петък , 2 декември 2016
Multi level marketing za nachinaeshti

Мулти левъл маркетинг за начинаещи

Сигурно сте чували за мулти левъл маркетинга (маркетинг на много нива или просто МЛМ) и как много съвсем обикновени хора натрупват несметни богатства от „структурата”, която работи за тях. Винаги може да познаете тези хора – те са доста агресивни в продажбата на техния уникален продукт като изговарят стотици думи в минута без да си поемат дъх. Тези хора се опитват да ви продадат нещо докато се разминавате по стълбите сутрин, в градския транспорт, докато четете книга в парка по време на обедната почивка, на сбирка на класа и на всякакви други места и по всяко време.

Но, нека се върнем в началото и да разберем откъде е тръгнала тази схема в България. А вие спомняте ли си това начало? Сега ще ви припомня. Наричаше се „писмо на щастието”. Трябваше да го препишеш 10 пъти на ръка и да го пуснеш в пощенската кутия на 10 човека. Така ще ти се сбъдне най-съкровеното желание. Ако прекъснеш веригата, обаче, те чакат всички познати и непознати нещастия на земята. Може да ви се струва забавно, но когато си дете, нещата са доста по-сериозни.

Дъжд от двулевки

След това, някъде към средата на 90-те години се появиха едни листчетата с написани имена на тях. Пускаш 2 лева на първия и влизаш в играта. Хората бяха полудели по това. Носеха си легенди за хора от различни краища на България, които са си купили апартаменти за 2-3 месеца като са платили в… двулевки. Всеки в схемата очакваше към него да завалят пликове с пари. Уви, това се случваше на малцина.

Класически финансови пирамиди

По времето, когато супершоу „Невада” беше в своя зенит, банките ставаха все по-несигурни, а хиперинфлацията чукаше на вратата, се появиха дружества като Лайф чойс, който предлагаха уникален „финансов продукт”. На притежателите му бяха обещавани 10% месечна и над 150% годишна доходност.

По-късно се появяват и американски доверителни разписки, наричани още „златни сертификати“, лихвата по които беше 217% !!! Фирмата се рекламира изключително много, като ѝ се доверяваха предимно бедни хора и пенсионери. Броят на засегнатите беше толкова голям, че срутването на пирамидата се преврърна в сериозен политически въпрос. Тогава никой от вложителите не се замисли каква дейност трябва да развива това дружество, за да изплаща лихва десетки пъти над основния лихвен процент. При тази схема спечелиха само малцина от горните нива на структурата.

Схема на Понци

Като стана въпрос за структура, може би е тук мястото да разкажа за схемата на Понци. Тя е кръстена на Карло (Чарлз) Понци, чиновник в Бостън, който през 20-те години на миналия век обещава високи печалби на потенциални инвеститори. Печалбите не идват от законни инвестиции, а се изплащат на старите инвеститори от парите, които идват от новите инвеститори. Така Чарлз Понци създава незаконен бизнес модел посредством който успява да открадне милиони. Тази схема дава в действителност възвращаемост на инвеститорите само докато в тях непрекъснато се включват нови и нови хора. Обикновено схемата на Понци се срутва от само себе си, когато свърши притока на нови инвестиции.

На върха на пирамидата има място само за неколцина

Описаните дотук схеми представляват класически финансови пирамиди. При тях внасяш например 5,000 лева и получаваш право да водиш нови участници, като получаваш процент от техните вноски и така, докато си избиеш първоначалната вноска и започнеш да печелиш. Елементарно, нали? Лошото на този тип пирамиди е, че в един момент новите хора свършват, няма кой да внася нови пари и пирамидата се разпада много бързо, т.е. създателите на такъв тип структури разчитат на еднократен удар, след което изчезват на екзотичен остров със спечелените пари.

Мулти левъл маркетинга в началото

А какво ще стане ако към тази схема добавим продукт? Така, вместо да искаме от участниците по 5,000 лева само срещу едно обещание, може да им „продаваме“ нещо реално – например крем от рядък вид охлюви, които живеят само в ограничена местност в джунглите на Амазония. Този крем помага против косопад, прави кожата ви по-гладка и освен това може да се ползва като афродизиак. Срещу вашите 5 хиляди лева получавате известно количество от този чудодеен лек, което може да ползвате за лични цели или да продавате и да печелите процент от всяка продажба. Освен това, вие придобивате и правото да включвате нови „дистрибутори” (някои предпочитат да ги наричат сътрудници или бизнес партньори), които да правят същото и вие ще получавате процент и от техните продажби.

Така всичко изглежда много добре – имаме законен бизнес, които продава реални продукти (наистина, продуктите са ни малко скъпи, но „подобна стока в нормалната търговска мрежа би струвала в пъти повече – с директните продажби ние елиминираме част от разходите като наем, заплати, осигуровки и други”), кръщаваме го Мулти левъл маркетинг (директен маркетинг, маркетинг на много нива или просто МЛМ) и започваме да набираме „бизнес партньори”.

Всъщност, в някои от фирмите твърдят, че изграждат „мрежа от потребители“, а не от дистрибутори, т.е. дори не е нужно да продавате – достатъчно е вие да си купувате продукти за себе си и хората под вас да правят същото. И когато вие запишете трима човека под себе си, и всеки от тях запише по още трима и така нататък, цялата тази структура ще ви носи постоянен поток от пари, съответно всеки под вас ще си изгради подобна структура, която ще носи пари и на него и така до безкрай. Само за справка, в САЩ обявяват за пирамида всички компании, които продават над 30% от стоките си на дистрибутори за лично потребление.

Ще ви кажат, че това е „бизнесът на бъдещето“, ще ви покажат много хубави картинки на щастливи и богати хора с лъскави коли и големи къщи, и ще ви кажат, че и вие можете да станете богати като тях. На подиума ще излязат хора, които с много ентусиазъм ще ви разкажат как са забогатели, как „бизнесът“ работи и щом те са успели, и вие ще успеете. Добре звучи, нали? Естествено, хората във върха на пирамидата наистина печелят. Лошото е, че включвайки се в тази схема няма как да знаеш на кое стъпало си, а на пръв поглед „бизнесът“ изглежда лесен и сигурен – просто привличаш хора и после печелиш от тях.

Това ли е бизнеса на бъдещето?

Кой е канарчето?

Само че, както всяка и тази приказка си има край. Дали ще е щастлив или не, зависи от вас. Както видяхте, броя на хората, които ще се включат в тази схема не е безкраен и рано или късно, тази структура ще се разруши от само себе си, защото няма приток на нови бизнес партньори или нови продажби.

Това беше историята зад тази схема. Затова, бъдете внимателни когато следващия път ви обещават бързо забогатяване и сам да сте си шеф в един бизнес на бъдещето. Разбира се, има и много компании – напълно законни и надеждни, които работят на принципа на МЛМ. Една от тези компании е Орифлейм. Като студент бях техен дистрибутор и продажбите бяха нещо като семеен бизнес, от които се изкарваха добри пари, най-вече от директни продажби и няколко човека в нашата структура.

Пирамида или не?

И за да не си остане тази статия само една история, ето няколко практически съвета как да различите мулти левъл маркетинг фирмите, които ползват това име само за да трупат печалби на гърба на доверчиви хора, от тези които наистина предлагат качествени продукти директно на потребителите:

Първия признак, по който да различите фалшивите МЛМ компании е „входната такса”. Ако тя е значителна (над 500 лева) и само ви дава „правото” на продавате продуктите на компанията и да привличате нови бизнес партньори, това е сигурен знак, че става въпрос за пирамида. За сравнение, ще ви кажа, че първоначалната такса при Орифлейм беше около двайсетина лева, срещу които се регистрирах и получих продукти на тази стойност. Сигурен признак, че сте попаднали на пирамида е, ако дистрибутора ви говори непрекъснато за това как ще си „избиете” първоначалната инвестиция.

Ще може ли да си избиете инвестицията от хората под вас?

Второто нещо, за което трябва да ви светне червена лампичка е, ако бизнес партньора ви казва, че истинските пари се печелят не като продавате продукти на крайни клиенти, а като изграждате „мрежа“ (или структура, но на практика – пирамида) от дистрибутори под вас. Помислете малко – един млад човек в началото на двайсетте ви говори как в момента изгражда екип от бизнес партньори, една структура в която всички печелят. Сега се запитайте какви умения трябват, за да се изгради един успешен екип от продавачи и дали може човек без опит да го направи. Веднага ще ви дам отговора – екип се създава много трудно и трябва да разбираш от неща като мениджмънт, психология, делигиране, продажби и други.

Стана дума за психология. Тя е в основата на тези МЛМ схеми. В бизнес партньорите се насажда чувство за ексклузивност, за принадлежност към „отбрано общество“ от хора, които ползват само качествени продукти и услуги, от които печелят много пари. Постепенно в тях се формира страх от отлъчване от колектива – при всеки опит за критика, екипът смръщва вежди и принуждава „черната овца“ да се върне в лоното на правата вяра (има и религия, вие какво си мислите?). На участници им се внушава, че развитието е неограничено и в бъдеще те ще излязат на печалба, независимо че сега са на загуба.

Надявам се тази статия да ви е била полезна. С нея не искам да злепоставям една или друга компания (затова не съм цитирал имена). Целта ми е хората да направят информиран избор, когато им се предлага възможност сами да са си шефове и да забогатеят за кратко време, но безплатен обяд няма. Все някой го плаща…

При подготовката на тази статия са ползвани (не нарочно) тези и материали от http://mlmzabludi.blogspot.com/

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

34 коментара

  1. Във връзка със статията „Мулти левъл маркетинг за начинаещи“ ще добавя следното: Ако някой Ви каже, че можете да изградите структура като всеки месец си добавяте по 3-ма нови партньори, то вземете лист хартия и химикал и пресметнете числото, което се получава ако 12 месеца добавяте по 3-ма и всеки един от тях прави същото като Вас. След това си отговорете на въпроса: „А какво ще се случи след още една година?“

  2. Георги

    Преди години отидох на един „семинар“, на който се обещаваха доста грандиозни, лесни и бързи неща. За мой късмет, това не е нещо, което ми харесва(да убеждавам хора да купуват продукти, в които не вярвам).

    Раздадоха ни материали в началото и на изхода ги събраха ако не си се хванал. Компанията е страшно известна, но българските „представители“ ми изглеждаха изключително съмнителни.

  3. @kayaba – аз не съм го смятал, но умни глави са изчислили, че ако всеки от веригата прави това, много бързо ще се достигне цифрата на населението на България, а максималния брой на тези нива е не повече от 20.

  4. @Георги – аз се учудвам в какво се превръщат кротки наглед хора, когато доходите им зависят от броя на продадените химикалки, кремове от хималайски петнист лисугер или други невероятни продукти. Като пример ще дам срещите на Sofia Business Community. На тях са ми продавали доста агресивно всякакви неща – от „златни сертификати“ и диаманти до хранителни добавки, които ще променят живота ми. На по близки хора от МРМ бранша им казвам, че не се прави така. Спечели първо клиента, направи го приятел и когато има нужда от нещо, той сам ще те намери.

  5. Тони, страхотна статия. Наистина повечето от нещата, за които пишеш в България не ми бяха известни. За схемата на Понци съм чувала.

    Определено МЛМ се възприема от много хора като грозна картинка. Все пак има някои фирми, които при регистрация ти искат символична или никаква такса. Нямаш и задължителен обем на месечните поръчки. Аз имам позната, която се занимава от 7-8 години в свободното си време с МЛМ и си изкарва средно по 300 лв. на месец. Така че ако хората ги влече и им харесват продуктите на някоя утвърдена фирма, може да си докарват някой лев от това. А в статията много ясно е посочено за какво да си отваряме очите.

  6. Благодаря ти, Теди. От доста време се каня да напиша статия по темата, но когато последните седмици доста познати и приятели ми говореха за подобни уникални възможности и как ще спечелят много пари за кратко реших, че вече й е дошло времето. Явно, когато хората останат без работа или им се намалят доходите, подобни схеми просперират.

  7. Има доста истина в написаното в статията, но и доста непознаване на истинския мултилевъл маркетинг. Същевременно е направена индиректна реклама на Орифлейм, може би непреднамерено, но факт.
    Съществуват множество МЛМ компании, създадени преди няколко десетилетия и предлагащи продукти с много добри качества и състав, за разлика от предлаганата отровна химия на пазара. Съществуват и много пирамидални структури, където агресията е наистина очебийна. Няма да се впускам в подробности. Ще добавя само, че в момента в България се регистрират официално „МЛМ“ компании със сравнително прикрита пирамидална структура и големи обещания и незапознатите с истинския мултилевъл маркетинг трябва наистина да са много внимателни и да търсят съвет, а не да се водят по вдъхновените обещания за големи и бързи печалби. В МЛМ бързи печалби няма!

  8. Здравей Лазарина, именно това ми е идеята – хората да са информирани и какво да питат, когато някой им предложи бързо забогатяване. Тази статия, както и всички останали в този сайт, изразяват личното усещане и гледната точка на на съответния автора или гост-автора. За това, че съм направил някаква реклама на Орифлейм, не виждам нищо лошо. В България има свобода на словото, а аз не работя в Канал 1 и другите телевизии, където Левон Хампарцумян се представя просто като банков експерт, а не като шеф на Уникредит Булбанк, въпреки че в много случаи защитава интересите на банката. Така, хората разчитат на различни финансови експерти, без да знаят, че те защитават собствените си интереси.

    Именно, защото заставам с името си тук, мога да препоръчвам или не някакви продукти или услуги, а читателите да преценят дали да ми се доверят или не.

  9. Диана Цанкова

    Чудесна статия,Тони.Най-сетне някой да обясни на този народ,че МЛМ компаниите са класически пирамидални структури,мимикриращи спрямо конкретната ситуация.Колко пирамиди и фараони трябва да преживеем,за да се разбере,че такова нещо като „аз взимам % от покупките на привлечени от мен хора“ има къс жизнен цикъл на съществуване и нелицеприятни резултати за болшинството участващи.Ако е нещо истинско,то се нарича дистрибуция и дистибуторът получава възнаграждение за продадените продукти от търговеца/производителя.Другото е шашма и високопарни приказки.

  10. Борислава Танева

    Здравейте,
    Не знам защо всички хора и техните коментари са толкова негативни към МЛМ компаниите. Класически пирамиди ги наричате вие, а работата по 8 часа не е ли пирамида, бизнесът ти не и ли пирамида и какво е пирамида? Да печелиш на гърба на някой нали така ? Аз поне така го разбирам. Хайде сега да си върнем към 8 часовата работа или 10 часова или 12 часова, шефа не печели ли от всички нас малките роботчета ? Собствен бизнес ти не печелиш ли от хората, клиентите в който и да е отрасъл за сметка на надценката, която залагаш за да си шефа на твоят бизнес. Хей хора всички сме в пирамиди искаме или не. МЛМ е твой избор. Всеки има избор, но аз съм на този принцип преди да опитате нещо или преди да сте част от него ни коментирайте. Доказателства за успешни хора в МЛМ индустрията има не един и двама, ходете говорете с тях. Успешни хора има и в частните бизнеси не един и двама, отидете и говорете с тях, както и успешни мрънкачи в наемния труд. Всичко е въпрос на избор и както вие сам споделяте Г-н Василев ИНФОРМАЦИЯ важно е, но и малко опит за коментар. Наистина ме разочарова вашето статия за МЛМ. Отчитам, че е на базата на горчив опит и за да имате опит сте опитал, но явно не сте вникнали в същността. Фактите говорят и всеки е успешен в това което вярва, затова възможности много.
    Подкрепям напълно мнението на Лазарина и по-точно цитирам
    ,,
    Има доста истина в написаното в статията, но и доста непознаване на истинския мултилевъл маркетинг. Същевременно е направена индиректна реклама на Орифлейм, може би непреднамерено, но факт.
    Съществуват множество МЛМ компании, създадени преди няколко десетилетия и предлагащи продукти с много добри качества и състав, за разлика от предлаганата отровна химия на пазара. Съществуват и много пирамидални структури, където агресията е наистина очебийна. „

  11. Борислава Танева, коментарите са негативни заради лошия опит с дистрибуторите на МЛМ компаниите и съзнателните усилия на голяма част от тях да привличат нови хора, като ги манипулират и подвеждат с обещания за бързи и големи печалби, почти без усилия. Аз лично харесвам и ползвам някои продукти на такива компании, познавам доста представители, включително и такива, които наистина си докарват добри доходи, но въпреки това подходът им и начинът, по който убеждават, ме дразнят ужасно много. Много са малко тези, с които ми е приятно да комуникирам. Има хубави продукти, има и възможност за докарване на допълнително пари в голяма част от МЛМ компаниите, но Стойне е прав – сериозните пари са само в горните нива на пирамидата и да, точно затова е пирамида – истинската печалба идва ако имаш достатъчно хора под теб, а пазарът се насища в един момент.

  12. Благодаря за статията, беше ми интересна и полезна. Накара ме да се замисля за някои неща… За съжаление истината е точно такава – безпаричието, безработицата, невъзможността да „вържеш“ двата края е идеалната среда, в която подобни схеми се развъждат.
    Стига да събудя интересът Ви към коментари за още една подобна схема (казвам подобна, защото тук не се предлагат продукти), с удоволствие бих прочела, какво мислите за: https://www.sci.sc/

  13. @Любка – В тази компания виждам много от признаците, описани в края на статията. Засега набират предимно партньори и има „входна“ такса. Освен това, един от собствениците е някакъв пастор. Дано да не съм прав, защото много хора ще останат излъгани.

  14. Като човек добре запознат с МЛМ индустрията, а не само с отделна компания, ето моето мнение за https://www.sci.sc/. На първо място ще кажа, че това не е единствената компания, предлагаща услуги от този род, която се разпространява в България. Не е и единствената българска. В цялата система на подобни компании е заложена единствено и основно печалбата на собствениците на компанията, както и на определени търговски обекти, с които компанията е сключила договор. Конкретно за SCI – добър начин западащи търговски обекти да получат постоянен оборот от клиенти. Около 90% от отстъпките на подобни обекти отиват директно в компанията и не се връщат към потребителите. Условието за „входна такса“ не е задължително, а препоръчително за онези, които очакват големи печалби. По-голямата част от тях, обаче, така и не възстановяват вложените суми, които са доста солени…
    В заключение ще кажа, че тази компания, както и останалите, подобни на нея (Lyoness, SCN и др.)в основата си са ПИРАМИДАЛНИ СТРУКТУРИ. Колкото до основното занимание или професия на собствениците на компанията, смятам, че то няма никакво значение и не би трябвало да бъде обект на коментар.

  15. Георги

    Много мнения, но и много не компетентност и от автора разбира се !?!
    Ако г-н Василев си позволи да завърши Харвард без инвестиции от родителите
    ще премине през фаза индустрията на МЛМ компаниите,които реализират 1/3 от
    стокооборота в света!?!Да Василев,там това се изучава в задължителен раздел
    за да не се говорят и пишат подобни мнения с цел популярност и прочие….
    Пирамиди има и ще има за старомишлени икономисти и консервативни всезнайковци,които не могат да проумеят колко е по добре от корпоративния хомот!?!

  16. @Георги – Няма нужда да ме убеждаваш мен колко добра е тази схема и как това е бизнеса на ХХI век. Просто защото съм го чувал десетки пъти от хора като теб. С тази статия съм се опитал да представя основните точки по които може да се разпознае една чиста пирамида от нормална МЛМ компания, защото много хора се връзват на обещанията за купища пари и БМВ-та.

    Може да прочетеш мнението дори на Лазарина за една от тези компании.

  17. Григорова

    Не знам за какви купища пари се връзват хората, но знам, че нищо не става без работа, усилия, постоянство, знания, личностно развитие, обучения и още много други неща. Всичкото това е валидно за абсолютно всеки бизнес без изключение. А парите идват винаги след толкова положен труд и учене. Личното отношение и мнение по тези въпроси придава и съответната окраска на мрежовия маркетинг. Все пак там не могат да ви уволнят, както това става като си наемен работник. Като си наемен работник в крайна сметка вървиш към осъществяването на формулата 40х40х40 или накратко казано, работиш 40 години по 40 часа седмично получаваш 40% от заплатата под формата на пенсия. Но вече и тази формула е остаряла и вече се е променила съществено в 40х60х30. Както виждате съотношението е много по- неблагоприятно, от колкото старата формула. В нашата ситуация винаги работиш за някого, за държавата при всички случаи, като най-голямата пирамида, за фирмата, за директора, за портиера и т.н. При всички случаи работиш за пари, но можеш да си контролираш времето, доходите, разходите, и дори да ги предвидиш в обозримо бъдеще. Мрежовият маркетинг е голяма школа и това не може да му се отрече. Никъде не е лесно, може би само в мечтите. Всеки човек придава значение на бизнеса, живота, работата си съобразно собствената си нагласа, позитивна или негативна и това зависи от това дали е успял или не в съответната област. Няма лоши неща, има неорганизирана материя, която трябва да се организира.

  18. Г-н Василев… единственото с което съм съгласен е, че в България повечето работещи в сферата на мрежовия маркетинг, са агресивни и нахални, каквито има и в компанията с която работя. Бизнес Партньор съм в Save Company International (SCI)… компанията спомената в горните коментари.
    С този коментар искам само да ви кажа, че седмично се включват над 120 хиляди нови дистрибутори/партньори в мрежови компании в цяла Европа, а с некомпетентния си пост, Вие г-н Василев обиждате всички нас! Аз също имам изградено мнение за хората, които се мислят за асове в банковото кредитиране, а то изобщо не е добро… след прочитането на вашето мнение за Мрежов Маркетинг и НЕ компетентното Ви мислене… затвърдих мнението си за вас… но никога няма да го споделя в мрежата… особено когато знам, че това ще ви навреди.
    Като за последно искам да кажа, че SmartMoney.bg е място на което се говорят глупости и няма да посещавам този сайт. Знам, че не ви засяга много много това нещо, но ще знаете, че има още един човек, според когото Вашата компетентност…. доста липсва 😉
    Пожелавам Ви успех!

  19. Стойне Василев

    г-н Патазов, жалко е, че 99% от мрежарите развалят доброто име на останалите. Както и Вие казвате, повечето хора са агресивни и нахални. Не е нормално само за една среща с представител на Вашата компания да са ми се обадили 10 пъти и поне още толкова след нея, както и не е нормално момче на 18 години да ми говори като пастор или мисионер как след 2 месеца ще си куми БМВ. Не е нужно да ме убеждавате за едно или друго нещо, просто давайте нужната информация на всички, които искат да се включат във вашата компания. Ако Вие го правите, наистина сте един от малцината. МЛМ е бизнес като всеки друг и зависи от хората, които го правят.

  20. SCI са много гаден МЛМ култ. Бях на тяхно представяне, лекторите им са много ефективни. Аз съм прагматик, но след презентацията обмислях сериозно дали да участвам. Те не са класическа пирамида, защото без приход от външни хора схемата ще продължи да съществува (не изплаща лихви), но приходите ще са пренебрежимо малки за всички, освен горните нива.

    Това, което не харесах е сериозния опит за промиване на мозъци, нереалистични обещания и подсъзнателно внушение, че ако не успееш с тях, значи не си се старал достатъчно, а не, че схемата е неправилно. В Общите им условия видях много опасни моменти, които им дават право да променят условия и комисионни, задължават те да си плащаш такса на всеки 2 години и т.н.

  21. Стойне Василев

    Galarad, моят опит с тях е разкази на няколко разочаровани познати и срещи с представители на компанията, които се държаха изключително нагло и арогантно, без да търпят различно мнение, а аз просто се опитах да ги провокирам.

  22. Най-големият проблем е, че масово хората не разбират самият бизнес модел на МЛМ. Хората не са достатъчно информирани и нямат желание да се информират. Много фирми се опитват да изградят такава структура без да я познават достатъчно добре или продуктът, който се опитват да наложат не е достатъчно качествен, защото за да бъде успешен един такъв проект, продуктът и екипът, който седят зад него трябва да са изключително качествени. Но, непознаването на самият бизнесмодел е основен проблем и оттам тръгва и лошото име на МЛМ. А истината е, че това е един работещ и изключително полезен модел, от който могат да се възползват много хора, който нямат достатъчно познания или нямат достатъчно смелост да стартират собствен бизнес.

  23. ОБЩИ УСЛОВИЯ НА SCI
    ЗА ПОЛЗВАНЕ УСЛУГИТЕ НА „СЕЙВ КЪМПАНИ ИНТЕРНЕШЪНЪЛ“ ООД (“СКИ”
    ООД), ЕИК: 200985219, СЪС СЕДАЛИЩЕ И АДРЕС НА УПРАВЛЕНИЕ НА
    ДЕЙНОСТТА: ГР. ПЛОВДИВ, УЛ. “БЕТОВЕН” № 6
    от 01.01.2013 г.
    Прекратяване на договора:
    Чл. 15.(1). Освен в случаите, предвидени в настоящите Общи условия, договорът между
    страните се прекратява и при настъпване на някое от следните обстоятелства: а. преустановяване
    на дейността на „СКИ” ООД или прекратяване поддържането на уебсайта му; б.с едностранно
    предизвестие на някоя от страните в предвидените в Общите условия случаи; в. други
    предвидени в закона случаи.
    (2). Първата страна има право по всяко време по своя собствена преценка да спре
    ползването на предоставяния от „СКИ” ООД електронен офис.
    (3). При прекратяване на договора „СКИ” ООД дезактивира потребителския профил на
    Първата страна и заличава паролата за достъп до него.
    http://www.sci.sc/documents/obshti-uslovia-all.pdf

  24. Г-н Василев,

    Мисля, че е въпрос на елементарната етика и морал, поне да споменете източника на голяма част от „разсъжденията“ си – моят блог http://mlmzabludi.blogspot.com/
    Нямам нищо против, че сте преписали и тук-таме разкрасили постовете ми (не претендирам да имам кой знае какъв дар слово), но все пак не е редно да представяте чужд труд като свой.

  25. Стойне Василев

    Г-н Петков, всички статии в този сайт, на които съм автор, са плод на моя личен опит. Тази не прави изключение. В тази връзка, не открих нещо, което да съвпада на 100% с вашите постове, но предполагам, че на някакъв етап съм ги чел (най-малкото са доста по-стари от моя материал) и веднага си поправям грешката. Ще посоча като източник на част от материала вашия блог. Също така, ще препъръчам и на читателите да го прочетат, защото доста подробно сте описал ситуацията с голяма част (не всички, разбира се) от МЛМ компаниите и техните дистрибутори в България.

    Ще направя и една покана към Вас – ако проявявате интерес, ще се радвам да напишете статия за SmartMoney.bg, която ще е брандирана с Вас и Вашите координати за МЛМ бизнеса в България и да е продължение на този материал, тъй като очевидно имате повече опит от мен с „дистрибутори“.

  26. Г-н Василев,

    Благодаря за линка и за поканата, но напоследък трудно намирам време, а и както казах, че се имам за много надарен писател 🙂 Блогът ми беше провокиран от разговори и спорове с мои близки и познати – МЛМ дистрибутори или кандидат-такива и беше по-скоро начин да събера и представя аргументите си по сравнително лесно разбираем начин.
    Бих могъл да Ви насоча към един от факторите, който кара дистрибуторите да се държат ирационално, продължавайки да работят за МЛМ схемата или във финансовата пирамида, въпреки че ясно виждат, че са на загуба: http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost_fallacy#Loss_aversion_and_the_sunk_cost_fallacy
    Някои защитници на МЛМ казват: „Да, ама фирмата нямаше да просъществува толкова време – ако дистрибуторите бяха на загуба, щяха да напуснат и тя да се срине отдавна“. Обаче реалността е точно обратната – повечето дистрибутори стоят, въпреки загубите, понеже смятат, че вече са инвестирали твърде много и отчаяно искат да си възвърнат инвестираното, продължавайки да трупат загуби. Това е същото ирационално поведение, като на комарджията, който продължава да играе, въпреки, че е изгубил почти всичко, готов е да заложи и колата си и къщата си с надеждата, че „ей сега ще му върже“ и чудодейно ще успее да си върне загубеното. Никой не иска да се признае за губещ и точно от това се възползват МЛМ компаниите, за да задържат дистрибуторите си.

  27. Стойне Василев

    Г-н Петков, благодаря ви за линка. Може и това да е причината, но всички ние виждаме резултата – агресивни (обикновено много млади) дистрибутори и бизнес партньори, които ни предлагат чудодейни неща. Трябва да става по малко по-естествен начин – доволен си от нещо и го препоръчваш. Също така, не всеки иска да „прави бизнес“. Не знам как е в чужбина, но у нас се създаде доста лошо име на МЛМ, а това е бизнес като всеки друг и трябва да се прави от правилните хора по правилния начин.

  28. Да, МЛМ би могъл да бъде нормален бизнес, макар, че аз съм на мнение, че като начин на разпространение на стоки е крайно неефективен. Една нормална фирма може да върти същите и често пъти по-големи обороти в търговската мрежа с много по-малко на брой хора и нива. Освен това може много по-точно да контролира и планира необходимите количества във всеки момент, така че да се избегне свръхпроизводство или недостатъчното производство на определена стока, което значи по-малко залежала стока в складовете и по-малко пропуснати печалби. Основната теза на МЛМ, че прескача посредниците не звучи никак убедително във време, когато големите търговски вериги, като Уолмарт в САЩ, например, работят без посредници, директно с производителите и по този начин могат да осигуряват много ниски крайни цени. Докато в същото време цената на стоката, преодавана чрез МЛМ трябва да включва освен себестойността и печалбата за производителя, също и комисионните на N на брой нива дистрибутори. Да не забравяме, също, че транспортните разходи са съвсем различни, когато се транспортират големи количества до няколко регионални склада и оттам до магазините, спрямо транспортиране на отделни малки поръчки до отделни разпръснати хора-дистрибутори. И тази неефективно на МЛМ, според мен е причината този вид маркетинг да се използва толкова често като прикритие за пирамидални схеми, вместо за чисто дистрибутиране на стоки.

  29. Андрей

    А кой ще ми каже ако лимитирам броя дистрибутори на 10% от всички потребители и ползвам бинарен модела не еднолинеен, тогава какво следва?
    След този въпрос ще питам ами ако създадем и закони според които се печели?
    Разглеждал съм различни бизнес модели на млм компании и имат такива принципи на работа.

  30. А пък, според мен, ако се дистрибутират нормални стоки, моделът си е доста ефективен.
    Защото продавачите ти не само не ти струват пари, а дори и ти дават пари /такси за участие или както там ги наричат /.
    Освен това са толкова много, че не ти дреме , ако някой напусне.
    Не всички са сериозни, но пак се намират достатъчно добри. Тук количеството води до качество.
    За справка Ейвън.
    Ако сметнеш, колко харчи един среден магазин /дори и УолМарт/ за наем, инвентар, заплати и тн. и го сравниш с разходите , примерно на Ейвън или Хербалайф, мисля че всичко се изяснява.
    А сроковете за доставка, не случайно са седмици. На някои , като мен примерно, не им харесва, но повечето клиенти не се впечатляват чак толкова.

  31. Нека направим една проста сметка. Ако под всеки дистрибутор има по двама души, броя на хората във всяко ниво, ще е горе долу колкото броя на хората във всички по-горни нива. Какво означава това?
    Ако дори всеки, който има двама души под себе си е на печалба (което не е практика), повече от половината от хората ще са на загуба (тези от последното ниво).
    Колкото до цената на продукта – минимум 20% от цената на продукта е надценка. По-скоро е около 50-60%. Няма друг начин по който от продукт за 100 лева, да може дистрибутора (ако го купи за себе си) да има 30% отстъпка, а всички нагоре по веригата да получат 20% от продажната цена общо.
    Тоест цената на продукта от производителя до потребителя се удвоява. И тук не слагаме печалбата на самия производител, която едва ли е под 20% от продажната цена.
    Третото основно нещо – продуктите често не се внасят официално в страната. Което означава, че не са минали сертификация поне за „годно за употреба“. Ако това е предмет за бита иди-дойди, но ако говорим за хранителни добавки и козметика, такова заобикаляне на правилата не трябва да има. Виждал съм и продукти със интересни сертификати – например сертифициран по ISO продукт, но по ISO 27001 – сигурност на информацията, което няма много общо с качеството.
    Тоест грешни са всички основни предпоставки от които тръгва всеки МЛМ – ниска цена на продукта (вероятно би била по ниска в магазин), всеки може да спечели (поне половината сътрудници ще са на загуба), качествен/уникален продукт (качеството е под въпрос, както и уникалността)
    И тук не искам да кажа, че няма мрежи, които предлагат качествени продукти. Просто качеството им е основано най-вече на честната дума на представящия.

  32. Деси Тодорова

    Чудесна статия. Между другото, докато чаках в хотела да започне обучението на едно от обученията, които Стойне Василев организира, видях в лоби бара няколко такива представители на МЛМ мрежа. Предлагаха някакви туристически пакети на безумни цени с обещания, че на втория месец новодошлият ще си избие парите. Стана ми много смешно, гледайки отстрани това облъчване – притеснена млада жена и двама младежи на по 20-22 години, които й рецитират наизустени презентации.

    Изобщо не ми се влиза в дискусия с мрежарите тук – излишно е. Само ще кажа, че е добре човек да инвестира в собствената си грамотност преди да започне да прави „МЛМ бизнеси“ с невероятни печалби. Защото там такива печалби няма, освен ако не си от първите 10 в схемата. А, да, такива печалби има и в бизнеса с проституцията, дрогата или политиката. При нормалните бизнеси без труд и елементарна грамотност няма как да се забогатее.

    Стойне, благодаря за всичко, което пишете. И за полезните обучения.
    Това е мисия, не просто работа.

  33. Мария Георгиева

    Г-жо Тодорова много сте права като казвате, „че е добре човек да инвестира в собствената си грамотност преди да започне да прави МЛМ бизнеси с невероятни печалби“.
    Всичко е въпрос на избор и наистина на иинвестиция вв собствената ни грамотност!

  34. Димитър

    Прочетох доста интересни неща и за това бих искал да ви попитам: какво мислите за компанията LR health and beauty?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *