петък , 22 септември 2017
Изгодно пазаруване
Изгодно пазаруване

Изгодно пазаруване

Всеки от вас има ограничен доход, независимо колко е висок той. Да, богатите хора имат значително по-висок доход от бедните, но и той е ограничен, както и всички ресурси на Земята. Затова са се зародили пазарните отношения. Това научих от първия ми урок по Икономика преди много години.

Желанието на всеки човек е да размени този месечен доход за стоките и услугите, които му трябват за да оцелее и да задоволят неговите потребности. В днешно време това не е трудно. Всеки може да намери нещата, които му трябват. Въпросът сега е „Как да получа повече стоки и услуги за същите пари?”. Като тук не говорим за производството на домашен сапун или ползването на Интернет в офиса за лични нужди. Става въпрос да получите същите стоки, със същото качество, от същите любими марки и производители, но на по-ниска цена или да получите нещо допълнително към тях.

Ще ви издам една тайна. Сега това е много лесно. Американците казват Cash is king (Кеша е цар). Сега това важи и за България, а и не само. В тази статия ще ви покажа как да си позволите някоя и друга дреболия повече или да ви останат повече пари за спестяване или инвестиране.

По-ниски цени

Доста често сме водили един и същ разговор с един колега относно пазаруването. Той казва, че изобщо не гледа цените в магазина и ако те са в някакви граници просто купува продуктите. Например ако знае, че един шоколад Милка е около 1.50 лв. и цената в магазина е до 2 лева и нещо, той ще си го купи. Също така, не пазарува в определени магазини. Просто когато се прибира към вкъщи, минавайки покрай някои магазин той влиза и си купува нещата, които му трябват.

Да вземем горния пример. Колко процента е разликата между 1.50 лв. и 2 лв.? Да, точно така – 33%. Много или малко е тава. Ами, ако ви кажа, че ще ви продам кола с 33% по-ниска цена? Всичко зависи от големината на спестената сума. Аз си купувам по един шоколад на 2-3 дни. За една година си купувам около 100 шоколада, при разлика в цената от 50 стотинки, аз ще спестя за това време 50 лева. Малко или много е това. В един дом за сираци, това е месечната издръжка на едно дете. Може да я дарите на тях, ако за вас тази сума е незначителна.

Така стигаме до различните типове магазини. Част от тях са дискаунтъри, т.е. продават на най-ниската възможна цена, но често това се отразява на качеството на продуктите, други имат по-добро обслужване и т.н. Но, всеки знае, че продуктите, които си купува всеки месец са на различни цени в различните магазини. Може определено сирене да е по-евтино в един магазин, а един и същ хляб да е по-скъп.

Как ще разберете това ли? Просто като пазарувате в различните магазини. Аз не съм фен на тези проволинейни спестители, които ходят с лист и молив в ръка и записват цените на стоките или като пенсионерите,  които обикалят целия град и ползват градски транспорт (който им е почти безплатен), само за да си купят чушки с 3 стотинки по-евтино. Просто моя съвет е гледайте цените на стоките и се ориентирайте къде те са по-ниски, като пак повтарям, че става въпрос за едни и същи продукти.

Аз например пазарувам шоколади и вафли от един магазин, хляб и мляко от друг, сирене от трети, плодове и зеленчуци от четвърти и т.н. При основно седмично пазаруване от 100 лева, това прави около 5,000 лева на година. Ако ги намалим с 33-те процента от горния пример, това означава, че съм спестил над 1,500 лева за 1 година. Това е малко по-голяма сума нали?

Промоции   

Доста модерна дума стана в последните години. Какви са мотивите на производителите и търговците да предлагат промоции и намаления за определени стоки за определени периоди, тук няма да коментирам. Фактът е, че те ги правят и защо да не се възползваме от тях.

За да съм честен, не бих дал 250 лева за обувки, но когато те се намалени на 125 лева, сделката ми се струва доста изгодна. Така е и с много други стоки. Хипермаркетите (а все повече и по-малките квартални супермаркети) правят определени намаления за определени стоки. Тук, не ви карам да си купувате нещо само защото е на промоция (гардероба ми е пълен с дрехи от промоции, които не нося). Става въпрос, ако така или иначе трябва да купувате нещо, просто да погледнете за една минута в седмичните листовки на магазините, с които сръчни младежи ви пълнят пощата.

Промоции

Гледате, че кафявата ви захар свършва. Поглеждате брошурките и забелязвате, че точно тази седмица (и точно за вас) магазин Кауфланд прави намаление на любимата ви кафява захар. С цели 20% при това, а това прави 1 лев. Или още по-добре, трябва да сменяте дограмата. Това е щастливия ви ден. Фирма Х прави 15% на всички видове PVC дограма. Току що спестихте 1,000 лева.

Карти за лоялност

Много магазини и заведения издават такива карти. Аз имам поне 10-ина. Малко е неудобно да ги нося в портфейла всичките, но те ми спестяват пари. Ще ви дам за пример последната ми карта. Тя е от кафенетата Онда. Всяка сутрин, преди работа ходя в едно от техните заведения, пия едно кафе, пиша статии (дори тази) или чета нещо. Преди няколко месеца забелязах, че има посетители с някакви карти. Попитах момичето на касата и тя ми каза, че може да ми издадат и на мен такава. С всяка покупка получаваш толкова точки, колкото пари си дал. След това като събереш определен брой точки може да ги размениш за продукти.

Вече съм събрал доста точки и няколко пъти съм получил безплатно кафе (при цена от 1.90 лева и това не е малко). Идеята е, че и без това всяка сутрин съм там и с купувам кафе, тези пари ги давам така или иначе. Защо да не получа нещо срещу тях.

Подобна ми е схемата и при зареждането на гориво. Има карти от почти всички бензиностанции и когато трябва да зареждам, избирам най-близката и зареждам там. Дали се спестяват много пари. Аз пътувам често и 4 или 5 стотинки на литър бензин или газ не е малко. Може би се събират 3-4 лева на седмица.

Имам и различни карти за дрехи (Andrews), бързо хранене (KFC), хранителни магазини (Billa) и още няколко. От време на време, продавачката в някой от тях ми казва, че имам събрани 10 или 15 лева и ако искам, може да си взема продукти на тази стойност или да ги използвам като намаление.

Отстъпки за количество или стойност

Един друг приятел, като му казах че съм се договорил в Технополис за отстъпка, ми каза, че няма да се пазари като циганин, само и само да получи някаква отстъпка. А историята е следната. Последните 2 години направих основен ремонт на апартамента, който купих. Естествено, трябваше и обзавеждане за него. Когато стигнах до покупката на уредите за кухнята (съдомиялна, фурна, котлони и абсорбатор) направих предварително проучване и избрах няколко уреда от Технополис. Отидох в един от техните магазини и казах, че искам да говоря с служителя, отговарящ за кухненските уреди. Обясних му каква е ситуацията и, че искам да получа отстъпка, защото общата стойност беше около 1,800 лева.

Казах му, че вече съм си избрал уредите и от него зависи от къде ще си ги купя – от този магазин, от друг или ще си ги поръчам по Интернет. Не му трябваше много време да го убедя. Попълних някакъв документ с моите данни, уредите и персоналния номер на служителя (явно и той получава нещо отгоре в тези случаи). Отстъпката ми беше около 200 лева. Ще кажете, че не искате да се пазарите за някакви си 200 лева. Ами недейте тогава, избора е ваш.

В България все още има едно такова чувство да не се изложиш и да не се правиш на циганин само за да получиш отстъпка. Повечето хора си мислят, че продавача трябва сам да им предложи. Да, може и някой да го направи, но това не е честа практика. „Поискай и ще ти се даде” е казано още в Библията.

Талони за отстъпки

Вече писах статия по тази тема. У нас все още не е честа практика магазините и заведенията да раздават талони за намеления. Случва се, но не е масово. В САЩ има много хора, които изрязват талони за намаления от вестници и списания, и в много случаи покупките им излизат без пари (гледайте „Изгодно пазаруване” по TLC).

Резултата от кампанията, която направихме със талоните за 10% отстъпка беше сравнително успешна. Може би около 20% от талоните се върнаха, но техните притежатели не им бяха обърнали особено внимание. Трябваше да ги подканяме да си намерят тези талони, защото знаехме, че сме им дали.

И с талоните историята е същата, както с другите отстъпки. Когато подадеш талон, едва ли не се унизяваш и ти не си за тези 50 стотинки, ти си богат и не искаш другите да разберат, че ще получиш отстъпка. Но, и това ще мине. Усилено вървим към зрелия капитализъм, където тази практика е нормална. Все повече виждам млади хора и ученици, които събират различни талони и флаери с намаления и не се притесняват да си ги искат и да ги ползват. А и как да устоиш на оферта от „1 бутилка уиски с 5 ред була само за 60 лева” в дискотека.

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

20 коментара

  1. Доста изчерпателна статия. И дава повод за размисъл. Аз също имам доста карти за отстъпка. Последната е от Практикер за млади семейства – 10%. Освен това някои фирми дават отстъпки при плащане с определена дебитна карта. Към моята карта има цяла книжка с множество обекти, за които имам по-ниски цени /а таксата през ПОС е 0.20 лв./. Аз също мисля, че при големи суми може човек да попита за отстъпка. Моите клиенти го правят и аз им давам. Защо и аз като клиент да не действам така?

  2. Забравих (или по-точно не исках) да включа пазаруването по интернет. Аз не съм от големите му фенове. Поръчвал съм доста пъти (включително и техника), но това е по-скоро изключение.

    Винаги си правя проучване в мрежата, но след това си купувам от реален магазин. А и много често, когато включиш разходите за доставка, цената на дадена стока от електронен магазин излиза на същата цена, както в офлайн магазин.

  3. Винаги преди да реша да напазарувам техника – преценявам от какво има нужда семейството и/или какво искам да купа.
    В магазина, казвам какво искам, и каква отстъпка ще ми направят. Ако не искат в този – следващият … Последния път спестих близо 350 лева. Които разбира се изпихме .. ама това е друга тема.

    Козметика пазарувам само в чужбина – е разбира се това е вариант за хора които пътуват често. Преди седмица от фри шопа на Дюселдорф – парфюми + помади = 450 евро. Ако ги пазарувах от тук щях да платя около 1350 лева. Плюс плащах с кредитна карта, защото бях в промоция и не дължах никакви такси. Ако бях плащал с дебитна, щях да дам допълнително 1 процент комисиона и такса превалутиране …

    Туко що половинката, ми купи риза от Ивенти, и спечели 4 лева, защото е последна бройка от витрината. Така че варианти бол, стига човек да не се прави на ощипана девйка.

  4. купя . сорри ама бързам

  5. Именно за това говоря. Винаги питам, ако ми дават разопакована стока или бройката от витрината за намаление. Някои дават, други – не, но това не пречи да питаш.

    Специално за парфюми и аз си ги купувам най-често то фрии шопове на летищата.

  6. Аз нямах предвид пазаруването по интернет. А това, когато си плащаш в магазина, но не кеш, а чрез дебитна карта през ПОС-терминално устройство. Много банки сключват договори с различни обекти и дават отстъпка, като по този начин извличат взаимна изгода.

  7. Да, разбрах го това. Моят отговор беше само на частта „Доста изчерпателна статия“ 🙂

  8. Аха, това обяснява много 🙂

  9. аз пък редовно, като реша да си купя някоя книга
    се оказва, че на Славейков струва 20лв
    а в английският ибей си я намирам за 1 паунд + доставката и излиза към 12 лв
    е вярно на английски е по-кофти за четене но…

  10. За книгите, аз съм точно обратното. Харесвам си някоя в Интернет. Чета представянето й в няколко сайта и после си я купувам от книжарница на Хеликон. Там имам промо чип и книгите са ми с 10 или 15% отстъпка.

  11. Браво Тони, много добре си направил материала! Много ме накефи момента „Ще кажете, че не искате да се пазарите за някакви си 200 лева. Ами недейте тогава, избора е ваш.“ :))

    @ceneto – аз пък предпочитам книгите на английски. Взимам ги втора употреба от амазон, но с доставката пак ми излизат по-евтино, отколкото да ги купя нови тук на английски. (На новите книги явно се плаща мито от доставчика и това им надува цената, докато при втора ръка книги обявената стойност на пратката е центове или няколко долара.)

  12. Тези сметки съвсем не са за пренебрегване и имат ефект върху личните ни финанси! Бих ви препоръчала да си направите преглед на нещата, които купувате (1)всеки ден, (2)всяка седмица и (3)всеки месец. От тях, съвсем незабелязано, се променя чувствително годишният бюджет на домакинството.

    Например, аз купувам за месеца хартиите, миещите препарати и няколко други стоки от търговията на едро. Хлябът, който е ежедневна покупка, се различава с 30 ст.(една и съща фирма) в двата близки до мен магазина, което е 9 лв на месец.

    Но ми прави впечатление, че хора, които разполагат с много по-малки доходи от моите, не си правят труда да търсят по-евтиния вариант за пазаруване! Това не значи, че правя компромис с качеството – напротив! За едни и същи пари можеш да си позволиш по-добро качество.

  13. Мда, това е и моята идея. Не да пестиш от качеството, а само от парите.

  14. Любка, много ме хареса извода „За едни и същи пари можеш да си позволиш по-добро качество.“ Аз мисля, че си заслужава да помислиш и да проучиш, за да извлечеш максимално добра полза от парите си, защото последните също са един вид стока и от нас зависи как ще ги оползотворим 🙂

  15. Димитър Минчев

    Няма ли кой друг да го похвали или прочете?

  16. Недко Кръстев

    Мммм дам поредната статия, която ми хареса в този сайт. Само ми се струва, че имаш един голям пропуск. Част от тези карти за отстъпки получаваш чрез много лични данни – фрапиращия случай е Билла, там само дето не те питат коя е била учителката ти в първи клас … И в интерес на истината с предоставянето на тези си данни ти си купуваш отстъпката, която ти предоставят. Пример – знаят на колко си години, евентуално какъв среден месечен доход имаш – следят ти всички отстъпки и ти им даваш информация твоя профил клиент какво купува, коя промоция го е заинтерисувала и т.н. не мисля че това следене си заслужава отстъпката , която може да се получи. Виж друго нещо са анонимните карти …

  17. Здравей Недко,

    Прав си, че безплатен обяд няма. Преди да получиш, трябва да дадеш, но в този случай мисля, че клиентите печелят. Те ще получават само оферти, които ги интересуват, а не реклама на храна за кучета (а те нямат куче).

    Сещам се за интересен случай (не в България). Известна верига аптеки прави много добър профил на клиентите си. На един от тях изпраща съобщение „Честито, че ще си имате бебе. Ние искаме да ви предложим…“. Оказва се, че жена му след тестовете за бременност започва да купува и продукти за бременни от аптеката. Проблемът е, че още не му е казала, че ще си имат бебе 🙂

  18. Недко Кръстев

    Здравей отново,
    По скоро исках да ти обърна внимание, че въз основа на твоето потребление, и ако си в тяхната таргет група, веригите ще използват данните получени от теб и твоята консумация, за да те манипулират за още много покупки, а не просто да те спамят с обяви.

  19. Така е желанието на всеки човек е да размени този месечен доход за стоките и услугите, които му трябват за да оцелее и да задоволят неговите потребности.За жените разбира се е по важно да си купят нова дрешка пред това да хапнат едно пиле примерно хахахах Хубаво е с тези талони, но и при тях историята е същата, както с другите отстъпки. Когато подадеш талон, едва ли не се унизяваш и ти не си за тези 50 стотинки, ти си богат и не искаш другите да разберат, че ще получиш отстъпка. Страхотна статия благодаря, че я споделихте с нас.

  20. Тодор Чолаков

    В тази връзка съм забелязал нещо интересно в МЕТРО.
    Имам карта за там, но не пазарувам често – нито ми е близо, нито ми е особено евтино. Какво забелязвам обаче. Когато пазарувам при тях, следващите 3-4 месеца получавам брошурите им с промоции. След това спират да ми ги пращат. В момента в който отново пазарувам, отново почвам да ги получавам. Тоест изпращат брошури само на активните си клиенти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *