сряда , 22 ноември 2017
kak da zapochnem onlain biznes naruchnik za napulno nachinaeshti

Как да започнем онлайн бизнес – наръчник за напълно начинаещи

Искаш ли да стартираш свой онлайн бизнес и да си осигуриш още един източник на доходи, който в бъдеще може да се превърне в основен? Искаш ли да разбереш как да го направиш, дори да си напълно начинаещ в тази сфера? Нашият гост-автор – Добромир Панов от подготви специално за читателите на SmartMoney.bg наръчник как за започнем онлайн бизнес за начинаещи. Ето го и него:

Деян е на 27 години и иска да научи как да изгради онлайн бизнес. Все пак доста се интересува от това, прочел е няколко интересни материала, изгледал е два-три уебинара и няма търпение да започне да печели от интернет колкото се може по-скоро.

За съжаление, Деян няма как да се излежава на плажа в Ахтопол, докато всичко се случва автоматично и банковата му сметка се пълни. Преди това трябва да премине през няколко важни стъпки.

На първо място, нужна му е правилната..

Нагласа – това е най-важният елемент

Правилната психическа нагласа е най-важното нещо за всяко начинание – от стартиране на бизнес до игра на тенис. Ако трябва да бъдем честни, не всеки е способен да изгради успешен бизнес в интернет. Не и ако не знае какво всъщност представлява това.

Онлайн бизнесът е всеки вид търговска дейност, при която интернет е основният двигател на продажби, клиенти, маркетинг, реклама, плащане, доставка и така нататък.

Като цяло онлайн бизнесът е много по-различен от този извън мрежата.

По някое време Стамат може да си каже, че това нещо не е за него и няма да успее да научи целия куп от неща, които ще са му нужни. Няма, обаче, място за притеснение – всичко ще бъде изяснено кристално до края на този наръчник.

Пътят към успеха

Първа спирка – намиране на ниша

От огромно значение е намирането на конкретна пазарна ниша за новия онлайн бизнес. Той трябва да бъде фокусиран върху точно определено нещо и поне в началото да не се измества и на сантиметър от него.

Затова трябва добре да се помисли върху този въпрос и да се избере свободна ниша или такава, за която сме сигурни, че притежаваме нужните умения, знания и мотивация.

Втора спирка – проучване на потребителите и конкуренцията

Избирането на ниша далеч не е достатъчно. Трябва внимателно да се проучат и потенциалните клиенти, както и наличната конкуренция. Когато вече имате някакви идеи за вида на бизнеса си, можете да използвате Google Keyword Tool, за да разберете дали има някой, който се интересува от подобно нещо. Трябва само да влезете в инструмента и да опишете идеята си с най-простата възможна фраза – например, водни пистолети. Така ще видите броя на хората, които търсят това в Гугъл.

Следва да разберем колко е голяма и конкуренцията. Отново напишете същата фраза този път в самата търсачка и вижте броя на резултатите. Може би няма да ви е лесно да се справите в онлайн отрасъл с над 300 000 резултата в Гугъл, така че мислете за нещо не толкова конкурентно.

Трета спирка – хостинг и домейн

Супер – дошла ни е страхотна идея за онлайн бизнес, проучили сме конкуренцията и клиентите и всичко изглежда наред. Вече можем да започваме. А задължителни условия за целта са да имаме хостинг и домейн.

Домейнът е самото име на сайта, което трябва да се изпише в браузъра, затова трябва да се постараете то да е лесно за запомняне и писане. Колкото по-кратък е домейнът, толкова по-добре. Ако искате да създадете бранд, можете да измислите атрактивно име, а ако целите по-лесно намиране в търсачките – изберете си ключова дума или нейна производна.

След като сте решили какъв да е домейнът ви, можете да ползвате инструмент за проверка дали е свободно това домейн име и ако не е свободно – с какво можете да го заместите. Остава да си изберете и компания за хостинг услуги, за да получите пространство в мрежата за своя сайт.

Четвърта спирка – изграждане на уебсайт

И най-големите аматьори в интернет знаят за WordPress и могат да се справят с управлението на сайт, изграден върху него. С тази платформа можете да създавате сайтове буквално за минути и работите без никакъв или почти никакъв програмен код.

В интернет бързо можете да намерите инструкции как да създадете своя WordPress сайт. Важен елемент е темата на сайта. Помислете добре и си изберете хубава, ефикасна и добре работеща тема, дори и да е малко по-скъпа.

Пета спирка – регистрация в имейл система

В началото няма да обръщате много внимание на това, но всъщност имейл маркетингът е едно от най-силните оръжия на бизнеса онлайн. За да се възползвате от него, ще ви трябва свестен имейл доставчик.

Нужно е да предлага качествени услуги за писане, изпращане и управление на голямо количество имейли към дълъг списък с клиенти. Има много такива доставчици, които са безплатни до определен брой изпратени имейли на месец, и е добре да започнете с някой от тях в началото.

Шеста стъпка – СЪДЪРЖАНИЕТО!

След като имате сайт, ще трябва да го напълните със съдържание – тази толкова сложна и мистериозна дума. Описваме го така, защото всеки специалист говори за неговото огромно значение, а никой не разсяснява какво точно представлява.

Ние също няма да ви дадем точен отговор на този въпрос. Идеалното съдържание не може да бъде измерено, не може да се каже колко да бъде дълго, колко често да се пуска, какво да има в него, колко и какви да са визуалните елементи и така нататък. Сигурно е само едно – качественото съдържание не се появява изведнъж и не пада от небето.

То изисква сериозна работа и много време и усилия, както и немалко натрупан опит в писането. Важно е да се опитвате да създавате такова съдържание, което със сигурност ще е интересно за потребителите и вашите потенциални клиенти. Експериментирайте с формите и начина на споделяне, но винаги мислете най-вече за отсрещната страна.

Седма спирка – трафик и маркетинг

Ако не сте фенове на маркетина, имаме лоша новина – той е най-важният компонент за привличане на трафик и оттам – продажби и приходи. Има два начина да получите достатъчно трафик към своя сайт – безплатен и чрез финансови инвестиции. И двата са достатъчно ефективни, изпълнени правилно, като, разбира се, безплатният отнема доста повече време.

Най-бързи резултати носят рекламите в Гугъл и социалните мрежи, които се заплащат на клик. Трябва, обаче, да знаете, че хората по принцип мразят реклами и ще ви е нужен специален подход при изграждането им, за да бъдат ефикасни.

Google AdWords е един от най-ефективните начини за рекламиране онлайн, но не е толкова лесен за използване, колкото го описват. Необходимо е първо добре да се запознаете с инструмента и начина, по който работи, за да знаете как да получите възможно най-много конверсии с минимум разходи.

В дългосрочен план няма по-качествена услуга от оптимизацията на сайт. Така нареченото SEO представлява комплексна услуга, която подобрява присъствието на сайта при търсене на определени фрази в Гугъл. Например някой търси „онлайн магазин за рокли“ и съответно на колкото по-предна позиция е вашия магазин, толкова по-голям брой посещения ще привлече, тъй като търсещите обръщат внимание основно на първата страница в търсачката.

Осма спирка – социализиране и превръщане в част от онлайн обществото

Сайтът ви не може да бъде изолиран от останалото онлайн пространство, затова трябва да го социализирате. За целта използвайте социални мрежи, блогове и форуми, свързани с бизнеса ви. Комуникирайте с хората, бъдете им полезни, разберете какво искат и какви проблеми имат, предложете им решения, бъдете отворени към диалог.

Колкото по-активни сте в онлайн пространството, толкова по-разпознаваем ще става вашия бизнес с времето. Най-ефикасните инструменти за добиване на популярност в интернет са имейл маркетингът, социалните мрежи и писането на статии.

Девета спирка – монетизиране

Вероятно точно това сте чакали, нали? Да, всички тези усилия все пак се монетизират и ни носят реални приходи.

Има различни начини да получавате пари от уебсайта си. Ето някои от тях:

  • Продажба на е-книги, аудио или видео съдържание, приложения и така нататък
  • Плащане за закупуване на абонамент в сайта
  • Създаване на платени курсове и обучения
  • Показване на реклами на сайта (индивидуални или от платформа като AdSense)
  • Предлагане на услуги, консултации и друг вид обслужване
  • Продажба на истински продукти онлайн – книги, дрехи, електроника и други.
  • Афилиейт маркетинг – насочване на потребители към други онлайн магазини и получаване на комисионна

Онлайн търговията се смята за един от най-печелившите методи за монетизиране на уебсайта. Той, обаче, изисква много време и ресурси и е много по-сложен за изпълнение от участието в афилиейт програми. За продажбата на продукти е нужно приложението на почти всички маркетингови инструменти и голяма доза копирайтинг и клиентски ориентирани умения.

Получаването на приходи като афилиат е значително по-опростен процес, но в никакъв случай не се постига лесно. И тук е нужен изключително много труд, за да се достигне до момента, в който сайтът ще ни носи приходи, без да правим почти нищо.

Десета спирка – растеж и подобрение

Процесът по правене на онлайн бизнес започва с прилагането на знанията за създаването му и не приключва никога. Необходимо е постоянно да научавате нови неща за отрасъла, в който работите и да развивате собствените си умения. Ако бизнесът не расте, със сигурност ще загине.

За да подобрявате постоянно уебсайта си, използвайте инструмента Google Analytics и се научете как да го използвате. Регистрацията на сайта е безплатна и, след като я направите, ще виждате многобройни подробни статистики за преставянето му. Научете се да анализирате показателите и с тяхна помощ да получавате информация за ефективността на действията и стратегиите, които следвате.

Не спирайте да експериментирате. Правете различни тестове на уебсайта си, чрез които да разберете кое се получава добре и кое не. Помагайте си със специално създадени инструменти за тестване като Google Website Optimizer. Бъдете креативни и експериментирайт с най-различни идеи. Със сигурност ще откриете най-подходящи начин за собствения си онлайн бизнес, по който да спечелите максимално и да привлечете клиенти.

Както виждате, нужна е доста работа, за да се стартира един онлайн бизнес, и още повече след това. Въпреки че няма как да пожънете успех за един ден, това не бива да ви обезкуражава, защото интернет пространството ви дава буквално неограничени възможности за печалба, без значение в коя държава се намирате. Важно е да вярвате в себе си и уменията си и да бъдете постоянни.

Какво мислите – какви други практики са подходящи за прилагане при започване на нов бизнес онлайн? Споделете вашите идеи в коментарите!

Включи се в нашия безплатен бюлетин и получи 2 книги като подарък!

21

За Добромир Панов

Добромир Панов е ентусиаст и съсобственик на дигитална агенция за маркетинг PromoPointbg.com. Вярва, че успехът е възможен и смята, че винаги има какво да се подобри. Благодарение на това може да предложи индивидуални и работещи стратегии, които да помогнат на всеки бизнес.

One comment

  1. Размер на пазара

    Всъщност колко конкурентен е една ниша можем да разберем не по броя резултати в индекса на Гугъл, които са просто споменавания на ключовата фраза и индикация за големината на пазара не на конкуренцията, а от цената на ключовите думи в Гугъл Адърдс – колкото по-висока, толкова по-конкурентна среда. Друга индикация за голяма конкуренция е излизането на стари и утвърдени сайтове в първите резултати на първа страница. Определяйки ниша е добре да проверим за повечето ключови думи колко на брой търсения има. Ако примерно има общо 10 000 търсения на месец и теоретично класираме сайта си на първо място, то можем да очакваме около 6000 посещения от органичен трафик. При конверсия 0.25-0.5% ( стартиращ бизнес никога не конвертира добре ) , това означава от 15 до 30 продажби на месец, оттам всеки може да си направи сметката – това разбира се е най-общ и бакалски метод.

    Препоръчвам и Гугъл Трендс за да се види как се движи търсенето по ключовите фрази през годината и до пет години назад. Между другото с този инструмент можем безпогрешно да открием ниши които са във възход и предстои бум или да се предпазим ако интереса спада.

    Проучване на конкуренцията

    Един от най-простите методи е да се анализира какви посещения имат самите сайтове, от къде идват посещенията им и накъде отиват посетителите след това, по кои ключови думи се класира сайта и каква е структурата на входящите линкове.

    Домейна

    Добре е да е кратък и лесно запомнящ се, лесно записващ се и по възможност ком или бг , по възможност всички букви на български да имат еднобуквен латински еквивалент без алтернативи.

    Сайт

    Освен сайта на WordPress, поне да му сложим плъгин за SEO и сайтмап и да пишем уникални мета описания и заглавия на страници базирани на проучване на ключови думи.

    Мейли

    Това е нещото, което е наша собственост. Гугъл може да те махне от индекса, ФБ може да ти закрие профила, но списъка с мейли освен, че най-добре конвертира си е твой. Затова събирайте от рано.

    Съдържание

    Статистиките показват, че е добре ако пишете статии те да са над 1000 думи, да съдържат ключови думи които са важни за бизнеса, можете да анализирате с различни инструменти какъв тип съдържание и на каква тема събира повече социални сигнали и да поемете по вече утъпкания път. Добре е съдържанието в сайта да има линкове помежду си, както и изходящи линкове към авторитетни ресурси. Много е важно използваните снимки да са с правилни имена и тагове. Препоръчвам статия поне 4 пъти в месеца.

    Реклама

    Няма безплатна такава. И да наблегнете на реклама чрез статиите в сайта, пак плащате с време или на някой да ви ги пише. Има различни рекламни мрежи, коя е ефективна за вас може да покажат само метриките с които се анализира възвращаемостта на инвестицията. Например за магазини е добър вариант включването в афилиейт мрежи, където се плаща само процент от продажба – разбира се не е толкова просто.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *