неделя , 19 ноември 2017
Голямата идея
Голямата идея

Стартиране на собствен бизнес – Идеята

Последната анкета в сайта показа, че все повече хора се интересуват от стартирането на собствен бизнес и начините за финансирането му. Това е причината да започна една поредица от статии, в която ще се опитам да дам отговор на въпроси като „Как да разбера дали идеята ще бъде печеливша?”, „От къде да намеря пари?”, „Дали да имам съдружник или не?”, „Какво да правя, като не разбирам от финанси и счетоводство?”, „Какво търсят инвеститорите?”, „А сега накъде?” и много други, които вълнуват предприемачите.

Самата дума предприемач идва от френски и означава посредник или откривател на възможности. Но, преди да откриете такава възможност трябва да имате идея. От онова „Еврика!” стартира всичко. От мига, в който седите на кафе с приятели, случайно виждате нещо около вас и казвате „Слушайте, хора! Хрумна ми страхотна идея!”, вие вече сте на една крачка от това да станете успешен предприемач.

Вашите близки и приятели ще са първите критици на идеята ви. Още, преди да сте довършили с представянето й, започват коментарите от типа „Ти луд ли си?”, „Това няма как да стане в България, а още по-малко в нашия застрелян град!” и „И кой точно ще го купува това!”. Не им се сърдете. Те са първия филтър на вашата идея. Карат ви да се замислите за различни неща, за които не сте помислили в началото. Но, не трябва и да ви обезкуражават. Ако силно вярвате, че може да осъществите тази идея и тя ще е печеливша, не се отказвайте.

Трябва ли идеята ви да е уникална и никой досега да не се е сетил за нещо подобно? Ако е такава, задайте си въпроса, защо никой преди вас не я е измислил или приложил – малък пазар и липса на клиенти, неприложима е технически, пазара не е узрял за нея или нещо друго. Ако преминете и този филтър – се изкачвате на следващото ниво :).

Практиката е показала, че уникалните идеи не се срещат много често. В повечето случаи, те са били сравнително прости в началото. Така че, това не трябва да ви спира. Може бизнес-модела вече да е измислен (например магазин за хранителни стоки), но вие трябва да внесете някакво подобрение в него. Дали клиентите ще са различни, дали обслужването ще е по-добро, дали работното време ще е по-удобно – трябва да е някаква новост. Няма по тъжна картинка от няколко магазина, един до друг, напълно еднакви, продаващи едно и също и еднакво празни.

До тук се е стигнало, защото Пешо си е казал „Иван има магазин за козметика и виждам, че печели добре. И аз ще направя такъв магазин. Да не съм по-глупав от него”. След това Ицето си е казал „Абе Иван има магазин за козметика и Пешо си направи, явно има нещо. Що да не отворя и аз един такъв магазин. Клиенти има за всички”. Така продължава известно време. Клиентите идват в началото, докато новия магазин е още „нов” и като видят, че с нищо не е по-различен от другите, престават да го посещават.

Млад изобретател

Тази новост (или конкурентно предимство), може да е най-различна, но трябва да я има задължително. Новостите, най-общо, се делят на два вида материални и психологически. Материалните са локацията, предлаганите стоки, разположението на мебелите в кафенето, допълнителните услуги и други. Психологическите са всички, които се обединяват в понятието „имидж”. Те са невидими. Ще ги забележите, когато някой ви каже „Айде да ходим на кафе в Червеното. Там ходят само яки мацки”, т.е. такъв е имиджа на това място. Собствениците може и да го изграждат целенасочено, но може и нищо да не правят.

Ето ви една идея, която съчетава нещо вече измислено с нещо ново – Удобен хранителен магазин. Той е предимно за работещи и заети хора. Намира се близо до офиси или до дома на клиентите. Няма голям асортимент, само това, което би ти потрябвало през седмицата. Тъй като, клиентите не искат да си губят времето в обикаляне и редене на опашки, този магазин предлага една новост за редовните си клиенти. Докато си на работа изпращаш имейл (или съобщение във facebook) на собственика Бай Кънчо, че искаш да си напазаруваш от него – половинка сирене „от хубавото”, две краставици, кило домати и един седмак Поморийска мускатова. Това ще ти струва 18.32 лева.

След работа, минаваш през магазина. Бай Кънчо ти е приготвил покупките в една торбичка. Ти ги плащаш или вече си ги платил по електронен път, и отиваш да правиш доволен шопската салата. Удобно, нали? Вече чувам, кое точно няма да стане и как това е тотално неприложимо. Възможно е, но това е само идея, нали? За справка, сега ми отнема минимум 40 мин да отида до магазина, да намеря нещата, които ми трябват, да се наредя на касата, да платя и да се прибера.

Моят съвет е – фокусирайте се само върху идеите във вашата област. Ако си мислите, че гениалните идеи и изобретения са измислени от обикновени хора – не е така. И Галилео, и Едисон, и изобретателя на микровълновата печка, и Стив Джобс, и Бил Гейтс са имали нещо много важно, преди да са им хрумнали идеите, променили света. И това е знанието и опита. Всеки от тях се е занимавал с неща, много подобни на великите им изобретения или открития. Направили са стотици опити и са отхвърлили хиляди идеи преди да достигнат до онова „Еврика!”. Малко ще е трудно на мен да измисля някакъв нов тип двигател, като си нямам никаква представа от двигатели, нали?

Стив Джобс и iPhone

Добрата новина е, че може да стимулирате мозъка си да роди някаква идея. За тази цел има много книги, в които са описани различни техники. Една от тях е „Как се раждат идеите“ на Джак Фостър, като най-полезното в нея са въпросите от типа „Какво би станало, ако…” – Какво ще стане, ако уголемим продукта? Или го скъсим? Или променим цвета му? Или го направим по-лек? Или го направим по-здрав? и други.

Другата добра новина е, че идеите са навсякъде около нас. Достатъчно е само да помислиш в тази посока и може да ти хрумне някоя добра идея. Идеи може и да се крадат (в добрия смисъл). Видели сте нещо в чужбина, което го няма у нас. Чудесно, побългарете го и го дайте на пазара.

Тази статия е част от поредицата „Стартиране на собствен бизнес“, в която съм се опитал да представя всички стъпки, през които трябва да премине всеки предприемач, който е решил да започне собствен бизнес. Постарал съм се информацията да е поднесена максимално достъпно и с доста практически примери, които илюстрират съответните стъпки.

Тази поредица не може да замести изцяло образованието и курсовете в тази сфера, но ще ви помогне на тези от вас, които нямат необходимото време и пари да инвестират в такова образование.

Ако имате предложения за нови статии от поредицата или забележки и коментари към вече публикуваните, може да ми пишете на BatTony@battony.com

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

No comments

  1. Хареса ми мисълта, че трябва да предложиш на клиентите нещо различно от конкуренцията, за да вземеш своя пазарен дял. Например ако работното ти време е по дълго от на другите, несъмнено таргетираш всички, които също имат по-дълъг работен ден. 🙂

  2. А снимките са уникално добре подбрани!

  3. Това е основното за всеки успешен бизнес. Може да печелиш и без конкурентно предимство, но ще е много трудно и само за известно време.

  4. Особено младия изобретател, нали?

  5. Тъкмо щях да пиша за тия снимки, с някакъв конкурс по гнусотия ли ги избираш , сещам се за още 2 много гнусни :):):):):)

  6. Изобретателя имам предвид, направо е creepy.

  7. Какво и е на снимката, аз мисля че е много подходяща. Предприемачите не са само спретнати мъже в костюми 🙂

  8. Изобщо не мисля, че идеята трябва да е качествено нова. Дори това по-скоро може да е проблем.

    Най-лесното е: октрийте някаква нужда на хората, която още никой не обслужва, и им дайте нужната услуга.

  9. Да, и примера с магазина е точно такъв. Под новост нямам предвид някаква нова идея, а новост за този пазар. Например, всички магазини работят до 17.30 часа, новост ще е един от тях да работи до 19.00 часа.

  10. Аз това го разбрах по-скоро като да си отговорим на въпроса: Аз ако бях клиент защо бих си купил тази стока или защо бих купил точно от този магазин? Или с други думи с какво бихме били по-предпочитани от еди кои си конкуренти от страна на еди кои си групи клиенти? Не е задължително да е съвършено нова идея. Може да е различен начин на реклама (напр. guerrilla marketing), по-добър начин на подреждане на стоките (това е цяло изкуство, дори обмислям да напиша статия за това), може да е например детски кът в магазина (за да могат родителите да си пазаруват спокойно, докато децата им си играят и не им пречат), може да е доставка по домовете и т.н. Всяко една идея би могла да привлече някакъв клиентски сегмент, който конкурентът не е сетил или не се е замислял да привлече.

  11. Може да е дори нещо още по-елементарно – например по-ниски цени или същите цени, но с по-добро качество, или по-високи цени, но със забележката че успееш да убедиш клинетите, че качеството е много по-добро, може да е с по-голям асортимент или просто да предлагаш/произвеждаш една и съща стока, но с различни опаковки и скоренно различни цени (за да привлечеш 2 сегмента едновременно – силно и слабо ценово чувствителните клиенти). Варианти има хиляди. Само да дам един интересен пример, за да разбереш за какво говоря. Тъщата ми на времето е продавала домати на пазара, за да се издържа докато учи медицина. Майка и ги е произвеждала в домашната градина на село. Та тъщата е била хитра и абсолютно едни и същи домати ги е нареждала в три различни щайги, всяка с напълно различни цени. Първата щайга с по-ниски от тези на конкурентите (с минимална надценка), втората – с цени доста по-високи от тези на конкурентите, трета – средни цени. Когато клиент я е питал каква е разликата, тя го убеждавала как едните са със супер качество, еко, био и тем подобни глупости, едните са еди какъв си сорт, който също не е лош и т.н. Някои се убивали да купуват скъпите, други евтините. Идеята е, че хората са с различна склонност да плащат. Ако ги продавала само на нисли цени ще загуби пропуснати ползи от тези, които са склонни да платят повече. Ако ги продавала на високи цени – ще загуби ценово чувствителните. Така обхваща 3 различни групи клиенти. Всичко психология и внушение. Някои си мислят, че като са скъпи са супер качеството. Това продажбите са си цяло изкуство.

  12. В тази връзка ако някой ми даде линк за филма Door to door, ще съм много благодарен. Не можах да го намеря никъде. Филмът е по действителен случай. Иначе съм чел статии за Бил Портър – главния герой http://en.wikipedia.org/wiki/Bill_Porter_(salesman). Превърнал се в легендарен продавач. Доколкото разбрах, от филма могат да се научат и някои добри практики.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *