неделя , 4 декември 2016

По какво си приличат маркетингът и флиртът?

Чели ли сте определението за маркетинг в Wikipedia? Аз го направих и съм съгласен с него, но имам един въпрос – трябва ли да е толкова сложно? Моето мнение е, че отговорът е категорично НЕ. Защо да си усложняваме живота, когато може да ни е по-лесно? В тази статия ще ви въведа в една метафора за онова, което наричаме „маркетинг“.

На първо място, метафората си създадох сам, след което разбрах, че не съм нейн първосъздател. От тук следва, че ако сте прочели някъде подобно сравнение (между маркетинга и флирта) и моите виждания не съвпадат с тези на други автори, то е защото е възможно да греша… или пък те да го правят. Всъщност, важното е да съм полезен с написаното. А за да разбера дали това е така, ще разчитам на вашата обратна връзка.

Идеята ми е да опитам, в типичния си стил, да размишлявам „на глас“ над своите мисли, доказвайки, доколкото ми е възможно, тяхната правота, очаквайки, разбира се, вашите мнения по въпроса. Ще опростя, доколкото мога, идеята за маркетинга, съзнавайки напълно, че пропускам множество от неговите малки и големи части, но опитвайки, в същото време, да обясня най-важните негови елементи.

В последно време вярвам, че можем да продадем всичко, стига да знаем на кого. Това е причината изложението ми да започне именно с публиката. И така, както казваше един, небезизвестен български водещ – „нека сравнението започне сега!“.

Публиката: подберете подходяща целева публика

Във флирта: Никой, дори Брат Пит, не може да бъде с абсолютно всеки, когото пожелае. Хората сме много и съществуват колкото хора, толкова и смесици между черти на характера, интереси, преживявания и желания. Дори да вземем две отделни личности с почти еднакво минало и интереси, то за всеки от тях тези преживявания биха носили различно значение, следователно отново имаме субективиране на реалността, на желанията, на предполагаемите действия за в бъдеще. Именно заради разликите между нас, дори безспорните секссимволи и от двата пола, биха открили хора, които не желаят да са с тях.

Във маркетинга: Тук е същото дори най-желаният и купуван продукт на пазара няма да бъде продаден на всеки. Едни не могат да си го позволят, други просто не го желаят, трети дори не знаят за съществуването му.

Извод: Също както не бихте могли да бъдете с всеки представител на срещуположният пол, когото пожелаете, защото може той да не желае вас, така не можете да продавате на всички. Намерете своята публика (т.нар. target група), преследвайте, ухажвайте и продавайте на нея.

Продуктът – предлагате ли достатъчно стойностен продукт?

Във флирта: Влиянието на секссимволите не е безгранично, но пък от своя страна е доста по-широко от това на всеки от нас. Тяхното влияние (да се чете процентът на хора, които ги желаят) е много по-високо от това на всеки от нас, защото те са известни и красиви. Красотата е нещо, което можем да намерим почти навсякъде, но ако даден човек е известен, ние бихме били далеч по-спокойни в неговата компания, т.е. автоматично се създава доверие поне от наша страна към тях.

За доверието ще говорим малко по-късно, в случая е важно, че с известността си дадена личност демонстрира, че или е красив, или богат, или притежава някое друго качество, което би помогнало на него и потомоството му да оцелеят, което е едно от онези неща, които ни привлича в потенциалният партньор.

Във маркетинга: Ако предлагате нещо смислено, на адекватна цена и направите така, че хората да знаят, че съществувате – ще имате продажби. Винаги. Достатъчно добрият продукт е едно от малкото неща, които, на практика, би могло да гарантира продажби.

Извод: Безплатен обяд няма. Създайте нещо, което да заслужава определената от вас цена и печалбите ще дойдат.

Доверие – знаят ли хората, че съществувате и кои сте вие?

Във флирта: Както разгледахме малко по-горе, известните се радват на много повече внимание и сексуално влечение от страна на хората, от колкото всеки от нас. Това обикновенно е просто защото са известни, т.е. хората знаят, че такива личности съществуват, другото вече е външност.

Дори да сте най-красивият човек на земята, ако ходите само до магазина няма как да намерите своят партньор за цял живот. Има… но това се случва по-често във филмите, от колкото в реалният живот.

В маркетинга: Създайте най-прекрасното уиски, правено някога на планетата, но го пийте само с отбран кръг хора и освен, ако някой от тях не е предприемчив и не ви каже „Що не го продаваш?“, никой, никога няма да разбере за прекрасното уиски, а вие ще трябва да продължите на ходите на работа. Излезте „навън“ и покажете своят продукт, покажете кой го прави, как го прави. Запознайте публиката със себе си и с вашият продукт, с вашата компания и парите ще завалят.

Извод: Не си дръжте Ферарито в гаража.

Доверие – постоянство му е майката

Във флирта: За да имате дълга и стабилна връзка имате имате нужда от едно – единствено нещо и то е … любов? Не, не е любов. Както смело е озаглавил своят роман Фредерик Бегбеде – „Любовта трае три години“. Какво остава след любовта? Точно така – доверието. Единственото нещо, необходимо за здрава връзка е именно доверието. Същото, което трябва на двама души, за да се запознаят, да се докоснат и целунат за първи път – вярата, че ти няма да ме прецакаш. Ще ме обичаш, докато те обичам и аз. Вярата, че ще си само с мен. Не предавайте тази вяра.

Доверие се гради трудно и една от най-важните му съставни части е постоянството. Не можеш днес да си лошо момче, а утре разлгезен женчо. Не може. Или си, или не си.

Забележка: тъй като във любовта загадачността и мистиката са важни неща, ако имате подходяща визия, бихте могли да минете и за двете, но това са по-скоро частни случаи – изключения – потвърждаващи правилото).

Във маркетинга: Отиваме заедно в магазин за мобилни телефони и …бум! Tefal са създали своя линия смартфони. Те са супер готини, имат безчет екстри, които другите телефони нямат. Да, обаче, Tefal правят тигани. Ще има разбира се хора, които ще рискуват и ще си закупят устройството, но множеството ще се насочат към вече познатите ни марки, защото … ами, защото тези компании правят това от години, защото ги познаваме, знаем какво да очакваме, защото им имаме доверие. Защото не са правили тигани до вчера. Защото са постоянни.

Извод: Изберете какъв ще бъдете и бъдете това – на лъжата краката са къси и не може да бяга далеч. Развали ли се доверието, разваля се всичко.

Облечете се подходящо – докарахте го до първа среща, а сега?

Във флирта: Не е необходимо да носите костюм на първата среща… всъщност, освен ако не е част от това, което сте просто не носете костюм. Не случайно съм подчертал „освен ако не е част от това което сте“. Това е много ключово. Във флирта, в живота, навсякъде – бъдете това, което сте. Подобрявайте се, но не прейгравайте. Наблегнете повече на преживяването за обектът на вашият събеседник, от колкото на външният си вид. Ако след две срещи няма вече да носите костюм, защо да го носите на първата?

Във маркетинга: Вашият т.нар. „бранд“ е вашето облекло. Той е преживяването на клиента при първият му и всеки следващ (ако има такива) досег със вас. Също както добре облеченият (чист и спретнат), но не преиграващ човек на първа среща създава чувство за доверие, така правят и вашето лого, облеклото и усмивката на персонала ви, отношението им … всичко, което пряко или непряко вашият клиент ще „докосне“.

И пак постоянство – не обещавайте неща, които не можете или нямате намерение да изпълните. Това е същото като да носите костюм за първата среща – представяте се за нещо, което просто не сте. Не го правете.

Извод: Не преигравайте, бъдете себе си от началото до края, ако не успеете да „затворите сделката“, това просто не е била вашата публика.

Любов (с уговорката, че използвам понятието в много общ смисъл)

Във флирта: Всички искаме да сме обичани, важни и ценени. Ако всичко от изброените неща са ок, ние започваме да искаме любовта на точно този определен човек. Човек, който е достатъчно желан, а не да правим компромис със себе си. Човек, който харесваме, защот е подходящ за нас. Човек, на който имаме доверие, защото е постоянен и защото знаем, че не прави това, което прави за лична изгода. Човек, който не ни лъже, замаскирайки личността си с лъскави парцалки. Човек, който ни обича, заради онова, което сме. Тоест оценява личността ни, уважава ни.

Във маркетинга: Влизате в магазин, не ви казват „добър ден“, обслужват ви с нежелание, а докато излизате касиерът вече си е извадил телефона, без да отчете фактът, че току що си купихте тениска за 50 лева, част от които ще му влезнат в заплатата. Макар и да е доста краен случай, до колко сте склонни да се върнете в този магазин (освен ако не е единственият такъв, на разстояние от 30-40 километра). До колко се почувствахте уважаван, желан гост на магазина?

Извод: Любовта се изразява по множество начини, един от които е уважението. Научете се да обичате клиените си, за да ви обичат и те.

Ако статията ви е харесала и сте намерили нещо полезно в нея, включете се в нашия Бюлетин, за да получавате още ценни материали и статии. Благодаря ви!

БЕЗПЛАТЕН БЮЛЕТИН
Присъедини се към над 1,600 умни хора и получавай нашия бюлетин със съвети!

За Лазар Шишманов

Студент, специалност връзки с обществеността в СУ "Св. Климент Охридски". Завършил първото издание на бизнес академията 9Academy. Преминал множество други курсове и специализации в областта на маркетинга.

3 коментара

  1. Браво,чудесна статия!Напълно си прав за определението в Wikipedia.Да си призная, не бях го чел, но ми стана смешно след като го прочетох:)Всъщност след толкова много думи и определения,маркетинга за мен е просто една манипулация на клиентите ,пазара и общественото мнение.Това е то тая чудесия!

  2. A според мен е точно обратното.

    Напасване на това ,
    което произвеждаш / самия продукт плюс цена , опаковка, разфасовка и т.н./
    начинът, по който го продаваш,
    начинът , по който го промотираш /реклами, участие по изложения, лични срещи с потенциални клиенти и дистрибутори и т.н./
    плюс всички останали елементи на бизнеса
    към това, което смяташ, че искат потенциалните ти клиенти.
    Понеже , наистина, хората са много различни и няма как да продаваш успешно един и същ продукт на коренно различни клиенти,
    ключовото умение в маркетинга е да намериш точната таргет група.
    И после да се напаснеш към нейните нужди и изисквания.

    Колкото по-близо до тях, толкова по-добре.
    Защото и конкурентите ти се опитват да правят същото.

    А това, за манипулацията е нещо друго.
    И е много трудоемко , с ниско КПД и като цяло обречено.

    Има хора, които могат да ти продадат почти всичко , независимо дали ти трябва или не
    но обикновено става дума за еднократно прекарване на клиента.

  3. Feeria, това е най-често допусканата грешка – напасването, за което пишеш. Обикновено хората, които се занимават с пласмента на някакъв продукт или услуга се опитават да го напаснат към определена таргет група.Това е най-логичното действие за 90% от бизнеса в България.И най-неправилото.
    Ключовото умение в маркетинга въобще не е да намериш точната таргет група…, а да я създадеш.Не е да се напаснеш към нуждите на тази група, а да разшириш нуждите на тази група в едни по-широки граници.
    Днешния бизнес не таргетира.Той създава унифицирани продукти, с цел разширяване на пазарите и продажбите.Маркетинга „си играе“ именно с таргетираните групи. Той променя изисквания и желания, създава нови усещания, като все повече разширява границите на пазарите.
    Колкото до конкуренцията – никой със сигурност не може да твърди какво точно прави конкуренцията му.Със сигурност не трябва да се сравнява конкуренцията, но и със сигурност различния маркетинг може да бъде помощен лост по отношение на конкуренцията. Ако „плуваш“ във водите на конкуренцията – със сигурност ще потънеш, но ако създадеш различен продукт от нея със сигурност морето ще бъде твое:)
    Манипулацията на пазара не е еднократно прекарване на клиента, нито е трудоемко начинание.Манипулацията създава търсенето!Това е чист маркетинг!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *