четвъртък , 8 декември 2016
kakvo-pravqt-uspeshnite-predpriemachi-a-vie-ne

Какво правят успешните предприемачи, а вие – не?

Ако трябва да перифразираме една известна мисъл „Всички успешни предприемачи си приличат, всеки неуспешен бизнес е неуспешен по своему”. Независимо от нашето определение за успех, аз наистина вярвам, че има общи черти между всички успели предприемачи. В тази статия ще споделя моя опит от срещите ми с доста от тях. Ако все още нямате бизнес, може да си слагате отметка до всяка характеристика и така да прецените дали имате достатъчно качества, за да сте успешен собственик на бизнес. Ако не притежавате някое от тях, не се притеснявайте. Няма нещо, което да не може да се научи. Разбира се има и други, но тези са наистина най-важните.

1. Правите това, което ви харесва

Това, което получавате от вашия бизнес под формата на финансови печалби, личностно развитие и удовлетворение ще бъде резултат от това, което сте вложили в него. Или казано по друг начин – ако не харесваш това, което правиш, то шансът твоя бизнес да е успешен е минимален. Звучи разумно, нали? Поне така е в началото. С разрастването на бизнеса, обаче, бюрокрацията се увеличава, назначават се нови служители (които нямат същия ентусиазъм на първите) и удоволствието може да се изпари. В тази ситуация е нужно да направите нещо за т.нар. „корпоративна култура” и да върнете предприемаческото начало във вашия бизнес. Вижте един отрицателен пример на местен бизнесмен с германско съзнание – Корпоративна култура ли?

2. Приемате нещата на сериозно

Не може да очаквате, че ще се успешни, ако не вярвате истински във вашия бизнес и не познавате продуктите и услугите, които предлагате. Много предприемачи не са достатъчно уверени в себе си и мислят, че щом нямат собствен офис, секретарка и служебна кола с шофьор, значи не са успешни. Това може да ги демотивира в даден момент, но не трябва да се отказват. Може възможността да дебне зад ъгъла и да направят голям пробив в бизнеса. Познаването на собствените продукти и услуги е жизнено важно за един успешен предприемач. Дори те да имат някакви недостатъци, това не трябва да ви отчайва. Всеки продукт тръгва от версия 1.0, нали?

Имам един приятел, който има бизнес с продажбата и ремонта на велосипеди. Виждаме се сравнително рядко, но на всичките ни срещи, той ми разказва за това какви нови модели има, какви аксесоари са модерни сега и то по един не натрапчив начин. Няма да ви казвам на кой се обаждам когато искам да си купя колело или моето се нуждае от ремонт.

3. Имате план за всяка ситуация

Планирането на всеки аспект от вашия бизнес е не само задължително, но и изгражда у вас много полезен навик. Това умение е толкова важно, защото изисква от вас да анализирате всяка бизнес ситуация, да търсите и комбинирате различна информация и да правите изводи, базирани на реални факти. Навика да се планира ще ви помогне да стигнете по-лесно от точка А до точка Б, както и да измерите вашия успех.

Чувал съм много хора да казват, че не им трябва бизнес план при стартирането на бизнес, защото не могат да прогнозират бъдещи събития. За да ви убедя за необходимостта от планирането ще ви дам един пример. Ако вие искате да станете студент, трябва да имате план как ще го направите. Първо избирате специалността и предмета, с които ще кандидатствате. След това избирате датите на изпитите, на които ще се явите от многото възможности, които дават висшите училища през последните години. Накрая, планирате стратегията си – с учене на всички теми, с преписване или по метода „Господ е с мен!” :). През това време много неща могат да се променят, нали? Може да отнемат акредитацията на някой университет, може да променят датите на изпитите или може да вдигнат семестриалните такси за някои от специалностите. В тези ситуации, вие ще промените плана си съобразно събитията, нали?

В това да не планирате и да живеете ден за ден има някакво очарование, но няма да ви помогне да станете успешен предприемач.

4. Управлявате умно парите си

Паричният поток е в основата на всеки бизнес. Той ви е нужен, за да си купувате необходимите за дейността активи, промотирате вашия бизнес и да получавате доход, с който да покривате личните си разходи и да развивате дейността. Поради тези причини, вие трябва да управлявате умно парите си, за да сте сигурни, че входящите парични потоци ще се увеличават и разходите ще се плащат.

Другият основен проблем на предприемачите, свързан с управлението на парите е, че те не разделят личните от фирмените пари. Това умение е критично за оцеляването на всеки бизнес. Ако сте едноличен собственик на фирмата е ясно, че всички пари са „ваши”, но липсата на добра счетоводна отчетност може да въздейства върху вашите решения, свързани с паричния поток и това да доведе до прекратяване на дейността.

Ако не знаете от къде да започнете, изтеглете безплатната електронна книга „Как да управляваме умно парите си“.

5. Създайте уникално предложение за клиентите си

Всеки бизнес трябва да има уникално предложение за продажба. Това означава просто да се запитате „Защо моите клиентите купуват стоките и услугите, които им предлагам, а не купуват от моите конкуренти?”. С други думи, кой аспект или комбинация от аспекти отличава моя бизнес от този на останалите конкуренти. Дали това е по-доброто обслужване, удълженото работно време, персонализираното отношение, по-добрата политика за връщане на стоки или някаква комбинация от тях?

Ще ви дам пример. Почти всичките неща, свързани с компютри вкъщи са от една фирма. Това, което ме привлече за техен клиент и ме задържа вече няколко години са експертните съвети и техническата помощ, която ми оказват. Също така, никоя друга фирма не ми се е обаждала няколко месеца след покупка на лаптоп, за да ме попита дали всичко е наред и дали имам нужда от някаква помощ. Не е голямо усилие, нали? Само един телефонен разговор.

6. Инвестирате в себе си

Всички големи предприемачи купуват и четат книги (вижте най-добрите бизнес книги, препоръчани от успешни предприемачи и мениджъри), защото знаят, че те ще подобрят техните знания и умения и ще им помогнат да преодолеят всички трудности по пътя си. Къде може да срещнете тези предприемачи? На различни семинари, обучения, срещи на бизнес асоциации и други, където се учат и споделят своя опит. Те посещават подобни мероприятия, дори да са професионалисти в съответната сфера, защото знаят, че образованието е непрекъснат процес, който им помага да правят нещата по-бързо, по-добре и с по-малко усилия. Накратко, топ предприемачите инвестират непрекъснато в най-мощния и ефективен маркетингов инструмент – в себе си.

Ако искате да започнете да изграждате тези черти или да ги подобрите, заповядайте утре (20 май) от 18.30 часа в конферентната зала на хотел Сити Авеню, където серийния предприемач Христо Попов ще направи презентация на тема „Каква е връзката между парите и предприемачеството?”, като чест от курса по лични финанси „Какво не ни казва Робърт Кийосаки?”.

Специално за този модул от курса, всички млади хора под 25 години ще ползват 50% отстъпка или за тях цената ще е само 25 лева на човек с промо-код UNDER25. За останалите цената е 30 лева (отстъпка от 40%) с промо-код MODUL5.

Цената включва, освен лекцията на Христо Попов, и още една интересна презентация за борсовите сделки с гост-лектор още един човек от бизнеса – Ангел Рабаджийски, изпълнителен директор на инвестиционен посредник Карол. Той ще ни разкаже какво е необходимо, за да търгува с акции и други инструменти. Също така, ще може да присъствате безплатно на нашата работилница на 27 май на същото място, в която ще приложим на практика наученото досега в курса.

Повече информация за модула може да получите тук – Модул 5 Предприемачеството и парите.

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *