събота , 22 юли 2017
Kazus 1 Puzela na vashia biznes

Казус #1: Как да сглобите пъзела на вашия бизнес?

Това е първия казус от поредицата „Открито за комуникациите”, която правим заедно с екипа на Media Start. Ето го и него:

Една от скорошните ни срещи, ме наведе на идеята за този казус. Клиентите ни работят в областта на естетичната стоматология. Чели са доста, прилагали са доста от прочетеното, но самите те казват „не можем повече”. Трудно е да бъдеш професионалист в своята сфера и същевременно да разбираш от комуникации.

Не ме разбирайте погрешно, те са пример за хора, които с четене, търсене и доста опити са откривали топлата вода 🙂 . Но идва момент, когато времето не стига за многобройните книги по темата и хвърчащите листи с идеи за подобрения се губят из офиса. Срещата ни с тях бе приключение и удоволствие, тъй като трябваше да развием комуникационната им стратегия с доста мислене и творчество. Оттам изплуваха най-важните неща: визията за развитие, спецификите на желаните клиенти, канали на комуникация, послания насочени към тези клиенти, конкретни идеи за действия как ТЕ да се свързват с клиентите и как клиентите да търсят тях.

Сглобете картината

Истината е, че когато имаш вдъхновяващи и отворени хора за работа, нещата се случват на едно друго, по-добро ниво. Вярвам, че и вие ще откриете капчици вдъхновение в този материал, с които да сглобите цялата картина на своите маркетингови комуникации.

Целта на този материал е да ви даде отправни точки, с които да създадете своята комуникационна стратегия. Тя ще ви ръководи в изграждането и позиционирането на марката и ще подобри комуникацията ви с клиентите.

С цялостният поглед ще поддържате една постоянна посока на комуникация, така че да сте по-уверени, по-истински и по-близо до клиентите.

Инвестирайте умно

Стратегията ще ви помогне да инвестирате умно в реклама, така че  когато имате 5 лв. за реклама ще знаете къде и как. Когато имате цялата картина, могат да ви озарят и десетки нискобюджетни идеи за популяризиране на бизнеса. Всичко е въпрос на визия и хъс!

Предлагам ви някои основни стъпки, по които работим и самите ние.

Един съвет – записвайте, снимайте, рисувайте, правете мисловни карти … нека всичко да е черно на бяло.

Стъпка 1

Отделете време и помислете над следните въпроси:

1. Какви проблеми на клиентите разрешавате с вашия продукт?

2. Какви са характеристиките на клиентите, които купуват вашия продукт?

3.Кои канали използвате, за да достигнете до своите клиенти?

– Реклама в телевизия/преса/радио;

– Външна реклама;

– Транспортна реклама;

– Присъствие в социалните мрежи;

– Дегустации и промоции;

– Събития;

– Видео маркетинг;

– E-mail маркетинг;

– Безадресно разпространение на печатна реклама;

– Други (избройте ги)

4. Кой канал се отличава със своята ефективност? Какво правите там и защо е така според вас?

5. Имате ли стратегия за лоялни клиенти? В какво се състои?

Отговаряйки на тези въпроси, вие очертавате рамките на ситуацията към момента и това ще служи като отправна точка за подобряване на комуникациите с клиента.

Стъпка 2

Време е да скочите в бъдещето. Годината е 2022 и сте постигнали своята Голяма Космата Дръзка Цел (ГКДЦ). Това означава, че най-голямата ви, дръзка, изглеждала преди 10 години „невъзможна” цел е реалност. ГКДЦ е визията на вашата компания за развитие през следващите 10 години. Тя е обединяващото звено на всички дейности и екипи, мантрата на вашата организацията. Ето и примери.

MediaStart – Налагане на нов стандарт в комуникациите.

Amazon – Всяка книга да бъде достъпна на всеки език за 5 минути.

Звучи достатъчно голямо (почти невъзможно), дръзко (близко до мечта) и “космато” (почти чудовищно), нали така? Ако и на вас самите вашата ГКДЦ ви звучи така, тогава сте на правилния път! Освен това – трябва да е измерима и дългосрочна. Нужно е да знаете как след 10 години ще разберете дали сте на правилния път.

За първи път чухме за ГКДЦ на един от изключително практичните курсове “Развиване на бизнес”, който се проведе от Бизнес института на Сиско. Тогава подробно нищихме тези въпроси и веднагически ги приложихме.

Сглобете пъзела на вашия бизнес

Отделете време за brainstorming. За да проверите какво сте свършили споделете с колеги и приятели своята ГКДЦ. Разбира се мислете за неща, които наистина са важни и реални за организацията. Може да е много трудна, но трябва да е измерима и реална цел. Ако се справите тук, то ще видите колко различна и ефективна може да бъде вашата комуникация.

Стъпка 3

Съберете всичко, което измислихте дотук. Прегледайте го още веднъж, обмислете го и продължете с brainstorming. Идва ред на основните послания, с които ще популяризирате бизнеса си? Т.е. помощниците на ГКДЦ, които ще работят в посока имидж и позициониране на марката. Развихрете се в мисленето на посланията, дайте воля на въображението си. Важното е да се забавлявате и мисловния процес да тече J! Друг важен фактор, с който трябва да съобразявате посланията си, е целевата група от клиенти, към които ще се насочите много конкретно.

Например, за жени едни послания биха звучали добре, за мъже не. Отсейте най-добрите. Тези, които най-добре отразяват същността и целите на вашата организация и, заедно с това, ще “проговорят” на целевите ви клиенти (таргета).

Стъпка 4

В тази част ще обединя две важни стъпки – как и къде да комуникирате?

Става въпрос за каналите и начините, по които достигате своите клиенти. Ще се постарая да дам някои общи и базови посоки, понеже тази част е доста специфична като познание, т.е. за хора, които работят в сферата на рекламата и познават тези процеси. Други фактори са типа бизнес, типа кампания (имиджова или продуктова), бюджета и ще ми е трудно да се ангажирам с изчерпателност и полезност, тъй като не познавам всеки един от вас, нито бизнеса му. Но мога да дам някои съвети, които да помогнат.

– Бъдете отворени за новите неща. В интернет има куп възможности за популяризиране на бизнеса;

– Внимателно подбирайте каналите спрямо своята аудитория. Не се хвърляйте на цифри, а търсете своите хора;

– Изучавайте своите клиенти (например с онлайн анкети). Светът е много динамичен и навиците на хората се променят;

– Експериментирайте. Има много компании, които са предизвикали бум с нещо, в което никой не е вярвал;

– Бъдете честни и отговорни пред своите клиенти. Интернет е навсякъде и бързо се руши репутация;

– Бъдете себе си. Не се подлъгвайте по неща, които правят всички останали;

– Креативност означава да направиш нещо готино, което да продава. Често покрай „творчески прехласвания” се губи същинската част на продукта/ бизнеса и продажбите са в застой, а след няколко неуспешни кампании и марките изчезват;

– Забавлявайте се докато участвате в този креативен процес. Комуникациите са цвета на вашия бизнес;

За домашно

Минете през четирите стъпки в сглобяването на голямата картина и споделете своята ГКДЦ!

Надявам се тези насоки да бъдат полезни. Ще се радвам да споделите практични резултати по тези стъпки. Успех!

Таня Господинова, Мениджър реклама и промоции

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

No comments

  1. Оффффф, какво трудно домашно само! 🙁

  2. Хареса ми абревиатурката ГКДЦ. Благодаря за статията. Ще помисля върху тези идеи, част от вариантите за реклама сме прилагали в бизнеса. Разпространението на реклама по пощите и на ръка, не даде големи резултати. Може би е-mail маркетинга до редовни клиенти беше най-доброто за продажбите. А то е безплатно! 🙂

  3. Теодора, успех! Ето една статия, която може да даде насоки за успешен e-mail маркетинг 🙂

    http://blog.media-start.net/какво-печелите-ако-включите-newsletter/

  4. 🙂 Тони, не е лесно, но резултатите си заслужават!

  5. В крайна сметка всичко опира до въпроса какво точно правите, за кого го правите и какви проблеми решавате с вашето правене. Пазар, достъпност, импровизация, фантазия, разчупване, мислене. И аз съм много за ползване на мисловни карти. Относно моженето според мен опира до амбиция, знание, усъвършенстване. не всичко което назапад вирее, може да стане и тук, но пък може да се пригоди. Мерси за тази полезна лекция и очакваме скоро другите:)

  6. Димитър, радвам се, че е било полезно. Съгласна съм с казаното от теб 🙂 С екипът използваме мисловни карти, които ни помагат в brainstorming-a и винаги ни държат близо до голямата картина! Останалите казуси ще бъдат директно от практиката ни, с реални проекти и бюджети, така че очаквайте ги скоро!

  7. Младен Миланов

    Основният проблем на бизнеса е , че стана зависим от икономисти и менъджери. Тяхната техническа грамотност е сведена до нула. Пъзела, който изграждат за успех на бизнеса обикновенно е абстрактен и виртуален ,защото нямат базата за реална преценка – изискват се знания по конкретната задача. Шаблони за успех няма как да са полезни , защото всяка кокретна бизнес идея изисква сложна система от групи хора със специфични знания. Да помогнеш на някой да направи бизнеса с такива статии е да дадеш на просяк 1 лев. Хората се загубват в разгадаване на пъзела за своя бизнес докато финансирането , операативните програми са пропити от негррамотно създадени процедури , изцяло усложнени създаващи условия за корупция – И РАЗБИРА СЕ РЕЗУЛТАТИТЕ СА ПЛАЧЕВНИ ЗА ТАЗИ ДЪРЖАВА

  8. Здравейте г-н Миланов,

    За съжаление, сте прав. Всеки служител у нас се прави на мениджър. Завършил е някакъв треторазряден университет в чужбина и си мисли, че знае всичко. Напоследък забелязвам, че за да решат проблема с липсата на технически знания, се назначават „бизнес архитекти“. Те са свързващото звено между бизнеса и техническите изпълнители. В тази връзка един приятел казва „Щом в някоя фирма започнат да се назначават хора на длъжност Координатор, значи нещата не вървят на добре“.

    В тази връзка, първият ми мениджър каза „За да станеш добър треньор, трябва да си бил състезател. Не добър състезател, но все пак състезател“. Тогава не му обърнах внимание, но е бил прав.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *