четвъртък , 8 декември 2016
mlm-mechta-li-si-kupuvate-ili-koshmar

МЛМ – Мечта ли си купувате или кошмар?

Един ден ще ви се обади някой и ще ви каже: „Започнах нещо ново. Нека се видим, за да ти обясня“ или „Сътруднича си с една компания и печеля пари. Искаш ли и и ти да се възползваш?“. Тази статия е на нашия гост-автор Пенко Стоев и е за всеки, който е имал такъв разговор (или ще има). За да не се превърне това обаждане в кошмар, четете нататък:

Днес ми се обади един стар приятел. Искаше да ме запознае с някакъв нов „бизнес проект“, който е започнал и да чуе мнението ми за него. Не му задавах въпроси, защото вече знаех за какво става дума – Мрежов Маркетинг.

Аз лично работя в една компания в тази сфера вече близо година. Получавам задоволителен чек и имам страхотен екип. Докато стигна до нея обаче, съм преминал през дузина „схеми за бързо забогатяване“, които си бяха чиста набутвация. И всеки път новата беше по-добра от предишната, с по-добри продукти, по-добри печалби…обаче всеки път мечтата, която си купувах в рамките на няколко месеца се превъщаше в кошмар – прахосмукачка за пари без никаква или много ниска възвръщаемост.

Седнахме в едно кафене в Пловдив и с интерес започнах да слушам за поредната такава компания. Интересно е как щом стартираш МЛМ бизнес, всеки, който започне да се занимава с нещо подобно звъни първо на теб. Дори хората те препоръчват  – „Обади се на Пенко, той се занимава с такива неща“.

От уважение към професията и моят приятел, изчаках да приключи с презентацията си, в която аз нямах право да задам нито един въпрос. Той така се беше възпламенил, че дори не пускаше от онези въпросителни паузи, за да види дали съм разбрал за какво ми говори. След като успях да взема думата, му казах, че вече развивам такъв бизнес и нямам желание да започвам следващ, като дори въпросните продукти не ме интересуват. Той съответно ме пита в коя компания работя и му казах.

Последва 30 минутно сравнение на компаниите от негова страна (в което аз отново нямах думата) и на кратко ми каза, че работя в неперспективна компания и неговата е върхът! Отново опитах да подходя дипломатично, като му казах, че не се интересувам и докато имах минутка тишина се обадих на един друг мой приятел, за да си уредя среща с него и да имам реална причина да си тръгна.

И точно в такива моменти започвам да се чудя…кога ще се научат тези хора? Кога ще спрат да създават на професията ни лошо име? Идеята на този бизнес е да израстнеш в ума си, да добиеш набор от умения, да водиш хората към обща цел и да им помагаш. И разбира се, докато го правиш да печелиш пари…а не просто да си един въодушевен продавач на мечти без скрупол и елементарен етикет.

Тъй като съм сигурен, че на много от вас (ако не на всички), които четете тази статия – един ден ще ви се обади някой и ще ви каже: „Започнах нещо ново. Нека се видим, за да ти обясня“, аз смятам да ви дам няколко съвета за това как да преценяте къде е правилно да започнете и къде не. Бъдете отворени към подобни възможности, дори и да не се интересувате от този тип бизнес. Можете да научите много от всяка презентация, която посетите и от всеки човек, който ви говори за някоя компания. Най-малкото, можете да научите какво да НЕ правите.

От опита си до момента с подобни начинания, книгите, които съм прочел, хората, с които съм се срещал, както и доза икономически и чисто финансов анализ – аз смятам, че мога да определя точни критерии, по които вие да определите заслужава ли си да стартирате бизнес в една такава компания.

На първо място – преди всичко останало, смятам, че хората зад идеята са най-важни за успеха ви. Можете да работите в компания с най-нискокачествените продукти, най-глупавия разплащателен план, но ако сте в точния екип – можете да постигнете много успехи. Как да го прецените – ами просто вижте човека, който ви презентира идеята. Когато човек се включи в такава компания той преминава през етап на обучение. Така че в повечето случаи както се отнесе той към вас – така и всички над него ще се отнесат с вас. Търсете следните неща, които може да ви се струват малки, но показват дадена осъзнатост и уважение.

– Щом ви се обади човека, пита ли „Удобно ли е да говориш?“.

– Търси ли вашият интерес или гледа само своят.

– Задава ли ви въпроси, или просто ви информира без да имате думата.

– След като сте на срещата, отговаря ли конкретно на въпросите ви или ги избягва.

– Разбира се как е облечен – риза и дънки също са добре, въпроса е да не е тениска с къси панталони…идеята на този фактор е дали човека възприема това което прави като реален бизнес или просто заигравка.

– На време ли пристига – мисля, че няма смисъл да го коментирам.

– Ако на срещата ще има и трети човек, да ви предупреди.

– Приема „НЕ“ за отговор.

– „Продава“ или „Информира“ – ако е много настоятелен и ви напъва да си купите нещо веднага, отговорът е ясен. Ако на края на срещата ви снабди с информационни материали (може и уебсайт) и ви даде време да помислите, значи е компетентен и разбира от бизнеса си.
– Нещо много важно – информира ви каква е цената за поддръжка на бизнеса – т.е. трябва ли ежемесечно да консумирате продукти, за да се класирате за паричните възнаграждения.

Ако презентиращият отговаря на поне 3 от тези критерии, можете да се заслушате в това, което има да ви каже. Ето факторите, които според мен (и според някои експерти в сферата) са от изключителна важност за остойностяването на възможността, като ще ги пречупя през моята призма на разбиране:

Продукта на компанията

С какво той е по-различен от подобните продукти на пазара? Каква нужда задоволява/каква нужда създава? Какъв проблем решава? Консумативен ли е – много е важно продукта да е нещо, което хората трябва да закупуват отново – като пример: Хлябът е консумативен продукт. След като го изядеш, трябва да си го купиш отново. Пералнята от друга страна не е толкова консумативен продукт, защото преди да си закупиш нова минават години.

Защо? Ами защото на нас като мрежовици ни се заплаща за оборота, който имаме в нашите мрежи. Много е важно той да идва както от доволни клиенти и дистрибутори, които го поръчват отново, така и от включването на нови такива. Ако идва само от второто, то компанията граничи с пирамида. Като тук искам да добавя, че ако примерно фирмата продава счетоводен софтуер – който за да закупите вие трябва да заплатите определена сума, както след това всеки месец някаква месечна такса – това също е добра консумативност на продукта.

Компенсационният план (начина на заплащане)

Замислете се: много е важно той да отговаря на правилните действия, като на пример: Ако вие работите повече от вашият спонсор (човека, който ви е представил бизнеса), би трябвало съответния месец да направите повече пари от него (това важи за случаите, в които спонсорът ви е също отскоро в бизнеса (1-6 месеца). Няма как да правите повече от дистрибутор с две години усърдна работа в компанията и солидна мрежа). В момента в структурата си имам хора, които правят почти 2 пъти по-големи чекове от мен. А те са под мен! Защо? Защото работят повече. Аз повече стратегирам, потготвям слеващите събития и организирам обучения, преводи на материали и прочее, за да може възможността да е еднаква за всички.

Също, трябва да има опция, в която новозаписания дистрибутор може да имплементира дадените продукти ако е собственик на магазин, фитнес зала, салон за красота и други подобни в зависимост от продукта. МЛМ не е само водене на семинари и обучения, много хора решават просто да продават продуктите в обекта си. В тази опция изключвам компаниите, които продават Софтуерни продукти и застраховки, както и подобен тип услуги, защото те няма как да се сложат на щанд в магазина.

Компанията

Много е важно да проучите няколко неща за нея:

Преди колко години е открита – ако искате да постигнете максимални резултати, най-добрите възможности в тази сфера са до 20-тата година след основаването на дадена компания. След това също възможността е добра, но голяма част от обществото вече е чувало за нея и има някакви предразсъдъци. Тоест, пазара се разпределя.

Финансово състояние на компанията – дори и да започнете в някоя компания, която е току-що открита (1-5г.), има страхотен продукт и идеален план за възнаграждение, много внимателно трябва да проучите има ли нужните ресурси, както и експертиза на управленския екип, за да премине през бабуните по пътя. Чувал съм истории за хора, които са изработвали чек от 10, 20, 30, дори 50 хиляди долара месечно – и точно, когато са си помислили, че най-накрая са успели – компанията фалира, а заедно с нея и техния бизнес. Което води до следния извод – или основателите трябва да са много богати отпреди създаването на компанията, или зад нея трябва да стои мулти-милионен инвестиционен фонд/холдинг, който да я подкрепя, ако има нужда от ресурси.

Успешните компании от бранша на Мрежовия Маркетинг са имали нужда от милионни инвестиции само за да стартират, камо ли за да се поддържат на повърхността. Никога няма да чуете на презентацията на такава компания „Аз съм Г-н Еди-кой си и с баба ми започнахме да правим тези продукти в нашата малка кухня. После хората започнаха да ги харесват и основахме мрежова компания, а сега правим милиони от тях“. А ако случайно го чуете, знайте, че или компанията е много вероятно да фалира, или ви баламосват.

В колко държави оперира – това определя големината на потенциалния ви пазар.

Помощната система/системата на работа – колко е лесно за човек като вас да стартира веднага, без да има познания в сферата? Трябва ли да зазубряте презентации? Дават ли ви бизнес план или ви оставят да се оправяте? Организират ли се обучения? Отговорът на всички тези въпроси трябва да е във ваша полза.

Според мен това са нужните критерии за оценяването на една такава възможност. Със сигурност има още дребни неща, на които трябва да обърнете внимание в зависимост от компанията, но това са знанията и опита ми до момента, с които мога да бъда полезен. Пожелавам на всички успех в начинанията и помнете – не е толкова важно с какво се занимаваш, за да успееш, а какъв човек си!

За автора

Когато четете информацията за мен по-долу, може би много от вас си мислят, че имам богати родители и някой ме е възпитал да мисля по този начин. Израствал съм в семейство, което би се счело за бедно в текущата икономика. Най-силният ми мотив да продължавам да правя това, което правя са родителите ми – защото ми беше омръзнало да ги гледам как се трепят за по 300 лева. Като бях на 18 години, един ден реших да си вдигна кокалестия задник от предкомпютърното пространство и да променя нещо. И миналата година – помогнах на баща ми да си купи автомобил – цял живот е работил като шофьор и никога не е имал собствен. Това беше най-специалния миг в живота ми до момента. Направих някой друг щастлив!

Силно вярвам в нещо – нямаме нужда от нови политици. Имаме нужда от добри лидери, които да ни научат как да бъдем хора. В блогът ми можете да ме питате какво ви вълнува и ако желаете, да се запознаем лично.

Go for it!

За Пенко Стоев

Здравейте, казвам се Пенко Стоев и съм на 22 години. Ако трябва да определя себе си в едно изречение – „Аз съм там, където са парите“. В момента развивам бизнес в сферата на запознанствата, както и скоро ще видите първият ми късометражен филм. Бил съм лектор и гост-лектор на много и разнообразни презентации и обучения – управление на личните финанси, лидерство, продажби, търговски умения и развитие на мрежите. Целта ми е да повлияя положително върху живота на колкото се може повече хора, като печеля, правейки го. Интересувам се от инвестиции на фондовата борса (опциите са ми любими), недвижими имоти и всякакъв вид бизнеси, въобще всичко, което е част от уменията и знанията на един инвеститор.

9 коментара

  1. Емил Филипов

    Както винаги интересен материал написан на достъпен език и разбира се се отнася към съвременни проблеми.
    Пожелавам на автора успехи в развитието на бизнеса си!

    Емил Филипов

  2. стряхотна статия има интересни неща. Благодаря на Автора. Успехи.

  3. Великолепна статия.

  4. Здравей Пенко,

    Принципно насоките са верни, но не става ясно дали такива компании въобще оперират в България, както и какви средни доходи може да очаква човек спрямо инвестираното време. Знам, ще кажеш – от теб зависи! Ако си добър, ще печелиш, ако не – няма.

    Само че, според мен логиката е ако си на върха, ще спечелиш, ако си в ниското – надали. Тези презентации, на които се дават примери с доходи от няколко хиляди долара, са възможни само на върха на пирамидата, ти знаеш това по-добре от мен. Реалността е, че ще се опитваш да продаваш продукт, който е скъп консуматив, в най-бедната държава в ЕС. Да, ти и стотината души под теб ще генерирате много добри доходи, възползвайки се от надеждите на долните нива.

  5. Жечка Михайлова

    Здравейте г-н Стоев! От скоро съм във компания Agel.Щом сте в екипа на Ранди Гейдж,предполагам сте запознат с въпросната компания? Статията Ви ми хареса,заради всеобхватността на проблема.Не съжалявам,че се доверих на екипа,защото той е всичко,за което някой някога е мечтал.С чисто сърце мога да кажа ,че си „купих“ мечта! Успех на всеки,който се довери на човека,поканил го на поредната презентация…най-малкото заради доверието,което му е било оказано да получи някаква информация…а,понякога това е безценно предимство !!!

  6. чел съм оригинала на английски, преводът е добър, но защо не кажеш от кой автор е. Да, ни в млм заимстваме един от друг и в това няма лошо. Нищо ново под слънцето.
    Колкото до екипа на Ранди Гейдж – има една ДОна Джонсън, дето в групата й доскоро бяха подарени над 2000 мерцедеса, сигурно са веч двойоо и тройно повече – на дистрибутори, които са ги спечелили. Та тя печели по 4-5 милиона годишно с една американска фирма. И това през последните поне 5 години.
    Аз харесвам Ранди, даже съм му издател на доста книги, но не съм в екипа му, защото имам друг бизнес – АкваСорс. Мисля, че помагаме на хората да са по-здрави и че ако те са доволни, ще има и при. Не го правя за парите само – те следват реалните ползи, които осигуряваме на потребителите. Да, печеля много добре – но не това ме е водело. Да, помагам и на други да печелят – но не на всяка цена. Аз съм там, където ме води сърцето ми, а парите следват. Обичам да съм полезен и да мис е плаща за което.
    Има една стара приказка – девет булки в първия месец не правят една булка в деветия месец. С времето човек разбира (или не).
    Скъпи Пенко, пожелавам ти успех – а това означава да преследваш достойна цел.

  7. Пенко Стоев

    Статията е напълно авторска. Изчел съм доста по въпроса и имам достатъчно опит, за да я напиша – може да сте чел някъде подобни концепции, но всичко написано тук е така, както аз го виждам. Не мисля, че е правилно да твърдите подобни неща – дайте линк на статията, която съм „превел“ за да я прочета и аз 🙂

  8. Гергана

    Всичко супер 🙂 Добре е да има повече такива статии
    Само едно не разбрах – защо компанията трябва да е до 20 години, не е ли по-логично да е стабилна, доказала се във времето фирма, за която знаеш, че можеш да разчиташ?
    А има толкова нови пазари, трудно може да се стигне до пренасищане на пазара 🙂
    И това не е мое мнение, имаше един финансист, който го беше сметнал
    Успех!

  9. Гергана, не знам какво е сметнал финансистът, за когото говорите, но аз ще ви дам едни много проста математика. Нека всеки човек да успява да вкара в компанията само по петима души. Какво се получава – на нулево ниво – 1, основателя. На първо 5, на второ – 25, на трето – 125 (забележете, всяко следващо ниво нараства, като умножим предходното по 5).

    Ако достигнем дванадесето ниво общия брой хора в пирамидата (защото всяка МЛМ схема винаги е пирамидална, нали така) e 1+5+5^2+5^3+…+5^12 = 244 140 625 човека. Не знам какво ще продават тези хора, че да могат да издържат структурата.

    Успех и на вас! Важното е да помните, че в МЛМ правилото е винаги едно и също – трябва да сте на върха и имате добър шанс за успех, за сметка на баламурниците на долните нива.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *