петък , 9 декември 2016
Дропшипинг - как да стартираш печеливш бизнес от нулата [Тотално пълно ръководство]

Дропшипинг – как да стартираш печеливш бизнес от нулата [Тотално пълно ръководство]

Днес сме ти подготвили нещо наистина уникално – Тотално пълно ръководство как да стартираш печеливш бизнес от нулата в дропшипинга. Този материал от над 9,600 думи представлява цяло бизнес обучение и включва всичко, което ти трябва, за да изградиш твоя онлайн магазин. Автор на тази мини-електронна книга е Богдан Димитров.

Дропшипингът е гореща тема. Все повече хора искат да започнат работа от дома или бизнес без висока (или никаква) начална инвестиция, а тази дейност е точно такава.

Това е лесен и удобен начин да продаваш, без да имаш собствен продукт или да обработваш пратки. Нуждаеш се само от сайт, време, пари за реклама и вече имаш готов магазин с артикули, които да продаваш.

Разбира се, има и проблеми като конкуренция, ниски печалби и намиране на доставчици, но всичко това ще го обсъдим подробно в тази статия – стъпка по стъпка.

Какво ще научиш от статията? 

  • Какво е дропшипинг и как може да ти помогне?
  • Как и къде да намериш и избереш доставчици?
  • Какъв продукт да избереш?
  • Как да разбереш дали пазарът е печеливш?
  • Как да се справиш с ниските печалби? Конкуренцията?
  • Как да продаваш повече и по-евтино чрез имейл маркетинг?

Защо дропшипинг? 

1. Защо дропшипинг

Когато започнах приключението си в онлайн търговията, това беше първото нещо, с което се захванах. С точно 38 лева си купих домейн и хостинг от SuperHosting.bg. Свързвах се с доставчици и създадох първият си онлайн магазин само за няколко дни.

В началото беше трудно и имах 3-4 продажби седмично. След това – по 1-2 на ден, а след 2 години и половина, сайтът вече беше един от най-големите на пазара и приемах десетки поръчки дневно.

Не го казвам, за да се хваля.

Идеята ми е, че за да започнеш, не ти трябват огромни инвестиции, умения или екип. Можеш да започнеш с малко и да градиш. С времето ще ти се разкриват нови възможности и ресурси.

Какво е дропшипинг?

Дропшипингът е метод да продаваш продукт, който не притежаваш. Когато получиш поръчка, даваш адреса за доставка на доставчика и той го изпраща от твое име. След като клиентът приеме пратката си, получаваш комисионна.

Печалбата е разликата между цената за крайния клиент и тази на дропшипъра, т.е. ти.

Ще ти дам пример. Ако доставчикът е сложил крайна цена за клиента 60 лева, а цената за теб е 40 лева, разликата от 20 лева отива в твоя джоб.

Когато клиентът направи поръчка, той плаща 60 лева на теб. След това ти заплащаш 40 лева на доставчика и той изпраща продукта от твое име. Това е стандартната версия.

Побългарена версия

Нека разгледаме „родната“ версия. В България методът е друг. Когато получиш поръчка, пращаш данните за нея на доставчика. След това той изпраща продукта и получава плащането. Отново разликата в цената е твоята печалба.

Неудобството на този вариант е, че получаваш парите след месец. Някои плащат веднага, но най-често е след около месец или при достигане на определена сума за изплащане. Въпреки че за някои това е неудобство, методът си остава чудесен за старт.

Процесът на дропшипинга

Ето накратко как преминава процесът на дропшипинг сътрудничеството: Намираш доставчик, който има продукти по твой вкус. Свързваш се с него и подписваш комисионен договор (не се налага да имаш фирма или каквото и да било). Доставчикът ти дава снимки, описания и всичко необходимо, за да продаваш, и то веднага.

Следващата стъпка е да създадеш уеб сайт. Качваш снимките и описанието на продукта в сайтове за обяви или на Facebook страница. Когато имаш продажба, изпращаш данните за поръчка на доставчика (продукт, количество, адрес за доставка и т.н.).

Доставчикът изпраща стоката до клиента от твое име. Ако клиентът заплати, получаваш комисионна. Доставчикът ти изплаща комисионна (от 1-во до 5-то число или както сте се разбрали). Най-често сътрудничеството започва по този начин.

Преди да започнеш да търсиш партньор, ще ти покажа в дълбочина плюсовете и минусите на дропшипинга. След като го прочетеш, ще можеш да вземеш правилно и информирано решение.

Какви са предимствата?

2. Предимства на дропшипинга

Дропшипингът дава избор без голяма инвестиция – най-хубавото нещо на този бизнес е разнообразието. Има стотици доставчици с хиляди продукти. Буквално можеш да създадеш онлайн магазин със стотици артикули за няколко минути, при това без да дадеш и 1 лев за стока.

Добавяне на продукти към вече готов магазин – вече имаш сайт? Увеличи продуктите, като използваш дропшип.  Когато аз започнах, имах малко, но исках да предлагам повече. Затова се свързах с доставчици и запълних липсващите артикули. След като потръгна, започнах да си ги купувам на едро или да ги произвеждам.

Тестване на продукти – Можеш да тестваш или проучиш кои продукти се продават. Вместо да рискуваш, ползвай дропшипинг. След това само си ги купи или произвеждай.

Ето още ползи:

  • Без (голяма) инвестиция за старт –без пари за стока, склад и т.н. Тук не броим бюджета за реклама. Говорим само за старт!
  • Пестиш време и усилия– не е нужно да ходиш до офиси на куриерски фирми, нито да обработваш пратки. Няма да връщаш пари при отказана продажба.
  • Стартираш бързо и лесно– доставчиците предлагат продуктов фийд. Можеш да качиш хиляди продукти за минути. Общото време за купуване на домейн до стартирането на сайта понякога е под един час. Работил съм по сайтове, които започнаха да продават 3-4 часа, след като бяха пуснати. Затова е нужна и платена реклама, ще говорим за нея малко по-късно.
  • Печелиш, докато си на работа– дропшипингът може да се превърне в сладък пасивен доход. Например, може да накараш някой от семейството да потвърждава поръчките по телефон или да отговаря на клиентски запитвания, докато ти си зает с друго.
  • Трупаш бизнес опит без риск – тъй като не влагаш нищо, нищо няма и да изгубиш. Печелиш обаче безценен опит.

Какви са недостатъците? 

Страхотен модел за старт, но си има и някои недостатъци. Трябва да се справиш основно с 3 проблема:

  • Конкуренция.
  • Ниски печалби.
  • Средства за платена реклама.

Сега ще ти предложа решение на всеки проблем поотделно.

Отличаване от конкуренцията

Лесният старт е нож с две остриета. Колкото е по-лесно, конкуренцията се засилва. Това не винаги е така, но все пак ще трябва да вземем мерки.

Например, ако се договориш с ексклузивен доставчик за продукт, може да нямаш изобщо конкуренция. В други пазари, като дрехи или обувки, положението е различно. Ще видиш стотици търговци, които продават едно и също. Аз също бях в този пазар и успешно преборих зверската конкуренция.

Как да го направиш и ти, можеш да прочетеш по-надолу.

Ниски печалби

Ако си наясно с печалбите на едро, дропшипингът ще ти се стори слабо печеливш. Комисионните вървят от 10% до 20%. При късмет може да вземеш 30% от стойността на продукта, т.е. ако продадеш стока за 100 лева, прибираш 10, 20 или 30 лева. Комисионните варират най-често в тези рамки.

Платена реклама

Цените за реклама в България са (все още) ниски. Печалбите от дропшип са малки. В зависимост от продукта, може да изхарчиш между 7 и 10 лева за продажба. При средна печалба от 10/20/30%, разходът може да ти „изяде“ до 50-60% от нея. Разбира се, може да отложиш платената реклама за по-късно. Например, когато закупиш продукта на едро или започнеш да го произвеждаш.

Все пак ще говорим за това как да запазиш печалбите си, дори с платена реклама. Като цяло лошите страни са следните:

Ниски комисионни

Те са от порядъка на 10-25%. Зависи и от твоите цели, като при средна цена 60 лева на продукт и комисионна от 15%, печалбата за теб е 10 лева. При 1-2 поръчки на ден няма проблем да си докарваш към 250-300 лева на месец.

При грешка на доставчика, ти трябва да се извиняваш и разправяш с клиента.

Липса на контрол върху продукта и цената.

Конкуренция (щом е лесно – повече хора ще се възползват).

Къде да намеря дропшипинг?

3. Къде да намеря дропшипинг

Претегли ли плюсовете и минусите?

Ако искаш да стартираш дропшипинг, първо трябва да намериш доставчици. Сега ще говорим как точно.

Метод 1: Търсене в Google

За да намериш бизнеси, които предлагат дропшипинг, напиши в Google „онлайн магазин дропшипинг“. Интересуваш се от конкретна стока? Пробвай различни ключови фрази:

“Козметика дропшипинг”

“Дрехи дропшипинг”

“Маркови стоки дропшипинг”

“Маркови обувки дропшипинг”

“Техника дропшипинг“

„Книги дропшипинг“

Защо от онлайн магазини?

Защото най-често те предлагат дропшипинг. Първо бих започнал оттам. След това ще търся другаде – складове, познати или фирми.

Метод 2: Питай директно сайтове или онлайн магазини

Друг начин е да разглеждаш сайтове и да питаш, дали предлагат дропшипинг или афилиейт програма. Повечето търговци, които предоставят такива програми, са ги посочили някъде из сайтовете си (най-често във футъра). Търси линкове като:

„Партньорска програма“

„Франчайз“

„Дропшипинг“

„Станете наш партньор“

Дори да не са отбелязани, питай.

Просто попитай

Някои сайтове се съгласяват на дропшип, въпреки че никъде не го пише. Без да се чувстваш нагъл, просто попитай. Веднага щом забележиш хубав продукт от чужд сайт, питай за партньорство. Повечето като теб ги е срам, неудобно или не се сещат за този вариант.

Това е шансът ти да се отличиш с уникален продукт. Най-лошото, което може да стане, е да ти откажат. Чукай и ще ти се отвори.

Метод 3: Predpriemach.com

Най-известното място за онлайн бизнес в България е форумът на predpriemach.com. В секцията “Дропшиппинг“ има предложения за всичко – от спортни стоки и аксесоари до медицинска козметика и уреди. Първото място, на което се съобщава за дропшип е там, така че посещавай сайта.

Съветвам те да се абонираш за дропшипинг секцията на форума. Така, когато някой пусне тема, веднага ще разбереш.

Метод 4: Физически магазини или бизнеси

Има физически магазини, които продават и онлайн. Повечето им собственици обаче не знаят какво е дропшипинг. Това е твоят шанс – предложи сътрудничество. Снимай продуктите от физическия магазин и започни да ги промотираш онлайн срещу процент от продажбите.

Това не винаги става. Може да ти нямат доверие или време да обработват пратки. Най-добре се получава ако имаш познат, който ръководи такъв магазин в близост до офис на куриерска фирма. Правил съм подобно нещо и собственикът беше доволен – хем получаваше повече продажби, хем си имах уникален продукт.

Как да избереш доставчик?

4. Как да избереш доставчик

Преди да избереш доставчик, трябва да направиш проучване за продукта и пазара.

Защо?

Защото ще ти помогне да печелиш повече пари. Освен това ще спестиш нерви, време и ядове. За да върви гладко ще ти дам няколко доказани съвета за дропшипинга. Всичките съм ги научил по трудния начин и гарантирам, че работят.

Ето белезите на перспективен доставчик:

  1. Бонуси при брой продажби/оборот

Винаги питай за бонуси при определен оборот. Повечето доставчици предлагат по-висока комисионна при високи обороти.  Когато аз се занимавах с дропшип, се ползвах с привилегии от доставчиците, но и продавах повечко.

Старай се да имаш продажби и ще ти се отворят врати за повече комисионни, предложения и партньорства. Ако продаваш повече, доставчиците ще започнат да търсят теб с по-добри условия.

  1. Възможност за слагане на надценка

Интересувай се, дали можеш да сложиш собствена надценка на продукта.

Вместо да получиш само процент от комисионните, можеш да сложиш и някой лев отгоре. Не много, но и с 5 лева да увеличиш печалбата от продажба, в края на месеца ефектът е забележим.

Съвсем реалистично е да правиш 20-30 продажби месечно. Говорим ако не си даваш много труд. Ако сложиш допълнителни 5 лева, това са 100-150 лева „бонус“.

  1. Връзка на доставчика с твоя клиент

Дръж доставчика надалеч от клиента.

Повечето нямат интерес да се занимават с твоите клиенти. Но все пак, някои оставят своя телефонен номер, име на фирма и ако клиентът се обади – казват името на фирмата или магазина.

Ако искаш да градиш име и сайт, намали връзката между доставчика и клиента. Повечето са наясно с това и избягват да оставят име на фирма. Попитай как процедира доставчикът, за да бъдеш готов.

Аз изисквам следното:

  • Мой телефонен номер за връзка.
  • Моето име като изпращач (можеш сам да си правиш товарителници). Ако при теб не може, поне уреди следното:
  • Премахване името на фирмата или сайта от документа за доставка;
  • Когато вдигат телефона на твой клиент, да не казват името на сайта или фирмата;
  • Ти да поддържаш връзка с клиента и уреждаш замени, връщания или поръчки.

След като вземеш тези мерки, вече развиваш бранд. Клиентите ще звънят директно на теб и няма да бъдеш прескачан.

  1. Коректност

Работи с коректни партньори. Досега рядко съм срещал некоректни, но ги има. Имали сме уговорка, но не я спазват. Опитват се да „откраднат“ клиента, като му се обаждат или му предлагат по-ниски цени (могат да си го позволят, защото махат комисионната ти).

Някои пък обичаха да пращат флаери и рекламни материали в кутиите с пратки. Един „партньор“ ми се отплати за продажбите, които му правех по този начин. Разбрах го случайно. Трудно може да се види, когато не знаеш какво се праща до клиента.

За да тестваш доставчика, направи следното:

  • Договори се с доставчика.
  • Направи 1-2 пратки от чуждо име и телефон.
  • Провери данните в кутиите и документите за доставка.

Ако всичко е наред, намерил си коректен партньор. Поздравления!

Това е началото. За да върви бизнеса гладко, трябва да направиш най-важното – проучване на пазара. 

Как да проучиш дали пазара е печеливш?

Искаш да продаваш много? Избери силен пазар. Представи си колко ще печелиш, ако работиш с продукт, който никой не търси. Добави ниските печалби от дропшипинга и картинката е пълна.

Има 2 белега по които можеш да разбереш дали си струва да започнеш: търсене и конкуренция. За всеки от белезите, ще обсъдим дали отговаря на изискванията.

Белег 1: Има ли търсене и предлагане?

Има ли търсене има и предлагане.

Ако в твоя пазар има реклама на различни фирми или търговци,  има условия за бизнес. Онлайн, това се разбира лесно.

Ето как:

Реклами в Google AdWords

Отвори търсачката на Google. Напиши различни думи описващи твоят продукт/пазар. Ако виждаш реклами (вдясно и над резултатите за търсене в жълто), това е добре. Има знак, че някой е платил за реклама. Следователно, има търсене.

Реклами във Facebook

5. Реклами във Facebook

Ако продукта или услугата ти се рекламира във Facebook, в нея има пари. Рекламите са най- често на две места:

News Feed – Най-ефективната и скъпа реклама. Ако често виждаш реклама на твоя продукт или услуга от различни фирми или търговци, това е добре. Ако под името на Facebook страницата която рекламира видиш “Sponsored”, това е реклама, не пост.

Right Column – Рекламите „в дясно“ нямат нужда от пояснение. Ако често виждаш реклама на избраната от теб тематика, това е добре. Някой е платил за нея. Следователно, има и търсене.

Facebook страници

Освен реклами, провери за предлагане и във Facebook страници. Страниците са люпилня за бизнеси. Вместо да стартират веднага със сайт, предпочитат да опипат почвата с малко продажби. Освен тях, наблюдавай и страници на други бизнеси. Обърни внимание на следното:

Има ли интерес към тях? Коментари?

Има ли въпроси за продажба? Например, „Цена?“, „Как да поръчам?“, „Мога ли да поръчам по телефон?“ и т.н. Лайкове? Споделяния? Ако забележиш, че има интерес, това е добре. На прав път си.

Сайтове за обяви

Разгледай категориите в сайтовете за обяви за сходен продукт.

Има ли и други обяви? Има ли продажби? Има ли като цяло интерес към продукта? Има ли конкуренция от други бизнеси?

Белег 2: Има ли в пазара конкуренция?

„Винаги има място за още един добър бизнес“. Нека развенчаем един гаден мит – „Пазара е запълнен, недей да се занимаваш с това“. Това е може би един от най-лошите съвети, които можеш да приемеш. Когато имаш много конкуренти в пазар, това е добре.

Имаш солидно доказателство, че в бизнеса има пари.

Aко си в пазар, където нямаш конкуренция, трябва да се замислиш защо си сам. Със сигурност някой е мислил да направи същото. Ако не са стартирали или вече ги няма (разбирай фалирали), това е червен флаг.

Обожавам конкурентните пазари. В тях можеш да разработиш и продаваш десетки свои или чужди продукти. Ще имаш редица начини да се отличиш и печелиш. След като разбра дали има хляб в пазара, време е да избереш продукт.

На какви условия трябва да отговаря продуктът?

6. На какви условия трябва да отговаря продуктът

Преди да говорим за самият продукт, нека отбележа 2 неща, които засягат теб:

Първо, имаш ли интерес към продукта?

Избери продукт и пазар, който те влече. Никога не прави грешката да направиш избор само заради комисионната. Разгледай доставчиците, продукти и помисли към кои имаш искрен интерес.

Един от начините да успееш в дропшипинга, е да създаваш качествено съдържание – статии, видео, ръководства за продукта. Ако нямаш познание или интерес към него, няма как да го направиш. Поне не качествено.

Това е критично. Отнеси се сериозно. Половината от успехите в дропшипа (и бизнеса) се крие в този принцип.

Ако успееш да обучиш и информираш клиента за твоя продукт, той ще избере теб. Помни, че в дропшипинга има конкуренция и най-силният начин да изпъкнеш, е да даваш полезна информация. Без нея, си капка в морето.

Второ, би ли ползвал продукта на доставчика?

Научих този принцип от МЛМ. Винаги промотирай продукт, който ползваш, искрено харесваш и имаш познание. Колкото повече знаеш за него, толкова повече можеш да помогнеш на клиента.

Как можеш да продаваш нещо, ако самия ти не го ползваш? На какви условия трябва да отговаря „стоката“?

За да се продава повече, продукта трябва да отговаря на определени условия. Ето ги и тях…

  1. Премахва ли болка?

Продукти, които премахват болка са лесни за намиране и продажба. Причината е, че активно се търсят от клиента. Няма ли да търсиш решение на наболял проблем?

Какви продукти лекуват болка?

  • Лекарства и лекарски услуги.
  • Продукти/услуги, които помагат да отслабнеш/качиш килограми.
  • Продукти/услуги които спестяват време.
  • Продукти/услуги които спестяват пари.
  • …. които спестяват нерви.
  • …. които спестяват усилия.
  1. Доставя ли удоволствие?

Какви продукти носят удоволствие? Продукти свързани с някаква страст, интерес или хоби се продават добре. Веднага се сещам за:

  • Мода – мъжки и дамски дрехи, обувки, аксесоари и т.н.
  • Спортна екипировка – обувки, маратонки, облекло
  • Футбол – топки, обувки, фанелки, шалове и т.н.
  • Лов и риболов – въдици, камари, дрехи и друга екипировка.
  • Компютри и IT – таблети, лаптопи, настолни компютри, аксесоари и др.

Изкуство – картини, ръчно изработени предмети, колекционерство и др. (Тези вървят повече в чужбина).

  1. Продукта се изчерпва/презарежда

Ако продукта може да се поръчва често, това е предимство. Няма по-хубаво да привлечеш клиент, който се връща и оставя своите пари. Отново. И отново. Ако не можеш да продаваш често на клиент, губиш много.

Примери за такива продукти са:

  • Козметика
  • Добавки
  • Лекарства
  • Храни и напитки
  • Консумативи
  • Канцеларски материали – тетрадки, химикали, хартия, лепила и т.н.
  1. Продукта има аксесоари/компоненти/допълнения

Защо?

Повече продажби на един клиент. Повече аксесоари, повече поръчки. За моя телефон и лаптоп, имам цяло чекмедже с аксесоари:

  • USB кабели
  • Охладител
  • Удължители
  • Адаптер
  • Слушалки
  • Външна памет
  • Калъфи
  • Чанти
  • Джойстик
  • HDMI кабели
  • Препарати да ги поддържам чисти

Дал съм повече пари за аксесоари отколкото за самата техника. Освен това, когато отида отново до магазина за аксесоар, почти винаги взимам и нещо друго. Вземи си бележка и се постарай клиента да се връща честичко при теб.

  1. Можеш да добавиш стойност

Имаш ли познания в продукта или услугата? Защото ако имаш, ще продаваш повече. Хората търсят решения на своите проблеми. Някои си мислят, че може да сложиш снимки на обувка и са готови. Грешка!

Когато клиент купува, има проблем:

  • Скъсал е старите
  • Спешно му трябва точно твоя модел
  • Има събитие за които му трябват

Накратко, трябва му решение. Обувката която продаваш е решението.

Ако обаче му дадеш съвет как да ги третира, за да не се късат или развалят, добавяш стойност. Клиента пести пари и нерви.

Ако обясниш, защо му трябва точно твоят модел, добавяш стойност. Клиента се обучава за проблема.

Ако му обясниш, че модела подхожда или не за събитието, добавяш стойност. Клиента няма да се изложи и ще изглежда „на място“.

Най-лесният и ефективен начин да придаваш стойност е като обучаваш клиента.

Така ще можеш да продаваш по-скъпо и отличиш от конкуренцията.

Успееш ли да дадеш качествена информация, при една и съща цена и продукт, клиента ще избере теб.

Добре, какъв продукт да избера за да добавя стойност чрез знание?

Избери пазар и продукт за който имаш знания.

Колкото е по- сложен, изпълнен с проблеми и „тънкости“, толкова повече стойност можеш да придадеш.

Например ако избереш да продаваш козметика, имаш безкраен избор от теми и проблеми за статии.

Да вземем за пример продукт против акне:

  • Можеш да пишеш за диети и хранене (една от главните причини за акне)
  • Начин на живот (стреса също оказва влияние)
  • Лична хигиена (…естествено)
  • Какъв продукт да избере клиента според типа кожа?
  • Диети и хранене (очевидно)
  • Упражнения за отслабване ( да се засили ефекта от добавката)
  • Психологическа нагласа за отслабване (Честа причина хората да не отслабват е, че са свикнали да бъдат пълнички. Отслабването води до промени, които вътрешно ги плашат. Ще се учудиш колко често това е причината диетите и тренировките да се провалят)

За колкото повече проблеми можеш да пишеш в пазара, толкова по-добре.

Как да представя информацията?

Можеш да я представиш по следните начини:

  • Статии
  • Ръководства
  • Видео

Например ако продаваш техника с аксесоари, кратко ръководство как се инсталира и свързва продукта е идеално.

Защо продукт, който е сложен за употреба?

Отличен шанс да добавиш стойност. Колкото повече компоненти или аксесоари, толкова повече търсене за информация в Интернет. Дай качествена информация и хората ще те намират и купуват повече.

Повечето от посетителите, които влизат от Google в сайта ти търсят решение на свой проблем:

  • “Как да си направя…”
  • “Как да си поддържам…”
  • “Как да комбинирам….”
  • “Как да намеря…”

След като отговориш на въпросите им чрез статия, могат да закупят и продукта ти. Това са ползите от продукт в пазар с проблеми – предлагаш и продаваш повече решения. Шанса да те открият се покачва.

Каква система да избереш?

7. Каква система да избереш

Повечето сайтове изглеждат зле. Имаш нужда от красив, професионално изглеждащ и лесен за ползване сайт. Няма нужда да си дизайнер. Нито пък се налага да наемаш фирма (или поне не засега). Затова ти препоръчвам…

Използвай готови системи – WooCommerce (WordPress), OpenCart, Magento, PrestaShop.

Личният ми фаворит е WordPress + WooCommerce.

Гъвкав. Пълен с функции и лесен за ползване. Търсачките го обичат и се класира лесно в Google. Ако си мислиш, че WordPress става само за блог, приготви се за шок. WP+ WooCommerce е най-използваната система за онлайн търговия в света с пазарен дял ог 37%.

Над 15 милиона магазина я ползват и се увеличават. Далеч пред всички останали.

Защо да ползваш готови системи?

Спестяваш време – повечето хора губят време и пари в дизайн без да получават добри резултати. Освен, ако наистина не разбираш, съветвам те да ползваш готова тема.

В началото (и не само) инвестирай пари в наистина важни неща – реклама, маркетинг, обучение и търсене на вървежни продукти и т.н. Уникален дизайн можеш да си позволиш и малко по-късно. Не се притеснявай. Сайтът ти няма да прилича на друг. Изборът от шаблони е толкова огромен, че е цяло чудо това да стане.

Професионален дизайн на сайта или блога – единственото, което трябва да добавиш е твой текст, снимки или информация за продукта. Темите са „барнати” и изглеждат страхотно и на мобилни устройства – таблети, смартфони и т.н.

Респонзивен/адаптивен дизайн – това е стандарт.  Създаването на мобилна версия на сайт е скъпо и трудно. С готова тема решаваш проблема и улесняваш потребителите.

Безплатни обновявания – всички теми се обновяват редовно. Отговаряш на всички нови изисквания.

Къде да намериш красиви шаблони за WordPress?

Themeforest.net има най-широкият избор. Обичам и ползвам WordPress, така че, ти показвам за него. Ето примери, какви дизайни можеш да имаш за 10-15 минути (след като се бръкнеш с 50$):

Ако ползваш OpenCart, Magento, PrestaShop или др., потърси в специализираните им сайтове.

Ако искаш печеливш магазин, не прави тези 3 грешки

Когато разглеждам дропшипърски сайтове, забелязвам основни 3 гряха:

  • Безплатен хостинг
  • Използване на едни и същи снимки с още 74 магазина
  • Избор на продукти

Грешка 1: Безплатен хостинг

Мога ли да ползвам безплатен хостинг? Не. Извинявай, но не звучи сериозно домейнът да изглежда така: Magazinanamaria.freehost.com. Купи си собствен. Не подлежи на обсъждане.

Грешка 2: Използване на едни и същи снимки

8. Използване на едни и същи снимки

Използвай снимките от доставчика в краен случай. Търси в интернет различни и по-хубави. Всички използват снимките на доставчика, за да се отличиш, направи обратното. Можеш да търсиш от магазини или търговци в чужбина или да направиш свои.

Нека ти покажа бързи трикове.

Search Google for this image

Ако ползваш Google Chrome, кликни с дясното копче на продуктова снимка и натисни “Search Google for this image” (ако ползваш Chrome на български – „Търсене на това изображение в Google“.

С тази команда търсиш сходни изображения и помага да намериш нови снимки на същия продукт.

Търсене в Google изображения

Друг начин е да напишеш в Google името на продукта. Кликни на „Търсене на изображения“ и ще излязат резултати само на снимки.  Можеш да потърсиш и в сайтовете на Amazon и Ebay.

Направи си собствени снимки

9. Сив фон10. Бял фон

Можеш ли да повярваш, че снимката със сeнчест фон е правена в домашни условия? (Снимката с чист бял фон е от сайта на Supra). Технологията позволява да правиш снимки в домашни условия, които не се различават от професионалните. Възползвай се.

Направи свои уникални снимки или обработи вече готови. Целта е да се отличиш. А, и ако ги обработиш по-добре от конкурента, ще продаваш повече.

Препоръчвам ти да ползваш тези инструменти:

  • Pixlr.com
  • Canva.com
  • Removethebackground.com – премахва фон
  • MisterClipping.com – премахва фон
  • PicMonkey.com
  • Fotor.com

Чрез тях можеш да добавяш филтри, осветление, изчистване, контраст и т.н.

С красиви снимки продаваш повече и се отличаваш от конкуренцията

Клиентът пазарува с очите. С правилна обработка можеш да продадеш почти всичко. Снимките стават по-изчистени. Живи. Създават желание у клиента да купи продукта. Освен това, с хубави снимки се отличаваш в сайтовете за обяви, Ebay и останалите.

Там повечето снимки са на бял фон или пък снимани в домашни условия. Ако добавиш красив сив фон или ефект – изпъкваш. Изглеждаш професионално. В тези сайтове си капка в морето. Задължително е да се отличиш.

Обърни внимание и на подреждането на снимките

Ако имаш онлайн магазин, направи всички снимки в дадена категория да са еднакво ориентирани и пропорционални. Грозно е продуктите да се различават.

Виж за какво говорим.

11. Снимка

Постарай се сайта да изглежда добре. Подреденият визуално магазин говори за професионализъм и сигурност. Клиентът вижда, че си се постарал.

Грешка 3: Избор на продукти

Не продавай всичко, което намериш. Създай стил на магазина. Често забелязвам в дропшипърски сайтове продукти от кол и въже. Вижда се маркова обувка за 200 лева до китайски часовник за 8.50 лева.

Ако продаваш марков продукт до реплика, губиш всякакво доверие. Винаги продавай продукти от един вид. Например:

  • Маркови обувки
  • Маркови парфюми
  • Маркови часовници
  • Маркови дрехи

Тук правилото е спазено – продаваш маркова стока. Другото, продаваш продукти, които имат нещо общо.

Избери ниша на магазина и се придържай към нея

12. Избери ниша на магазина и се придържай към нея

Понякога виждам в сайтове да се продават костюми заедно с тенджери и ножове. Лампи и аксесоари за кола до дамско бельо.

  • Или направи сайт само за костюми, или само за тенджери.
  • Или направи сайт за маркови стоки, или за китайски реплики на часовници за 2$.
  • Или направи сайт за аксесоари за коли, или само за бельо.

Колко доверие би имал клиентът, ако до маркова стока има реплика? До костюм, тенджера или комплект готварски ножове? До нови чистачки бикини?

Да, не много. И е смешно. Освен, ако сайтът ти не е вид хипермаркет, придържай се към една ниша и продуктите в нея.

Как да печелиш повече с дропшипинг?

Както споменах по-горе, дропшпингът е страхотен модел, но с недостатъци – ниски печалби и конкуренция със същите продукти. Ниските печалби ще те спъват да инвестираш в платена реклама. Така ще имаш по-малко продажби и пари за реклама, както и за развитие на сайта. Кръгът се затваря и развитието се спъва.

Сега ще говорим как да печелиш повече и премахнеш повечето пречки.

Ако започваш от нулата и няма да влагаш в стока, приложи съветите. Който и вариант да избереш, съветите по-долу ще ти помогнат да имаш повече пари, клиенти и успех в бизнеса.

Започваме с най-важното…

„Защо да купя от теб?“

Ако клиентът ти зададе този въпрос и нямаш отговор – нямаш нищо. Отговорът на въпроса се нарича УТП –Уникално Търговско Предложение/Предимство. УТП е ключово в дропшипинга. С какво можеш да се отличиш? Цена?

Ако тръгнеш да се състезаваш по цена, изгаряш бързо и вредиш на всички. Когато ти намалиш цените, конкуренцията ще направи същото. Оттам и всички останали. Накрая: няма да има печалби за никой.

Вместо да се състезаваш по цена, използвай други методи. Един от тях е разработване на УТП. Имаш ли го, можеш да пребориш конкуренцията, да продаваш по-скъпо и да задържаш или привличаш клиенти по-лесно.

УТП може да бъде всичко

Разбира се, всичко, което те отличава от конкурента. Представи си, че си на пазар. Какво те кара да избереш една сергия пред съседната? Цена? Ок, добре. Зеленчуците изглеждат по-свежи и апетитни? Това е УТП. Или пък, ако вземеш 2 марули, 3-тата е на половин цена? Това отново е УТП.

Всичко, което носи стойност на клиента и те отличава от конкурента, е твоето Уникално Търговско Предложение.

Да се отдалечим от зеленчуковия пазар

В Интернет ситуацията е същата. Вместо сергии обаче, всички сайтове са един до друг. Ако при теб клиентът намира нещо, което му носи стойност, ще избере теб.

Ето 2 чудесни примера:

УТП 1: Отношение към клиента

Това е важно. Много важно. Бил ли си в магазин, където продавачките гледат лошо? Или пък са груби и не ти обръщат внимание? А виждал ли си как, като не купиш, дори не ти казват “чао”?

Кой иска да пазарува в такъв магазин?

А бил ли си в магазин, където се чувстваш прекрасно? Обслужването е на ниво. Получаваш усмивка. Отношение. Всичко ти се обяснява внимателно и търпеливо. А дори и да не купиш, пак те поздравяват за довиждане.

Лично аз винаги се връщам във втория тип. Нещо повече. Винаги го препоръчвам на близки и приятели.

Доброто отношение към клиента е толкова рядко, че се налага да пиша за него като някакво предимство или тактика. В дропшипинга ще имаш проблеми.

Доставчикът ще обърка артикул. Или пък ще забрави да го изпрати и т.н. Ти общуваш с клиентите, така че ти ще решиш проблема. Неприятно е да отговаряш за чужди грешки, но такъв е животът. Как реагираш и се справяш с тези проблеми, е отношението ти към клиента.

Ето няколко съвета:

Винаги поемай вината – бъди учтив и възпитан по телефона. Изслушвай клиента и разбери проблема му. Ако има някаква грешка, извини се и я поправи. Недей да казваш, “ами доставчикът обърка”. Звучиш детински и непрофесионално. Не го прави.

Говори на “Вие” – често ми се случва, когато поръчвам нещо онлайн, да се обръщат към мен с “приятел”. “пич”. Да ми говорят на “ти” без позволение и т.н. Тези неща ще ги забравиш. Говори професионално, но топло и приятелски. Недей да звучиш студено или дистанцирано (или „любимото“ ми – отегчено) по телефона.

Поеми разходите по доставките – ако доставчикът ти обърка нещо, разберете се, ти или той да компенсирате клиента с продукт. Недей да караш клиента да плаща за твоите грешки. Звучи логично, но веднъж бях задължен да платя 3 (!!!) доставки, понеже магазинът беше объркал продукта ми. Меко казано, бях ядосан. Оттогава не съм се връщал там.

Ако нещо се обърка, предложи “извинителни отстъпки”, безплатни доставки или просто извинение. Върши чудеса.

Бъди професионалист – разучи пазара и продукта, който предлагаш. Когато ти зададат въпрос и не можеш да отговориш, не си компетентен за работата. Сигурно ти се е случвало да попиташ нещо и да те мотаят, препращат или мрънкат небивалици по телефона. Това е лошо. Бъди професионалист и разучи условията, продукта и особеностите му.

При дропшипинга това е сложно, защото продуктът не е при теб. Можеш да решиш проблема, като отидеш до склада на доставчика или пък го накараш да ти прати от продукта, за да го разучиш. Няма значение. Знай какво продаваш в дълбочина.

УТП 2: Добавяй стойност чрез качествено съдържание

Съдържание, което решава проблеми:

  • Се споделя и харесва в социалните мрежи
  • Споделя се от уста на уста
  • Класира се нагоре в резултатите на търсене на Google
  • Помага да продаваш повече
  • Помага да набираш повече имейл абонати
  • Отличава от конкуренцията
  • Забелязва се от други и се свързват с теб за сътрудничество
  • Решава проблеми на клиента и той те обича заради това

Накратко, води трафик и продажби.

Как да пишеш качествено съдържание?

Тук проличава колко добре си свършил задачите досега.

  • Разбра ли в коя област имаш знания и интерес?
  • Обучи ли се за продукта, който продаваш?

Без това не става. Първо, дори да имаш знание в областта, учи още и още. Никога не може да знаеш твърде много. Ако се занимаваш с нещо от което не разбираш или го смени или учи повече. Е, как да помогнеш на клиента?

  1. Намери проблем и предложи решение

Търси проблеми из форуми, коментари, сайтове и т.н. Ако е често срещан проблем в твоята сфера, пиши за него.

Предложи решение под формата на информация.

Вече имаш посетители?

Попитай ги за какво искаш да пишеш.

  • Какъв проблем искат да решат?
  • Какво искат да постигнат?
  • Каква „болка“ искат да премахнат?

Отговора на тези въпроси е заглавие на статия.

Можеш да намираш проблеми и по-следните начини

  • Често задавани въпроси от клиенти –ако се повтарят въпроси или проблеми, обучи клиента как да се справи с тях.
  • Търси мнения из форуми, сайтове и т.н.– за момента може да нямаш клиенти и знание какви проблеми имат. Търси из по-развити сайтове. Следи във форуми какви проблеми се обсъждат и предложи решение в твоя сайт под формата на статия, видео и т.н.
  • Лични наблюдения– ако зебележиш, че хората ползват грешно продукта ти, покажи им го. Често не подозираме за непредвиден проблем. Добър начин да им грабнеш вниманието, е като им покажеш проблем, за който дори не подозират.

Например в моя бизнес с облекло грешките са:

  • Грешно комбиниране на дрехите.
  • Грешен избо на размер.
  • Лоша грижа за дрехата.

Използвай видео маркетинг

14. Използвай видео маркетинг

Ако не ти се пишат статии, ползвай видео. Препоръчвам ти го, защото повечето продукти на дропшипинг са „по-визуални“ – дрехи, обувки, аксесоари и т.н. Можеш съвсем спокойно да опишеш продукта или как да се ползва, чрез просто видео. Лесно, но ефективно.

Хората обичат да купуват от търговец, който предлага обучение. Конкуренцията ти рядко го прави, така че това е твоят шанс да се отличиш. След като знаеш какви решения търсят потребителите, за теб остава да предложиш продукт и информация. Ето как….

  1. Събери информация (Учи, учи и пак учи)

След като знаеш проблемите, започни да учиш как да ги решаваш. Създай заглавие на статията и започни да търсиш информация.

Търси информация в:

  • Google
  • Блогове
  • Сайтове
  • Книги (електронни или книжни)
  • Форуми
  • Facebook групи
  • Видеa (youtube, vbox, vimeo)

Поглъщай информация с дни. Отдай се напълно на процеса.

Как да учиш ефективно?

Когато аз чета за статия, оставям 2 часа на ден свободни за душ, ядене и тренировка. През цялото останало време съм на компютъра, търся информация и водя записки.

Уча усилено 1 час, след това почивам 20-25 минути. Това продължава 3 дни. Препоръчвам 3 дни, защото когато събираш много информация, старата се забравя.

Така можеш да си учиш до безкрай. Сложи срок от 3 дни и го спазвай. Според мен – обслужването и качественото съдържание, са главното нещо, което да  развиваш. Разбира се след стратегията за продажби…

Как да печелиш повече с дропшипинг?

15. Как да печелиш повече с дропшипинг

Мммда, стигахме до интересното.

В тази част на тази въздълга статия ще говорим как да продаваш с нисък разход за реклама. Печалбите от дропшипа не са големи, така че, всичко е от полза.

Ако приложиш стратегиите, можеш да си позволиш и платена реклама. Повечето, които се занимават с дропшип, винаги се оплакват, че рекламата им изяждала печалбата. Ще обсъдим начини как да се справиш с това.

В тази част ще разгледаме следното:

Как да създадеш фуния?

Как да продаваш повече и по-евтино с имейл маркетинг?

Как да увеличиш средната големина на поръчката?

Как да задържаш клиенти чрез програма за лоялност?

Да започваме…

Фуния – как да продаваш повече, по-често и евтино 

Усещаш ли как става по-трудно?

Рекламата във Facebook и Google поскъпва (още помня как си рекламирах във FB за 1 цент на клик…). SEO става все по-неясно, скъпо и конкурентно. Конкуренцията се засилва и „краде“ твоите клиенти и оборот. Печалбите от дропшипинг са ниски (15-25% от стойността на продукта).

Вече се налага да играеш умно…

Въпросът не е колко посетители имаш, а какво правиш с тях.

Всеки клик струва все по-скъпо. Трябва ти стратегия как да изтискаш максимум печалби от всеки посетител и клиент. Предлагам ти да ползваш най-простата и печеливша, която е измислена:

Взимане на мейл адрес –> Първа продажба чрез неустомима оферта –> Втора продажба –> Трета продажба –> Четвърта продажба и т.н.

Какво е това?

Планът за всеки посетител.

Целта ти е всеки, който влезе в сайта, да мине през този път – да стане клиент, след това да купува отново и отново.

Защо започва с мейл адрес?

Защото по-късно ще му продаваш чрез него. Имейлът е ефективен и евтин. С времето ще го заобичаш. А и оставянето му е първата транзакция между него и твоя бизнес. Въпреки, че все още не е купил, вече има взимане-даване с теб. Нека разгледаме стъпките в детайли…

Стъпка 1: Вземи мейл адрес

Всичко започва с него. Можеш да го вземеш срещу купон за безплатна доставка, намаление или друг подарък. След като го остави, време е да му продадеш нещо.

Стъпка 2: Привлечи с неустоима оферта

При първата продажба може да си на нулата или малка загуба. Няма значение. Важното е да купи. Целта е да го превърнеш в клиент на всяка цена. Предложи наистина неустоима оферта или нещо дребно.

Ето моето правило:

Ако трябва да обмисля покупката, значи офертата не е добра. Бъди по-щедър.

Например в моя блог, правя посетителите клиенти с оферти от минус 50% или 75%. За информационни продукти е лесно. Маржът на печалбата ми е 99.95%, но идеята е, че истинските приходи идват по-късно с други продукти.

Стъпка 3: Увеличавай продажбите

Тук вече идват печалбите. В тази фаза предлагаш продуктите, от които правиш пари – по-скъпи, без отстъпки. Например, ако си привлякъл клиента чрез дребен артикул (10-15 лева), тук вече му предлагаш по-скъп – 50-60-80 лева.

Но не сме приключили.

След като купи него, предлагаш следващ на същата цена или по-скъп. Целта ти е всеки да увеличава или броя или цената на покупките си.

Да речем, че продаваш продукти в диапазона 15-100 лева. Ето как бих желал да протичат продажбите:

Поръчка 1: Артикул за 15 лева –>  Поръчка 2: Артикул за 40 лева –>  Поръчка 3: Артикул за 60 лева  –> Поръчка 4: Артикул за 80 лева

Ако клиентът е в „настроение“, ще купи всичко – печелиш общо 195 лева (15 лева + 40 лева + 60 лева + 80 лева).

Разбира се, не винаги става. Но е по-добре да имаш стратегия и цел, отколкото да се надяваш, че ще се сети за теб и ще се връща да купува отново.

Чрез имейл маркетинг, можеш да направиш горното на прилично ниска цена. Но за това по-късно.

Какви продукти да предложиш?

16. Какви продукти да предложиш

“Историята се повтаря“. Миналите поръчки ще ти покажат.

Горната стратегия работи отлично, ако предложиш сходни/допълващи продукти. Логично е, ако си купи при теб риза, да се върне за сако или яке. По-късно за палто или скъпа обувка.

Разрови се и виж какво поръчват клиенти, които са купували няколко пъти от теб.

Например в моя магазин открих следното:

  • Ако купи риза, най-често се връща за блейзър, яке и накрая за скъп модел сако.
  • Ако купи сако, най-често се връща за риза, после пак за по-скъпия модел сако.

След това, нагласих автоматично да се изпращат мейли според първата покупка:

  • Ако купи риза, системата му изпраща автоматично имейл с предложение да купи блейзър, яке и накрая сако;
  • Ако купи сако, системата му изпраща автоматично имейл с предложение да купи риза, сако и т.н.

Не предлагай да купи риза, сако или яке в един мейл. Най-добър ефект има, ако в едно писмо предложиш един продукт. Така, ако откаже да купи, ще получи още 2-3  оферти със сходни артикули. Шансът за продажба се вдига.

Не се безпокой, всичко става автоматично

Нали не си помисли, че ще го правиш ръчно?

Красотата на имейл маркетинга е в:

  • Автоматизацията – магазинът ти може да продава, докато спиш или играеш футбол пред блока. Всичко се подготвя предварително, след това мейлите се изпращат автоматично.
  • Персонализация – можеш да изпращаш писма според интересите на потребителя – кои продукти/категории е разгледал, какво е сложил в кошницата, минали поръчки и т.н.

Офертите са таргетирани и продават. Стратегията действа. Съветвам те да я приложиш още днес.

Какви резултати получаваш?

  • Повече продажби на един клиент – тъй като имаш стратегия за множество продажби, вече не се надяваш на шанса. Магазинът става по-ефективен и печеливш.
  • По-голяма ефективност на рекламата във Facebook и Google Adwords – привличаш посетител от социалните мрежи или търсене, но му продаваш няколко пъти чрез най-евтиният и ефективен канал – имейлът.
  • Повече клиенти – тъй като предлагаш неустоима оферта, имаш много клиенти. Те се връщат при теб по-евтино и пазаруват повече, защото вече те познават и ти вярват.

Ако ги превърнеш в редовни, ще печелиш далеч по-сериозни пари. Стратегията е проста и вероятно я знаеш. Най-често за пример се дава McDonalds. Примамват те със сандвич, после ти продават кола, картофки или десерт за да печелят още повече. Направи същото.

Как да продаваш повече и по-евтино с имейл маркетинг?

17. Как да продаваш повече и по-евтино с имейл маркетинг

Лошото на дропшипинга е, че трудно печелиш с платена реклама. Надценките са малки. Разходът за реклама може да изяде печалбата. Можеш да се справиш с този проблем, като ползваш имейл маркетинг.

Защо имейл?

  • Средно за 1$, вложен в имейл, печелиш 42.8$ (източник Experian)
  • След търсене в Google, имейлът е вторият най-ефективен начин за привличане на клиенти.
  • Половината от всичките ти абонати ще видят/отворят/кликнат на писмо, изпратено от теб (източник Epsilon) (сравни колко хора виждат или кликат на постовете ти във Facebook… под 8-10%, ако страницата е поддържана).

Каква е стратегията?

Дърпай трафик от Facebook и Google към мейл листа. За всеки посетител от тях, плащаш. Няма ли да е по-изгодно да се свързваш и продаваш на клиентите чрез имейл?

Tой продава 8 пъти повече от социалният трафик и 3 пъти повече от Google. 

Да направим проста сметка…

Да речем, че за реклама във Facebook плащаш на клик 5 цента. За да вкараш 1000 души в сайта, грубо трябва да изхарчиш 50$. Това е оптимистичен вариант. Рекламата поскъпва и конкуренцията се засилва. Занапред рекламата ще става само по-скъпа.

Да разгледаме мейла.

Средно за 1000 души в мейл листа, трябва да плащаш месечна такса от около 15-20$. Само че, можеш да се свържеш с тях по всяко време, колкото често си искаш.

Освен това, хората в мейл листа купуват повече, защото имат сериозен интерес към бизнеса ти. Ако са оставили мейл, най-малкото те са заинтересовани.

Можеш и да автоматизираш изпращането мейли и да продаваш на автопилот (за това след малко).

Mейл листът, Facebook и Google работят заедно – за теб

Това не е двубой Facebook срещу мейл.

Всичко работи в синхрон – привличаш трафик от Facebook/Google към мейл листа. Там продажбата става далеч по-евтино и можеш да поддържаш връзка и предлагаш продукти, колкото често искаш с еднократна месечна такса.

Докато конкуренцията хвърля пари само за Facebook или Google, ти ще инвестираш и в мейл.

Ето мейл клиенти, с безплатен пробен период

Стратегията работи.

Можеш да се убедиш сам. Безплатно. Пробвай тези мейл клиенти с free trial.

  • GetResponse.com – първите 30 дни са безплатни, след това заплащаш всеки месец според броя абонати.
  • MailChimp.com – първите 2000 абоната са безплатни, но не можеш да изпращаш автоматично писмa. Можеш обаче да им пращаш мейли, когато пожелаеш, просто не можеш да го правиш автоматично, когато извършат определено действие.

Предлагам ти и още 2, специално за онлайн магазини:

Klaviyo.com и Receiptful.com

Ако си нов в имейл маркетинга, препоръчвам ти да ползваш GetResponse или MailChimp. Безплатният период от 30 дни е достатъчен да научиш основите.

След това, остава само да надграждаш.

Как можеш да продаваш евтино на автопилот чрез имейл?

Мейл клиентите имат страхотната опция да изпращат автоматично писма, когато посетителят направи нещо в сайта – поръчка, разгледана страница и т.н.

  • Можеш да го настроиш да изпрати писмо, ако потребителят разгледа определен продукт/категория (като преди това трябва да е оставил мейл адреса си).
  • Можеш да го настроиш да изпрати писмо, ако купи определен продукт.

Комбинациите са безброй и са възможни чрез autoresponder-а

Опцията на мейл клиентите се нарича така. Знаеш ги. Оставяш мейла си в сайта и получаваш писма през няколко дни. Това става автоматично, като всички писма са подготвени предварително.

Ето как може да ни послужи в онлайн търговията…

Препоръчвай свързани артикули за продажба 

Ако помниш, по-горе ти казах да зареждаш продукти, които се допълват или имат аксесоари/допълнителни части.

Идеята е да ги предлагаш на клиента, дълго след като вече е поръчал един от тях.

Например в един от магазините, които разработвах, купуваха модел фотоапарат. Той имаше свързани продукти – стойка, карта за памет, батерии и други. Настроихме имейл клиента автоматично да изпраща писма на купувача с оферта да допълни „комплекта“.

Продажби имаше. Доста.

Какво ти препоръчвам да направиш?

Същото.

  • Ако клиент купи сако, настрой системата след няколко дни/седмица/месец да получи мейл със сходен или допълващ продукт – риза, блуза, пуловер или каквото се допълва със сакото.
  • Ако купи риза, след това предложи сако.
  • Ако купи наведнъж и двете, предложи му сако и риза, сходни с предишната покупка.

Разбра идеята.

Щом е купил продукт, сходен или допълващ – е следващата логична стъпка.

Чрез автоматизиране на писмата, създаваш вечен цикъл от продажби

Направи следното:

Нагласи системата да изпраща писмо със сходни/допълващи артикули:

  • Ако купи риза.
  • Ако купи сако.
  • Ако купи блуза.
  • Ако купи обувка и т.н.

Ако купи риза -> получава мейл за сако –> ако купи сакото –> получава писмо да купи блуза –>  ако купи блузата –> получава писмо да купи обувка.

Виж как цикъла продължава:

Ако купи обувката –> получава писмо да купи друг модел обувка –> ако купи обувката –> писмо с друг модел и т.н.

Получава се безкраен цикъл от продажби.

Всичко това става напълно автоматично без твоя намеса. Нагласяш го веднъж и работи вечно.

Обучи и уведоми абонатите за твоите условия за пазаруване

Създай автоматични писма, които обучават всеки нов в бюлетина.

Серия за условия по доставка – неотговорните въпроси костват продажби. Наивно е да мислиш, че всички ще търсят условията за доставки. Покажи им ги и предварително ще тушираш страхове като:

  • Може ли продукта да се върне или замени?
  • Какъв е процесът на доставка?
  • Каква е цената на доставката?
  • Има ли други условия, за които не знам?

Серия за обучение на клиента – имаш качествено съдържание? Покажи го на всеки нов записан в бюлетина. Нека веднага разберат, че си експерт.

Ако продуктите, които предлагаш, са сложни за употреба – електроника, козметика и т.н., това е задължително. Имаш тонове възможности да обучиш клиента как да борави с тях.

Например в един от магазините, които управлявах, създадох обучение как да се избират, поддържат и комбинират дрехите. Клиентите бяха доволни – имаха информация как да изземат максимума от моите продукти. След като дадеш нужната информация, стоката се купува.

Информацията движи стоките от склада към клиента.

Контактувай с клиентите по мейл

18. Контактувай с клиентите по мейл

Освен да предлагаш свързани продукти…

  • Изпращай веднъж два пъти в седмицата мейли с нова стока и т.н. Ако зареждаш често, може и повече.
  • Анкета с обратна връзка – идеално място да попиташ какви продукти/статии и т.н. иска да види в сайта ти. Може да разрешиш проблеми, за които дори не подозираш. Спокойно, посетителите няма да ти го спестят…
  • Новини около сайта – промени, работно време, ъпдейти, профилактика и т.н.
  • Нови статии от блога.

Нека сега поговорим как да събираш мейл адреси..

Как да събираш мейл адреси?

Двата най-ефективни метода са с изскачащи прозорци и страница за събиране на мейли (landing/squeeze page).

  • PopUp (изкачащи прозорци) – казват, че хората ги мразят. Глупости. Това е най-ефективният метод за набиране на абонати. Ама, не дразнят ли потребителите? Да, дразнят. Ако офертата е лоша. Предложи нещо, което хората харесват и никой няма да се оплаква. Даже напротив, ще ти благодарят и споделят сайта на приятели.
  • Страница за събиране на мейли – можеш да я сложиш в менюто и да я кръстиш: „Спечели 10% отстъпка“. Или нещо подобно. Зависи какво предлагаш срещу мейл.
    Идеята е, че някои инсталират програми, които блокират изскачащи прозорци и т.н. Освен това, хората обичат първо да разгледат, след това да оставят мейл.

Вероятно е да затворят изкачващият прозорец и да не оставят мейл, докато не разгледат какво предлагаш.

Когато създадеш страница и я сложиш на видно място, ще събереш още повече абонати.

  • Поръчки през сайтове за обяви, телефон, skype и т.н. – не всеки поръчва през сайта. Ако имаш такава поръчка, винаги искай мейл. За да подсладиш сделката (защото иначе няма да има причина да ти го дадат) кажи им, че така ще могат да си следят пратката.

Може да предложиш и купон за намаление или каквото си подготвил срещу мейл.

  • Запитвания по чат на живо, телефон, skype – дори някой да се свърже с теб, искай мейл. Кажи, че даваш награда срещу мейл и няма да спамиш. Припомни му, че може да се отпише по всяко време.
  • Имейл в страницата за поръчка – сложи поле в страницата за поръчка за въвеждане на мейл. Не го прави задължително, но го сложи.

Идеята е проста.

Колкото повече имейли събереш, толкова повече хора вкараш във фунията – повече продажби и редовни клиенти.

Какво да предложиш срещу мейл?

Всичко, което клиентът цени. Аз предлагам следното:

  • Код за безплатна доставка.
  • Код за намаление от първа поръчка.
  • Безплатно ръководоство/книга – например, ако имаш магазин за техника, можеш да напишеш кратко ръководство (1-2 страници) как да се извлече максимума от някой/и артикул/и.
  • Няма нужда да е нещо голямо.
  • Направи наградата срещу мейл лесно смилаема за клиента. Никой няма да чете разни големи книги, обучения и т.н.
  • Отстъпка или код за безплатна доставка, върши работа.

OK, дотук с мейлите. Да разгледаме следващият метод за повече печалби.

Как да увеличиш средната големина на поръчката?

Лесен начин да печелиш повече е, ако клиентът просто купува повече.

Как да го направиш?

Метод 1: Предлагай свързани артикули в продуктовата страница

Винаги предлагай свързани продукти. Доказано вдига потреблението. Но не само ги предлагай, но и прави някаква отстъпка, ако ги купи наведнъж.

Техниката се нарича “product bundles”. Гарантирам, че работи.

Вземи пример от Amazon. Когато разгледаш продукт, отдолу имаш ред, на който пише нещо от рода на: “може да се комбинира със следните продукти”. Целта е ясна – вместо 1, клиентът да вземе 2-3 продукта.

За да бъде успешна стратегията, трябва да предлагаш нещо свързано.

Например:

  • Ако предлагаш техника, предложи на клиента аксесоари, препарати за почистване и др.
  • Ако предлагаш дрехи, защо клиентът да си замине само със сако? Предложи сако, риза и вратовръзка и направи отстъпка.

Разбра идеята.

Винаги опитвай чрез всякакви начини клиентът да купи повече от теб. Когато започнах да прилагам агресивно стратегията, печалбите се вдигнаха с около 15%.

Ето лесен начин как да увеличиш печалбите си с един ход.

Метод 2: Праг за безплатна доставка – направи безплатна доставка за поръчки над 100/200/300 лева. Или пък за над 2-3 артикула и т.н.

Целта е ясна – вдигаш потреблението.

Добрата новина е, че ако приложиш всичко, което предложих досега, ще продаваш повече и можеш да си позволиш безплатна доставка, дори без определено количество.

Това води до следващата точка…

Метод 3: Предложи евтини условия за доставка, за да стимулираш продажбите

Да си го кажем направо – предложи безплатна доставка. Вече чувам възражението: „Ама аз продавам на дропшип, печеля малко, сега ще печеля още по-малко“. Приложи всичко досега и ще имаш скок в продажбите – покриваш загубите.

Безплатната доставка, доказано вдига потреблението

19. Безплатната доставка, доказано вдига потреблението

Ще продаваш дори още повече.

Освен това, отличаваш се от конкуренцията. Ще имаш конкуренти, които продават същите продукти. Ако предложиш безплатна доставка, имаш предимство.

Без стратегиите, които ти дадох, за тях ще е по-неизгодно да я предлагат. Това ги спъва да инвестират повече в маркетинг и реклама – предимство за теб.

Вместо да се конкурираш по цена, добавяй стойност – чрез обучение, евтина/безплатна доставка и т.н.

Метод 4: Фиксирана цена на доставката

Работи добре, ако не искаш да предлагаш безплатна доставка, но искаш да намалиш цената ѝ. Така можеш да доставяш по-изгодно от конкурентите. Забелязал съм, че в България средната цена за доставка е 3.80 лева. Ако сложиш фиксирана цена за доставка, например 2.99 или 1.99 лева, пазаруването при теб става по-изгодно.

Тактиката работи добре, ако продаваш сходен или същият продукт като конкуренцията. Доставката за клиента е важна – с 1 лев по-малко, изборът е в твоя полза.

Преди да вземеш решение – тествай!

Тествай вариантите:

  • Тествай 1 месец с безплатна доставка – следи чистата печалба за 1 месец. Запиши си данните на лист.
  • Тествай 1 месец с безплатна доставка, но увеличени цени на артикулите – сложи цената на доставката към артикула и тествай. Отново записвай резултатите.
  • Тествай 1 месец с фиксирана цена за доставка – върни старите цени на артикулите. Предложи фиксирана цена и наблюдавай чистата печалба и продажбите.

Сравни резултатите и вземи решение. Пробвай и вариации:

  • Клиентът заплаща доставката, връщането е за твоя сметка.
  • Безплатна доставка само до офис на куриерската фирма (ако работиш в България).
  • Безплатна доставка при други условия.

Най-сигурният начин е винаги да тестваш.

Как да задържаш клиенти чрез програма за лоялност?

Програмите за лоялност са задължителни. Проблемът е, че повечето са направени така, че вредят отколкото да помагат.

Какво имам предвид?

Каква е типичната програма за лоялност?

Отстъпка от цената.

Да, но изникват проблеми:

  • Ако правиш отстъпки, свикваш хората винаги да ги очакват. Не привличаш хора, които оставят пари. Привличаш тези, които пазаруват на промоции. Ако още в началото ги свикнеш така, после трудно ще ги научиш на по-високи цени.
  • Да намаляваш цените е лоша тактика. Привличаш клиенти, които са само с теб, заради ниската цена. Веднага щом се появи конкурент с малко по-ниски, винаги бягат при него.
  • Сваляш стойността на артикула в очите на клиента. Стока, която е с намалена цена, се оценява ниско. Някога да си виждал Мерцедес или BMW да правят промоции?
  • Последно, отстъпките изяждат печалбите. В дропшипинга и без това са малки, така че това ще ти се отрази доста лошо (като мен в началото).

Ето няколко съвета как да направиш програма за лоялност. Правилно.

Принципът – добавяй стойност, НЕ намалявай цената

Как?

Вместо да намаляш цени, предложи на редовните клиенти стойност, когато пазаруват при теб за по-дълго.

  • Подаръци. Можеш да дадеш подарък, когато клиентът направи брой поръчки. Не е задължително да е нещо голямо. Напротив, дребните неща вършат по-добра работа.
  • Предложи артикули, налични само за редовни клиенти. Работи отлично. Можеш да заредиш продукти, които могат да се купят само срещу определен брой точки. (Повечето програми работят с точки, затова ти го давам за пример). Така програмата има стойност, защото редовните клиенти имат достъп до нещо, които новите нямат.
  • Привилегии – само за редовни клиенти. Тактиката работи, защото създава чувство на сплотеност между теб и клиента. Привилегиите могат да са всичко:

Безплатна доставка само за редовни клиенти. Безплатни замени за редовни клиенти.

Можеш да изпращаш мейл с най-новите артикули първо на редовните клиенти. Работи добре, ако продаваш продукти, които не се презареждат.

Между другото, не я наричай програма за лоялност

Звучи изтъркано. Измисли име, което комуникира стойността за клиента и не звучи изтъркано:

  • Клуб за лоялни клиенти
  • Програма за награди
  • Клуб „Ексклузивен достъп“
  • Членство

Написах ги набързо. Сигурен съм, че можеш да измислиш нещо по-добро. Идеята е да се различиш от другите програми, които крещят – „Отстъпка!“, „Оферта!“ и „Намалена цена!“.

Налагай програмата агресивно 

Не очаквай хората да се втурнат да се записват. Не им пука изобщо.

Повечето пазаруват и си тръгват. Някои може да видят, че има програма за лоялност, но няма да и обърнат внимание. Рядко хората смятат да пазаруват продължително от магазин. Кога за последно видя сайт и си каза:

„Вече ще пазарувам често от тук. Чакай да намеря програма за лоялност…“

Но, ако останат доволни от продукта, обслужването и им покажеш реални ползи от програмата, вече си имат едно на ум.

Дори тогава обаче хората пак няма да се включат в нея, ако не ги понатиснеш.

Предложи следното:

  • Бонус за старт – давай бонус точки, веднага щом някой се регистрира в нея. Например, ако първата награда е при достигане на 50 точки, дай бонус 10-15. Ако клиентът усети, че е близо до награда, ентусиазма се вдига.
  • Лесна за разбиране – повечето програми са сложни и заради това клиентите не се натискат да участват. Направи я проста.

Аз следвам правилото 1 лев = 1 точка – за всеки изхарчен лев в магазина, давай 1 точка. Просто и лесно за разбиране.

  • Напомняй за програмата навсякъде – предлагай и напомняй навсякъде, където срещнеш клиента: телефон, skype, чат на живо, на живо или по имейл.

Никога не очаквай, че ще си спомни за теб или твоята програма.

Време е да действаш

Дропшипингът е отличен начин да стартираш онлайн бизнес. Но, въпреки, че ти показах начини как да се справиш с проблемите, печалбите винаги ще са малки.

Моят съвет е: използвай дропшипинг, но винаги мисли как да продаваш собствен продукт, а не чужд.

Както и да го погледнем, правиш пари за друг. Инвестирай пари и усилия в собствен продукт, на едро или в производство, но бъди независим.

Това винаги е правилната стратегия.

Ето го и планът, как да стигнеш до там, като започнеш с дропшипинг. Стъпка-по-стъпка.

  • Първо, запознай се с плюсовете и минусите на модела. Прецени дали ти харесва.
  • Второ, проучи различните доставчици, стоки и пазара. Избери някой който те влече – имаш интерес, знание или опит.
  • Трето, учи повече и повече, за да предложиш качествена информация на твоите клиенти. Нали помниш, хората купуват от експерти.
  • Четвърто, създай рекламна стратегия. Привличай клиенти с неустоими оферти. Продавай им допълнително чрез имейл.
  • Време е за сайт. Купи хостинг и домейн. Ползвай готови професионални шаблони на WordPress или OpenCart. Изглеждат супер, без да разбираш от дизайн или код.
  • Качи избраните продукти. Ако се налага, обработи ги или направи нови снимки. Ако не, търси в Google, Ebay, Amazon.
  • Приложи и останалите съвети, които предложих.
  • Продавай автоматично, общувай и задържай клиентите с имейли. Освен това, искай обратна връзка чрез анкети и т.н.
  • Създай атрактивна програма за лоялни клиенти. Давай бонуси, но не отстъпки. Рекламирай я активно на всичките си посетители.
  • Увеличи големината на поръчката чрез свързани продукти, безплатна доставка и различни прагове.
  • Събирай пари за собствена стока. Започни да купуваш първо най-продаваните продукти. Останалите може да почакат.

Tова е. Имаш всичко нужно за силен старт в търговията.

Показах ти решения за всички трудности и проблеми, които аз и други като мен срещнаха – избор на пазар/продукт, рекламна стратегия и т.н.

Не казвам, че статията те учи на всичко необходимо, за да успееш. Но ти поднася всичко необходимо, за да започнеш. Силно.

От тук нататък остава да учиш – посещавай моя (и други разбира се) блог за онлайн търговия NeviaCommerce.com. Чети книги за бизнес, маркетинг и продажби. Посещавай семинари. Взимай поука от собствените си (и чуждите) грешки и провали.

Учи се от по-успешните и копирай печелившите им ходове.

Пожелавам ти успех в приключението онлайн търговия!

Включи се в нашия безплатен бюлетин и получи 2 книги като подарък!

21

За Богдан Димитров

Здравей, казвам се Богдан Димитров и съм основател на сайта NeviaCommerce.com. В него ще намериш статии, продукти и услуги относно как да стартираш и управляваш печеливш онлайн магазин. Целта ми е повече хора в България да имат успешен онлайн бизнес и да започнат да продават в чужбина.

19 коментара

  1. Изключително полезно ръководство. Много благодаря за труда и за ценната информация. Странно ми стана обаче, че като отида на сайта не виждам никакви полезни статии, а само предложение за покупка на книга. Трябва ли да купим книгата, за да стигнем до другото съдържание?

    Впрочем има нещо, с което не съм съгласна – аз лично досега никога не съм харесала сайт и не съм си оставяла имейла, когато ми излезе изскачащ прозорец. Просто натискам хиксчето горе и излизам. Ако случайно без да искам го харесам, после много старателно търся откъде да го ънлайкна 🙂

    И накрая отново да благодаря. Търсила съм информация по тази тема – ел. търговия и дропшип, изкарах и 10 месечен курс по ел. търговия, но толкова ценна и синтезирана информация и то приложима в БГ, досега не бях срещала 🙂

  2. Здравей Теди,

    Благодаря за отговора! В момента разработвам блог към Neviacommerce с полезни статии, както и серия услуги и продукти. Съвсем скоро ще има редица полезни статии като горната.

    Благодаря! 🙂

  3. Василев

    В Бг не ще да действа дропшипинга, та заради това аз си ходя да ги закупувам и изпращам . Търговците и на едро не могат да се надскочат и често пъти правят и те това,което ти правиш. Затова и избягвам, да вземам много стоки от един и същи. Става подозрителни и те копират,като подбива и цената ти 🙁

  4. Стейси

    Някой, ако има нужда от помощ в стартирането на такъв бизнес, да ми пише на e-mail: Steisystore@gmail.com . Нямам нищо против да помогна 🙂

  5. @Василев Донякъде и ти си прав. Манталитета тук особен, но зависи и на какви доставчици попаднеш. Все пак, препоръчвам дропшипинг за старт. За по-сериозни пари или трябва да се продава в чужбина (Ибей, Амазон) или на едро 😉

  6. Васил Нейчев

    Здравейте г-н Димитров! Може би е по-удобно на ти, но след като се опознаем!
    Много полезна статия. Това си е цяло ръководство.
    Има телефон на сайта ви. Дали ще мога да получа повече инфо след като се обадя?

    Васил

  7. @Васил Нейчев

    Здравейте!
    Разбира се, че може. Само напишете едно съобщение в контактната форма и ще се уговорим за разговор. Получавам доста обаждания дневно и ми е трудно да отговарям на всяко. За да не пропусна, моля драснете съобщение в страницата за контакти.

    Благодаря!

  8. Васил Нейчев

    @Богдан Димитров

    Благодаря! Появиха се някои ангажименти, но веднага при свободно време ще ви съобщя! Извинете ме!
    Поздрави!
    Васил

  9. Пламенов

    Прочетох статията, след това си купих и книгата на господина.

    Меко казано съм изненадан, че някой в България (камо ли на 24 години) знае толкова за e-commerce-а. Хареса ми лекия и лесен за разбиране стил на книгата, и колко просто са обяснени полезни стратегии. Направи ми впечатление, че съветите са практични и при мен засега дават резултат.

    Съветвам господин Димитров да се развива в чужбина, защото ще бъде оценен по достойнство.
    Отново, благодаря за статията и книгата!

  10. Васил Нейчев

    @ Богдан Димитров
    Здравейте! Регистрирах си домейн в СХ и сега храбро се боря със cPanels, WordPress и тем подобни! Но не мога да намеря страницата за контакти. Ако е адреса по-долу излиза друго име. Затова искам да ви помоля да ми оставите ваш мейл на моят адрес за да ви пиша по-подробно.
    Поздрави
    Васил

  11. @Василев Нейчев

    Здравейте,
    Можете да се свържете с мен на contact@neviacommerce.com.

    Благодаря!
    Лек ден!

  12. Васил Нейчев

    @Богдан Димитров

    Благодаря, непременно тези дни!
    Поздрави
    Васил

  13. Здравейте,
    Благодаря за статията!

    Искам да се занимавам с онлайн търговия, но все още се чудя какви доставчици и продукти да търся. Можете ли да ме насочите малко? Какво се продава добре в Интернет и мога да направя добри печалби? Колебая се и за избор на платформа измежду OpenCart, WordPress или Клауд Карт. Може ли някой с опит в платформите да изкаже мнение.

    Благодаря!

  14. Кирил Илиев

    Здравейте,
    Благодаря за статията!

    Определено отговорихте на голяма част от въпросите, които си задавам за дропшипинг-а.
    Не ми стана ясно единствено частта, в която се казва, че няма нужда от фирма.

    Достатъчен ли е само един комисионен договор с производителя/вносителя на стоката и има ли някакви данъци и такси които дължим на държавата?

    Поздрави!
    Кирил Илиев

  15. Николай Желязков

    Здравейте,

    И поздравления за това, което правите – статията е страхотна, благодаря!

    Присъединявам се към въпроса на Кирил Илиев – моля дайте повече детайли относно правната част на нещатата около комисионния договор.

    Поздрави!
    Николай Ж

  16. Стойне Василев

    Здравейте, може да потърсите Богдан на този линк http://neviacommerce.com/contact/

  17. Ивайло Захариев

    Здравейте г-н Димитров,
    Първо, благодаря за статията!

    Можете ли да влезете по-надълбоко относно рекламата на магазин базиран на дропшипинг? Например реклама във Фейсбук, Туитър или Пинтерест. Освен това, каква платформа използвате за вашият магазин – готово решение или някой от типа на КлаудКарт, Селитон или Шопифай?

    Благодаря ви!

  18. Предлагам дропшипинг на китайски смартфони Xiaomi, Meizu, One+, Huawei, Lenovo и други. Стоки, освободени от данъци. Доставка от 24 часа.
    bestgsm@mail.bg Кирил

  19. @Ивайло Захариев
    Здравейте Ивайло,
    Относно рекламата, готвя нова статия за SmartMoney, която ще покрива точно това – как да рекламираш онлайн магазин. Не ползвам готово решение (CloudCart/ Selliton/Shopify) понеже сайта чисто и просто не е мой, а на фирмата. Предпочитам собствен сайт на мой хост. Ползвам WordPress + WooCommerce.

    Поздрави!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *