петък , 21 юли 2017

Най-важното конкурентно предимство

Днешната статия е на Димитър Димитров, който е управител на софтуерна фирма с над 10 години опит в разработването на решения за бизнеса. Той разказва за бизнеса си и за най-големия урок, който е научил досега. Ето я и нея:

Да управляваш собствен бизнес  и то успешно, не е лека задача. Някой беше казал, че да ръководиш бизнес, е като да караш колело – спреш ли да въртиш педалите, падаш. В стремежа си да оцелеем и да се развиваме, ние постоянно търсим начини как да подобрим своите конкурентни предимства.

Всеки залага на различна стратегия – от подобряване на вътрешни процеси, с цел по-висока ефикасност, до поставяне на клиента на пиедестал по време на неговото обслужване. Добрите и развиващи се компании се стремят да се възползват от всеки един аспект и направление, който ще им позволи да задминат конкурентите си.

Преди години, когато стартирах моя бизнес, успях да направя почти всички грешки, които може да направи един начинаещ. Бях без нужното бизнес образование (само програмист, напуснал редовната си и сигурна работа), без реален бизнес опит и без ментор, който да ми посочи правилния път. Перфектната рецепта, по която да получите звучен шамар от реалността.

Шамарът обаче не се състоя. За това благоприятно стечение на обстоятелствата си бях „виновен“ изцяло аз.  Това, което ме спаси, е моята вродена нужда, манията ми да развивам себе си и уменията си. Нещо, което много по-късно осъзнах, че е най-голямото ми конкурентно предимство пред останалите. Предимство, от което произхождат и се развиват много други.

Няма да е преувеличено ако кажем, че малкият и среден бизнес почти винаги са проекция на техния собственик. Ако той е ретрограден и без кураж за (премерени) рискове, логично компанията няма да просъществува дълго. А собственик, който редовно развива себе си и служителите си, трудно може да бъде изкаран от играта.

Произхождайки от факта, че потенциалът на човешкото същество е безграничен, дори не можем да си представим до какви висини може да стигне човек, желаещ да поеме съдбата в ръцете си.

Не се опитвам да ви „продавам“ захаросани думи. Това са факти, проверени от времето.

За човек, решил да се образова, е много важен подборът на  информация, от която реално има нужда. Това не е лесно. Огромно количество информация ни залива ежедневно. В началото на моите предприемачески начинания с ентусиазъм купувах всяка книга, която ми гарантираше да стана „добър търговец в 17 лесни стъпки“ или „как се прави бизнес на бъдещето“. Сега осъзнавам, че този вид литература, макар и мотивираща, не ми е давала това, от което съм имал нужда.

Когато някой стартира бизнес, без да има бизнес образование, ще му трябват най-фундаметалните знания и практики. По-важно е  да знае как да направи CVP анализ, пред това, „с кое око е правилно да се намигне на клиента“. Не ме разбирайте погрешно. От почти всяка литература  може да се извлече полза, която би била полезна в даден период от време. Това обаче, което „ще ви потопи корабчето,“ е непознаването на основополагащите практики и принципи.

Кой беше работещият метод за мен?

Основно се насочих към литература и учебни курсове от по-големите и реномирани университети в Англия и Щатите. Всяка вечер след работа чинно сядах да гледам лекции и да правя упражнения. Съботите и неделите буквално се бяха превърнали в учебни дни. Тези занимания ни най-малко не ме уморяваха. Напротив, всеки ден чаках да дойде часът, в който ще седна да науча нещо ново. Разбира се, ученето е едната страна на медала, другата (по-трудната) е прилагането на нещата в практиката. Наложих си постепенно, всеки ден, да въвеждам по нещо ново, нещо по-добро в моята практика. Резултатът беше впечатляващ.

Полезната информация, чрез която може да промените живота си, никога не е била по-достъпна. Никога не е било по-лесно да станеш това, което искаш и мечтаеш. Отделете от средствата си и инвестирайте в себе си. Това е начин да се предвижите напред.

В заключение искам да споделя с вас един цитат на Карл Сейгън, който за дълго се запечата в съзнанието ми: „В тази грандиозна пустота няма дори намек, че някой ще ни се притече на помощ, за да ни спаси от нашето собствено невежество“.

Ако искаш и ти да създадеш и развиеш собствен бизнес, запиши се за третия сезон на Академията СтартБизнес.bg. Ако го направиш до 12 февруари, ще ползваш отстъпка от 15% с промокод RANO. Побързай – остаават по-малко от 10 свободни места.

startbiznes-2017-main

За Димитър Димитров

Казвам се Димитър Димитров и съм на 30 години. Управител съм на софтуерна компания New Era Ideas и имам 10 години опит в разработката и интеграцията на софтуерни решения за бизнеса.

One comment

  1. Полезна статия, благодаря!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *