначертава определена посока на развитие и подход.

Може би имате постоянна работа, но не ви достигат пари? Странична работа ще ви носи допълнителни доходи и това е достатъчно добра причина да се ориентирате към фрийланс.

Може би сте трайно безработни, защото родните работодатели не могат да ви оценят или не могат да си позволят да ви плащат предпочитаната заплата? Или пък дълго време сте без работа, защото имате високи изисквания за работна среда, екип, вид работа, и т.н.? Каквато и да е причината, фрийлансът ще ви даде разнообразието и възможността да избирате клиентите си и проектите, по които да работите. Четете нататък.

Може би ви е омръзнало да работите за другите и да се съобразявате с настроението на шефа или некомпетентността на колегите? Мислите, че вече няма какво да научите от офисната работа, а имате толкова много още да давате и показвате като знания и умения, искате да се развивате? Определено четете нататък – фрийлансът е правилната посока на развитие.

А ако не можете да си намерите работа, защото нямате умения, но пък искате да сте „директор“; или пък ви мързи да се образовате и искате всичко да ви се даде на готово и просто не виждате друг изход от ситуацията… Не четете нататък – фрийлансът определено не е за вас 😉

2. Какво очаквам от фрийланса?

Ако сте отговорили искрено и лично на първия въпрос, сигурно вече имате ясна представа и за очакванията си. Ако очаквате временен и лесен изход от кризата – фрийлансът няма да ви го даде. Но ако сте мотивирани да се развивате и ако двигател на Решението е желанието ви да просперирате, да живеете добре, да бъдете оценени в професионално отношение, да постигнете вътрешен баланс и да се наслаждавате на това, което правите, трудът ви да бъде заплащан подобаващо – на прав път сте!

3. Какви са дългосрочните ми планове?

Тук като че ли има „правилен отговор“. Каквито и да са малките стъпки по пътя ви, ултимативно целта ви е да станете независими и ценени професионални консултанти. Дори да започнете като фрийлансъри срещу допълнителни доходи, в дългосрочен план би трябвало да искате да сте свободни, да се развивате, да ви ценят. Не познавам успешен фрийлансър, който е излязъл на пазара като независим специалист „за няколко месеца“ и да не се е преориентирал към фрийланса като призвание и начин на живот. Всички успешни фрийлансъри имат нагласата и визията за свободен и удовлетворителен живот в близко или далечно бъдеще като резултат на техните усилия, постоянство и желание за развитие. А сега вие сложете детайлите към тази реализация за вашия случай – какви са вашите дългосрочни планове?

Малко статистика каво се върти в главата на фрийлансърите
Малко статистика каво се върти в главата на фрийлансърите

4. Имам ли качествата, необходими да бъда фрийлансър?

  • Самодисциплина и умения за управление на времето – защото няма кой да виси на главата ви да ви казва какво да правите, кога и как; няма и кой да поеме вината, ако не сте си свършили работата или не сте си спазили сроковете; сами определяте правилата на играта и само ако ги спазвате, ще успеете;
  • Проактивност – защото никой няма да дойде при вас да ви каже колко сте велики и да ви предложи хиляди левове за дадена работа; сами търсите своите клиенти и проекти; сами се борите с конкуренцията, въоръжени само със своите знания и умения за комуникация;
  • Постоянство – защото началото е трудно; ще трябва да изпратите десетки и стотици мотивационни писма преди някой да ви обърне внимание и да ви даде шанс;
  • Увереност и решителност –  защото въпреки десетките и стотиците откази или липса на обратна връзка, трябва да имате вярва в себе си и уменията си, за да можете да се справите с трудното начало и да дочакате моментът, когато всичката проактивност и постоянство ще ви се отплатят;
  • Комуникационни умения – защото единствено с добра комуникация ще успеете да се сработите с различни клиенти и членове на виртуални екипи;
  • Позитивна нагласа – защото никой не иска да работи с мрънкачи; забравете нагласата „аз искам, ама никой не ми дава“; забравете „аз мога, ама еди-кой-си ме прецака“; запомнете, че като фрийлансъри вие сте двигателната сила на всичко, което ви се случва; само с позитивна нагласа и can-do отношение ще успеете;
  • Не на последно място – професионални умения – защото има безброй хора, които могат да правят от всичко по малко, или нищо; за да сте успешни фрийлансъри трябва да умеете да се отличавате от тълпата – най-лесният начин за това е с професионалните си умения и личното отношение към всичко, което правите.

Ако не притежавате дори само едно от гореизброените и нямате идея как да се „научите“ на него – по-добре се преориентирайте, защото всички тези качества и умения ще са ви необходими, за да успеете като фрийлансъри.

5. Имам ли подкрепата на близки и приятели?

Това е често подценяван момент. Представете си – вече една седмица сте прекарали по 8 часа на ден в четене на обяви, писане на мотивационни писма, разглеждане на сайтове, мислене на стратегии как да помогнете на различни клиенти – и все още нямате нито една покана за интервю. Депресиращо е, знам. В този момент е от изключителна важност да имате близък или приятел, към когото да се обърнете – да поговорите за случващото се; да ви даде кураж и да ви поощри; да ви напомни защо изобщо се заехте с фрийланса; да ви припомни, че знаехте, че ще е трудно, и че далеч не е сега моментът да се предавате, защото сте 1 седмица и 138 мотивационни писма по-близо до успеха!

Не че без подкрепата на близки и приятели няма да можете да успеете, но определено тя би била полезна в най-трудните моменти и когато сте изправени на кръстопът или сте затънали в съмнения 😉

Ваш ред е – кажете в коментарите какви други въпроси ви вълнуват във връзка с вземането на Решението да станете фрийлансъри?

За Диана Маринова

Диана е фрийланс маркетинг консултант и е един от първите блогъри в България, които започва да разпространява безплатно ифнормация за фрийланса не само като работа, но и като начин на живот.

29 коментара

  1. Владимир Узунов

    Диана, благодаря за ценната и добре написана информация. Но всичко това са малко общи приказки, не че са маловажни. Но би ли дала малко повече конкретна информация? Например, аз съм банков случжител или да речем строител… Как конкретно мога да се развивам като фрийлансър? Какво конкретно мога да правя – да консултирам, по някакъв начин да рекламирам някакъв продукт или какво точно… просто не ми е ясно? Желателно ли е да е в областта, в която работя, или може и в друга област? Извинявай, ако задавам тъпи въпроси, но не съм на ясно и просто ми е любопитно евентуално какви конкретни възможности имам аз например или който да е читател? Може трябва да го оформиш като нова статия.

  2. Здравей, Владимир! Благодаря за коментара и въпроса.

    Ако си строител, мисля е очевидно, че няма как да работиш онлайн (освен ако не си проектант, а не строителен раборник…). Като банков служител -имаш различни възможности, които зависят от собствената ти квалификация. Кредитен консултант ли си, развиваш нови продукти ли, касиер ли си, директор на клон ли си… не знам какви още длъжности има в вдна банка – но не мисля и че е правилно да казвам кой с какво може или трябва да се занимава, тъй като всеки сам знае най-добре в какво е добър и с какво му се занимава… Всичко е въпрос на проучване.

    Да продължа твоя пример – има най-различно обяви за финансов одит, счетоводно консултиране, финансово планиране, писане на финансовата част от бизнес план, управление на екипи, и т.н. – вярвам всички те лежат в компетенциите на един или друг ‘банков служител’, но ти сам трябва да прецениш за себе си, никой няма да ти каже какво да правиш (това май е споменато в статията ;))

    Струва ти се, че статията е ‘общи приказки’, но всъщност дори и да знаеш с какво ти се занимава, ако не си си отговорил на горните въпроси, you are in for a rough ride 😉

    Да не говорим, че с коментара си демонстрираш липса на проактивност, за което стана дума в статията 🙂 А ето как в случая да бъдеш проактивен – нахвърляш си 5-10 неща, с които можеш и/или искаш да се занимаваш (по специалността си, както сам се изрази), отваряш сайтоввте с фрийланс проекти и търсиш налични обяви, за да видиш за коя твоя компетенция има търсене и какво е търсенето… Ако не знаеш сайтове с фрийланс проекти още, отваряш гугъл и търсиш там – с правилните въпроси ще стигнеш до фрийланс обяви на съответни сайтове.

    Ще помисля как може да напиша статия по темата по-нататък. Надявам се отговорът ми да ти е полезен 🙂

  3. Мойто впечатление, че сайтове за фрилансъри са бъкани с индийци, които така подбиват цените, че не бих си мръднал пръста за тези пари.
    Трябва да се разчита на директен контакт, препоръки и т.н. Другото може сериозно да те обезнадежди,

  4. @Dude – погледни от добрата страна. Има сайтове, в които хора (да повечето са от Индия, но има дори от САЩ и Англия) правят чудеса за $5. Скоро четох една статистика, че на година в САЩ завършват 70,000 инженера, докато в Индия са 350,000. Трябва да свикнем с това, така или иначе.

  5. Борис Бачев

    Хубава статия! Поздравления! Ако си добър в дадено нещо не смятам, че ще те притеснява, че има хора, които ще свършат работата за малко пари. Нали живеем в конкурентно общество. Ще дам един пример защо не трябва да ни притеснява. Мой познат, който работи за голяма ИТ компания ми разказа много интересна случка. Голяма английска компания се допитала до тяхната във връзка с някакъв много голям проект. Шефът им в целта си да не изпусне клиентът понижил цената под тази, която екипът си били говорили, че е добре да му предложат. Англичанинът отказал. Като главна причина била ниската цена и им казал, че щом му предлагат тази цена значи техните услуги не са достатъчно качествени. И в крайна сметка клиентът отишъл при компания, която осъществила проектът на 4-ри пъти по-висока цена. Една от причините за ниското равнище на заплатите е именно, че винаги има кой да работи за по-ниското възнаграждение, но ето, че когато сме сигурни в качеството на предлаганите услуги има кой да плати за тях.

  6. Тук говорим за фрилансъри, не за компании. сериозен проект не се прави през сайтове като freelancer.com.

  7. Ах, много се радвам, че се е заформила тук дискусия в мое отсъствие 😀

    @Dude, аз съм абсолютно съгласна с Борис, че ако си добър в дадено нещо, не трябва да те притеснява има ли няма ли хора, които ще свършат работата за малко пари. Аз съм такъв пример – има много контрактори, които педлагат „маркетинг консултиране“ за 5 долара на час или пък пишат статии за 5 долара на 1000 думи (примерно!). Това обаче не е пречка за мен да печеля проекти за по 30 долара на час за маркетинг планиране например, или да продавам статии и др. материали за 50-70 долара парчето… За всеки влак си има пътници – важно е как се позиционираш, как сам оценяваш труда си и как сам се продаваш. 😀

    Спор няма, че препоръки и контакти са най-добрият начин за набавяне на фрийланс работа, но ако искаш да излезеш от малкия пазар в България и искаш да разгърнеш знанията си и уменията си, да се развиваш с работа с чуждестранни клиенти и проекти – личният контакт и препоръките няма как да дойдат от само себе си. Точно в такива случаи фрийланс сайтовете са добър вриант за започване…

    Освен това, макар тъжната истина да е, че фрийланс сайтовете биват наводнявани от кофти контрактори И кофти клиенти напоследък, има перли, не трябва да ги отхвърляме като възможност за развитие заради стереотипи и обощения. Благодарение на фрийланс сайтове аз съм се запознала с изключително широк кръг от хора от цял свят, с някои от които сме продължили да развиваме отношенията си и съвместната работа по различни проекти (вкл. стартъпи), а с други не… Въпрос на късмет, лични предпочитания и заинтересованост 😉

  8. Здравей Диана,

    Няколко въпроси от мен.

    1. Какво е предимството да станеш freelancer вместо да основеш фирма и да наемеш хора да вършат това?
    2. Какви месечни доходи може да очаква един средно успешен freelancer в твоята област спрямо какви доходи би получавал той в една средно успешна фирма за същата работа
    3. Може ли freelancer да има семейство и да се грижи за него, като продължи да е ефективен в работата си, докарвайки достатъчни доходи (за простота да кажем 12000 лв. на година или повече, след приспадане на данъци и разходи за дейността)

    Според мен би било полезно, вместо да давате общи насоки, да разкажете вашият опит – какво сте работили, как сте решили да станете freelancer, колко време ви отне да станете финансово независима, какви грешки допуснахте, които може да бъдат избегнати и т.н. Дори във вашия блог такава конкретна информация липсва (поне в секцията За мен, нямах възможност да се запозная с всички статии)

  9. Привет, Галарад!

    Благодаря за коментара и за въпросите и за обратната връзка както за статията, така и за блога ми. Директно на въпросите:

    Предимството да станеш фрийлансър според мен е свободата, която имаш. Не мога да го сравня с основаване на фирма и наемане на хора, защото това автоматично те застопорява в същия този офис, само че вече не като наемен работник, а като шеф. За мен фрийлансът е начин на живот – вземам си лаптопа и дим да ме няма 😉 Живея по целия свят когато както си поискам…

    За втория въпрос – за средно месечните доходи, няма правилен и/или еднозначен отговор, защото има различни хора, с различно натоварване, различни компетенции все в моята сфера (маркетинг е МНОГО обширно понятие). И все пак, да конкретизирам, преди 4-5 години можех да си намеря работа за примерно 1000 лева на пълен работен ден, от понеделник до петък, без или малко извънреден труд (примерно 40 часа на седмица, 4 седмици в месеца), що годе в маркетинг областта. Като фрийланс маркетинг консултант, който работи само на чужд пазар същите пари ги изкарвам за 20-тина часа работа… Но пак казвам, има значение какъв специалист си и как се позиционираш на пазара. Възможно е примерно тези при да ги изкараш за 40, а не за 20 часа, ако си с по-малко опит; и т.н. Но определено фрийланс на чужд пазар е много по-добре от работа в офис в България в моята сфера 😉

    И на третия въпрос – не виждам защо да няма семейство и да се грижи за него (ако това го влече човек), и за доходите обясних. Важно е да се отбележи, че работа има за всички и всякакви специалисти, на разнообразни цени, за разнообразни клиенти… – ама на много хора не им се работи и предпочитат да кажат „ааа, глупости, това няма да стане“ и да продължат постарому без дори да се огледат за нови възможности.

    И не на последно място – общите насоки и моя опит. В блога ми има една статия „Равносметка – 1 година фрийлансър“ и цяла секция със „success stories“ – ако се интересуваш от реални хора и техните истории. Но за общите насоки не съм съгласна – целият ми блог е пълен с практична информация… писвам го в свободното си време именно за да споделя своите грешки и/или успехи, и да помогна на начинаещи фрийлансъри да вземат информирани решения… Няма да кажа никога на никого „направи това, така е правилно“, но пък споделям собствения си опит винаги и подробно, а който както иска да го използва – не знам как по-практически да предоставя информацията… 😉

  10. Борис Бачев

    Не съм съгласен, че не може да се направи голям проект като freelancer. Сестра ми работеше върху един проект за лого дизайн и проектът беше на стойност 4500 долара. Като тук говорим само за изработка на лого. Имам друг познат, който работи като freelance (преводач) от арабски и взима доста добри хонорари. Всичко зависи от нивото на професионализъм, разбира се и от сферата, в която работиш. Но да се каже, че като freelance не може да се осъществяват големи проекти при положение, че има хора, които са станали милионери докато са били freelance смятам, че е несериозно. Не можем да ограничим freelance възможностите само до един сайт (freelance.com). Точно за това е „FREE“, защото възможностите са неограничени. Диана в нейният сайт е изброила доста freelance сайтове в една нейна статия. Има и още много и ще продължава да има.

  11. Владимир Узунов

    Диана, прости ми демонстрацията на невежество и липса на проктивност :P, но не можах да намеря информация в нета дали е необходимо да доказваш квалификация (дипломи, сертификати и др.), за да работиш като фрийлансър. В смисъл примерно ако говоря добре езици, но в същото време нямам документ, доказващ това, това пречка ли е?

  12. Хахаха, Владимир, надявам се това с демонстрацията е шега (трудно е така писмено да видиш има ли сарказъм или не), защото по никакъв начин не съм искала да засегна някого, нито пък да бъда груба 😉

    Това за квалификацията е често срещан въпрос, мисля съм го засегнала бегло в блога си. За толкова години, мен само веднъж са ми искали документи за квалификация и то беше мимоходом – питаха ме имам ли, казах им че имам, и се приключи въпросът – дори не са искали да ги видят.

    Твоят въпрос е за езици – което прави нещата още по-лесни, защото компетенцията по език не е нещо, което можеш да покажеш, ако го нямаш, но пък можеш да покажеш документи за компетентност дори и ако я нямаш тази компетентност.

    Т.е. това, че си завършил примерно гръцка филология (имаш си документ!) не гарантира, че владееш гръцки и боравиш свободно с него. Ако живееш и работиш в Гърция от 10 години, но никога не си учил гръцки в училище и/или университет – нямаш документ, но пък го владееш перфектно по простата причина, че живееш там. Клиентите по фрийланс сайтовете не се интересуват от дипломите ти. За да подсилиш резюмето си можеш да направиш тестовете в съответния сайт за съответните езици – да демонстрираш на теория какви езици владееш, как се справяш с преводи от един език на друг, и т.н. – но ултимативно, trial task ще е това, което ще покаже на клиента колко си компетентен, с какво качество и скорост работиш – същинският превод или писане, а не евентуалното наличие или липса на диплома ще е това, въз основа на което клиентът ще вземе решение да те наеме ли или не…

    Надявам се отговорът ми те задоволява 😀

  13. Владимир Узунов

    Споко, шегувах се :), затова и сложих емотикончето. Да, отговорът ти ме задоволява. Аз не че имам намерението да ставам фрийлансър (въпреки че знае ли човек какво ще се случи в бъдеще), затова и не съм толкова проактивен за момена :), но просто ми е любопитно, защото наистина не съм запознат с този тип работа и ми се иска да науча нещичко поне за обща култура. Затова може и някои въпроси, които съм задал да са тъпи, но ако е така се извинявам :D. Желая ти още по-големи успехи в начинанието!

  14. Диана, поздравления за успехите, които имаш. 30 долара на час е повече от приличен рейт. Въпросът ми е колко често оставаш без проекти. Един вид 30 долара на час е директният рейт, но ако го разделиш на времето, в което си без прокет как се връзва?

    Това, с което аз се занимавам рядко има обяви във фриланс сайтовете. Не мога да си позволя да разчитам само на контракти. Но работя на две места, като не ми се налага да ходя в офис нито на едното от двете и да спазвам работно време. Колкото е хубаво, толкова и е лошо- нямаш никога почивка, нямаш социални контакти, но пък като решиш си хващаш лаптопа под ръка и никой не те знае тук ли си там ли си.

  15. @Dude – Стана ми интересно. Какви са тези две работни места или поне с какво са свързани?

  16. IT – но фирмите, за които работя не са в България и не се интересуват къде съм, стига да ми е свършена работата.

  17. Питам, защото в моята сфера – одит (вътрешен и външен), както и финансовите консултации като цяло, е много трудно да направя нещо такова – да нямам фиксирано работно време и офис.

  18. @Dude – ами, да ти кажа честно никога не съм оставала без проекти. С времето му хванах цаката 😉 Винаги имам 2-3 дългосрочни проекта с малко натоварване (примерно 5 часа седмично), които си ми носят постоянен доход и от време на време, когато имам желание и вдъхновение, се захващам с някои краткотрайни за „допълнителни пригоди“. Дори да се затвори по някаква причина някой от проектите, винаги имам и други, които да носят приходи докато намеря някой нов. $30 на час си е наистина отлична цена за моята сфера; правя постъпления как да я вдигна още, защото има търсене и аз предлагам качество. Лека полека 😀

    Принципно цената ми не винаги е такава обаче… В зависимост от типа работа и продължителност, цената на час може да варира от примерно 15 за blog management (не писане), през 25 на час за различни анализи и мониторинг, та до 30 и нагоре за стратегическо планиране, образуване и управление на екипи, и т.н. Не трябва да се подценяват и проектите на парче обаче – защото там не ти плащат за времето, което си прекарал в работа, а за свършената работа. Например, за мен е хипер лесно в повечето случаи да напиша squeeze page, заради опита който имам зад гърба си. Обикновено ми отноема около час, час и половина (в зависимост продукта и дизайна). Направата на такава squeeze page обикновено таксувам по $70 парчето, с една включена редакция при нужда. Not too shabby, huh?

    Всичко е относително, когато говорим за цена. Но те уверявам, че ако човек си изиграе правилно картите, няма нужда да остава без проект и ако си отстоява позицията и уменията му са добри, цените му само ще растат съобразно типа работа, разбира се.

    И на мен като на они ми стана любопитно – каква е тази работа в IT сектора, за която няма търсене по фрийланс сайтовете? 🙂

  19. @Диана, добре е че, си доволна от себе си и от начина си на работа. Лично идеята за маркетинг консултант от известно разстояние ми е разбираема, но относно стратегическото планиране, образуване и управление на екипи ми е интересно как успяваш да уловиш сигнала и да предложиш адекватни решения или работиш с готови проекти?
    Как пишеш статии за продукти, с които не си толкова добре запозната?
    И предпочита ли се работата на фрилансърите пред фирмите, в които работят специалисти в тези области?

  20. Благодаря за коментара, Сияна, и за въпросите! 

    Не съм сигурна дали съм разбрала правилно първия ти въпрос. Какъв сигнал как успявам да уловя и какво значи „адекватни решения“ и „готови проекти“? Според мен успешното предлагане на стратегическо планиране и управление на екипи е въпрос на проучване, вътрешна комуникация с различните нива в дадения бизнес и поглед върху дадения пазар. Разстоянието няма значение за маркетинг планиането, или писането на бизнес планове, или обучението на хора, които да изпълняват ежедневните дейности. Например, един от най-добре продаваните услуги при мен е social media marketing planning. Аз изготвям стратегията за активности във фейсбук, туитър, и т.н. (различно в зависимост компанията и/или продукта), след което обучение на хора, които да изпълняват плана – а моята роля е да планирам, мониторвам и променям както когат е наложи курса на действие. Но планът за всяка компания и/или продукт е специфичен – няма нищо готово в него. Отговорих ли на въпроса ти?

    За писането на статии за продукти, с които не съм запозната – ами, запознавам се доколкото мога. Почти никога материалите, които пиша не са за продукта, а по-скоро информативни статии, или landing pages фокусирани върху ползите, и т.н. Принципно, аз съм от онзи тип маркетинг специалисти, които не маркетират продукт, който сами не биха ползвали и са по някакъв начин неетични, лоши като изпълнение и т.н. Затова винаги използвам продукта, когато мога, преди да поема даден проект. В случаите, в които не мога (напр. автомивка в Детройт), оценявам ценностите и корпоративната култура на дадения бизнес преди да реша струва ли си или не, добър ли е продукта/услугата/бизнеса или не… и така 

    И последния въпрос – дали се предпочита фрийлансър пред щатен работник – отговорът е „зависи“. В зависимост натоварването и спецификата на бизнеса. Макар да не мога да се сетя в момента за пример, когато щатният работник е необходимост и предпочитан избор, сигурна съм, че има такива случаи. Но за еднократни задачи или за някаква поддържаща роля в бизнеса, която не изисква 40 часа седмично натоварване, мисля, че наемането на фрийлансър ако не друго, то поне спестява разходи за бизнеса по поддръжка на работно място, здравно осигуряване, и т.н. В момента, в който човек (собственик на бизнес или не) пречупи мисленето си и осъзнае, че не винаги е нужно физическо присъствие на работници в офиса му – той (човекът) става много по-гъвкав и може да наема таланти от цял свят и да оптимизира разходите си без това да влияе на качеството на работа, което получава.

    Надявам се успешно съм отговорила на всичките ти въпроси 😀

  21. Горе – долу. Но по принцип стратегическото планиране включва доста аспекти. Как успяваш да събереш, класифицираш , провериш, обработиш и приложиш информацията правилно е въпроса, примерно на един търговец от Бангладеш или друго населено място? За маркетинг планирането разбрах.

  22. Ясно! Ами, по принцип работя в координация с различни специалисти на място в страната, където е бизнесът. Всъщност, до момента май само на американски пазар съм правила стратегическо планиране и то не от а до я, ами както казах – заедно с местен екип, агенции за маркетинг проучване и т.н. Обикновено случаят е, че бизнесът има много информация, която са събрали по различен начин, но имат трудности с обработването на тази информация и структурирането й как тя се отнася към техния бизнес и/или продукт.

    Пример, който ми идва наум – компания, която продава софтуер за учене на английски (phonics reading program), бяха наели market research agency, които направиха наистина гигантско проучване на пазара – с интервюта, с всичко както си му е реда (аз като единиен фрийлансър никога не бих могла да направя такова проучване), но пък после – резултатите от това проучване трябваше да бъдат обработени за нуждите на бизнеса – какъв е профила на таргет аудиторията, какви нужди се задоволяват, каква е разликата между US и UK потребител, какво е конкурентното предимство на продукта, как да се позиционира на кой пазар, и т.н.

    С други думи, никога не работя сама върху такива големи проекти, а обикновено с local agency, която прави събирането на информацията локално, а после аз помагам с планирането, позиционирането, брандирането и т.н. като стъпвам върху емпиричните данни, които а ми били предоставени. От друга страна – финансовите анализи и прогнози хич не са ми приятни и понякога са ми непосилни в зависимост сложността на продукта/услугата и пазара (дори когато става дума за най-обикновен маркетинг план!), та дори за това се допитвам до други специалисти вече в компанията (фрийлансъри или не, няма значение – който каквото има). Сега успях ли да отговоря?

    Благодаря ти за коментара, Сияна – не бях очаквала такъв интерес и специфични въпроси, много приятно ми става като видя ангажирани читатели. Поздравления на Тони за отличната аудитория на блога 😀

  23. Значи както е тръгнало ще може да се спретне едно барче в L.A., по интернет, от дивана 😀

  24. @Сияна – един мой познат е съдружник в бар в Щатите, като участваше в концепцията и реализацията му отдалечено, по Скайп от София. В момента, в който успее да вземе виза ще замине, а дотогава се издържа с парите, които му изпращат съдружниците и не работи друго.

    Така че, да – може и това :). Стига да имаш желание и правилните хора.

  25. @Сияна – ооо, абсолютно – много ми харесва мотото на оДеск, което ползваха преди (не съм сигурна дали все още) – work is no longer a place 🙂

    @Galarad – това е супер! Аз самата в момента съм co-founder на cloud startup… Екипът е много интернационален, фирмата е Канадска, въпреки, че все още никой от co-founder-ите не живее в Канада… Някои имат планове да се relocate-нат там много скоро, когато бизнесът заработи – аз планирам да продължавам да пътувам и да живея „по света“ а н у нас.

    И във връзка с един предишен коментар относно липсата на големи проекти или сериозни клиенти в сайтовете за фрийланс – искам да вмъкна, че това мое начинание се осъществява именно с клиенти, с които първоначално съм влязла в контакт преди години през такива фрийланс сайтове.

    Viva la internet 😀

  26. @Диана,

    Това, с което аз се занимавам като платформа струва минимум милион долара за внедряване. В БГ има само няколко фирми, които го ползват, е и няма как да съм се научил на нещо, което тук го има от 10ина години, на нивото на западните специалисти, които го ползват от 20. Такива неща не излизат в сайтове за фрилансъри, защото никой не иска случайна работна ръка. Конкуренцията е много жестока, и поради кризата на пазара можеш да си намемеш някой със 15 години опит за около 400 евро на ден. (Ремоут , или 600 евро на ден ако си локиран Onsite) Не те бърка да спестиш 200 евро и да вземеш някой с 6-7 години опит, защото проектът се движи от 10-15 човека макс и някакви си там десетки хиляди долара на месец не са важни.

  27. Здравейте! Благодаря за полезната статия!

    Бихте ли препоръчали ваши или чужди материали свързани с управление на времето?

    Благодаря 🙂

  28. Привет, Ани – извинявам се за голямото забавяне на отговора. Не съм видяла уведомление за нов коментар и едва сега виждам въпроса.

    Имам няколко статии, които съм писала за управление на времето – надявам се Тони няма да възрази, че поствам директни линкове тук 🙂

    2 са на български:
    – Тактики за по-добро управление на времето – http://www.freelancemarketingtips.net/тактики-за-управление-на-времето/
    – Как да намерим време за всичко – http://www.freelancemarketingtips.net/как-да-намерим-време-за-всичко/

    1 е на английски – How to Use Google Calendar for Better Time Management – http://www.dianamarinova.com/how-to-use-google-calendar-for-better-time-management/

    Надявам се да са полезни!
    ~Диана

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *