понеделник , 5 декември 2016
deca predpriemachi

Деца предприемачи

На вчерашния модул от курса по лични финанси си говорихме за бизнес и за новия проект на Христо Попов – детска академия за предприемачи. По тази причина, днес статията е за децата-предприемачи и техните родители, както и за всички, които не вярват, че децата са най-големите търговци, най-ценните учители и най-смелите личности. Вижте проекта на Станислава и нейната дъщеря – Преслава.

КЕМПЕРИ за Вашите пътешествия из Европа!

Някой родители не дават на децата си да гледат телевизия, поради ред причини. Аз не съм от тях..разбира се ограничавам предаванията и филмите с насилие и твърде хард сцени. Дъщеря ми е на 7 години, казва се Преслава и обожава телевизията, и няма как да е другояче, тъй като за мен е любимо забавление. Именно след гледане на едно предаване за американска фирма произвеждаща Кемпери – удивително красиви, уникални и невероятно луксозни, струващи хиляди долара, се роди забавна игра, която обаче има показателите за истински проект на START-UP бизнес.

Дъщеря ми няма познания по мениджмънт, икономика и управление, в това едва ли някой се съмнява за нейните 7 години. Достатъчното условие да започнем бе Преслава да нарисува свои дизайн за кемпер, разбира се с много усмивки и малка доза вдъхновение. И се роди един почти истински проект. Искахме да се забавляваме, а и не бяхме виждали такива кемпери като тези, по нашите пътища. И явно открихме идея, която би могла да създаде нишов продукт в условия на малко объркана икономика. За Преслава това нямаше значение, важното бе да пресъздаде своето виждане за кемперите и тя го направи.

Реклама

Така се родиха Продукти:

Nr. 1 – LORD

Nr. 2 – СЕПИЯ

Nr. 3 – СВЕТКАВИЦА

т.е. вече имахме сегмент, определихме пазара – Автомобилна индустрия, а нишата бе КЕМПЕРИ в клас луксозни. Освен рисунката трябваше да измислим рекламно изречение, за да знаят клиентите какъв е продукта. Това направихме на първата рисунка за продукт Nr. 1 – LORD.

 LORD Nr 1

Имахме всички атрибути за истински рекламен плакат:

  • Визуализиране на продукта, в случая с рисунка, с оригинален подпис на дизайнера
  • Име на продукта: LORD
  • Слоган: ЗА ВАШИТЕ ПЪТЕШЕСТВИЯ ИЗ ЕВРОПА, КЕМПЕР LORD!
  • Цена: 30,000 USD ($)
  • Уеб сайт за връзка, при евентуален интерес: lord.com, като спазихме правилото името на сайта да е запомнящо се, опростено и кратко

Преценихме, че на този етап идеята на рекламния плакат е за привличане на интерес, и за това не натоварихме съдържанието с технически данни на кемпера, тъй като това бихме искали да кажем лично на нашите клиенти.

Все пак кемперът е автомобил и ние добре видяхме от предаването по телевизията, че тази стока  не се купува по интернет, а трябва да го видиш, пипнеш, покараш и т.н.

За това вместо мобилен телефон както предложи Преслава сложихме уеб сайт, но само няколко минути след това последва въпрос към мен – „Ами фейсбук?! Трябва и там да ги покажем?“

Фейсбук, според Преслава е мястото, където хората си качват интересни неща, на които са се натъкнали, и които са видели и са го сподели с познати и непознати хора.

Т.е Дребосъчкова без да осъзнава мислеше и за каналите за комуникация и възможностите за популяризиране на идеята и продукта.

За много възрастни фейсбук е място където си губиш времето, четейки безмислени постове, но вижте децата оценяват неговата сила, като инструмент за представяне и достигане до хората.

Продуктова гама

Обаче на предаването видяхме, че клиентите може и да не харесат нещо от дизайна или возилото да не е достатъчно мощно или да не отговаря на определения за покупката бюджет т.е. само с един не става..

Така се родиха още два проекта – Сепия и Светкавица

SEPIA Nr 2

Svetkavica Nr 3

С три модела и три цени, вече имахме продуктова гама.

Искам да подчертая, че дизайна, цветовете, сумите и имената на моделите са изцяло дело на дъщеря ми.

Моята роля бе единствено да насочвам с въпросчета, на които Преслава сама намери отговор.

А и признавам си вдъхнових се и ми се искаше да видя до къде можем да стигнем.

Производство

Дойде етапът, при който след като бяхме готови с техническата част, Преслава попита – „Мамо, как ще ги направим? Трябва да са ръчно изработени и ни трябват работници! Можем да поканим дядо Кольо като майстор – дърводелец, а и има много инструменти в мазето, които да използваме в нашата работилница.“ .

Да, можем…. само че дядо Кольо е на 80 г. и е във заслужена почивка.

Но разговорът продължи с маркиране на броя работници, място за производство, и официална покана  – „Мамо ще ми станеш ли шеф?“.

Е, това  е най-хубавото предложение за работа, което съм получавала до сега.

И не спряхме до тук, беше определено работно място във фирмата на половината рода – назначенията бяха в ресорите охрана, технология на производството, машини и оборудване, склад, търговски посредници, мениджмънт, маркетинг и т.н.

Финансиране

Само, че на работниците и служителите трябва да се плаща.

Опряхме до това, че ще ни трябва финансиране ..

Преслава, бързо осъзна, че паричките в нейната касичка няма да стигнат, за да финансира проекта.

Тя няма финансова грамотност, за нея  и жълтите стотинки са пари.

Което в своята цялост е вярно, пари са, но им се мръщят продавачките, а какво да кажем за Банките.

Т.е трябваше ни Бизнес Ангел, тъй като Инвеститор е все още сложно за разбиране и обяснение за 7 годишните малки мацки.

Ангелът е този , който бди над теб и ти помага, когато си в беда.

Официално обявяваме, че го търсим.

Моля, този Ангел да има в предвид, че проектът е амбициозен и има всички индикации за предизвикване на интерес за финансиране:

  • Няма такова производство в България
  • Има достатъчно фирми, които произвеждат резервни части за автомобилната индустрия, включително и най-силния сектор за България в момента – Електроника.
  • Има много фирми в Германия, занимаващи се с производство на бутикови возила, с които можем да се свържем за съвместно производство, трансфер на ноу-хау и иновативни технологии.
  • Може да се потърси съдействие и от Клъстерните организации, вече съществуващи и в България
  • Възможност за обвързване на нашия бъдещ бизнес с мащабни инфраструктурни проекти в ресора Туризъм, а именно изграждане на паркинги и места за къмпингуване за кемпери и каравани. В тази част е осигуряване не само на мястото, а и възможност за зареждане с вода, електричество, достъп до интернет, храна, гориво и др.

Исках да споделя този интересен проект, защото за мен бе страхотно забавление.

За мен този съботен ден, ми показа как идеята е достатъчна да започнеш, но за да се развие това в един истински проект, трябва да разшириш максимално своите познания в много посоки и да мислиш мащабно.

И едни от най-важните елементи за успех, освен придобиването на колкото може повече умения са страстта, желанието, действието и съвместната работа.

В случая, моята малка дъщеря прояви въображение, сила, постоянство и много логика, за нещо което се роди като идея и прерасна във виртуален проект, за който тя се сети да използва всички хора около нея, на база техните лични качества, професии и дори хобита.

Спирам до тук без да развивам идеята до край……

Ако сме вдъхновили поне един човек, които се страхува да играе, да мечтае и да излезе от стандарта, ще сме щастливи.

С благодарност за отделеното време да прочетете този материал, оставаме на разположение за нови идеи.

Поздрави,

Екипът на LORD – Кемпери за Вашите пътешествия из Европа

За Станислава Иванова

Казвам се Станислава Иванова. Родена в миналия век. Причислявам себе си към групата на „професионалните аматьори“, тъй като по стечение на обстоятелствата проектите, с които се занимавам не са точно това, за което съм учила, но ми помагат да проявявам креативност, да се развивам, да съм удовлетворена, та дори и да се забавлявам. В бизнеса, фокусът ми в последните 12 години е насочен към сектора Индустрия. А именно България да фигурира на индустриалната карта на Европа, чрез въвеждане на нови технологии и успешни управленски практики. В личен план, едно нещо свърших както трябва, както обича да казва баща ми, и това е моята дъщеря. Моят най-добър учител, моето огледало, моята светлина, моята сила и слабост.

2 коментара

  1. Поздравления за предприемаческия дух и стимулирането на креативността на децата! Смятам, че това е пътят да се създават млади успели хора. Като забележка искам само да вметна, да не учите децата и хората да мислят продукти и услуги и след това да им търсят пазар, а да тръгват по обратната стълбичка. За повече информация можете да видите отворената за дискусия група Lean Startups Sofia във фейсбук. Tам подробно с Калоян Янкулов и други визонери, дискутираме как да стартираме без да вкарваме излишни усилия, време и пари в продукт/услуга, която всъщност може би никой не търси.

  2. Във всяко дете се крие по един предприемач! Но за доброто развитие на тези умения са нужни и курсове по английски за деца, на които децата да учат английски език на приемливи за родителите им цени. Затова трябва да се помисли и за този елемент.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *