четвъртък , 8 декември 2016
Kak se raboti po evropeiski proekt

Как се работи по европейски проект с минимален бюджет

Това е втория казус от поредицата „Открито за комуникациите”, която правим заедно с екипа на Media Start. Ето го и него:

В този казус става въпрос за истински реализиран европейски проект. И то с истински бюджет! От съображения за сигурност няма да се спомене името на проекта, нито това на клиента. Няма да дам и точната сума като бюджет, но в процентно съотношение всичко ще е напълно точно и конкретно.

Проектът…

Случи ни се да работим по проект с фиксиран бюджет. Заданието се състоеше в това, да изработим рекламни материали (табели, флайери, научни студиа, брошури и т.н.) за бюджет от 30,000 лв.

Започна голямото писане на оферти и точни параметри за всеки един материал. Всеки детайл беше уточнен, всеки договор беше подписан. Отне ни няколко месеца да подготвим документите, а срокът за изпълнение беше 30 дена от подписването на договора.

Важно е да спомена, че след като се подпише техническата спецификация за материалите, агенцията няма право да ги променя или да доставя материали с други параметри: по-тънка хартия или блед печат.

И така, ние бяхме описали параметри за луксозна хартия и печат. Те бяха одобрени и… започнахме работа.

Казусът…

По време на изпълнението се изправихме пред огромен казус. Трябваше да измислим как да решим! В началото, когато течаха преговорите, аз няколко пъти изрично попитах дали ще трябват и рамки за табелите.  Отговорът всеки път беше “не”. По-късно, по време на реализацията, се оказа, че хората, които са писали проекта, пропуснали да споменат, че трябва да се изработят рамки (които бяха много на брой, с огромен размер).

Както се досещате вече, тези рамки са съвсем отделно перо – около 10-15% от целия бюджет.

Изпаднахме в изключително неприятна ситуация, за решението на която обсъждахме няколко варианта:

  1. Да останем на позицията, че договорите вече са подписани, че това е тяхна грешка и ние ще изпълним само това, за което сме се договорили.
  2. Да намалим параметрите на печатните материали, за да “избием” разхода за рамките.
  3. Да поискаме допълнителен бюджет за изработване на рамките.
  4. Да потърсим нискобюджетен материал и изработка.

Важният момент, който трябва да знаете е, че след като документите са подписани, посочените параметри на материалите трябва да се спазят стриктно. Техническата спецификация не може да бъде предоговорена. Това автоматично означава, че горните варианти отпадат. Бяхме изправени пред сериозен морален въпрос! Да, за нас беше точно такъв. Имаше два варианта: да им кажем, че те са били некоректни и да ги оставим „ да се оправят“ или да поемем всичко за наша сметка.

Борбата с вятърните мелници…

Първосигнално ни идваше да се движим по първия вариант. Това сякаш ни изглеждаше справедливо. След като обаче прегледахме отново ценностите си и отделихме няколко дена, за да може ситуацията да „отлежи“ и да я прегледаме от възможно повече гледни точки, решихме, че е въпрос на чест да не правим компромис с качеството. Може би никой нямаше да забележи, че дебелината на листите е смалена или цветовете не са толкова ярки, но за нас беше важно, че ние щяхме да знаем какво сме направили. А то щеше да бъде в разрез с начина ни на работа, за който сме се съгласили като екип.

Златната среда

Понякога има и такава. За да не оставим клиента си необслужен докрай, решихме, че можем да направим компромис със себе си в две посоки. От една страна, да помислим за нискобюджетен вариант на рамките, който нямаше да съответства на качеството на вече изработените табели. От друга страна, да „дадем от своето“. Имахме само няколко дена да намерим изпълнител, който да отговори на нашите изисквания. Успяхме! Въпреки че не бяхме изцяло удовлетворени от ситуацията, действахме бързо и в срок. Искахме да изпълним всичко по договор!

Е, направихме го!

Проект с малък бюджет. Задание в кратки срокове. Сложна работа с институции – български и чуждестранни. И не направихме компромис! Дори беше за наша сметка.

Вие какво щяхте да направите в тази ситуация?

Искате ли да получите професионални насоки за развитието на вашия бизнес?

Екипът на Медиа Старт има изненада за един от читателите на Финансовите съвети на Бат’ Тони. Задайте вашия въпрос като коментар под тази статия и най-интересния ще получи безплатна консултация от тях. Ако сте собственик на малък бизнес или работите в маркетинга и имате нерешен казус свързан с :

  • Видео маркетинг.
  • Позициониране в Интернет.
  • Промоционални кампании.
  • Комуникационни стратегии.

не пропускайте своя шанс да получите професионален съвет от доказани специалисти в тази сфера. За всякакви други въпроси и казуси използвайте този имейл – info@media-start.net

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

No comments

  1. Поредната безсмислица. Всички, или повечето европейски проекти са абсолютно неприложими в наши условия /просто защото са американски/ а ние сме в Европа. Те са подчинени на една едничка цел – да се усвоят /излапат/ едни пари. Затова и често си противоречат един на друг, а да не говорим за европейски ценности, или опази боже, български такива. Ползата е НУЛЕВА, а решението на някакви финансови проблеми ВРЕМЕННО. Липсва стратегията на приоритетите. Тоталната ликвидация на икономиката – всички да печелят все едно от наем, а не от производство, не може да бъде стратегия!

  2. Да, съгласна съм, че може би повечето европейски проекти не са приложими за българската действителност, но все пак те са една добра крачка към промяна. Така или иначе – има ги – факт е. Искаме да работим по тях – факт. И как ще се справим – вече е въпрос на професионализъм и на ценности. Аз бих посъветвала фирмите да кандидатстват по такива проекти, защото това е страхотен опит – дори да не те одобрят, попълването да документите е живо приключение :).

  3. Здравейте, Г-н Василев!
    Това, което споделяте с нас, вече не е казус, а ежедневие.
    Лично на мен преди две години ми се наложи да взема същото решение. И го взех. Постъпих по варианта, който вие сте описали като 1.“Да останем на позицията, че договорите вече са подписани, че това е тяхна грешка и ние ще изпълним само това, за което сме се договорили.“
    Имах успех! Може би съм била по-убедена от вас за истината…
    За това, ви пожелавам до край да отстоявате принципите си, и да не си губите времето да мислите за неща, за които някой друг си е спестил това време.
    Успех!

  4. Спецификата на маркетинга в образованието е доста различна, макар да мисля, че общите принципи за таргетиране са в сила. Провеждаме курсове за първоначално обучение на морски лица в София. От една година сме на пазара. Като продукт сме най-добрите, НО … С маркетинга сме го закъсали здраво.
    Въпрос: Какво е разумното съотношение на средствата вложени в маркетинг (вкл и реклама) към желания приход?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *