петък , 2 декември 2016
kratko rukovodstvo po facebook marketing za predpriemachi

Кратко ръководство по Фейсбук маркетинг за предприемачи

Една от най-тежките задачи на всеки предприемач е популяризирането на неговия продукт. Колкото и страхотен да е той, ако потенциалните му потребители не разберат за него посредством правилния канал, всички останали усилия и средства ще бъдат хвърлени на вятъра.

И докато малцина предприемачи могат да си позволят да рекламират в масови печатни и онлайн издания, чрез масирана BTL кампания или още по-малко – в телевизията или радиото, то, социалните медии се оказват най-евтиният канал за популяризиране на техния продукт.

Да създадеш официална страница на своя продукт във фейсбук е лесно, но да я поддържаш и да комуникираш със своите фенове, така че да популяризираш успешно своя продукт и да постигнеш продажби, е съвсем друго. Истината е, че всеки може да го прави, стига да спазва няколко златни правила на фейсбук маркетинг, а именно:

1. Бъдете постоянни

Създавайки фейсбук страница на своя продукт, вие се ангажирате с това да я поддържате, публикувайки качествено съдържание, което ще бъде интересно и полезно за вашата целева аудитория. Давайте стегната и ясна информация за това, което предлагате, но и търсете начини да предоставяте съдържание, което интересува вашите фенове. Такова би било всякакво съдържание, което директно или индиректно се отнася до вашия продукт – съвети, интересна и полезна информация, новини и забавни публикации, свързани с вашия предмет на дейност.

Оптималният вариант е да публикувате 1-2 пъти дневно, не повече. Ако не разполагате с достатъчно актуална информация, промоции и специални продажбени предложения, се ограничете до 1 публикация на ден или през ден. По-добре да публикувате релевантна информация, отколкото просто да публикувате нещо, за да бъдете забелязвани.

2. Не досаждайте

Спазвайте „Правилото 80/20″ или 80% от публикациите да имат социална насоченост, т.е. да предоставят интересна и полезна за аудиторията информация, а останалите 20% – да бъдат свързани с вашия продукт. Към първите 80% се отнасят всички публикации, които носят полезна информация, забавляват и развличат аудиторията ви. Естествено те не трябва да бъдат самоцелни, а да бъдат обвързани с тематиката на вашата страница. Ако предлагате козметични продукти за жени, давайте съвети на дамите за грижа за тяхната красота. Ако предлагате дамска мода, предоставяйте интересна информация за модните тенденции, съвети за съчетаване на дрехи и пр.

Когато публикувате постове с ваши продукти и промоции, избягвайте да бъдете агресивни и да използвате думи като „грабни, „вземи”, „купи” и други подобни, които агитират аудиторията да направи покупка. Бъдете по-сдържани в изказа и давайте възможност на феновете да вземат сами решение, подтиквани от собствения си интерес към вашите предложения. Ето един пример за неподходящ и подходящ текст към продуктов пост:

Неподходящ:

„Вземи най-новото ни предложение още сега на страхотна лятна цена!”

Подходящ:

„Възползвай се с до -30% лятна отстъпка от нашите предложения, които можеш да разгледаш тук: линк към уебстраница

Внимавайте с честотата на публикуване – не повече от 1-2 поста на ден. Около 70% от фейсбук потребителите, които са „отхаресали” дадена страница, твърдят, че причината е в заливането им с информация, идваща от нея.

3. Предоставяйте качествено съдържание

Тук ще повторя част от написаното в предните две точки, но това е фундаментът, който предопределя успеха на една фейсбук страница. Качественото съдържание не само помага за изграждане на имиджа на продукта ви в социалната мрежа, но и помага много за органичния рийч и усилване на ангажираността на феновете със страницата. Както вече споменах, 80% от съдържанието, което публикувате, трябва да бъде интересно, забавно и актуално, за да привлича вниманието на аудиторията и да създава условия за нейното взаимодействие със страницата.

Феновете взаимодействат с даден пост по следните 4 начина: кликвайки върху изображение или линк, натискайки бутона „Харесвам”, коментирайки поста или споделяйки го на своята стена или на тази на приятел.

Използвайте кратки текстове, не повече от 80 символа, тъй като никой не обича да чете дълги и обстоятелствени постове, особено, ако не успеят да грабнат вниманието на аудиторията още с първото изречение.

Публикувайте ангажиращи посредством въпроси постове, помолете вашата аудитория за мнение по даден актуален въпрос, обвързан с вашия продукт или директно попитайте за нейното мнение за вашия продукт. Хората обичат да споделят мнения, това е и една от причините да използват Фейсбук, не го забравяйте.

4. Организирайте игри с награди

Не е необходимо да отделяте големи суми за дизайн и разработване на апликации с игри. Фейсбук вече позволява да си организирате безплатно игри на вашата стена. Това става с помощта на публикация, която съдържа някакъв въпрос, загадка или задача, на която феновете ви трябва да дадат правилен отговор под формата на коментар под поста и имат възможност да спечелят определена от вас награда. Този подход е отличен начин да увеличите органичния си обхват и да предоставите възможност на феновете ви да изпробват вашия продукт.

Естествено има правила, които трябва да се спазват, за да не нарушите условията на Фейсбук. Изискване за участие в играта може да бъде само харесване или коментиране на поста. Не можете да изискате феновете да споделят поста или да канят свои приятели да харесат страницата ви. Също така трябва да предоставите пълни условия на играта под формата на кратка бележка, в която да посочите кой има право да участва, какъв е периода на играта, как и кога ще бъдат определени победителите, какви са наградите и пр.

Съществуват и безплатни инструменти за определяне на победителите, като Woobox (www.woobox.com), с който теглите лесно на лотариен принцип имената на участници, които са харесали или коментирали вашия пост-игра. Моят съвет е при обявяване на победителите, което става в отделен пост или като коментар под поста-игра, да предоставяте и скрийншот на изтеглените имена в Woobox, за да уверите участниците в прозрачността при провеждане на състезанието.

5. Давайте обратна връзка

Още една причина да поддържате  своята страница качествено – възможността да комуникирате безплатно със своите фенове. Голяма част от клиентите, с които съм работила, неглижират коментарите и въпросите на фейсбук потребителите. Грешка, огромна грешка! Всяко запитване е възможност за реализиране на покупко-продажба. Следете страницата си всеки ден, преглеждайте стари публикации, за да се уверите, че няма да изпуснете евентуално запитване на свой фен. Уверете се, че възможността за изпращане на лично съобщение от феновете ви е отключена.

Правилото е да се отговаря до 1 час на запитване и не по-късно от 24 часа. Същото важи и за коментари, упреци и оплаквания. Не се плашете от тях, те са възможност да покажете качествата на своя продукт и да разберете мнението на своите клиенти. Те са и възможност да разберете, ако нещо във вашия продукт не работи – това е възможност за неговото усъвършенстване и подобрение, не я пропускайте.

Разбира се има и т.нар. „Хейтъри”, които обичат да плюят по даден продукт. Ако имате такъв коментар, не се шашкайте и не го трийте от стената си. Помолете любезно потребителя да ви разясни защо не е доволен и дайте адекватно решение на неговия проблем. Ако въпросният фен продължава да се държи грубо или използва недопустим език, имате право да го докладвате на Facebook или да блокирате достъпа му до вашата страница.

6. Бъдете креативни и експериментирайте

Във фейсбук маркетинга има правила, но няма точна формула за успех. Всеки фен е различен, търси и се впечатлява от различни неща, затова е необходимо вие сами да намерите златната среда. Това може да стане след един месец или след една година. Важното е да не се отчайвате, ако още в началото не постигнете забележителни резултати и продажби. Помнете – Фейсбук не продава. Присъствието ви там ще популяризира вашия продукт, ще стигнете до много хора, но само правилната комуникационна стратегия, ще определи вашите продажби.

Не се страхувайте да експериментирате, следете страници на ваши конкуренти и черпете примери от най-успешните, без да копирате тяхното съдържание. Пробвайте различни постове, теми, игри, забавления, докато не откриете това, което се харесва на аудиторията ви. И запомнете – не е важно какво съдържание, харесвате самите вие, а това, на което феновете ви откликват положително.

За Кристина Георгиева

Кристина Георгиева е Social Media Marketing Specialist в една от най-големите български агенции за фейсбук маркетинг. Обожава да пише, чете, твори и готви. През времето, в което не пише рекламни послания за фейсбук страниците на своите клиенти или статии, посветени на фейсбук маркетинга, пише за пътешествия и храна.

3 коментара

  1. Здравейте, имам въпрос. Казвате, че мога да задам въпрос на феновете на страницата ми и те да отговарят на него, да споделят мнението си. За съжаление не откривам такава опция след промяната на дизайна на фен страниците. Можете ли да ми кажете от къде става това?

  2. Кристина Георгиева

    Здравейте, Теди. Задаването на въпрос става като най-обикновен пост. Просто оформете въпроса, споменете, че това е игра, ако решите да раздавате подаръци, или ако е обикновен въпрос, поканете своите фенове да коментират, добавете подходящо изображение, публикувайте го и го закачете най-отгоре на стената, за да бъде постът видим колкото време е необходимо (в горния десен ъгъл на публикувания пост има стрелка, от която излизат няколко опции, първата от които е Pin to top).
    Надявам се да съм помогнала и съм на разположение, ако имате още въпроси.

  3. Силвия

    Здравейте, Аз казвам Силвия и от няколко години се занимавам с Фотография. Относно това което сте дали като информация всичко това го правя, но не се развива много добре бизнеса ми. Имам много фенове в страницата. Но когато задам въпрос искам мнение, за да осъществя контакт – никой не се включва? Снимките ми нямат много харесвания, а когато ги коментирам с колеги, които имат много работа и се занимават от повече години казват че снимките ми са идеални. Колеги които все още не са навлезли в бизнеса сериозно а любителски и правят по- обикновени неща се харесват от хиляди хора(фенове),а моите снимки минимални харесвания имат във фейсбук? В чужди сайтове рейтинга ми е огромен на снимките и се популяризират от много хора, а във фейсбук няма никакъв резултат? Какво не правя както трябва?
    Благодаря.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *