петък , 2 декември 2016
Marketing za bez pari. Kakva e tainata

Маркетинг за без пари. Каква е тайната?

Статията Как да стартираме бизнес с минимална инвестиция предизвика доста коментари. И ако тя не ви убеди, че може да започнете собствен бизнес с малко пари, то семинара в Интер Експо Център със сигурност го е направил. След като сме дали живот на нашата идея е време и свeта да разбере за нея, т.е. да я популяризираме. А възможно ли е това да стане без да дадете нито лев за това? Според мен е напълно възможно и сега ще ви разкажа защо мисля така.

Да започнем с нуждата от маркетинг. Още в първата статия на този сайт стана въпрос за нуждата от популяризиране на вашия бизнес. Само ще ви припомня накратко историята. Мои близки откриха магазин за цветя на много добро място в близост до пешеходна зона, сравнително голям и с не много висок наем. Магазина заработи и единственото нещо, което правеха неговите собственици беше да чакат. Да, чакаха клиентите сами да ги намерят и да се убедят колко хубави букети продават. Бизнеса не просъществува много, като една от най-големите грешки (заедно с още няколко по-малки) беше липсата на какъвто и да е маркетинг. Тук не говорим за влагане на огромни средства в реклама, а просто някакви усилия в тази посока.

Така че, ако искате вашия бизнес да оцелее и да се развива, трябва да отделите време и усилия да го рекламирате. А къде това може да стане почти без пари, освен в интернет? За да не говоря празни приказки, ще ви разкажа как го правя аз. Да приемем, че този сайт е един малък бизнес, от който получавам някакви приходи – директно от реклама и индиректно като маркетингов инструмент, който привлича клиенти за консултантската ми дейност.

И така, всичко започна преди почти 2 години. Стартирах блога, написах няколко статии и започнах да чакам някой да влезе да види какви гениални неща съм сътворил. Първите дни проверявах непрекъснато в статистиката дали някой друг (освен мен) е посетил сайта. Първият читател дойде на след няколко дни, но явно се беше объркал, защото е излязъл само след 10 секунди. Тогава си казах, че това е бизнес, като всеки друг и трябва да се рекламира, за да го забележат. И започнах да чета неща от сорта на „10 лесни стъпки за успешен онлайн маркетинг“ и „Как да направим нашия блог популярен за 5 дни“.

Първата стъпка беше да пиша коментари под статиите на други блогъри. До тогава не бях писал много коментари, въпреки че имаше какво да кажа. Не знам дали е било притеснение или просто не ми се занимаваше. И така, започнах да коментирам по „некои особено важни теми“, свързани с моите интереси във финансите и стартирането на бизнес. Пробива дойде много бързо. След няколко коментара в NovaVizia.com, Тодор Христов е посетил моя блог и ме помоли да публикува първата ми статия в неговия сайт (която е една от най-четените там и до сега). Така много хора разбраха за мен и нещата потръгнаха. Това беше нещото, което ме накара да продължа да пиша и че има кой да чете моите статии.

След тази първа крачка в интернет маркетинга реших, че е време за следващата. За мен тя беше да премина на по-професионална система за управление на съдържанието (WordPress) и на собствен .com домейн. Тогава благодарение на SuperHosting.BG, заедно с хостинга получих и талон за безплатна реклама в Google. Това беше втората важна крачка в плана моя сайт да стане най-популярния за лични финанси и бизнес. След тази реклама още повече хора разбраха за мен и започнаха да четат статиите ми.

Важен маркетингов инструмент е опаковката на твоя продукт. За един сайт, това е неговия дизайн (или тема в WordPress). Първоначалната не ми хареса и затова започнах да търся по-добра и безплатна, ако може. След дълги часове търсене, инсталиране и деинсталиране, настройки, преводи и пипане по кода, намерих моята тема с моите цветове и функционалностите, които ми трябваха. След това постепенно намерих и т.нар. приложения, които ми трябваха.

Следващата голяма крачка беше популяризирането на моя блог в социалните мрежи. Направих Facebook страница и започнах да привличам фенове. Започнах да използвам и другите социални мрежи като svejo.net, LinkedIn, Google+ и други.

До тук ви разказах какво направих, а сега ще ви кажа какво не успях, а трябваше. На първо място това е качествен newsletter. Един професионално изглеждащ бюлетин, в който са събрани материалите от последната седмица, както и кратки новини от съответната област, би направил сайта още по-популярен. Другото нещо, което не успях да направя досега са видео клипчета с различни кратки уроци за личните финанси и собствения бизнес. Надявам се да успея съвсем скоро в новия проект.

Защо ви разказах всичко това? За да видите, че буквално без пари може да се направи качествен интернет маркетинг. Разбира се, ако бях вложил още повече време и усилия, резултата щеше да е още по-добър, но да не бъдем максималисти. Аз продължавам да чета, да ходя на семинари, да отделям от личното си време, за да ставам още по-добър в маркетинга и за да популяризирам себе си и нещата, по които работя.

Вие няма нужда да преминавате целия този път, за който ви разказах. За да станете царе на интернет маркетинга може да започнете със семинара “Интернет маркетинг с нулев бюджет”, който ще даде старт на лятото с лекции за изпитаните и нови инструменти на онлайн маркетинга, както и реални примери от родната действителност. Събитието ще се проведе на 27 юни в София и ще съдържа лекции, посветени на:

– Социалните медии.

– Вирусни кампании.

– Content marketing.

– SEO.

Освен лекциите на шестото издание на семинар “Интернет маркетинг с нулев бюджет” ще можете да чуете реални истории от българския бизнес за фирми, които са успели с минимални средства. Аз лично бих искал да чуя най-много презентацията на Сандра Алексиева от 1001 рецепти. Направо е невероятно как тя превърна едно книжно (офлайн) списание в мощна онлайн платформа за споделяне на вкусни рецепти, без силата на големите пари и рекламни кампании.

Сред останалите лектори на събитието са Борил Богоев от Webface Consult, Станислав Димитров от Hop Online, Петър Бояджиев от Gobox Advertising и Младен Борисов от ilyan.com.

Повече информация за събитието, пълния списък на лекторите и темите можете да намерите на: http://zero-marketing.com

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

No comments

  1. А пък, на мен ще ми е интересно да разбера колко пари прави примерно, блога „1001 рецепти“.
    Защото посещаемостта е важна, но приходите са по-важни 🙂

    Освен това „маркетинг без пари“ означава „маркетинг с много лично време и усилия“ и поне според мен, не винаги си заслужава.
    Защото при метода „мога и сам“ по-известен като метода „проба-грешка“, се губи непропорционално време и енергия.

  2. Даааааааааа! Наистина е „без пари“… Достатъчно е да си внесеш съответните суми+ ДДС- то. За по- голяма печалба на няколко находчиви хитреци… „Безплатно и без никакви задължения“ като в разните МЛМ- и…

  3. Интересувам се каква е целта на тоя маркетинг. В един момент ще имаш много посещения и? Какво ти помагат те – да кажем като монетизация какво ще ги правиш. Аз лично не мога да измисля начин БГ проект да се монетизира смислено, защото хората са с ниска онлайн култура и са бедни а и недоверчиви на всичкото отгоре. Т.е Афилиейт маркетинг не е много оферта, Адсенс е слабо платен за БГ. Т.е остава да им продаваш някакъв продукт. Ако приемем, че това са обученията, дали ти се връзва като време отделено средствата, които ще изкараш.
    Не се интересувам от конкретните ти цифри, просто задавам теоретични въпроси

  4. @feeria – За всеки влак си има пътници. Нали знаеш, у нас е пълно с магазини „Направи си сам“, от където може да си купиш всякакви материали и инструманти. Ако всеки можеше да си направи навес (сега съм на тази тема), майсторите щяха да са без работа. Засега, добрите майстори имат много работа и няма скоро да изчезнат. Така е и с маркетинга. Може и сам да си го направиш, може и да си платиш. Според мен, трябва да има баланс. Не мога да отида при някой специалист и да не мога да преценя дали може да свърши работата или не. Това е приложимо за някоя западна страна, където експертите са експерти. У нас, както всеки знае как става това или онова, така и има много специалисти, които си мислят, че разбират и предлагат всевъзможни услуги.

    Ако ти си търсиш майстор да ти направи банята, как ще го избереш? Влизаш в интернет и избираш или ще се поинтересуваш какво е направил досега?

  5. @Dude – и аз си задавам тези въпроси. За рекламата си прав. Остава продукта, който трябва да е скалируем, т.е. да може да се продават повече бройки от него, без да се влагат допълнително усилия и време. Освен това трябва или да е нишов и да си лидер на тази ниша или да има наистина много потребители и да се бориш с останалите конкуренти. За пример давам сайта на Дарин – Уча.се. Гледал съм няколко негови презентации и го познавам лично. Неговия бизнес модел, мисля че ще успее. В скоро време уроците на сайта ще станат платени и от там ще се монетизира.

    Дали това е моя модел? Търсенето продължава…

  6. Владимир Узунов

    Според мен не само в интернет може да се направи евтина реклама, стига да имаш малко въображение. Пример: Герила маркетинг. За справка: статията „Ефективната реклама от Записките по българските… търговски трикове“. 🙂

  7. @Владо – все още не намирам време да прочета книгата „Партизански маркетинг“ на Джей Конрад Левинсън. В нея има описани стотици примери за този тип маркетинг и как може да постигнем огромен резултат с минимални средства.

  8. Владимир Узунов

    Ами когато намериш време и я прочетеш, би било интересно да напишеш някакъв материал на тази тема.

  9. Въпросът е, каква е ефективността на безплатния маркетинг спрямо платения и дали всъщност не е по-добре да даваш 200 лв. на месец, вместо да харчиш 10 часа месечно за дейности по безплатния маркетинг?

    Друг въпрос е, колко бързо се натрупва критична маса от клиенти с безплатния и колко – с платения?

    Ако нямаш пари, но имаш време – изборът е ясен. Но иначе бих заложил основно на Google adwords и SEO, а едва след тях на всичко останало.

  10. Ама иначе, добре звучи „маркетинг с нулев бюджет“, демек, без пари.
    Но преди това кихни едни 200-300лв. на нас:)
    Значи , не е съвсем без пари, нали?

  11. @feeria – Всички са на принципа „Ако си добър в нещо, не го давай безплатно“, в което има някакъв резон.

  12. И тук ще подосаждам малко, че и аз съм точно в тази сфера на „бизнеса“.
    Преди 3 години инвестирах в сайт 1400 лева.След ежедневна и еженощна работа по него успя да се наложи в мрежата.Не съм правил Google индексации и тем подобни, не съм пускал facbook кампании, не съм плащал за никаква реклама и стигнах до 25000 уникални месечни посещения.През това време обаче успях да направя собствена кампания , осигурих си 9 рекламни банера,платена секция на сайта, която е вързана със sms,платен абонамент и бюлетин,медийно присъствие в други сайтове, включително и два пъти поред като медиен партньор на международна конференция.Освен получените приходи за тези 3 години, преди 3 седмици го продадох за 50 000 лева.В момента имам още 7 сайта, които лека-полека вървят по този път, бавно, но сигурно ги изкачвам нагоре,събирам капка по капка посетителите, без да хвърлям пари по други начини и похвати, без да плащам на Google или на Facebook.Да – трудно се събират посетителите, но тук пък идва и нещо друго, което е моето мото – „Бъди необходим“ – това е най-важното.Вече има и безплатни платформи за правене на сайтове, дори и да не рабираш, можеш да платиш едни 500 лева( примерно) и да ти напшравят един сносен на вид сайт.Да, ама след това този сайт ,ако е еднообразен и скучен като информация

  13. нещо ми прекъсна връзката, та продължавам….
    Та този сайт, ако е еднообразен и скучен и не актуализиран, една ли ще направи много впечатлние.Съветът ми към всички, които искат да се занимават с това е да не чакат бързи печалби от сайтовете си.Там се инвестира във време, не толкова пари.Ако в рамките на 5 години сайтът оцелее и се задържи, има голяма вероятност да спечелите много от него.Но пак повтарям – трябва да бъдете необходими!Правете уникални сайтове, като съдържание, не като конструкция.Бъдете оригинални, защото това е и вашата реклама.Това се оценява от посетителите и ги кара да идват отново във сайта.Дори и да си платите за оптимизация и да излезете на първо място, ако нямате какво да предложите на посетителите като информация, по-добре не си харчете парите.Не отричам силата на оптимизацията, поощрявам я даже, но най-голямата оптимизация се прави от вашите идеи, не от Google.

  14. Два въпроса – кой беше сайта и работеше ли на друго място, или се занимаваше само с това?

    Всъщност и още един въпрос – би ли се занимавал да правиш това срещу заплащане, ако да – каква би била цената?

  15. Да – работех и тогава , както работя и сега и то на 2 места.В моята фирма ( занимавам се с консултантски услуги и информационно обслужване)и в друга фирма ( с търговия ).Сайтът след одобрение от администратора на http://www.battony.com , мога да напиша и тук , а и администратора може да предаде моя е-майл , ако имаш конкретни въпроси към мен.Освен моите сайтове поддържам и още няколко,разбира се срещу заплащане.Цената е различна за всеки един сайт – зависи той къде се намира в мрежата , на каква позиция и кой ВСЕ ОЩЕ не го е прочел :)Зависи какво още има да се слага в него и съответно към коя тагетирана група от хора е насочен.Зависи и каква е целта му – да търси рекламодатели, абонаменти, да катери в класациите,да купува или продава информация или услуга или нещо друго или да е по-активен някъде другаде.
    Общо взето работа има предостатъчно, че вече се замислям дали да напусна и да се занимавам само с това – то реално от него ВЕЧЕ са основните ми доходи…

  16. Иванов

    Една малка забележка: Думата „маркетинг“ в заглавието би било добре да се замени с „популяризиране“ например. Маркетингът е доста по-сериозен процес, обхващащ различни дейности.

    Начинът за популяризиране в голяма степен зависи от избрания пазарен сегмент(и). Примерно за някакъв сайт, блог, онлайн магазин и т.н. доброто представяне в интернет пространството може да бъде напълно достатъчно, тъй като и евентуалните потребители ще са хора, използващи интернет. Но ако продаваш нещо, което се купува предимно от хора, неизползващи интернет едва-ли фейсбук страницата на магазина ще ти донесе кой знае какви ползи. 🙂
    Поради тази причина рекламирането за без пари в интернет е подходящо само за някои дейности, а за други си трябват пари. 🙂

  17. Тъй като стана въпрос и за уникални посещения. Напоследък се развива и друг тип бизнес. Срещу символични суми, осигуряват определен брой уникални посещения на сайта. След това го продаваш 🙂
    Иначе нищо не е за без пари, дори и домейна и хостинга пак трябва да дадеш някакви пари за регистрация и поддръжка.

  18. Още нещо по въпроса за уникланите посещения. Аз лично преглеждам този сайт от 6 разлинчи уникални ИП адреса в зависимост къде се намирам.

  19. Затова по-горе написах, че съм инвестирал 1400 лева за направата на сайта , отделно съм си платил 80 лева домейн + хостинг(това е годишен разход) и не съм плащал на програми за уникални посещения.Не че съм се запънал за 100-200 лева, но исках реално да знам аз самия докъде съм стигнал без външна намеса, какво съм направил, какво не съм успял и до къде мога да докарам този проект.Това ми беше първия сайт и наистина вложих в него много време и знания за да има наистина професионално съдържание.Разбира се ,че целта на почти всеки е да си продаде проекта на добра цена.И ще направи всичко възможно за това.Едно от нещата , които вдигат цената е именно програма за осигуряване на уникални посещения.Но тук пак стигаме до съдържанието на сайта.Програмата генерира уникални посещения не само от България , а и от цял свят – пример: имаме сайт за почитателите на „Москвич“ – програмата ни изпраща 150 посещения от Папуа Нова Гвинея, 290 от Судан, 450 от Сенегал,360 от Гватемала.Това е чудесно, но купувача на сайта не е расъл в саксия.Това лъсва най-отпред и се вижда.Знаят се номерата, не си мислете, че сте по-умни от хората , които ви купуват сайтовете.Затова пак се връщам на съдържанието.Не бъдете мързеливи – мрежата наказва мързеливите, ако не отделяте достатъчно време за сааъта, да се обновява, актуализира, всеки ден…каквато и програма да вкарате за посещения,няма да спечелите от това.Всъщото време знайте – работите ли по сайтовете – това също се вижда и оценява от посетителите, а те винаги са гладни за повече, за още информация…Активните ще спечелят със сигурност, за останалите не знам 🙂

  20. Това с купените посещения може да мине само при някой мега ламер. Нали се вижда от къде идват, освен това няма патърн при тях. Ще ти кажа да ми дадеш достъп до данните от аналитикс за последните 6 месеца и ще лъсне как си ги докарал тея платените. ДА не говорим, че за тях баунс рейтът ще ти е огромен. Не може лесно да прецакаш някой.

    Аз имам един въпрос към Ники, тези сайтове ти ли си пишеше съдържанието? И после как успя да намериш купувач, а и колко време ти трябваше?
    ДА кажем на мен тая област ми се отдава с популяризирането горе долу, но нямам нерви да седна да пиша контента. Английския ми е rusty и няма да звуча като native speaker, така че ще ми отнеме доста време и усилия да напиша сериозна статия като хората. А да плащам за статии постоянно не ми се струва да има финансов смисъл, едва ли някой ще ми пише за под 10 долара смислена статия. Аз ако плащам по 300 долара на месец само за артикъли………

  21. Dude…Това се опитвам да внуша на всички – купените посещения не вървят!Дори ние да не разбираме толкова, купувачите със сигурност разбират повече от нас, или поне повече от мен със сигурност!Аз не съм някакъв технически IT гений…Намерил съм пазарна ниша, опитал съм се да вкарам някакъв ред и порядък там чрез моите сайтове, мисля, че донякъде съм и успял, щом съм създал добро впечателние където трябва…
    Иначе – да, аз си пиша статиите – те не са някакви сложни и безинформационни, отнасят се за бизнеса в който аз работя, има постоянно нова и текуща информация и не ми е проблем да пусна за 20 минути поне 3 статии.Когато имам и малко повече време съм пускал и по 9-10 статии, което си е програма макс за мен и за сайта.
    За купувача – не съм търсил.Те сами ме намериха.Първото свързване към мен беше, когато сайта ми беше едва на 4 месеца.Всъщност по това време аз имах уникален сайт за България, просто никой не се беше сетил да направи сайт с подобна насоченост.След мен, видях, че се правят и ме „преследват“ поне още 5 подобни копия:)Та, тогава за първи път за да ги откажа казах просто 50 000 лева.Те ми се изсмяха, разбира се и въпросът приключи.Минаха от тогава повече от 3,5 години и ми се обадиха пак да питат дали офертата ми все още е актуална.Отговорих – Да…а пък те казаха, че приемат!Помислих доста,дали да го пазя и продам, но като теглих чертата в тая криза, ми се видя добра оферта, а и къща имам да правя…натежаха везните.Пък и имам още 7 сайта…ако и там така се случат нещата, което не ми се вярва…но поне половината от тия пари да изкарам – пак е нещо:)

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *