петък , 24 март 2017
Kak da si kupim biznes

Как да си купим действащ бизнес

Както ви обещах в предишната статия, в този материал ще разгледаме как да си купите готов (действащ) бизнес (без покупка на франчайз, тъй като сме я разгледали вече тук и тук). И така, начините да придобиете вече развит действащ бизнес са общо взето два.

Първият начин е да купите цялото оборудване от някой, на който вече не му се занимава с този бизнес. Това е по-лесния начин, просто трябва да прецените дали всичко от това, което продава предишния собственик ще ви потрябва. Например, ако искате да си купите оборудване за заведение в което няма да предлагате храна, кухненското оборудване няма да ви трябва. Друг тънък момент тук е цената на оборудването. В повечето случаи собствениците определят една обща цена за всичко (например 15,000 лева). Моят съвет е да попитате как точно е определил тази цена.

Има все пак някакви неписани правила в ценообразуването. Стоките се продават на покупна цена или с до 20% под нея. Този процент покрива вашия риск от невъзможността да продадете стоките сравнително бързо. Разбира се, ако продуктите са с кратък срок на годност може да се договорите и за по-голяма отстъпка.

За останалата част от оборудването като уреди, стелажи, стопански инвентар и други също има някакви граници. За всичко до една година (с документи за придобиване и евентуално гаранция) може да предложите до максимум 60-70% от покупната цена, но само ако е в много добро състояние. За оборудването от 1 до 3 години абсолютния максимум е 50%, а за над 3 години – по споразумение.

Разбира се, има машини за производство, чиято стойност пада много по-бавно във времето и горните правила не важат за нея. В този случай трябва да проучите малко повече за тях в интернет или да се посъветвате със специалист. Преценете също дали точно тази машина ви трябва. Може би не се нуждаете от толкова много функции и по-евтин вариант ще ви свърши работа.

След като вече сте се разбрали за цената е време да прехвърлите оборудването. Най-добрия вариант е да имате регистрирана фирма, когато придобивате активите. Така ще може да ги отчетете като разход или да ги амортизирате във времето. Самото прехвърляне става с фактура и необходимите документи към нея като Приемо-предавателен протокол и други.

При този начин вие придобивате само средствата за правене на бизнес, но не и клиентите, доставчиците и другите партньори на предишния собственик. Те могат да продължат да работят с вас, но могат и да се откажат.

Вторият начин за покупка на действащ бизнес е да придобиете освен оборудването и самата фирма на предишния собственик. Този начин изисква малко повече време и крие повече рискове. Рисковете са свързани предимно с стари задължения на предишния собственик към държавата или негови контрагенти по различни видове договори. Тези задължения могат да са не само парични, но и материални. Например, по силата на сключен договор той се е съгласил да произведе 10,000 бройки от даден продукт и да ги продаде на фирма Х за 3.23 лв. на брой. На вас, обаче, цената ви се вижда прекалено ниска.  Това е защото предишния собственик има и други (без договор) взаимоотношения с този клиент.

За да намалите максимално този риск, вие трябва да си напишете домашното. Това означава на първо време да поискате от предишния собственик да ви предостави удостоверения от НАП за липса на данъчни задължения и невнесени осигуровки за изплатени заплати на служители. Другото нещо, което може да направите и вие е да проверите какви промени са се случвали в правното състояние на фирмата и нейните собственици. Това може да се направи от сайта на Търговския регистър (http://www.brra.bg).

Следващата важна стъпка е да прегледате всички договори с контрагенти на предишния собственик. Най-добре е, ако можете да се срещнете с част от тях. Така ще разберете, освен какви са чисто правните аспекти на договора и за това как се прави бизнес с човека, който иска да ви продаде бизнеса си.

Всички описани действия може да направите и сами, но по-добре се доверете на опитен адвокат, който ще ви спести бъдещите неприятни изненади.

Независимо кой от двата начина за придобиване на съществуваш бизнес ще изберете има няколко важни момента:

1. Най-важното нещо, което трябва да разберете за предишния собственик е ЗАЩО иска да си продава бизнеса. Разбира се, всеки от тях си е подготвил някаква причина, която не отговаря съвсем на истината. Най-често срещаните са „Спечелих Зелена карта и заминавам с цялото си семейство в Америка”, „Имам болен роднина и отивам да го гледам”, „Няма кой да ми помага, а аз не мога да правя всичко сам” и други подобни.

Но, истината е съвсем различна. Обикновено, бизнеса „не върви” и предишния собственик иска да се отърве от него и да си намали загубите. Дори да заминава в чужбина или при роднини в провинцията, никой няма да си изостави печеливш бизнес. По-скоро ще го прехвърли на племенник,вуйчо или брат, отколкото да го продаде на непознат.

Вашата задача е да разберете, защо бизнеса не върви. Може да не върви чисто счетоводно. Ако собственика прилага негов си начин на „осчетоводяване” е възможно получените резултати да не са реални, особено ако личните разходи се записват заедно с разходите за бизнеса.

Друга възможна причина е приходите от бизнеса наистина да намаляват. Ако разберете каква е причината, вие сте свършили 90% от работата. Ако това е откриването на конкурент в непосредствена близост е проблем, но не е болка за умиране. Може да смените предлаганите стоки и услуги и да се насочите към друг сегмент от пазара. Липсата на каквато и да е реклама води до фалит много собственици на малък и среден бизнес, но също е поправимо.

Важен източник на информация са служителите от съседните магазини, заведения и офиси. Те с радост ще ви разкажат защо бизнеса на Рангел не върви. Изслушайте ги внимателно, но не приемайте всичко за чиста монета.

2. Разгледайте неофициалното счетоводство. Няма какво да се лъжем, в България освен официалните документи за данъчните, има и омазани и намачкани бакалски тефтери, където се записват „реалните обороти”. Те също са ориентировъчни, но са доста по-достоверни от данните в касовия апарат и годишната данъчна декларация. Виждал съм в доста големи фирми с майки в чужбина да прилагат странни счетоводни принципи. Най-фрапиращия ми случай беше, когато един немец дойде и заяви на Главната счетоводителка, че иска годишна печалба от Х лева, тя да измисли как да стане това. Не и беше лесно, но накрая успя.

3. Разберете какви са взаимоотношенията на собственика с неговите бизнес партньори. Дали не работят с него, защото са му близки приятели и няма да работят с вас. Това е много важно, защото може да изгубите много време докато намерите нови доставчици, а нали точно това е целта да си купите действащ бизнес.

След като разгледахме потенциалните пречки и рисковете, свързани с купуването на бизнес нека видим къде можем да намерим оферти от собственици, които си продават бизнеса:

Сайтът с най-много и разнообразни обяви е Купувам Продавам Дейност. Той има няколко секции – за купуване, продаване, наемане, отдаване под наем и за търсещите съдружие. В раздела Продавам бизнес, наред със стотиците обяви за продажба на фотоволтаици и соларни панели има доста примамливи предложени. Ето някои от тях:

– Продавам книжарница срещу входа на училище. Цена 11,000 лева. За подробности тук.

– Продавам 4 кафе автомата с разработени места. Цена 12,000 лева. За подробности тук.

– Продавам онлайн магазин за бельо на едро. Цена 3,500 лева. За подробности тук.

– Продавам сайт за малки обяви. Цена 690 лева. За подробности тук.

Другия сайт за продажба на действащ бизнес и оборудване е Businessforsale.bg, но той е собственост на голяма Агенция за недвижими имоти и голяма част от обявите са по-скоро за продажба на имоти, а не на бизнес.

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

28 коментара

  1. Владимир Узунов

    Браво! Доста ценна инфирмация. Само дето не мога да отворя линковете на примамливите предложения от kpd.

  2. Владо, при мен се отварят. Ето ги и самите линкове:

    http://www.kpd.bg/bg/offers/offer-6828.html
    http://www.kpd.bg/bg/offers/offer-7113.html
    http://www.kpd.bg/bg/offers/offer-7106.html
    http://www.kpd.bg/bg/offers/offer-7007.html

    Тези обяви са само малка част от предложенията. Може да си направиш филтър по отрасъл и цена (но по цена дава бъгове някой път).

  3. Бат Тони, някои от статиите ти са долу горе интересни, но тая тук е някакво ученическо съчинение-разсъждение. Стоиш и си размишляваш как може да стане покупка на бизнес и какво да се гледа. Не видях абсолютно нищо, което да не дойде на ума на средно интелигентен човек – оттам следва въпроса защо споделяш нещо, в което нямаш по-задълбочен опит? В допълнение – това да купиш цял бизнес заедно с фирмата (юридическото лице) в България е тотална глупост и руска рулетка. Има такива сделки на практика, но 99.9% в случаи когато фирмата има проблеми, а купувачът е циганин или скитник готов на всичко за 50лв.

  4. Bongo,

    Благодаря за комплимента, явно ме смяташ за средно интелигентен човек. Въпреки че, повечето от нещата са доста близо до ума, някой път се забравят. Идеята ми беше по-скоро да покажа, че има и други начини за да станеш собственик на бизнес, освен да започнеш отначало и да изградиш всичко сам.

    Прав си, че заради доста правни неуредици и липса на качествени регистри за собственост и различни видове договори, покупката на юридическото лице може да е рисковано. Но, в някои случаи, именно фирмата и нейните договори и нематериални активи са най-ценните активи.

    Ако ти имаш да кажеш нещо друго по темата, ще се радвам да го споделиш.

    Колкото до задълбочения опит, знаеш приказката за къщичката за птички, нали?

  5. Владимир Узунов

    Аз не я знам тази приказка. Може ли да ми я разкажеш, че ми стана интересно?

  6. От този клип може да придобиеш представа http://www.youtube.com/watch?v=sl6vntGuk7A

  7. На мен пък много ми хареса материала! Беше ми полезен.

    Особено ми хареса точка 1:
    1. Най-важното нещо, което трябва да разберете за предишния собственик е ЗАЩО иска да си продава бизнеса. Разбира се, всеки от тях си е подготвил някаква причина, която не отговаря съвсем на истината. Най-често срещаните са „Спечелих Зелена карта и заминавам с цялото си семейство в Америка”, „Имам болен роднина и отивам да го гледам”, „Няма кой да ми помага, а аз не мога да правя всичко сам” и други подобни.

    Но, истината е съвсем различна. Обикновено, бизнеса „не върви” и предишния собственик иска да се отърве от него и да си намали загубите. Дори да заминава в чужбина или при роднини в провинцията, никой няма да си изостави ПЕЧЕЛИВШ бизнес. По-скоро ще го прехвърли на племенник,вуйчо или брат, отколкото да го продаде на непознат.
    ––

    Впрочем аз пък явно съм под средното ниво на интелигентност 🙂 Защото някои от нещата, които описваш, не ми бяха минали през ума – например да се проверят задължения по заплати и осигуровки 🙂

  8. Е това го знаем, но се чудим, как управляваш европейски проекти в община Търговище?

  9. Иванов

    Добра статия. Само не съм напълно съгласен с точка 1. Има доста случаи, когато причината не е в това, че бизнесът носи загуби. Например, човекът управлява портфейл от бизнес единици и по някакви съображения е решил да се откаже от конкретната бизнес единица (примерно желае да инвестира повече средства в по-печеливш бизнес). Често срещана причина е и необходимостта от напускане на населеното място или пък държавата. Тук вариантът „прехвърляне на племенник, вуйчо или брат“ може да се използва само когато те имат необходимите умения, в противен случай бизнесът ще се превърне в губещ. 🙂

  10. Много добър коментар на Иванов. Ето реален случай на компания, която спира продукт, носещ $200 000 печалба годишно:

    Another product on our list is Sortfolio… it generates…$17,000 a month, or more than $200,000 a year. Nonetheless, we decided to let it go. Are we crazy?

    Sortfolio may be profitable, but it’s far less profitable than our other products… We’re a small company with a small team, and we have to use our resources wisely…

    http://www.inc.com/magazine/201207/jason-fried/when-to-kill-a-product.html

  11. Съгласен съм, че в света на бизнеса всичко е възможно, но в конкретния случай говорим за продажба на малък бизнес. Дори конкретния бизнес да не носи същата възвращаемост като останалите в групата на определен предприемач, малко вероятно е той да го продаде. По-скоро би намалил инвестициите в него.

    Може и да има случаи, когато заминаващи в друго населено място или в чужбина продават печелившия си бизнес, но те са малко. Мисленето на дребния предприемач е „Нека печелившия бизнес остане в семейството“. Разбира се, ако този роднина не става за предприемач, бизнеса фалира за по малко от година и това е общия случай.

    А иначе в света на големия бизнес се продават предимно печеливши поделения. Никой в тази финансова криза няма да купи губеща компания, дори за доста под реалната й цена. Просто акционерите няма да се съгласят.

  12. Иванов

    Но в някои случаи намаляването на инвестициите ще превърне бизнеса в губещ в близко бъдеще. И трябва да се прецени кой е по-добрият вариант – продажба на момента или извличане на всички възможни ползи и прекратяване на дейността.

  13. Не е ли по-просто да назначи управител на заплата, който да се отчита веднъж на 2-3 месеца и бизнеса да продължи да върви? Или е толкова малък, че не може да осигури заплата на човек с длъжност „управител“ без да е продавач? Някак постановката на задачата е странна – хем е достатъчно голям бизнеса за да не може човек да го създаде от 0 за 3-4 месеца, хем е и малък (предполага се че съветите тук не са за хора с половин милион на камара). Е?

  14. Това с управителя също е вариант, но бизнеса трябва да е много добре организиран, за да се прави отчет на 2-3 месеца или управителя трябва да е много доверен човек. В противен случай, хората се изкушават да присвоят това-онова, ако са без постоянен надзор.

  15. Здравей Рая !Говори за български неща,не цитираи неща ,които са далеч от бг
    действителността.БГ е в друга планета не го ли оцъзнаваш или трябва да ти дам данни,но не ми се занимава с тази работа определено.Аз следвам друг съвет,мой! С Поздрави Рая!

  16. Пак за теб Рая ,наистина коментара на Sparco ми направи голямо впечатление
    „Kak управляваш Европеиски проекти в Търговище“-предполагам някак си!Тичестно ли работиш,маи не по заповед,така е в цялата БГ.Това е моят коментар.С поздрави !

  17. Здравейте,

    Извинявам се ако ще ви засегна, но по компентарите ви (особено на автора) съдя, че той никога не е имал собствен бизнес.

    Ако твърдението ми не беше вярно то той би трябвало да знае, че точно поради спецификата на бизнеса в България, никой реално не би работил с роднини а още повече да им прехвърля печелившият си бизнес.
    По-голяма глупост от това с прехвърлянето на чичовци, стринки и племенници не бях чел. Най-малкото човека иска да продаде бизнеса си за да получи някакви пари кеш, които иска да използва за нов бизнес в друга област или пък за някакви текущи неблагоприятни нужди (лечение и т.н.)

    Това с бакалските тефтери е втората по тежест глупост. Бъдете сигурни, че дори и някой да има такива едва ли ще ги развява и показва на всеки срещнат.

    Като цяло покупката на готов бизнес чрез придобиване на юридическо лице си е риск 50 на 50, който трябва да бъде добре преценен от купувача по някои от останалите реални методи за преценка предложени от автора.

  18. Нина Костова

    Моля за компетентно мнение по следния въпрос:
    Как се определя цената на един бизнес? Освен материалната база и нещата, чиито цени като инвентар могат да се определят.
    Например – ако след приспадане на разходите, чистата печалба остава 3000 лв. на месец – то на каква цена може и следва да се продаде такъв бизнес?
    За колко време би следвало да се възвърне инвестицията и чистата печалба ли се гледа или оборота… как точно се смята?
    Благодаря предварително за отговорите Ви 😉

  19. Стойне Василев

    Духчо, на първо място като изказваш мнение и съмнения може да застанеш с името си, както съм направил аз и част от коментиращите. Ти казваш „никой“ не би си прехвърлил печелившия си бизнес на роднини, което не е така и мога да ти дам доста примери от личен опит. Второто нещо, което твърдиш, също предполагаш. Има много такива тефтери и при сериозен интерес от страна на купувача се вадят и те, за да докажат, че официалните обороти са много по-ниски от „реалните“. А това дали съм имал бизнес, до тук не съм написал или казал нещо, което да не е от моя опит. Ти преценяваш дали да ми вярваш или не.

    Успех!

  20. Стойне Василев

    Здравейте г-жо Костова, отговорите на тези въпроси много зависят от бизнеса. В някои случаи се гледат нетните активи и те се умножават по определен коефициент. В други случаи се гледа брутните приходи (оборота). Ако купувате кафене ще искате в рамките на 2-3 години да си възвърнете инвестицията (ако помещението е наето), но ако купувате малка производствена фирма периодът е 5-7 години. Разликата е огромна, нали? Дайте малко повече информация, за да мога да Ви отговоря.

  21. Нина Костова

    Благодаря за „включването“ 🙂 Става дума за агенция за запознанства. Има изработен специфичен софтуер с огромна база данни, която е събирана в рамките на 15 години. Редовни клиенти, които се обслужват по телефона и се печели от договори с мобилните оператори. (на принципа на импулсните телефони). Материалната база се състои от компютри в мрежа и телефони, принципно офисът може да бъде навсякъде, тъй като не се посещава от клиенти. След приспадане на разходите – за реклама и други, остава средна печалба от 3000 на месец. Как бихте оценили подобен бизнес?
    Благодаря!

  22. Стойне Василев

    Г-жо Костова, тук говорим по-скоро за нематериални активи, които са ценните в случая. Един добър индикатор (ако има статистика за това) е „жизнения цикъл“ на един клиент (т.е. колко остава с компанията) и какви са приходите от него, като средни величини. Така броя на клиентите х средно време х средна сума ще ви даде ориентир за цената на този актив, а оттам и на бизнеса.

  23. Нина Костова

    Благодаря Ви, но за съжаление отговорът Ви не ме удовлетворява… Това са абстрактни и теоретични отговори… Аз дадох ясна, точна и конкретна информация с ЦИФРИ. Надявах се да получа ориентировъчна цена според Вас…
    Благодаря

  24. Стойне Василев

    Здравейте г-жо Костова,

    Извинявам се, но първоначално не разбрах въпроса. Смята се много лесно и отговорът, който търсите е 42 хиляди.

  25. Нина Костова

    Благодаря за отговора. Любопитна съм как точно стигнахте до тази цифра…?

  26. Стойне Василев

    Г-жо Костова, не бих искал да разкривам методологията си, но това е ясна, точна и конкретна информация с цифри.

  27. Нина Костова

    Благодаря 😉

  28. Стойне Василев

    А и 42 е отговорът на всички въпроси, нали? 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *