петък , 9 декември 2016
Има само една причина да НЕ стартираш бизнес. Знаеш ли коя е тя

Има само една причина да НЕ стартираш бизнес. Знаеш ли коя е тя?

Марк Твен е казал, че куражът е умението да устоиш на страха, а не липсата на страх. Започвам с цитат от любим автор не поради друга причина, а само и единствено заради факта, че в него се състои и есенцията на тази статия. А именно – страхът.

Какво е страхът?

Вероятно понякога липса на опит и самочувствие, неяснота и несигурност, може би инстинкт за самосъхранение, може би натрупани комплекси или болка от отминали грешки?

Всъщност няма никакво значение. От каквото и да е изграден страхът, той е единствената – да, правилно четете – единствената причина, поради която човек да иска, но да не започва да развива собствен бизнес.

Нито една друга причина не е самостоятелно валидна, дори и когато говорим за несигурност, некомпетентност, неяснота, липса на време, липса на пари и т.н. – всички те са различните лица и оформления на страха ни. И в никакъв случай не е ненормално да се страхуваш – с нарастване на възрастта човек се учи да използва страха си, за да се предпазва, но важното тук е, че предпазливостта не е движеща сила нито на иновациите, нито на успеха.

И тук съвсем логично идва един важен въпрос. Как да преборим страха си, когато много искаме да започнем да работим по някоя бизнес идея? Действайте! Няма друг отговор на този въпрос, нито други правила за пътя към успеха.

За да ви помогна да започнете ще опиша няколко основни стъпки, от които може да бъде съставено вашето първоначално действие, така че да задвижите механизма, а на по-късен етап ще видите, че мотивацията ви сама ще се справя с тази задача.

1. Започнете с безплатните неща

Ясно е, че за стартирането на бизнес идея е необходим капитал – бил той съвсем малък за някои видове бизнеси или огромен за други. Добра стратегия е да валидираме идеята си, преди да започнем да харчим от капитала, за да минимизираме загубите и по-важно –  неправилно вложените средства. Какво можем да направим безплатно?

Говорете с потенциални партньори – представете си, че вашият бизнес е вече действащ и успешен – кои са хората, които биха си партнирали с вас? Партньорите са изключително важна част от устойчивостта на бизнеса, тъй като биха могли да ви дадат достъп както до правилно таргетирана публика, така и до ресурсите и експертизата си.

На този предварителен етап си направете списък с потенциалните партньори и започнете контакт с тях – дори да нямате нищо готово, хванете ентусиазма си в ръце и отидете с него на среща с партньор – разкажете им какво сте намислили и тогава замълчете и ги послушайте. Те ще ви дадат ценен опит, идеи, предложения – бъдете отворени, дискутирайте, задавайте въпроси.

Може никога да не създадете пълноценни партньорски взаимоотношения с този конкретен субект, но ще почерпите ценна информация от контакта си. А и никога не е рано да започнеш да създаваш база данни от релевантни контакти, към които да комуникираш ефективно на по-късен етап.

Допитайте се до бъдещите си публики – има безброй безплатни онлайн инструменти за правене на анкети – изберете един и действайте. Ще ви отнеме няколко часа да съставите анкетата, както и сумарно няколко дни, за да я разпространите в мрежата, но отговорите й ще ви дадат интересни перспективи. Може да се окаже, че вървите в съвсем грешна посока – и сега е подходящ момент да го научите. Може голяма част от хипотезите ви да се потвърдят, като в такъв случай ще бъдете окрилени директно от подкрепата на потенциалния си таргет да продължавате смело напред. Какво по-хубаво от това?

И като споменах таргет – изключително важно е да изберете внимателно кого ще помолите да попълни анкетата ви – ако правите бизнес за бански, възможно е да не са ви полезни отговорите на руснаци, които не са напускали страната си; ако правите смартфон приложение, може би хората над определена възраст не биха били полезни за анкетата ви – мисля, че става ясно какво се опитвам да илюстрирам. По-добре да ви отнеме повече време и да съберете по-малък брой попълвания, но е от изключителна важност те да са направени именно от хората, към които ще е насочен бизнеса ви, за ви дадат добра основа за изводи и решения.

Проучете най-важните си доставчици – направете щателно проучване на доставчиците, от които ще зависи бизнеса ви. Ако ще правите бар за фрешове е най-важно да знаете откъде, на каква цена и при какви условия за плащане и доставка ще можете да си набавяте пресните плодове. На този етап може да не говорите за договори и обеми, но можете да проверите и сравните предложенията, възможностите за отстъпки и т.н.

Помислете и за алтернативни варианти, тъй като понякога те могат да са от решаващо значение за началото на бизнеса ви – не е нужно винаги да използвате услугите на  лидерите на пазара, стига да не правите компромис с качеството на продукта или услугата – понякога по-малките или неутвърдени фирми дават освен по-добри условия и по-добро преживяване, а на моменти могат да бъдат и по-гъвкави от големите си конкуренти.

2. Направете си времеви план и бюджет

Тук не говорим за стандартния бизнес план, който някои специалисти ще ви съветват задължително да направите, а други – да не правите за нищо на света. Това, което имам предвид е елементарна таблица, в която да опишете конкретните дейности, които трябва да се случват за период от няколко месеца до година напред, заедно с разходите, свързани с тях.

Постарайте се да опишете основните дейности, а след това отделете време да ги разбиете на поддейностите, както и да ги разпределите във времето. Ще откриете много изненади, които ще ви спестят неприятности занапред. Ще си дадете сметка за разходите и как са разпределени във времето и не на последно място ще разберете дали имате нужда от помощ или план Б, в случай, че нещо не се получава така, както ви е необходимо.

За моята идея например, ще имам нужда от нещо, което искам да получа от страна на поне 50 блогъра до два месеца, което при успех от 10% ще означава, че дотогава трябва да се свържа и преговарям с поне 500, което прави по 8-9 нови контакта на ден – като това е ако не спирам нито ден през тези два месеца – независимо от събота и неделя, отпуски и мързеливи дни. Когато направих плана и сметките, осъзнах, че тази стратегия ще ми изгуби много ценно време, а може и да не доведе до желания резултат. Така че я смених, преди дори да съм започнала.

3. Давайте обещания от името на бранда, който градите

След като сте преминали през горните две стъпки и сте избистрили за себе си следващите действия, които предстоят, както и сроковете и разходите, с които са обвързани е чудесен момент да обещаете собствената си представа и на външните заинтересовани лица.

Това може да бъде направено под формата на отброяване на времето до пускане на продукт на пазара или съвсем неформалното “по предварително разчети услугата ще е налична в края на септември – ще ви държим в течение за повече подробности”.

Обещавайте конкретни неща, но си оставете възможност за удължаване, в случай на необходимост. Така ще имате срок, който самите вие ще гоните, но на този етап безопасно можете и да го отложите (като задължително информирате страните, на които сте го обещали, за да не губите доверието им).

И тъй като започнах с цитат, ще си позволя и да завърша с такъв – и то не поради друга причина, ами за да не ви създам измамно грешна представа за това колко лесно е да започнеш да работиш по бизнес идея.

„Усилията и куражът не са достатъчни без цел и посока“. Джон Кенеди

Така че ето за домашно:

  1. Дайте си сметка каква е вашата цел – не казвам набележете си такава, тъй като вярвам, че щом четете това, вероятно имате поне няколко готови цели в главата си;
  2. Поемете правилната посока към нея – дори и в случаите, в които тя включва и стъпки назад, нали знаете – те ви помагат да се засилите; и
  3. Действайте – защото единственият транспорт към успеха са действията.

Успех!

Включи се в нашия безплатен бюлетин и получи 2 книги като подарък!

21

За Владислава Генова

Привет, аз съм Владислава и ми е трудно да се категоризирам. Ако все пак трябва да си сложа етикети те със сигурност биха включвали "мечтател" и "предприемач". Професионалното ми развитие включва 6-7 години на различни позиции в международни финансови институции като част от екипите за работа с клиенти, маркетинг и продуктово развитие. От скоро работя в агенция за медия и събития и управлявам взаимоотношения с портфолио от световнопризнати бизнес университети. Интересувам се от изкуство, маркетинг и предприемачество, като нямам търпение да се похваля и с успешен собствен проект, но за това, малко по-нататък :)

3 коментара

  1. Поздравления, Влади, много полезно четиво!
    Напълно си права, че „…предпазливостта не е движеща сила нито на иновациите, нито на успеха.“. Разбира се, липста ня всякаква предпаливост пък е гаранция за провал.
    Краткият текст не позволява да се включат и обсъждат всичките многобройни условия за успешен старт на нов бизнес, но може би трябва да се наблегне и на задължителната готовност за поемане на премерен риск. Търсенето на абсолютна сигурност във всички посоки означава да не се предприеме нищо.

  2. Към добрите препоръки на Владислава в точка 1 бих добавил и разговор с човек, развиващ в момента или разработвал в недалечното минало, същия или много подобен бизнес. Мъдрият учи от опита на другите ;).

  3. Владислава Генова

    Благодаря за „подправката“, Владислав! Определено менторството от страна на хора, които са се сблъскали вече с проблемите на практиката е неразделна част от успешното както развиване на бизнес, така и развиване на себе си. Успешна седмица!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *